туй за Коледа даже и на мен ми се разясни най-накрая.
Надъханите и убедени новостилци се променят, мога да кажа от личен опит. В другия клуб някой, мисля гери(циник), беше поставил въпроса защо и по какви критерии може юлиянският календар да е по-точен. Според мен става дума за съразмерното отчитане на годишнини през периоди от столетия и явно това е по-голямата точност. Във всички случаи въпросът е сложен.
Мен много ме притеснява омаловажаването на поста, което постоянно чета оттатък. Постоянно се налага някакво мнение, че въздържанието да не блажим в сряда и петък може да бъде компенсирано с някакви духовни подвизи, каквито са тоягите и бичовете, с които ще бием ближния си по клубовете. Наблюдател пък направо отрече поста в събота и неделя през Великия пост. Такива са новостилните плодове, които ме потресоха мен лично.
Моето убедено новостилие се коренеше именно в астрономическата правота на грегорианския календар, каквато правота осъзнах, че не може да има, защото всякаква съразмерност се губи при изчислението на светийските празници и пр. Да не говорим, че не съм и знаела каква е причината за приемането на новия стил в България, а наивно смятах, че е по астрономически съображения.
За това, че на Атанасия и било отказано причастие и по какви съображения, това сега научавам. Но никак не се учудвам. И аз се натъкнах на отци, които не дават да се пости по стар стил, сега пак чух, че Богородичният пост и Успение Богородично по нов стил изключват възможността да се пости по стар, защото трябвало да блажим след Св. Богородица (новостилната). Но и в рамките на БПЦ може човек да намери кой да го причасти, постейки по стар стил, но защо трябва да става трудно, това е загадка. На петрови пости по стар стил направо ми отказаха да ме причастят, какафонията е пълна.

Яко первее умрети хотел бих, неже сия на Тя - благаго Бога моего - помисли хульния прияти
|