Преди време стана дума дали "малакийците", за които говори Апостолът, са онанисти. По лингвистични тълкувания - "малакос" = "мек", в преносен смисъл - женствен и не знам какво още, някои се мъчат да докажат, че малакийци значело "пасивни хомосексуалисти". Така пишело в новите преводи на английски - женствени, effeminate, като че "женственият изглед" у един мъж е основание да бъде изхвърлен от Царството.
Да забравим за модерния английски превод и да видим какво пише в един древен оригинал... Той е наистина древен - от 6-ти век! Само 500 години след Христа Патриарх Иоан 4-ти Постник пише своя Номоканон. Този Номоканон не е оригинално съчинение, а обединява или обобщава покайната дисциплина на Църквата - т.е. сведенията тук не са дори и от 6-ти век,, а още по-ранни. И така - какво се казва там за малакията:
"Мирянин, извършил срамното страстно дело на малакията, се отдалечава от общение за 40 дни, през които да спазва сухоядене (да не яде готвена храна, само зеленчуци, хляб, плодове - бел моя) и всеки ден да прави по 49 поклона; а малакия, извършена от двама души взаимно удвоява злото, защото се оскверняват две души, затова и извършилият я приема двойна епитимия, като се отдалечава от общение 80 дена и увеличава мярката на поклоните до 100..."
И така - извършилият малакия се наказва с отлъчване от причастие за 40 дена. Хомосексуалистите по същия документ се отлъчват за 30 години! Разбира се, че такава огромна разлика в наказанията не може да съществува, ако малакията беше пасивен хомосексуализъм. Още по-ясно става обаче значението на малакия от следващите думи - за "извършилите взаимна малакия". Това изобщо не е съвместимо с приписваното модерно значение - пасивна педерастия.
Но - да приключим с позоваване на още един древен източник - Теодор Валсамон, автор от 12-ти век, канонист. Говорейки за епитимиите при полюции насън, той добавя: "Ако така се наказва семеизвержението, което е предизвикано от похотни наслади насън, то още по-строго трябва да се накаже изхвърлянето на семе чрез малакия, защото то не става насън, нито е последица от сънища" - и тука сравнението на полюция насън и малакия не оставя особени съмнения какво значи едното и другото.
Неразбираемо е и съмнението дали в апостолската среда мастурбацията се е считала грях. В иудейската традиция, закрепена от Талмуда, мастурбацията е не само грях, а голям грях и проливането на семе в Талмуда се сравнява с проливането на кръв. Възпитаният в строгите морални традиции на фарисейството Апостол едва ли е бил далеч от строгите възгледи, които споделя и за останалите дела на плътта.
|