Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 02:16 13.11.25 
Клубове/ Религия и мистика / Християнство Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Конфликтът на тълкуванията [re: 24O5]
АвторMлaдeжъ (Нерегистриран) 
Публикувано23.08.04 10:24  



Конфликтът на тълкуванията

В семинаристкия фолклор отдавна (може би повече от век) се шири преданието за небрежния ученик, комуто на изпита по латински се паднало да преведе думите на Христос: „Духът е бодър, а плътта – немощна” (spiritus quidem promptus est, caro autem infirma). Ученикът, който очевидно граматиката е знаел по-добре от богословието, предложил следния превод: „Спиртът е добър, а месото понамирисва”… Преводът, а още повече тълкуването, винаги зависят от духовния опит на човека.

Колко прочита на Пушкин или на Гьоте има! Дори вестникът-еднодневка също може да бъде възприет по различен начин. Всеки текст живее в съвместното творчество между автор и читател. Читателят не само възприема текста, но наново го оживява, по своему го пресътворява. Наистина „не можем ние да предвидим как словото ни ще откликне”.

Но още по-неизбежни са различните прочити на Библията – книга, от която отстоим толкова далеч и по духовното си равнище, и по историко-културното си обкръжение. Затова който и да ни говори за Свещеното Писание, думите му се отнасят повече до него самия , отколкото до Евангелието. Изборът на коментираните места и самият коментар, интонацията на изговора и крайните изводи – всичко зависи от опита и културата на човека.

Фактът, че ние имаме не едно Евангелие, а четири , и че те се наричат „Евангелие от…” – вече само по себе си говори, че всеки преразказ на Христовото Благовестие е неизбежно интерпретативен. По-точно казано: ако някой би могъл ежедневно да прочита цялото Евангелие, всеки ден би чел друга книга, защото той самият се променя – включително и под въздействието на Боговдъхновения текст (на това се основава църковното изискване редовно да се чете Писанието).

Но хората доверчиво се вслушват в проповедниците, които заявяват: „Ние проповядваме само Евангелието. Ние носим простото и истинското разбиране на Евангелието. Ние живеем само и строго по Евангелието. Отворете очи, вземете в ръце Евангелието, което ние ще ви подарим, и започнете да четете. Ще ви даваме очевидни коментари и ще видите, че православните просто са изопачили евангелските думи…”.

Тези проповедници се наричат протестанти.

Православното богословие честно утвърждава: ние тълкуваме Евангелието. Не можем да разберем Евангелието, без да го тълкуваме. Тълкуването е неизбежно и никакво пряко и абсолютно достоверно „отражение” не може да има; изкушенията на Христос в пустинята показват до каква степен Писанието е несамодостатъчно: нали дяволът Го изкушава тъкмо с цитати от Писанието. „Дяволът и сега, както и при изкушаването на Христос, прибягва до помощта на Писанията, за да докаже възможността християнството да се отдели от Църквата”.

И апостол Петър предупреждава: „никое пророчество на Писанието не е собствено (на пророка) тълкувание“ (2 Петр. 1:20). Ако Писанието се разбираше от само себе си, на ап. Павел нямаше да му се налага така дълбинно да го тълкува. Без негова помощ щеше ли да се разбере какво означава историята с двете жени на Авраам (Гал. 4:21-31)? Буквата не е достатъчна, нужен е Дух.

Трябва да мислим следователно как и в какво одеяние ще стъпим в тази „свята земя”, за която сме предупредени, че там може да се стъпи само „без обувки” (вж. Изх. 3:5). Там Сам Господ, със Собствена ръка ще открие в сърцето на човека последния смисъл на онова, за което Той е писал в Евангелието… „Този, който чрез познанието запазва в себе си Бога вече не ще има нужда да чете книги. Защо? Защото, имайки за събеседник Онзи, Който е вдъхновил написалите Божествените Писания … сам ще бъде за останалите боговдъхновена книга” – пише през Х в. преп. Симеон Нови Богослов4. За адекватното тълкуване на свещения текст е необходим известен вътрешен духовен опит, възхождащ към същия Източник, както и опита на авторите на Библията. Хората, които притежават този опит в пълнота, достижима изобщо за човека, Църквата нарича светци.










Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Към 2405 за Писанието lgnatius   07.08.04 15:45
. * За произволното тълкуване на Светото Писание Mлaдeж   09.08.04 09:07
. * Re: За произволното тълкуване на Светото Писание lgnatius   10.08.04 21:35
. * Re: За произволното тълкуване на Светото Писание Mлaдeж   11.08.04 09:32
. * Re: МладЕжо, да ме прощаваш ама... Bloodsigned   12.08.04 22:08
. * Re: МладЕжо, да ме прощаваш ама... MлaдЄж   13.08.04 09:49
. * Re: МладЕжо, да ме прощаваш ама... MлaдЄж   13.08.04 10:21
. * Да поблъскаме заедно ... Bloodsigned   13.08.04 11:32
. * Да не си счупим кратунките MлaдЄж   13.08.04 13:18
. * Re: Да не си счупим кратунките ann   13.08.04 18:51
. * Re: Да не си счупим кратунките MлaдЄж   16.08.04 08:39
. * Re: Да не си счупим кратунките ann   16.08.04 19:12
. * За кратунките ... Bloodsigned   13.08.04 20:05
. * Re: Да поблъскаме заедно ... lgnatius   13.08.04 22:11
. * Re: Да поблъскаме заедно ... Bloodsigned   14.08.04 01:15
. * Re: Да поблъскаме заедно ... lgnatius   15.08.04 14:55
. * Re: Да поблъскаме заедно ... дядoБлaro   20.12.04 12:12
. * Re: МладЕжо, да ме прощаваш ама... дядoБлaro   20.12.04 11:51
. * Re: За произволното тълкуване на Светото Писание ann   12.08.04 19:23
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   19.08.04 09:15
. * Re: Към 2405 за Писанието MлaдЄж   19.08.04 10:56
. * Авторитета на равините по-важен от този на отците MлaдЄж   19.08.04 11:12
. * Re: Авторитета на равините по-важен от този на отците 24O5   19.08.04 12:22
. * Канонични и неканонични книги в Писанието Mлaдeжъ   19.08.04 16:49
. * Re: Канонични и неканонични книги в Писанието 24O5   19.08.04 17:17
. * Задачка: Mлaдeжъ   20.08.04 10:42
. * Задачка 2 - за "изследване и размишление": MлaдeжЪ   20.08.04 10:57
. * Re: Задачка 2 - за "изследване и размишление": 24O5   21.08.04 09:37
. * И още: MлaдЄж   24.08.04 09:33
. * Re: Задачка: 24O5   21.08.04 09:36
. * Re: Канонични и неканонични книги в Писанието MлaдЄж   20.08.04 13:11
. * Re: Канонични и неканонични книги в Писанието 24O5   21.08.04 09:39
. * Re: Канонични и неканонични книги в Писанието фeн нa Aз(a)   21.08.04 14:28
. * Re: Канонични и неканонични книги в Писанието 24O5   21.08.04 14:59
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   19.08.04 12:19
. * Re: Към 2405 за Писанието MлaдЄж   19.08.04 13:43
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   19.08.04 17:26
. * Re: Към 2405 за Писанието lgnatius   19.08.04 17:52
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   19.08.04 17:59
. * Re: Към 2405 за Писанието lgnatius   19.08.04 18:18
. * Re: Към 2405 за Писанието ann   19.08.04 18:28
. * Re: Към 2405 за Писанието lgnatius   19.08.04 18:32
. * Re: Към 2405 за Писанието ann   19.08.04 18:46
. * Re: Към 2405 за Писанието lgnatius   19.08.04 20:55
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   20.08.04 08:05
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   20.08.04 08:01
. * Re: Към 2405 за Писанието ann   20.08.04 12:27
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   21.08.04 09:55
. * Re: Към 2405 за Писанието Legion   20.08.04 17:03
. * Re: Към 2405 за Писанието 24O5   21.08.04 09:41
. * Re: Към 2405 за Писанието Legion   23.08.04 16:48
. * За същността на темата MлaдЄж   20.08.04 08:17
. * За Същността - задачка 3 към протестиращите *Лия*   20.08.04 19:01
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите 24O5   21.08.04 09:49
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите *Лия*   21.08.04 11:17
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите 24O5   21.08.04 11:25
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите *Лия*   21.08.04 11:40
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите 24O5   21.08.04 11:46
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите *Лия*   21.08.04 12:30
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите 24O5   21.08.04 13:31
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите *Лия*   21.08.04 14:51
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите 24O5   21.08.04 14:58
. * Re: За Същността - задачка 3 към протестиращите teodorag   25.08.04 00:54
. * Re: За същността на темата 24O5   21.08.04 09:44
. * ". . .с което ни посети Изток свише" MлaдЄж   23.08.04 14:50
. * Малко недоразумение MлaдЄж   25.08.04 08:18
. * Жизненоважният въпрос: кое предание ? MлaдЄж   20.08.04 13:54
. * Re: Жизненоважният въпрос: кое предание ? 24O5   21.08.04 09:53
. * Конфликтът на тълкуванията Mлaдeжъ   23.08.04 10:24
. * Re: Конфликтът на тълкуванията Bloodsigned   23.08.04 23:35
. * Re: Конфликтът на тълкуванията Mлaдeжъ   24.08.04 07:57
. * И тъй, очаквайки Го, ние се покланяме на изток MлaдЄж   23.08.04 15:47
. * Re: И тъй, очаквайки Го, ние се покланяме на изток Mлaд Eж   26.11.04 08:20
. * Източните мъзреци видели звездата Му от. . изток Eжko бoдлидpeшko   20.12.04 09:04
. * Многознаменателно Eжko_   10.03.05 08:25
. * Re: Към 2405 за Писанието MлaдЄж   24.08.04 10:53
. * Бивш амер. евангелист за преданието и Преданието MлaдЄж   24.08.04 11:46
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.