|
Знаем, че Бог сътворил ангелите с различна степен на разум и сила, установил различни ангелски чинове на основата на тези различия и ги организирал съответно с чиновете им, в подобие на военните чинове. Едно от доказателството за гореказаното е онзи факт, че в Стария Завет Бог е назван многократно "ГОСПОД САВАОТ "
Еврейската дума, която се превежда като "Саваот", означава "армия". С други думи казано "Господ Саваот" - "Господ на армиите ".
Светата Библия ни говори, че ангелите представляват мощна небесна армия или армии, които изпълняват Божиите повели (3 Цар. 22:19; Пс. 102:20-21), служещи в качество на Божии колесници (Пс. 67:18) и са разделени на легиони (Мт. 26:53). В тази светлина, името на Бога Саваот = на армиите ни говори за това, че Той е Вожд на небесното ангелското войнство.
Друго указание, че ангелите имат положение, съответствуващо на чина им, както в армията е този факт, че някои ангели се намират под командването на други ангели. Например, ангел Михаил има в свое разпореждане ангели за водене на война (Откр. 12:7).
Свещеното Писание представя ангелския свят за твърде многоброен. Така, например, патриарх Иаков, виждайки ангелите, казал: "това е Божие опълчение" (Бит. 32:1-2).
Въпросът за ангелската численост поражда друг един въпрос - дали е постоянно ангелското число или по някакъв начин се изменя?
Пророк Даниил съзерцавал в откровение, как десетки хиляди по десетки хиляди предстояли и служели на Бога (Дан. 7:10). Многочислено небесно войнство славословило раждането на Спасителя на света (Лк. 2:13).
Иисус Христос говорил за 12 легиона ангели. За това са говорили и някои от светите Отци, в частност св. Кирил Иерусалимски в Огласителните си беседи.
Правейки коментар на числото, което дава пророк Даниил, св. Кирил обръща внимание, че това не означава точен брой, а е израз за неизброимост, тъй като сам пророкът не бил в състояние да намери друг израз за многобройност.
Някои св. Отци обясняват мисълта за ангелската безчисленост с помощта на притчата за загубената овца . Ако цялото съгрешило човечество, според св. Киоил Иерусалимски, е само една заблудила се овца, то 99 незаблудени са светите ангели.
ПОСТОЯННО ли е числото ангели ?
Можем с положителност да твърдим, че ангелското число не намалява. Тъй като ангелите са безсмъртни, то числото им не може да намалява. А може ли да се УВЕЛИЧАВА?
На този въпрос има различни мнения. Блажени Теодорит смятал, че ангелският брой не може да се увеличава, аргументирайки се с това, че "не подлежащото на тление естество не налага размножение". Същото смятал и св. Иоан Дамаскин, казвайки: "те нямат нужда от брак, тъй като не са смъртни". Тази аргументация обаче не е твърде убедителна. До грехопадението си Адам и Ева били също нетленни и безсмъртни, обаче, било им дадено повеление да се плодят и размножават.
Някои от св. Отци, между които св. Григорий Ниски говорят за някакво тайнствено размножаване на ангелите и изразявали мисъл, че ангелският брой нараства.
В действителност, ние не знаем дали броят на ангелите е постоянно число или то нараства. Единственото, което можем да твърдим е, че броят не намалява.
А н г е л с к а т а й е р а р х и я
Св. Писание свидетелствува, че ангелският свят познава някаква иерархична структура и че съществуват различни ангелски чинове. Видението, което Иаков имал, се тълкува в същия смисъл, че ангелският свят има иерархично устройство.
Още при сътворяването им, Бог създал различни родове на ангелските сили. Различието между тях не е било резултат на разната степен на "охлаждане" в любовта, както учил Ориген.
В Св. Писание се упоменава за ДЕВЕТ ангелски чина, които били известни в древната Църква. За девет ангелски чина говорят св. Кирил Иерусалимски в Огласителните си беседи и св. Иоан Златоуст в Тълкуванията си върху кн. Битие. Ангелските чинове са изброени в 8-та книга на Апостолските постановления. Класификацията на ангелските сили, която се приема за традиционна, се среща за пръв път на границата между V - VI в. на неизвестен автор, чиито произведения са дошли до нас под името на Дионисий Ареопагит.
Протоиерей Иоан Мейендорф пише: "Несъмнено е че е съществувала някаква тенденция към класифициране на ангелите, но Дионисий й придал систематична форма и метафизично обоснование".
Псевдо-Дионисий, бидейки платоник по своите философски възгледи, сполучливо приложил философските принципи на неоплатонизма в християнското богословие. особено в учението за Пресветата Троица и в учението за богопознанието. Той, обаче, излишно се увлякъл от неоплатоничните идеи за космични посредници и по аналогия с тях "построил" християнската небесна иерархия. Според Дионисий, деветте ангелски чина се разделят на три триади.
____________________________________
"Любовта никога не отпада"
|