Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 00:06 13.11.25 
Клубове/ Религия и мистика / Християнство Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Послание на източните патриарси [re: MлaдЄж]
Автор MлaдЄж (зелен)
Публикувано24.10.03 09:08  



Църквата: земна и небесна. Църковната йерархия. Eпископ. Презвитер
___________________________________________________________


Вярваме, както са ни учили да вярваме, в тъх наричаната, и наистина такава, света, вселенска, апостолска Църква, която обема всички и навсякъде, които и да били те, вярващи в Христа, които сега, намирайки се в земно странствуване, още не са се въдворили в небесното отечество.

Но никак не смесваме странствуващата Църква с достигналата отечеството Църква само затуй, както мислят някои от еретиците, че едната и другата съществуват, че двете те правят като че ли две стада на единия Архипастир Бога и се освещават от единия Свети Дух. Така да се смесват те е неуместно и невъзможно, понеже едната воинствува и е още на път, а другата тържествува вече победата, достигнала е отечеството и получила наргадата, което ще стане и с цялата Вселенска църква.

Понеже човек е изложен на смъртта и не може да бъде постоянно глава на Църквата, Господ наш Иисус Христос, държащ Сам като Глава кормилото за управление на Църквата, управлява я чрез светите отци. Затова на отделните църкви, законно основани и законно състоящи от членове, Дух Свети поставил епископите като управници, пастири, глави и началници, които са такива съвсем не по злоупотреба, а законно, посочвайки в тия пастири образа на Началника и Извършителя на нашето спасение, та обществата от вярващи под туй управление да се издигат с Неговата сила.

Понеже, между другите нечестиви мнения, еретиците твърдели и туй, че простият свещеник и архиереят са равни помежду си, че може да се мине и без архиерей, че няколко свещеника могат да управляват Църквата, че да ръкополага свещеник може не само архиереят, а и свещеникът, и че няколко свещеника могат да хиротонисат и архиерей, - и разгласяват, че Източната църква споделя с тях тая заблуда, ние, съобразно с мнението, което владее от старо време в Източната църква, потвърждаваме, че званието епископ е тъй необходимо в Църквата, щото без него нито Църквата църква, нито християнинът християнин не може не само да бъде, но и да се нарича.

- Защото епископът, като приемник на апостолите, получил чрез възлагане на ръце и призоваване Светия Дух приемствено дадената му от Бога власт да връзва и развръзва, е жив образ на Бога на земята и, по свещенодействуващата сила на Духа Светаго, е изобилен извор на всички тайнства на Вселенската църква, чрез които се придобива спасението.

Ние мислим, че епископът е толкова необходим за Църквата, колкото дишането за човека и слънцето за света. Затуй някои за похвала на архиерейския сан добре казват: “Каквото е Бог в Църквата на първородните на небесата и слънцето в света, това е всеки архиерей в своята отделна църква, тъй че от него паството се осветлява, сгрява и прави да бъде храм Божи”.

Че великото тайнство и звание на епископството е преминало до нас по приемство, това е очевидно. Защото Господ, Който обещал да бъде с нас навеки, макар че се намира с нас и под други начин на благодат и божествени благодеяния, но чрез епископското свещенодействие се съобщава с нас по особен начин, пребъдва и се съединява с нас чрез свещените тайнства, чийто пръв извършител е свещенодеец, със силата на Духа, е епископът, и не ни допуска да паднем в ерес.

Затова св. Йоан Дамаскин в четвъртото си писмо до Африканците казва, че Вселенската църква изобщо е поверена на епископите; че приемници на Петър се признават в Рим Климент, първият епископ, в Антихия Еводий, в Александрия Марк; че свети Андрей поставил на Цариградския престол Стахия; а във великия свети град Йерусалим Господ поставил епископ Иаков, след когото бил друг епископ, а подир него пак друг, и тъй дори до нас. Тъкмо затуй и Тертулиан в писмото до Папин нарича всички епископи приемници на апостолите. За тяхното приемство, апостолско достойнство и власт свидетелствува също Евсевий Памфил и мнозина от отците, които ще бъде излишно да изброяваме, така и общият и древен обичай на Вселенската църква.

Очевидно е също, че епископският сан се отличава от сана на обикновения свещеник. Защото свещеник се ръкополага от епископ, а епископ се ръкополага не от свещеници, но, според апостолското правило, от двама или трима архиереи. При това, свещеникът се избира от епископа, а архиерей избират не свещениците или презвитери, не и светската власт, а съборът на висшата Църква на тая страна, гдето се намира градът, за който се определя ръкополаганият, или поне съборът на тая област, гдето трябва да бъде епископът. Понякога обаче избира и цял град, но не току тъй, а избора си представя на събора и, ако той (изборът) се намери съобразен с правилата, избраният се произвежда с епископско ръкоположение чрез призоваване Светаго Духа. Освен това свещеникът получава властта и благодатта на свещенството само за себе си, а епископът я предава и на други.

Първият, като преме от епископа свещенството, извършва само свето Кръщение с молитвите, свещенодействува безкръвната жертва и раздава на народа светото тяло и кръв на Господа нашего Иисуса Христа, шп,азва кръщаваните със свето миро, венчава благочестиво и законно встъпващите в брак, моли се за болни, за спасение и довеждане до познание на истината всички люде, а предимно за прошка и освобождаване от греховете православните, живи и умрели, и най-сетне, понеже се отличава със знание и добродетел, той, по дадената му от епископа власт, учи онези от православните, които дохождат при него, като им сочи пътя за получаване царството небесно, и се поставя за проповедник на светото Евангелие.

Но архиереят, освен дето извършва всичко това (защото той, както се казва, е изворът на божествените тайнства – дарове по силата на Светаго Духа), само той изключително освещава свето миро; само на него е усвоено (правото) да посвещава във всички рърковни степени и длъжности; той особено и предимно има власт да връзва и развръзва и да прави, според заповедта на Господа, съд приятен Богу; той преподава светото Евангелие и православните утвърждава във вярата, а непокорните, като езичници и митари, отлъчва от Църквата, еретиците пък предава на низвержение и анатема, и душата си полага за овците.

От всяка страна се открива безспорната разлика на епископа от обикновения свещеник, а едновременно и туй, че отминавайки него, всички свещеници в света не могат да пасат Божията църква и напълно да я управляват.

Но право е забележил един от отците, че не е лесно да се намери между еретиците човек разсъдлив, понеже, напущайки Църквата, те биват напушани от Светия Дух, и в тях не остава нито знание, нито светлина, но тъмнина и слепота.

Защото, ако не ставаше това с тях, те нямаше да отхвърлят най-очевидното, каквото например е великото наистина тайнство на епископството, за което говори Писанието, споменават църковната история и писанията на отците, и което е било винаги признавано и изповядвано от цялата Вселенска църква.



Православен катехизис, Синодално издателство, София 1991




____________________________________
"Любовта никога не отпада"


Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата TRl   04.09.03 09:05
. * . . . и в една. . . Апостолска църква TRl   05.09.03 08:51
. * СЪБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:40
. * ИЗБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:43
. * МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА MлaдЄж   24.10.03 08:46
. * Re: МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА muradkhan   30.06.06 14:17
. * АВТОКЕФАЛИЯ И АВТОНОМИЯ MлaдЄж   24.10.03 08:48
. * Послание на източните патриарси MлaдЄж   24.10.03 09:08
. * Ангелските чинове TRl   09.09.03 08:28
. * Re: Ангелските чинове ***ЛИЯ***   09.09.03 09:39
. * Точно така TRl   09.09.03 10:09
. * Ангелите-хранители TRl   10.09.03 08:26
. * Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората Mлaд eж   19.09.03 08:05
. * Помощта на Ангелите е неоценима Mлaд€ж   06.10.03 09:32
. * Re: Помощта на Ангелите е неоценима MлaдЄж   27.10.03 08:50
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   27.10.03 08:41
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   28.10.03 10:15
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   03.11.03 14:25
. * 7-те първовърховни Ангели Mлaд€ж   19.09.03 10:32
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   19.11.03 09:14
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   19.11.03 14:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   20.11.03 14:36
. * Re: 7-те първовърховни Ангели cтapeж   20.11.03 21:11
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Tимoтeй   14.07.06 23:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Eжko_   15.01.09 18:23
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   23.11.03 20:53
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   10.02.05 20:21
. * Събор на свети архистратиг Михаил Eжko_   08.11.06 07:44
. * Re: Ангелските чинове MлaдЄж   04.11.03 07:48
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   29.09.06 08:31
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   01.09.09 15:17
. * Re: Ангелските чинове yi-rene   01.09.09 20:04
. * Какви имена??? пчeличkaтa   01.09.09 21:08
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 09:55
. * Свещенослужители TRl   09.09.03 10:59
. * Етикет на обращенията спрямо мястото в йерархията MлaдЄж   27.10.03 07:49
. * Re: Свещенослужители Prokimen   28.10.03 15:07
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   28.10.03 16:22
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   29.10.03 09:30
. * Re: Свещенослужители Eжko_   14.07.06 08:25
. * Ще има ли жени-свещеници ? MлaдЄж   29.10.03 08:58
. * Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" MлaдЄж   29.10.03 16:39
. * Никакви жени свещеници! ***ЛИЯ***   29.10.03 18:00
. * Re: Никакви жени свещеници! Prokimen   19.11.03 14:39
. * Re: Никакви жени свещеници! asusena   24.10.06 20:00
. * Господ не е въз_лагал свещенството на жени Eжko   10.02.05 17:06
. * „кост от костите ми и плът от плътта ми” Eжko   10.02.05 17:09
. * Брак и семейство Eжko   10.02.05 17:11
. * Богословские аспекты служения женщин в Церкви Eжko   10.02.05 17:12
. * Re: Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" Eжko_   09.01.07 12:42
. * Църковнослужители TRl   09.09.03 11:01
. * Re: Църковнослужители Eжko_   30.06.06 07:50
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 11:10
. * Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TRl   09.09.03 13:20
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Tpи*   29.10.03 17:04
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TPИ   29.10.03 17:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 2   30.10.03 08:14
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 1   30.10.03 08:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Eжko_   26.09.08 09:07
. * Прокимен, бива ли така ? Eжko_   18.04.11 12:31
. * 1135 години Eжko_   30.03.05 14:43
. * Re: Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата Tимoтeй   15.07.06 14:07
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.