Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 22:20 12.11.25 
Клубове/ Религия и мистика / Християнство Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема АВТОКЕФАЛИЯ И АВТОНОМИЯ [re: MлaдЄж]
Автор MлaдЄж (зелен)
Публикувано24.10.03 08:48  



АВТОКЕФАЛИЯ И АВТОНОМИЯ

Автокефалия

Терминът автокефалия започнал да се употребява още в началото на V в. Тя е приложима за светски църковни организации, които имат своя глава, своя независима от друг висша или суверенна власт. Използва се в смисъл на църковна независимост.

Валсамон нарича автокефални всички митрополити на провинции. Епифаний нарича авто­кефални всички архиепископи в отличие от епископите, подчинени на други епископи и изброява във Византия 6 такива църкви.

До наше време терминът “автокефална църква” е влязъл във всеобща употреба за обозна­ча­ва­нето на автокефална църква според указанието на нейното географско положение – на­пример Йерусалимска църква.

Юридическата аксиома: “Никой не може да даде другиму повече, отколкото сам има” се явява и каноническа аксиома, имаща основание в Словото Божие: “няма пратеник по-горен от оногова, който го е пратил” (Иоан 13:16). Както всяка автокефална църква има висша власт, то да се основава подобен род църква може да има право организация или лице, което прите­жа­ва тази върховна власт. Такава върховна власт е присъща най-напред на апостолите, пос­ле на епископата на Вселенската Църква и трето – на епископата на автокефалната църква.

Апостолите са основали първите църкви от този род. За това свидетелствуват апостолските постановления, посланията на източните патриарси, Йерусалимския събор, Пра­вославното изповедание. Съществувало мнение, че само църкви, лично основани от апосто­ли­те, имат право на автокефалия. Апостолите не са деляли земята на определено число автокефални църкви. Автокефалните църкви, възникнали след апостолско време, получават самостоятелност и права по пътя на разклонения от църкви, основани от апостоли­те. Всички те са получили своите права по пътя на апостолското приемство, поради което всички автокефални църкви се явяват напълно равноправни помежду си.

Апостолите са предали пълнотата на своята власт над Църквата на Вселенския епископат. Следователно, правото да основава автокефални църкви принадлежи нему, като изразява своята воля чрез вселенските събори като свой орган. Фактор за автокефалия се явява волята на епископата на съществуващите такива църкви, правещи постановления от името на Вселенския епископат, обикновено чрез съборите. Събора на автокефалната църква се огра­ничава с нейната собствена територия и провъзкласява автокефалия на тази част.

Държавната власт няма и неможе да даде върховна власт на църквата, намираща се на нейната територия. Църквата е възникнала и се е организирала не само независимо, но и противно на тази власт, която три века не е признавала нейното съществуване.

Не може да се провъзгласи автокефалия от част от епископата на дадена църква по свое собствено подбуждение или под давление на държавната власт. Част от епископата на една църква може да получи самостоятелност само когато последната е изпаднала в ерес.

Всяка автокефална църква дава автокефалия само на тази част, която е подчинена на ней­ната юрисдикция. Даване на автокефалия на друга част е нарушение на каноническия принцип за неприкосновеността на правата на автокефалните църкви. (Пример: Украинският “патриарх” хиротонисва разколника Пимен за патриарх). Канонически автокефална се явява тази църква, която е получила автокефалия или от самите апостоли, или от Вселенски събор, или от тази автокефална църква, в границите на която се е намирала преди провъзглася­ва­не­то на автокефалията.

От тези три фактора днес значение има само последния – волята на автокефалната църк­ва. При решение на въпроса за автокефалия е длъжна да се съобразява , първо – с волята на епископата и народа, второ – с волята на държавната власт, и трето с географските условия. (Защо тогава Руската църква не признава Украинската, а Сръбската – Македонската?). Освен това трябва да се съобрази и с готовността и със способността на отделната част за самостоя­те­лен живот, т.е. наличност на устройство, отговарящо на самата същност на автокефалията.

Границите на самостоятелност на автокефалната църква са в областа на законодателството, учението, богослужението, администрацията и съда. В догматиката няма място за самостоятелност.



Автономия

За това понятие няма опора в каноните; те са църкви – непълни автокефалии (ограничени). Те са изобретение на Константинополските църковни политици, стремящи се да установят власт над отделящите се от Цариградската църква части. Автономната църква няма свой самостоятелен източник на власт, защото неин пръв епископ или всички епископи се ръкополагат от кариерхалната църква, но има пълно самоуправление в границите определени от църквата-майка.

Юридически автономия означава несамостоятелна, подчинена на друга организация. Защото основният закон относно автономната организация се издава не от нея самата, т.е. тя ползва статуарно право.




____________________________________
"Любовта никога не отпада"


Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата TRl   04.09.03 09:05
. * . . . и в една. . . Апостолска църква TRl   05.09.03 08:51
. * СЪБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:40
. * ИЗБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:43
. * МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА MлaдЄж   24.10.03 08:46
. * Re: МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА muradkhan   30.06.06 14:17
. * АВТОКЕФАЛИЯ И АВТОНОМИЯ MлaдЄж   24.10.03 08:48
. * Послание на източните патриарси MлaдЄж   24.10.03 09:08
. * Ангелските чинове TRl   09.09.03 08:28
. * Re: Ангелските чинове ***ЛИЯ***   09.09.03 09:39
. * Точно така TRl   09.09.03 10:09
. * Ангелите-хранители TRl   10.09.03 08:26
. * Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората Mлaд eж   19.09.03 08:05
. * Помощта на Ангелите е неоценима Mлaд€ж   06.10.03 09:32
. * Re: Помощта на Ангелите е неоценима MлaдЄж   27.10.03 08:50
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   27.10.03 08:41
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   28.10.03 10:15
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   03.11.03 14:25
. * 7-те първовърховни Ангели Mлaд€ж   19.09.03 10:32
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   19.11.03 09:14
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   19.11.03 14:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   20.11.03 14:36
. * Re: 7-те първовърховни Ангели cтapeж   20.11.03 21:11
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Tимoтeй   14.07.06 23:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Eжko_   15.01.09 18:23
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   23.11.03 20:53
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   10.02.05 20:21
. * Събор на свети архистратиг Михаил Eжko_   08.11.06 07:44
. * Re: Ангелските чинове MлaдЄж   04.11.03 07:48
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   29.09.06 08:31
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   01.09.09 15:17
. * Re: Ангелските чинове yi-rene   01.09.09 20:04
. * Какви имена??? пчeличkaтa   01.09.09 21:08
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 09:55
. * Свещенослужители TRl   09.09.03 10:59
. * Етикет на обращенията спрямо мястото в йерархията MлaдЄж   27.10.03 07:49
. * Re: Свещенослужители Prokimen   28.10.03 15:07
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   28.10.03 16:22
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   29.10.03 09:30
. * Re: Свещенослужители Eжko_   14.07.06 08:25
. * Ще има ли жени-свещеници ? MлaдЄж   29.10.03 08:58
. * Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" MлaдЄж   29.10.03 16:39
. * Никакви жени свещеници! ***ЛИЯ***   29.10.03 18:00
. * Re: Никакви жени свещеници! Prokimen   19.11.03 14:39
. * Re: Никакви жени свещеници! asusena   24.10.06 20:00
. * Господ не е въз_лагал свещенството на жени Eжko   10.02.05 17:06
. * „кост от костите ми и плът от плътта ми” Eжko   10.02.05 17:09
. * Брак и семейство Eжko   10.02.05 17:11
. * Богословские аспекты служения женщин в Церкви Eжko   10.02.05 17:12
. * Re: Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" Eжko_   09.01.07 12:42
. * Църковнослужители TRl   09.09.03 11:01
. * Re: Църковнослужители Eжko_   30.06.06 07:50
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 11:10
. * Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TRl   09.09.03 13:20
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Tpи*   29.10.03 17:04
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TPИ   29.10.03 17:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 2   30.10.03 08:14
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 1   30.10.03 08:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Eжko_   26.09.08 09:07
. * Прокимен, бива ли така ? Eжko_   18.04.11 12:31
. * 1135 години Eжko_   30.03.05 14:43
. * Re: Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата Tимoтeй   15.07.06 14:07
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.