Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 22:18 12.11.25 
Клубове/ Религия и мистика / Християнство Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема СЪБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА [re: TRl]
Автор MлaдЄж (зелен)
Публикувано24.10.03 08:40  



СЪБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА

Новозаветното учение за Църквата говори за 4 основни нейни свойства: тя е една, свята, съборна, и апостолска. Ние ще разгледаме третото основно свойство, именно съборността и по-частно съборното начало в живота, устройството и управлението на Църквата.

В Св. Писание на Стария завет тази дума не се среща, а употребата й в Новия завет за обозначаване на т.н. “съборни послания” е от по-късно време. Тя се среща обаче у някои стари гръцки автори, а също и у древните отци и учители на Църквата и означава “общ”, “универсален”, “цялостен” и др.

Първичният дълбок смисъл на съдържанието на съборността, като едно неразривно единство, вътрешна връзка и взаимопроницаемост, съгласуваност и хармония, като присъствие на цялото в частите и на частите в цялото, като свобода и пълнота на живота.

Съдържанието на съборността било преживявано непрекъснато, живо, динамично в апос­толската и след апостолската епоха до времето на Никейския събор (325 г.). Съборността тогава съвпадала със самото понятие “Църква”. Най-пълен и най-дълбок израз религиозната метафизическа същност на съборността е намерила в централния култув акт – Св. Евхарис­тия. В Св. Евхаристия цялата Църква е съединена във всеки и във всички свои членове.

Съборния принцип в юридическата си изява през Апостолско време се конкретизира главно:

1) в три важни от организационно гледище актове на Божията църква в Иерусалим в аспекта й на Вселенска съборна църква:

а) избора на апостол Матия,

б) избора на седемте дякона,

в) Апостолския събор.

2) в живота, устройството и управлението на същата в аспекта й на обикновена християнска община.

Основател, Учредител и Краеъгълен камък на Църквата е Господ Иисус Христос. Нейн вечен и единствен Глава е също Той. Всички апостоли получили от него еднаква и равна власт. Щом Господ не е поставил никой от Своите ученици да бъде глава на Неговата Църква и многократно е изтъквал принципа на равенство между тях, то от тук естествено трябва да направим извода, че според плана на Основателя на Църквата, висшата видима власт в нея трябва да принадлежи не на един или няколко души от тях, а на цялата съвкупност, на техния събор. На събора на всички апостоли като равностойни, равноправни, равномерни носители и упражнители на божествени пълномощия, с които били облечени от своя божес­т­вен Учител, принадлежала върховната видима власт в Неговата Църква.

Тази съборна същност и характер на висшата видима власт в Църквата се изразява в действието на съборното начало в историческия живот на Църквата. Най-ярка проява на това съборно начало и най-прекия орган, чрез който действало и действа то е църковния събор.

Единството на многобройните християнски общини или съборността на едната Вселенска Църква била през първите три века преди всичко една идеална величина: “Бог е един и същ, Който върши всичко у всички” (I Кор.12:6). Християните от първите времена изживявали като една действителна реалност идеята, че те и техните общини съставят “Тялото Христово”.

Съборното начало действало в живота, устройството и управлението на Вселенската Църква през първите три века и посредством различни видове сношения между отделните независими една от друга църковни общини. И по идея и в действителност, Вселенската Църква през това време е била строго съборна, имала идеално съборен живот, устройство и управление. Към края на този период, според църковното съзнание, изразено в различни други християнски литературни паметници, съборното начало започнало да се изразява чрез това, че висшата власт във Вселенската Църква принадлежи и се упражнява от съвкупността на всички отделни църкви.

В живота на Вселенската Църква през първите три века, вселенски църковен събор като видим, емпирически изразител и орган на единството на всецърковната съборност не същест­вувал и не действал. Видимо той не е могъл да се осъществи, поради гонението на Църквата, но идейно и духовно той всъщност съществувал. Имало е поместни събори през този период – редовни и извънредни. Извънредни са били съборите срещу монтанизма, по повод празнуването на Пасхата и др.

Здравият практически разум на всички векове и народи утвърждава, че един човек по-лесно може да сгреши, отколкото мнозина.

Според II Апостолско правило “един епископ да ръкополага само презвитер, дякон и оста­налите клирици”. Според тълкуванието на това правило от Теодор Валсамон, епископът може да ръкополага свещеници и дякони само в областта, която е под негова юрисдикция.

И днес заемането на църковните длъжности става на основата на изборния принцип. Според устава на БПЦ, чл. 84 и 85, се произвежда избор за енорийски свещеник, а според чл.46 епархийските избиратели избират архиерей чрез тайно гласоподаване по 2 лица от каталога на кандидатите. Избират се с пълно висшегласие, а след това Св. Синод избира в присъствието на народа едното от двете лица за митрополит.

След избора на лице за църковна длъжност се извършва хиротонията и назначаването на съответната длъжност.






____________________________________
"Любовта никога не отпада"


Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата TRl   04.09.03 09:05
. * . . . и в една. . . Апостолска църква TRl   05.09.03 08:51
. * СЪБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:40
. * ИЗБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:43
. * МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА MлaдЄж   24.10.03 08:46
. * Re: МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА muradkhan   30.06.06 14:17
. * АВТОКЕФАЛИЯ И АВТОНОМИЯ MлaдЄж   24.10.03 08:48
. * Послание на източните патриарси MлaдЄж   24.10.03 09:08
. * Ангелските чинове TRl   09.09.03 08:28
. * Re: Ангелските чинове ***ЛИЯ***   09.09.03 09:39
. * Точно така TRl   09.09.03 10:09
. * Ангелите-хранители TRl   10.09.03 08:26
. * Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората Mлaд eж   19.09.03 08:05
. * Помощта на Ангелите е неоценима Mлaд€ж   06.10.03 09:32
. * Re: Помощта на Ангелите е неоценима MлaдЄж   27.10.03 08:50
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   27.10.03 08:41
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   28.10.03 10:15
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   03.11.03 14:25
. * 7-те първовърховни Ангели Mлaд€ж   19.09.03 10:32
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   19.11.03 09:14
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   19.11.03 14:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   20.11.03 14:36
. * Re: 7-те първовърховни Ангели cтapeж   20.11.03 21:11
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Tимoтeй   14.07.06 23:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Eжko_   15.01.09 18:23
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   23.11.03 20:53
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   10.02.05 20:21
. * Събор на свети архистратиг Михаил Eжko_   08.11.06 07:44
. * Re: Ангелските чинове MлaдЄж   04.11.03 07:48
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   29.09.06 08:31
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   01.09.09 15:17
. * Re: Ангелските чинове yi-rene   01.09.09 20:04
. * Какви имена??? пчeличkaтa   01.09.09 21:08
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 09:55
. * Свещенослужители TRl   09.09.03 10:59
. * Етикет на обращенията спрямо мястото в йерархията MлaдЄж   27.10.03 07:49
. * Re: Свещенослужители Prokimen   28.10.03 15:07
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   28.10.03 16:22
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   29.10.03 09:30
. * Re: Свещенослужители Eжko_   14.07.06 08:25
. * Ще има ли жени-свещеници ? MлaдЄж   29.10.03 08:58
. * Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" MлaдЄж   29.10.03 16:39
. * Никакви жени свещеници! ***ЛИЯ***   29.10.03 18:00
. * Re: Никакви жени свещеници! Prokimen   19.11.03 14:39
. * Re: Никакви жени свещеници! asusena   24.10.06 20:00
. * Господ не е въз_лагал свещенството на жени Eжko   10.02.05 17:06
. * „кост от костите ми и плът от плътта ми” Eжko   10.02.05 17:09
. * Брак и семейство Eжko   10.02.05 17:11
. * Богословские аспекты служения женщин в Церкви Eжko   10.02.05 17:12
. * Re: Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" Eжko_   09.01.07 12:42
. * Църковнослужители TRl   09.09.03 11:01
. * Re: Църковнослужители Eжko_   30.06.06 07:50
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 11:10
. * Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TRl   09.09.03 13:20
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Tpи*   29.10.03 17:04
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TPИ   29.10.03 17:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 2   30.10.03 08:14
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 1   30.10.03 08:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Eжko_   26.09.08 09:07
. * Прокимен, бива ли така ? Eжko_   18.04.11 12:31
. * 1135 години Eжko_   30.03.05 14:43
. * Re: Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата Tимoтeй   15.07.06 14:07
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.