Curkvata vinagi e praznuvala Gospodnata Trapeza s kvasen hljab.
Rimokatolicite 'prevkljuchvat' na bezkvasen v 9-ti vek.
Protestantite povtarjat tazi greshka ...
Zashto?
......
Нововъведенията в св. Евхаристия
В своята творба „Еретическото папство“ абат Вл. Гете спира вниманието си и на
нововъведенията, които е привнесла римската църква и в най-святото тайнство — св.
Евхаристия. В римската църква то се извършва не над квасени, а над пресни хлябове; тя е
премахнала призователната молитва към Св. Дух (епиклезата), а единствено чрез Неговото
слизане се извършва пресъществяването на Св. Дарове; не причащава със същия хляб
свещеници и миряни; отказала е правото на децата да приемат Св. Причастие и др.
Ще се спрем на някои от тези нововъведения, осъдени от абат Гете по свидетелството на
Църквата.
В Св. Писание никъде не се говори, че Св. Евхаристия се е извършвала над пресен хляб,
както се опитват да твърдят римокатолиците. Напротив, съществуват много свидетелства,
че хлябът, с който се е извършвало тайнството Евхаристия, е бил квасен.
1) Св. тайнство Евхаристия е установено преди Пасхата на иудеите (Иоан
13:1), а едва след Пасха е започвала седмицата на безквасните хлябове. Св.
ев. Иоан свидетелствува, че Христос е осъден, разпнат и свален от кръста в
деня, когато иудеите се готвели за Пасха (18:23, 19:14, 19:31), следователно
са употребявали още квасен хляб.
2) Евхаристийният хляб е наречен навсякъде „артос“, което произлиза от
глагола „еро“, означаващ „въздигам“ и означава втасване на замесено с квас
тесто. В Св. Евангелие навсякъде е употребена именно тази дума (Мат. 26:26,
Марк. 14:22, Лука 22:19).
3) Според св. ев. Матей Христос е седял при преломяването на хляба, а ако
хлябът е бил пресен, Той според закона е трябвало да стои прав.
Могат да се приведат още доказателства. Но най-красноречив е фактът, че до IX век
римската църква също е употребявала квасен хляб.
Причащаването на свещениците и вярващите с отделни хлябове разрушава онзи дълбоко
мистичен смисъл, изложен от св. ап. Павел във 1 Кор. 10:16-17:
„...Защото един хляб, едно тяло сме ние, многото, защото се причастяваме от
един хляб“.
В римската църква само свещениците се причастяват и с Кръвта Христова, докато Сам
Господ, предузнавайки техните отклонения, заповядва: „пийте от нея всички ...“ (Мат.
26:27).
По повод на забраната да се причастяват деца абат Гете пише: „Западната църква е
извършила престъпление, премахвайки причастието на децата. Когато западните църкви,
въвлечени в схизма от папството, се отдалечили от православния Изток, те дотолкова
изгубили християнското си чувство, че техните богослови обвинявали източната Църква, че
причастява децата.“ Тази практика също е съществувала до XII век на Запад, а в някои
области и до XVI век.
Но най-същественото отклонение е премахването на епиклезата — тайната молитва, с която
свещеникът призовава Св. Дух да пресъществи предложения хляб. Римската църква счита,
че пресъществяването става и без призователна молитва, при думите: „Вземете, яжте, това
е Моето тяло ...“ и „Пийте от нея всички — това е Моята кръв ...“ „Ние не се страхуваме да
кажем,“ заявява абат Гете, „че този довод е смешен. Иисус Христос, произнасяйки думите,
не ги е казал като разказ за случило се събитие, а като акт, извършващ се в момента, тъй
като у Бога словото е и дело. Но може ли да се твърди, че това е така и при свещеника?“
Призователната молитва към Св. Дух е съществувала във всучки литургии на древните
западни църкви. (Гете твърди, че по негово време тя все още съществува в Шотландия).
Древните литургии на св. Иаков и на св. Климент Рилски съдържат епиклеза, така както
Златоустовата и Василиева литургии.
„Следователно“, заключава с тревога абат Гете, „ние имаме пълното право да се
съмняваме, че в римската църква съществува св. Причастие.“
Редакторите на френското издание завършват тома със статията от „Юнион Кретиен“ —
„Смущаващият свидетел — Православието“. С неизменното си свидетелство то е мълчалив
обвинител срещу нововъведенията, обезобразили западното християнство. Затова
папството плете интриги да го подчини, като преди векове използвало кръстоносците, а в
наши дни — политиката и парите. Но о. Владимир Гете спокойно заявява: „Каквото и да
прави, то няма да успее.“
Превод от френски език
© 2002. Девически монастир „Покров на Пресвета Богородица“
© 2002. Православна беседа [http://orthodoxinfo.com/pravoslavie]
Лъжеученията на папството
о. Владимир Гете
|