Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 06:01 16.07.25 
Клубове/ Религия и мистика / Християнство Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Втората Божия заповед
Автор TRl ()
Публикувано26.11.02 10:01  



"Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята; не им се кланяй и не им служи".
Кумир или идол, според обяснението на самата заповед се нарича изображението на някоя твар, която е на небето (небесните светила) или на земята (различни одушевени и нeодушевени предмети), или във водата (различни водни животни), твар, на която хората се покланят и й служат вместо на Бога. Тъй че втората Божия заповед забранява да се покланяме на идолите, които са въображаеми божества или изображения на лъжовни богове.
Почитането на светите икони
Тази Божия заповед не забранява да имаме свещени изображения. Това се вижда ясно още в Стария Завет, гдето Бог заповядал на Мойсей да постави в скинията (подвижния еврейски храм) златни свещени изображения на херувими, и то да ги постави в онази вътрешна част на скинията, към която народът се обръщал да се покланя на Бога, т.е. да ги постави в Святая Святих (Изх. 25:18-19). Знае се също, че в храма, изграден от Соломон, вътре на стените били изваяни и изписани образи на херувими; такива имало и на вратите на храма (3 Цар. 6:23-29, 32, 35).
Този пример на изображения в Стария Завет е важен, защото той обяснява, че в Православната църква е правилна употребата на икони.
Думата икона е гръцка и на български език ще рече образ или изображение. Така се наричат в Православната църква свещените изображения на Бога, на явилия се в плът Син Божи - Господ Иисус Христос, на пречистата Негова Майка и на светиите Му. Историята на християнството свидетелствува, че християните от най-дълбока древност почитали иконите и ги употребявали в местата на своите молитвени събрания, а също и по домовете си. Църковният историк Евсевий (+339 г.) предава разказ за неръкотворния образ на Христа Спасителя. Съгласно с този разказ, едеският владетел Авгар, който бил тежко болен, изпратил един художник с писмо до Иисуса Христа, с което Го молил да го посети и изцери. Спасителят взел една кърпа, изтрил лицето Си и на кърпата по чудесен начин се изобразил Неговият божествен образ, който Той изпратил на едеския владетел.
Същият Евсевий свидетелствува, че в Кесария Филипова имало бронзова статуя на Спасителя, поставена от кръвоточивата жена, която Христос изцерил (Мат. 9:20). Евсевий свидетелствува, че сам той видял тази статуя, която била считана от християните за чудотворна и била на голяма почит. А друг църковен историк, Созомен (V в.), добавя, че във времето на Юлиан Отстъпник езичниците строшили статуята, а християните, които я почитали, събрали късовете и ги поставили в храм.
Също има предание, че евангелист Лука бил и художник и нарисувал няколко икони на Божията Майка.
В раннохристиянското време същинската живопис се заменяла със символични и алегорични изображения (котва, феникс, паун, агне, добър пастир, лоза, риба и др.). По-късно, когато християнството външно закрепвало, броят на фресковите, мозаичните и живописните свещени изображения започнал да се увеличава, а самите те станали по-ясни и по-определени. За съществуването на иконопочитание през първите три века, освен красноречивите паметници на катакомбната живопис, са запазени цяла редица важни свидетелства на св. отци и учители на Църквата от първите векове. Но същинското процъфтявана на иконопочитанието започнало от времето на византийския император Константин Велики (324-337). Оттогава се започнало усилено храмостроене, придружено с грижливо украсяване на новопостроениет храмове с различни икони.
Да почитаме иконите като свещени изображения и да ги употребяваме за благоговейно спомняне делата на Бога и на светиите Му не противоречи на втората Божия заповед: иконите служат като книги, написани вместо с букви с образи и предмети. Както изобщо цялото външно богопочитане е способно да възбужда у нас вътрешни религиозни чувства, така и иконите спомагат за нашето вътрешно благоговейно настроение. Почитането на иконите е съгласно с потребностите на човешката припода и оказва благотворно действие върху нравствения живот на християните. За нас, без съмнение, са скъпи изображенията (портретите) на обичаните от нас хора: сродници, приятели, познати, благодетели и др.; ние пазим тези портрети, украсяваме с тях жилищата си, целуваме ги и като че ли върху тях пренасяме любовта и почитта, които изпитваме към изобразените на тях; също така естествено е за нас да имаме и да почитаме свещените изображения на Бога и на Неговите светии.
Образите на Христа Спасителя и Неговата пречиста Майка, образите на ангелите и светиите и на разните свещени събития живо ни напомнят за тия лица и събития. Като ги гледаме, умът ни се храни, волята ни укрепва и сърцето ни се трогва. Световната класическа живопис е убедително доказателство за това.
Употребата на иконите щеше да бъде несъгласна с втората Божия заповед, само ако някой почнеше да ги боготвори. Но ние, като се покланяме на иконите, трябва да имаме съответно разположение на духа: като гледаме светите икони, трябва да устремяваме мислено поглед към изобразените на тях светии, а чрез тях - към Бога.
Като знак за това, че почитането на светите икони не е противно на Бога, служи и този факт, че Господ прави понякога някои икони средства, чрез които излива върху вярващите Своите благодеяния. Такива икони наричаме чудотворни.

Грехове против втората Божия заповед
Общото название на греха против втората заповед е идолопоклонство - обоготворяване на кумири или идоли.
Но освен грубото идолопоклонство, което е било характерно за езичниците, има и друго вътрешно, слабо забелязвано идолопоклонство, на което могат да се отдават хора вярващи в истинския Бог. Към греховете на вътрешното идолопоклонство се отнасят всички греховни страсти, които, като завладяват душата ни, стават нейни идоли, и на тия идоли ние служим вместо на Бога, забравяйки своите задължения към Него и ближните.
Главните прояви на тънко идолопоклонство са следните:
1. Користолюбие, сиреч ламтеж, ненаситен стремеж към забогатяване. [...] "Користолюбието е идолослужение" (Кол. 3:5)
2. Чревоугодие, което се проявява в лакомство, преяждане и пиянство. [...] "техният бог е коремът" (Филип. 3:19).
3. Горделивост, която се проявява в туй, че човек поставя по-горе от всичко своите достойнства и способности, хвали се и се гордее с тях, те стават негов идол. [...]
4. Горделивостта не рядко се придружава от суетност - търсене на празна слава, самохвалство, изявявано в думи или действия. [...]
5. Лицемерие - когато човек, не бидейки по душа благочестив, се старае да проявява външно благочестие, та по този начин да спечели слава пред другите. [...]

Добродетели, предписвани от втората заповед
Като забранява изброение по-горе грехове, втората Божия заповед по косвен път ни учи на следните добродетели:
1. Безкористие и щедрост. Ние сме длъжни да оказваме помощ на ближните в техните телесни нужди: да облекчаваме участта на вдовици и сираци, да изтриваме сълзите на страдащи, да даваме потребното на нуждаещи се за тяхното телесно развитие и укрепване.
2. Въздържание и пост. Добродетелта въздържание е благоразумно употребяване на всички наши сили за живот. Въздържанието е необходимо условие за нашето нравствено съвършенство и потребност за телесното ни здраве и дълголение.
Постът е въздържание от някои видове храна. Той не е само проста умереност в употребяването на храна и питие. Постът е висша степен на въздържанието, което се изисква от нас в определено време, според устава на Православната църква, с особено възвишена цел. Значението на поста е, че той обуздава нашата плът, помага ни да надвиваме страстите си и укрепва духовните ни сили.
Съобразно с възвишената цел на поста словото Божие и Цъквата ни задължават да придружаваме телесния пост и с пост духовен, който се заключава в отбягване от порочни мисли, желания и действия, в молитва и милосърдни дела. Човек може да бъде голям постник и в същото време голям скъперник, чието сърце се намира във властта на сребролюбивия бяс; може да лишава себе си от храна, и в същото време да бъде честолюбец, зает с мечти за слава и придобиване почести; и злодеецът, и хищникът понякога продължително и усилено постят, като се готвят да извършат някое злодеяние: и оскърбеният прекарва дни и нощи без сън и храна, да търси как да отмъсти на обидилия го. Всички такива хора не вършат нравствено дело, не избавят душата си от злото.
3. Смирение и тайно вътрешно добро или истинско , непресторено благочестие. Християнското смирение е не само израз на съзнаване слабостите и греховете, но и искрено признаване, че ако нещо е постигнато, то е постигнато с благодатната Божия подкрепа. Сам Господ Иисус Христос ни учи да бъдем смирени по сърце (Мат. 11:29) и да вършим добри дела тайно - лявата ръка да не знае какво прави дясната (Мат. 6:3), т.е. не само да не изтъкваме своите добри дела пред хората, не само да не разказваме за тях, но дори и да не мислим за тях, да не се хвалим с тях в душата си, да не ги изтъкваме като наша заслуга, а да смятаме себе си слуги негодни, извършили това, което сме длъжни да извършим (Лука 17:10).





Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Втората Божия заповед TRl   26.11.02 10:01
. * FAQ Bivsh_Protestant   26.11.02 10:20
. * Re: FAQ TRl   26.11.02 11:14
. * Re: FAQ odolam   26.11.02 13:51
. * Re: FAQ TRl   26.11.02 15:41
. * Re: FAQ Bivsh_Protestant   26.11.02 16:17
. * Re: FAQ TRl   26.11.02 16:27
. * Re: FAQ odolam   26.11.02 18:08
. * Re: FAQ odolam   26.11.02 18:00
. * Re: FAQ odolam   26.11.02 13:32
. * Re: FAQ TRl   26.11.02 14:18
. * Re: FAQ odolam   26.11.02 15:03
. * Re: FAQ dunamis   26.11.02 18:24
. * Re: Малко яснота 24O5   26.11.02 11:21
. * Re: Малко яснота TRl   26.11.02 11:35
. * Re: Малко яснота 24O5   26.11.02 12:26
. * Re: Малко яснота TRl   26.11.02 13:30
. * Re: Малко яснота Estir   26.11.02 14:48
. * Re: Малко яснота TRl   26.11.02 15:17
. * Re: Малко яснота Estir   26.11.02 16:34
. * Re:Три,защо си такава шушумига? 24O5   26.11.02 17:16
. * Re:Три,защо си такава шушумига? Estir   26.11.02 23:38
. * Re:Три,защо си такава шушумига? 24O5   26.11.02 23:57
. * Re:Три,защо си такава шушумига? Estir   27.11.02 00:33
. * Re: Малко яснота odolam   26.11.02 15:26
. * Re: Малко яснота Estir   26.11.02 16:47
. * Отхвърляне на Светото Писание - защо? TRl   26.11.02 15:58
. * Re: Отхвърляне на Светото Писание - защо? odolam   26.11.02 17:45
. * Re: Отхвърляне на Светото Писание - защо? Nabludatel   26.11.02 18:03
. * Re: Отхвърляне на Светото Писание - защо? dunamis   26.11.02 18:13
. * Re: Втората Божия заповед Nabludatel   26.11.02 16:18
. * Pak ne si nabljudatelen... Bivsh_Protestant   26.11.02 17:21
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Nabludatel   26.11.02 18:01
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Bivsh_Protestant   26.11.02 18:27
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene dunamis   26.11.02 18:47
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Bivsh_Protestant   26.11.02 19:44
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene dunamis   26.11.02 22:01
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Bivsh_Protestant   27.11.02 09:54
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Estir   27.11.02 11:56
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Bivsh_Protestant   27.11.02 12:30
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Estir   27.11.02 12:56
. * Izmamnijat duh na protestanstvoto Bivsh_Protestant   27.11.02 16:43
. * Re: Izmamnijat duh na protestanstvoto odolam   27.11.02 16:59
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste Estir   27.11.02 18:23
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste Bivsh_Protestant   01.12.02 17:48
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste Estir   01.12.02 19:59
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste Bivsh_Protestant   02.12.02 09:57
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste odolam   02.12.02 12:35
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste Estir   02.12.02 14:01
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste Bivsh_Protestant   02.12.02 15:29
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste TRl   02.12.02 14:58
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste Estir   02.12.02 15:22
. * Re: Pone sme zivi,a vie ottdavne ne ste TRl   02.12.02 16:04
. * Re: Izmamnijat duh na protestanstvoto 24O5   27.11.02 21:58
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Nabludatel   26.11.02 18:58
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Bivsh_Protestant   26.11.02 19:48
. * Re: Badi barz v slushane i baven v govorene Nablutatel   26.11.02 20:34
. * Бивший не чети това - това са отговори от Библията odolam   27.11.02 14:17
. * I da dopulnja... Bivsh_Protestant   26.11.02 18:07
. * Re: I da dopulnja... dunamis   26.11.02 19:09
. * Re: I da dopulnja... Bivsh_Protestant   26.11.02 20:00
. * Re: I da dopulnja... dunamis   27.11.02 01:58
. * Re: I da dopulnja... Bivsh_Protestant   27.11.02 10:04
. * Re: I da dopulnja... Nabludatel   26.11.02 19:10
. * Re: Втората Божия заповед Vlado   28.11.02 03:57
. * Re: Втората Божия заповед 24O5   28.11.02 09:29
. * Овчи кожи и вълци грабители. TRl   29.11.02 11:58
. * Кози кожи и кокошки далтонисти odolam   29.11.02 12:09
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   28.11.02 09:57
. * Re: Втората Божия заповед Vlado   30.11.02 19:32
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   01.12.02 16:02
. * Re:Колко е кофти да си лъжец 24O5   02.12.02 11:12
. * "ако не ядете плътта на Сина Човечески..." TRl   02.12.02 15:23
. * Re: "ако не ядете плътта на Сина Човечески..." 24O5   02.12.02 15:54
. * Re: "ако не ядете плътта на Сина Човечески..." TRl   02.12.02 16:45
. * Re: "ако не ядете плътта на Сина Човечески..." 24O5   02.12.02 17:04
. * Re: "ако не ядете плътта на Сина Човечески..." TRl   03.12.02 07:59
. * Re: "ако не ядете плътта на Сина Човечески..." 24O5   03.12.02 08:41
. * Както искаш - свободна воля, свободен избор TRl   04.12.02 07:59
. * Re: Както искаш - свободна воля, свободен избор 24O5   04.12.02 08:25
. * Re: Както искаш - свободна воля, свободен избор TRl   04.12.02 09:24
. * Re: Както искаш - свободна воля, свободен избор 24O5   04.12.02 09:35
. * Re: Както искаш - свободна воля, свободен избор TRl   04.12.02 11:59
. * Re: Както искаш - свободна воля, свободен избор 24O5   04.12.02 12:13
. * Re: Както искаш - свободна воля, свободен избор TRl   04.12.02 13:16
. * Re: Както искаш - свободна воля, свободен избор 24O5   04.12.02 12:14
. * За Библията TRl   04.12.02 13:54
. * Re: За Библията 24O5   04.12.02 14:28
. * Друг=приятел TRl   04.12.02 15:31
. * Re: Друг=приятел 24O5   04.12.02 15:49
. * Re: Друг=приятел TRl   04.12.02 16:22
. * Re: Друг=приятел 24O5   04.12.02 17:03
. * Re: Друг=приятел Vlado   04.12.02 23:10
. * Re: Друг=приятел 24O5   05.12.02 08:43
. * Re: Друг=приятел D(чoвek)   05.12.02 23:32
. * Re: Друг=приятел 24O5   06.12.02 08:32
. * Opaaaaa.......... Bivsh_Protestant   06.12.02 09:49
. * Re: Друг=приятел Bivsh_Protestant   05.12.02 10:18
. * Re: Друг=приятел 24O5   05.12.02 10:34
. * Re: зло псе chris   05.12.02 12:54
. * Re: Друг=приятел chris   05.12.02 12:34
. * Re: Друг=приятел 24O5   05.12.02 12:48
. * Re: Друг=приятел Vlado   06.12.02 01:09
. * Re: Владо, 24O5   06.12.02 09:01
. * Re: Друг=приятел Vlado   06.12.02 01:07
. * Re: Друг=приятел Bivsh_Protestant   06.12.02 09:53
. * Re: Друг=приятел 24O5   06.12.02 11:32
. * Re: Друг=приятел Vlado   06.12.02 23:18
. * TRI, neka uvazhim nauchnite danni... Bivsh_Protestant   02.12.02 18:00
. * Re: TRI, neka uvazhim nauchnite danni... 24O5   03.12.02 09:32
. * Re: Втората Божия заповед Estir   02.12.02 14:16
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   02.12.02 16:26
. * Re: Втората Божия заповед Estir   02.12.02 21:51
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   03.12.02 10:39
. * Re: Втората Божия заповед Estir   07.12.02 02:47
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   07.12.02 18:05
. * Re: Втората Божия заповед Estir   08.12.02 00:39
. * Re: Втората Божия заповед odolam   02.12.02 12:37
. * Re: Втората Божия заповед odolam   28.11.02 13:29
. * Re: Втората Божия заповед Vlado   30.11.02 19:26
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   01.12.02 16:21
. * Re: Втората Божия заповед Estir   01.12.02 16:53
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   01.12.02 17:13
. * Re: Втората Божия заповед Estir   01.12.02 20:13
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   02.12.02 10:19
. * Re: Втората Божия заповед Estir   02.12.02 14:35
. * Re: Втората Божия заповед odolam   02.12.02 12:53
. * Re: Втората Божия заповед odolam   03.12.02 10:41
. * Re: Втората Божия заповед Vlado   06.12.02 01:27
. * Re: Втората Божия заповед odolam   09.12.02 12:32
. * Re: Втората Божия заповед Vlado   10.12.02 00:39
. * Re: Втората Божия заповед odolam   10.12.02 15:36
. * Re: Втората Божия заповед Vlado   17.12.02 02:02
. * Re: Втората Божия заповед odolam   17.12.02 12:31
. * Умът е в сърцето TRl   17.12.02 14:27
. * Браво на TRI ...   18.12.02 19:45
. * Re: Втората Божия заповед Estir   28.11.02 16:01
. * Re: Втората Божия заповед Vlado   30.11.02 19:14
. * Re: Втората Божия заповед Estir   30.11.02 21:35
. * Re: Втората Божия заповед Lozan   05.12.02 21:38
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   06.12.02 09:59
. * Re: Втората Божия заповед Lozan   06.12.02 22:49
. * Re: Втората Божия заповед Bivsh_Protestant   07.12.02 18:22
. * Re: Втората Божия заповед TRl   11.12.02 13:17
. * Re: Втората Божия заповед 24O5   11.12.02 21:47
. * Re: Втората Божия заповед TRl   17.12.02 15:26
. * Re: Втората Божия заповед ...   17.12.02 16:21
. * Re: Втората Божия заповед TRl   18.12.02 07:33
. * Re: Втората Божия заповед 24O5   18.12.02 08:32
. * Re: Втората Божия заповед TRl   19.12.02 08:30
. * Re: Втората Божия заповед 24O5   19.12.02 10:28
. * Re: Втората Божия заповед TRl   19.12.02 15:59
. * Re: Втората Божия заповед 24O5   20.12.02 09:05
. * "ще се помоли за тебе и ти ще бъдеш жив” TRl   20.12.02 12:47
. * Re: "ще се помоли за тебе и ти ще бъдеш жив” 24O5   20.12.02 13:16
. * Re: "ще се помоли за тебе и ти ще бъдеш жив” Estir   20.12.02 15:23
. * Re: "ще се помоли за тебе и ти ще бъдеш жив” Vlado   22.12.02 00:37
. * Re: "ще се помоли за тебе и ти ще бъдеш жив” TRl   03.01.03 11:55
. * Re: "ще се помоли за тебе и ти ще бъдеш жив” Bivsh_Protestant   22.12.02 16:41
. * Re: Втората Божия заповед Lozan   27.12.02 16:38
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.