Думата отстъпление (апостасия) се употребява на много места в Свещ. Писание (вж напр. 1 Тим 1:4; Деян. 21:21; 2 Паралипом. 29:19; Иерем. 2:19), тъй като отстъплението започва заедно с историята и неговата първа проява е първородният грях. Написано с определителен член обаче, то указва не на отстъпление от Бога изобщо, а на отстъпление особено по своята сила и всеобхватно по разпространението си. В този смисъл апостасията е последен етап от развитието на "тайната на беззаконието", който непосредствено въздига антихриста.
Свещ. Писание категорично указва на отстъплението от истината и от вярата в Бога като единствена причина за края на този свят . Пришествието Господне ще бъде предшествувано от непознато дотогава, дълбоко и повсеместно разпространено усилване на безбожието и антихристиянството. Безгрижието, "вкаменената безчувственост", помрачението на Божия образ в човека от всякакви най-ужасни пороци, а оттам и неверието в Бога-Спасител, богохулството, отхвърлянето и поругаването на всичко свято, ще бъдат разпространени по цялото лице на земята като проказа в душите на такова мнозинство хора, че Господ възкликва към учениците Си: "Син Човеческий, кога дойде, ще намери ли вяра на земята?" (Лука 18:8). "Отстъплението на новия Израил (Църквата – бел. Авт.) от Спасителя към края на времената ще се развие твърде обширно, както е предрекъл и апостолът: "отстъплението ще дойде първом" (2 Сол. 2:3)" (Еп. Игнатий, Събр. Съч. т.4, стр.224).
Богоотстъпничеството и нечестието на последните времена св. ап. Павел нарича "тайна на беззаконието" и "отстъпление" (2 Сол 2:3,7). Това означава, че тайната на беззаконието се състои в съзнателното отстъпване и изопачаване на евангелските истини от хората, които са запознати с тях, които са наясно, че има Бог, но не искат да изпълняват Неговата воля, а своята. Това отстъпление от Бога, от християнските добродетели, от любовта (Мат. 24:12) ще бъде знаменателно именно с това, че ще се превърне в норма на поведение и начин на мислене повсеместно сред народите, и то след като до тях вече е достигнала Евангелската вест. "Светлина от светлина слезе Христос при нас, за да ни изведе в светлина. Слезе и стана като нас, за да направи и нас подобни, слезе Безсмъртният при тленните и след като ги направи безсмъртни, се възкачи отново при Отца Си", казва св. Никодим Светогорец в своето прощално слово, "та всякой, който вярва в Него, да има живот вечен" (Иоан 3:15). Това е Благата вест, това е факт във вселената и в наши дни едва ли има човек на земята, който да не е чул за него. Тъй че сега всички ние сме в положението на Капернаумци, чието наказание в Съдния ден ще е несравнимо по-страшно от небесния огън, поразил жителите на Содома и Гомора (Мат. 11:23-24).
Редактирано от TRl на 11.10.02 14:39.
|