Днес получих писмо от Валдорф България, че от есента на 2007 ще стартира детска градина по методите Валдорф а до година-две училище. Това е прекрасна новина. Аз самият знам малко за тези училища, знам само, че са основани от Рудолф Щайнер и че прилагат индивидуален подход според творческите заложби във всяко дете, че развиват в децата интуитивната връзка с природата, развиват фантазията и творческите заложби чрез евритмия, танци, музика и т.н. Театралното изкуство, което изучават се създава от самите деца -- дават им само основни насоки, оттам нататък те, с фантазия и творчество сами измислят пиесата.
Чувал съм за руската школа, която се прилага в подобни руски училища. Там няма съревонвателен елемент между децата, т.е. състезаване, оценки, защото винаги има възгордяли се и винаги има унижени. Там предметите се учат последователно, първо учат само литература, после само математика, така децата могат да се задълбочат в предмета а не както при нас в един ден и математика, български, английски, история и в главата на децата става каша. Специално за децата са създадени приказки, музика и учебници в които няма негативни образи и насилие. Във всички училища (и Валдорф и руските) децата се изучават по книгата на природата, т.е. учат се да разбират растенията и животните, да виждат мъдростта, скрита в тях. Например, как катеричката се подготвя за зимата, но никога не трупа повече, отколкото й е нужно.
Тези училища са съобразени със специфичните периоди в развитието на детето:
Първи образователен период -- предучилищна възраст. През този период се оформя тялото. Правилно развитото тяло е от голяма важност и за духовното развитие на човека. Човешкият дух има нужда от добре устроено тяло, за да може да изяви силите, които крие в себе си. Посятите в този период семена в детското тяло и душа възрастват и дават своите плодове по-късно. Някои навици, способности, дарби, които се явяват на 30-40-60 годишна възраст се дължат на посятото в този период. През първия период се развива предимно волята, понеже тя има известна връзка с човешкото тяло. Подражателността е най-силна през този период. Логичното мислене не е още развито, детето запечатва всичко, което става около него в чувствения си свят. Ето защо в този перод е важно какво ще направите в присъствие на детето а не какво ще му кажете. Това ще определи бъдещите му навици, предразположения, склонности. Според разбирането ми, ако в този период се развива логичността (с компютри, математически задачи и др) това води до оскудяване, изсъхване на чувствения свят на детето.
Втори образователен период - Основно училище. Периодът от 7 до 14 години е период на чувствата, на сърцето. Затова през този период възпитанието се свързва с чувствата. През този период са в подем нравствените и естетични чувства, въображението и пампетта.
Днешното училище страда от интелектуализъм. То пренебрегва сърцето и волята. Това пренебрегване на сърцето, на чувствата от днешното училище има съдбоносни последствия, понеже от психологията се знае, че чувството дава направление на волята.
Подражателността през втория период продължава да играе роля, само че изменя характера си; през първия период детето подражава на всичко, което се прави около него, а през втория подражава само на това, към което има уважение, благоговение.
Редактирано от Haтypaлиcт на 07.06.06 01:07.
|