Здрасти 40-год...Съдейки по фантазиите ти, мога да направя един анализ и да се опитам да ги разтълкувам. Значи младия човек с акробатичните движения изразяват твоя стремеж към движения и то към такива, които не се ограничават от земната гравитация и даже от строежа на тялото(т.е. анатомията му) Лъскавата му униформа отразява стремеж към парадност, войнственост и инициативност( дано не я бъркам с агресивност :)) Цветовете - светлосиньо - символ на небето, движението и интелекта, на овладяния ум; жълто - мънннннничко ревност, желание за топлина и светина...:))) Толкова за фантазиите ти. Не го приемай този анализ на сериозно:)))( защото го направих на шега :) )). Сега сериозно - гледал си по състезанията млади хора с лъскави униформи с акробатични движения - т.е. външни стилове т.е. спортно ушу, т.е. външни ефекти :( Нямам думи, но това е като цяло техническото равнище. Пример - новоасоциирания клуб и ръководителя му от Русе.
Другите направления - т. нар. вътрешни стилове - едно време по- ги имаше... Те играят с по-тъмни дрехи( не е задължително) и като цяло имат и други прояви - Бутащи ръце, Сан Шоу и т.н... " Преди време имах удоволствието да срещна един човек, който е участвал на Лей-тай турнир и е бил победител в абсолютната категория с нокаут - Д.Дохърти. Той недвусмислено( на проведения семинар )каза, че това което се преподава, като цяло е външната( видимата) страна на БИ(техника, форми ит.н.) Вътрешната, невидимата се получава от Учителя след "Бай Шъ" - "Посвещение"... Е сега вече мога да направя паралел с по-горните си писания - виждаме по състезанията повече външни изяви( акробатика) отколкото вътрешни (стабилност, координация, работа с енергия, ит.н.) Веднага ще се надигне ВОЙ (даже го чувам) че в България си имаме майстори, които могат и го преподават това Вътрешното. Спор няма - има, и аз съм работил и искам да продължа да работя с някои от тях. Само че трябва да има и ученици - такива които да искат да навлязат навътре в нещата. Най-трудния момент в преподаването, за мен е да разчупиш стереотипа на ученика.Този стереотип, който е наложен от обществото - пример - ако го накараш да заобли гърба и прибере гърдите, той ти казва че му е неудобно и иначе му е по-лесно... "Удобно, но не е велико" - както е казал един епископ, т.е нямат желание да положат УМСТВЕНО усилие.По-лесно е да се положи физическо усилие - прави всеки ден по 100 лицеви опори и ще си най- великия :).
Така че, ако искаме равнище в Ушу ни трябват нови ЗНАНИЯ, и ученици, решени да работят т.е. да полагат усилия. И то умствени усилия! Да припомня, че кунгфу, означава непрекъсната, задълбочена, целеустремена работа :) Ама не само с крайниците, а преди всичко с главата. Нека цитирам един автор - Чжоу Цзунхуа - който твърди че има три нива на владеене на БИ :
1. Силата се генерира от краиниците, като тялото почти не участва т.е. тя е външна, повърхностна. На този етап са всички БИ в началото. Има широки движения, много хабене на енергия
2. Силата се генерира от тялото, а крайниците само провеждат. Какво да ти кажа - чудя се какво да приведа за пример. Легенди бол ... но пък ше цитирам поговорката за новака който замахва яростно, но няма сила в удара му, а майстора, докосва, но със силата на планина. Малко хора го могат. Това означава да вкараш в боя освен ръцете и краката, и трупа, и енергията на вътрешните органи. Тогава не е необходимо голямо разстояние за да се нанесе мощен удар.
3. Силата идва от съзнанието - при удара няма дистанция, при боя няма движение. Не знам как става - виждал съм го, но все още не мога да си го обясня :)
За новите видове БИ и другите миксове - това си е от времето, а то е комерсиално. Не можем да го променим. Не трябва да се забравя, че основните състезатели са от традиционните, а не от спортните стилове. Ако БФУШУ обръща внимание само на състезателните стилове, то Ушу че започне да линее и ще изчезне. Защо - защото само с форми и подскачане се задържа трениращ 2-3 години. После му писва. Трябва му "Магия", качествен растеж, израстване и то вътрешно...тогава може и да продължи. А сега - погледни състезателите с каква средна възраст са - и тя намаля ежегодно ;)
В заключение, бих казал че е време да се преосмислят много наши позиции и ценности и да се работи, за да има качествено израстване, и качественото израстване да доведе Изкуството - иначе ще си останем занаятчии, добри, ама занаятчии...:)
п.п. Очаквам мнения. Не се шашкайте от обема и страстта,не го приемайте лично - просто излях душата си. :)
Поздрави на всички практикуващи 
|