Първо, искам да започна с това, че няма определен пробег в дни, часове или километри, на които да се маже веригата. Ако трябва ще се смазва след всяко каране. Зависи от терените, по които караш. При градско каране респ. по асфалтирани терени и при сухо време можеш да я караш по 10 - 15 дни. Тогава може да си позволиш също да я караш, докато не се появи шум. Все пак добре е да я мажеш и без да се появява шум.
Ако караш по тежки за веригата терени (кал, сняг, прах) е добре да я почистваш и смазваш след всяко каране.
Преди смазване е задължително да се промива. Промиването може да става със и без сваляне на веригата. Ако имаш инструментчето, с което се сваля, може да си я сваляш всеки път. Аз го имам, но я свалям само след тежки карания предимно зимата и когато е кално. Ако нямаш инструмент - забрави за сваляне:)
За промиването са ти необходими само 2 неща - разредител и стара четка за зъби. Като разредител е най-добре да ползваш газ за осветление (личен опит), но може да го замениш с АМВ или безоловен бензин. Евентуално може да ползваш Кореселин, обаче той не се отразява добре на четката - буквално пластмасата се втечнява и четката оплешивява за отрицателно време:)
И така - взимаш четчицата и изтъркваш всички прешлени от горната страна, после от долната. Може и обратното:) След тази операция веригата става почти като нова:) Взимаш един парцал и я избърсваш доколкото може. Целта е да е суха, но това е почти невъзможно:) За да не полееш цялото колело с газ е добре да увиеш с някаква хартия (вестник или амбалажна примерно) по местата на които ще тече.
След това смазваш и излиташ с 200 да караш:)
За смазките - финото машинно масло не е подходящо. Тази зима си правих експерименти с какви ли не смазки вкл. и това масло. Много е рядко и водата му вижда сметката за 5км. Друг недостатък - пръска. При по-високи обороти на въртене цялата задна шина и всички тръби около веригата стават на черни точки, които са особено гадни, ако колелото е светъл цвят.
Масло за шевни машини - без коментар:)
Масло за скоростни кутии и диференциали - ако ползваш масло, това е най-доброто. 80W90 е перфектно:) Гъсто е и не пръска. За мокро време е чудесно, при сухо привлича прах като магнит желязо:)
WD 40 - не е препоръчително за смазване. Има добри качества - почиства, предпазва от корозия и отблъсква влагата, но маже съвсем слабо и не е достатъчно за веригата.
STP Stop Squeaks - добро е при "мокро" каране, но при сухо събира много прах, защото е лепкаво. Трудно се почиства от веригата и плочите.
Buddy - добро спрейче. Не лепне, лесно се чисти. Одобрено е от военните стандарти на НАТО:) В момента ползвам него и съм доволен. На сухо е идеално, на мокро досега не съм го ползвал. Събира прах в границите на нормалното.
Масло Gist - малко по-добро от обикновено машинно масло. Прозрачно е, уж пригодено само за велосипедни вериги. Не си заслужава парите.
Спрей Gist - добро действие, но отново цената е по-височка. Има гадното свойство да лепне, както писах за STP. На сухо събира много прах, на мокро пък бързо спира да маже. Имало е случаи, когато излизам със смазана верига, отивам да карам и даже преди да съм се прибрал вкъщи веригата почва да се обажда. Става въпрос за доста екстремни условия за веригата, но все пак бързо спира да действа.
Грес Gist - отново прозрачна. Перфектното решение за сняг и кал. На сухо - не помисляй въобще за нея:) Събира толкова прах, че колелото става 2кг по-тежко:)
Ползвал съм и други смазки - някакъв зелен италиански спрей от Веломания. Лепне яко и не смазва хубаво. Един приятел пък кара кросарка и веднъж си пръснах от неговия спрей Valvoline - останах безмълвен! Просто перфектно. Издържа на всякакви зверски изпитания. Дори след 3 кални спускания веригата се държи като нова, не шуми, не скърца и превключва перфектно. Казаха ми, че на пл. "Македония" имало магазин на Valvoline и след като се върна в София там ще е първото място където ще отида:)
Смазките Gist се продават във Веломания, WD 40 можеш да си купиш почти от всеки магазин за автоаксесоари, автокозметика и т.н., Buddy се продава в Метро, а пък STP има на бензиностанцията на Cyclon до Булвария в Люлин.
За зимата също е хубаво да си купиш спрей, който разтваря ръжда. Ползва се за стари болтове и всякакви ръждясали панти, инструменти и други глупости. Прониква много добре навсякъде. Продава се във всеки автомагазин. Аз го ползвам, когато не мога да почистя веригата непосредствено след карането. Тогава калта или водата съхне на нея и тя става златиста на места. Пръскаш с този спрей след почистване. Чакаш малко да подейства и да му се изпари разредителя и смазваш.
Това е:) Успех с мазането и карането:)
Wear your helmet! Bicycle safety is important!
|