Разликите в цените на покупка не бива да бъдат виждани като разлики в ценита на употреба.
В САЩ типичната къща (замисъл и конструкция) може да е по-евтина от германската - но нейната употреба излиза, предполагам, еднакво скъпа с германската. А може би и по-скъпа. Примерно, ние тук сме определили по Д500/месец, средно, за поддръжка на къщата. Това включва подмяна кран уплътнения, подмяна механизми на тоалетни казанчета, подмяна наядена от термити структура, поддръжка покрив, поддръжка тръби, и прочие. Включвам и "данък вода", което значи третиране на питейната вода (омекотяване, филтриране) - разноски, поети лично от потребителя, защото качеството на водата в САЩ, спрямо Германия, е доста ниско.Тук дойдохме в нова къща - и мислех, че поддръжката ще е близо нула, поне в първите 5 години. Не е. Водата е по-лоша от калифорнийската. Строителите, уж "висшето качество" (а и май вярно са; гледаме качеството на строежите на конкурентите им!) - са оставили кранове с обърната температура регулация, отточни канали с парчета шкурка, недо-уплътнени врати, и прочие. (Къщата има 3 години гаранция - но опитай се да я използваш!) Нашите американски къщи, бих предположил, за живота на тяхната употреба, ни излизат поне скъпи колкото германските.
Друг пример, защото европейци много се оплакват от цената на бензина. Тук в САЩ бензинът е евтин, вярно. Но за да достигнем до наливането му в колата, тук имаме разходи, които вие в Европа май нямате - или поне нямате в такъв размер. Говоря за автомобилната застраховка. Примерно, за нашия Форд Ескорт 1991, за 2002 година сме дали Д281 бензин, Д515 застраховка. За микробуса Форд Ветрозвезда 1995: Д210 и Д540. За Форд Фокус 2001 ЗТС: Д295 и Д879. Употребата на колата, в случая нейното движение, е 3 пъти цената на бензина. (Тук в Тексас застраховките ще са по-скъпи с около 40%). Вашият европейски бензин е по-скъп от раз толкова пъти. Но вашите застраховки? И правиш сметка, че нашите застраховки са безБожно евтини, защото: а) само аз ползвам кола за ходене до работа; б) само Ескортчето е ползвано за ходене до работа; в) двамата с моята съпруга имаме безупречни шофьорски досиета; г) цената е намалена защото застраховка къща (имаме и такава, Д1924. годишно) и коли е с една компания. Моите колеги, примерно, чиито съпруги работят, плащат двойно нашите автомобилна застраховка цени. За тях цената на автомобилна употреба е нещо като 5 или 6 пъти цената на бензина.
Ако проектираме горните мои сравнения, току се оказало, че и нашите "евтини" данъци ни излезли скъпи колкото европейските. Тук всяка есен в началото на учебната година си спомняме, че около 40% от децата нямат достъп до медицинска профилактика. (Заведенията ги има, за статистиките пред ООН - но достъпът включва способност да платиш!)
САЩ привличат израснали, възпитани, образовани, работоспособни хора от Европа защото тези хора могат да минат метър, относително, и да дадат обратно на обществото по-малко, от колкото обществото е дало (в Европа) и дава (в САЩ) на тях. Тук има стимули да си богат. Виждаме ги. И, в обществено-статистически мащаб, не ги дръпваме изпод богатите защото и ние се надяваме някога да ги доближим - и да минем ако не цял метър, то поне четвърт.
|