|
Я да обсъдим малко въпроса за многоканалния звук и противопоставянето му със чисто стерео. Не знам откъде идва това масово мнение, че за многоканалния звук не трябва качество като за стерео. Със същата сила може да се твърди и обратното.
Това че два канала са достатъчни да пресъздадат обемна звукова картина е ясно. Със допълнителните задни канали може да се създаде несравнимо по-пълен и обемен звук, и колкото по-качествени са всички канали, толкова по-добре. Точно както е при стереото. Това че филмите се правят с посредствен звук, използващ компресия, по никакъв начин не означава че за многоканален звук няма нужда от качество. Ако всиките канали в една 5.1 система се направят на нивото на скъпите hi-end стерео системи, и се пусне майсторски миксиран 5.1 канален МУЗИКАЛЕН сигнал, замислял ли се е някой какъв ще е ефекта? Струва ми се че всички уважаващи себе си хайфисти просто говорят наизуст, когато стане дума за 5.1, без изобщо да са се опитали да чуят за какво става въпрос. Може и да считат че е под достойнството им да се занимават с многоканален звук.
Малко подробности:
със два стерео канала може да се пресъздаде тримерна звукова сцена. Може да се локализира звука в посока ляво-дясно, както и в дълбочина. Ако се добавят допълнителни канали отзад, ефекта от един добре направен микс може да бъде разтърсващ. С подходяща фазова разлика между четирите канала, може да са имитира ефекта че звука обикаля около теб в самата стая, буквално все едно ти диша във врата. Даже и със среден клас система, каквато имам (Denon AVR-2106 и Infinity Beta серия), се чуват невероятни неща. Примерно - DTS версията на Гладиатор - в една сцена в гора, съвсем ясно се чува звук от кълвач, идващ отгоре, от ъгъла на стаята, както и други звуци от произволни посоки, без да може да определиш къде се намират тонколоните в стаята. Точно както при качествено стерео тонколоните изчезват, и слушаш звука като на живо. Тъй като задните канали се разполагат НАД нивото на слушателя, се създава и вертикална сцена. Примерно в предните два канала звучи чиста музика, а в задните същия сигнал с определено фазово отместване, може да създаде усещането че музиката звучи отпред и отгоре, а не отзад.
Няма начин с два канала да се пресъздаде това, което е възможно при 5+1. Затова идеалният вариант е, ако всичките 5 канала са максимално качествени. Обаче цената на удоволствието се вдига съответно 3 пъти.
И аз съм съгласен че музиката която е записвана в два канала, трябва да се слуша в два канала (и без събууфер). Но в бъдеще, все повече ще се прави музика в 5+1, 7+1 и други формати. И малко ще се преразгледат hi-fi ценностите от миналото.
|