Георги,
На конкретните въпроси, които задаваш, мога лесно да отговоря, по-трудно ми е да коментирам втората част от това, което си написал. Все пак - длъжен съм да го направя, защото изразената от теб позиция се споделя, струва ми се, от голям брой млади хора.
На въпросите:
1. Ген. Марин и аз обявихме, че искаме България да има силна и боеспособна армия. 10 години са далечен хоризонт, много политически, икономически и военни фактори могат да повлияят върху развитието на армията и затова не се наемам да дам точна картина. Но конкретните мерки, за които ще настоявам и ще работя като президент в следващия мандат, са:
-Увеличаване броя на професионалните войници;
- Приемане на правителствени програми за развитие и превъоръжаване на някои важни родове войски и подразделения: противовъздушна отбрана, зенитноракетни войски, ракетни войски и артилерия, военно разузнаване и служба “Военна информация”;
- Запазване и развитие на военнотехническия научен потенциал и прецизиране на концепцията за висшите военно-учебни заведения;
- Предприемане на спешни мерки за укрепването и технологично обновление на българския военнопромишлен комплекс.
2. СС-23 са модерни, съвременни ракети, с голям ресурс и не бива да се унищожават, няма разумни аргументи в подкрепа на снемането им от въоръжение. Не бих се учудил , обаче, ако президентът и правителството на СДС вече са поели подобен ангажимент, макар и неофициално; моя задача ще бъде този ангажимент да бъде отменен.
3. Не зная какво по-конкретно имаш предвид относно модернизирането на МиГ 29. Както показват събитията от последните години, авиацията придобива все по-голямо значение за боеспособността на една армия. Българската авиация е с големи традиции, можем да се гордеем с българските пилоти, но ситуацията в момента е унизителна. Ако не се вземат спешни мерки за ремонт и модернизиране на военните самолети, българското въздушно пространство може да се окаже недостатъчно защитено, особено в случай на криза. С оглед желанието на България за членство в НАТО, МиГ 29 следва да бъдат преоборудвани по стандартите на Алианса. Това беше направено вече с този тип самолети в бившата ГДР и там те все още са на въоръжение. МиГ 29 имат много добри бойни качества и считам, че на този етап България трябва да се ориентира към намиране на баланс между вложени средства и ефективност. Не мисля, че закупуване на нови машини от САЩ е икономически оправдано.
4. Една от причините за съкращаване на бойна техника е, че България е страна по Договора за обикновените въоръжени сили в Европа и е длъжна да го изпълнява. Многократно е повдиган въпросът за създаващия се по този начин дисбаланс спрямо съседните страни - договорът е подписан преди падането на Желязната завеса и предвижда съкращаване на обикновените въоръжените сили на НАТО и на Варшавския договор, постигайки равновесие между двата пакта, но без да предвижда равновесие между отделните страни-членки. Заедно с това се провежда военна реформа, която води буквално до ликвидация на Българската армия. Не може тази ликвидация да бъде наричана подготовка за присъединяване към НАТО. Членството в НАТО поражда права, но така също и задължения, всяка страна-членка трябва да дава своя принос за гарантирането на общата сигурност. В този смисъл силната армия не може да бъде пречка за евроатлантическата ни интеграция, точно обратно. Но за да завърша - пряка военна заплаха за България не съществува, което не значи, че армия не е необходима. И за да илюстрирам казаното - например Швеция, за която военните рискове са несравнимо по-ниски, е една от европейските страни с най-висок дял на военните разходи в бюджета.
Що се отнася до другите въпроси - ще отговоря по-кратко. Конституцията не връзва ръцете на президента - тя не му дава широки правомощия, но му дава правомощия в широк кръг дейности - външна политика, законодателна дейност, вътрешни работи, съд, медии и т.н. Институцията президент е силно зависима от личността, която заема този пост. Ако президентът има ясни намерения и следва определена политика, той може да я налага чрез дадените му правомощия, а и чрез авторитета си на държавен глава. За съжалние, особено по време на мандата на г-н Стоянов, президентската институция олекна в очите на хората, превърна се в придатък на изпълнителната власт, президентът заприлича на театрален актьор, чиято единствена грижа е да научи текста на поредната куха декларация и да организира празни мероприятия за повишаване на рейтинга си.
Не греша с кандидатурата си - вярвам, че мога да бъда президентът, от когото България се нуждае. Един сериозен политик не може да разсъждава кое е по-добре за него самия, важно е кое в даден момент е по-добре за България.
Трудно ми е в момента да отделя две неща, с които ще се заема приоритетно, но първите, които изникват в съзнанието ми, са борбата с корупцията и младежката политика - във всички техни аспекти.
Разбирам много добре позицията ти. Да, искам младите да стоят в България, а заминалите да се върнат. Защото никой държавник не може да променя нещата сам, промяната не става само със закони или с личен пример. Промяната на действителността, която описваш и която ми е до болка позната, може да стане, ако ти и твоите връстници ден след ден се борите за нея. Колкото повече хора го правят, толкова по-бързо ще се случи. Не мога да виня, не мога да съдя никого, защото всеки има право сам да решава как ще изживее живота си. Но ако прецениш, че си струва - нека помислим заедно какво и как може да се направи.
Поздрави,
Георги Първанов
|