Въпросът е много сложен и той засяга множество други проблеми свързани с урабанизацията на Римските провинции Мизия и Тракия. Нямаме ясни доказателства за Адрианопол. В научните среди се приема, че тракийското селище, наследник на което е Адрианопол е Тонзус. Има един преломен момент при император Траян. Той провежда два похода срещи даките на север от Мизия(101-102;105-106). В резултат на тези походи даките са подчинени и Мизия става вътрешна провинция. Това позолява да се развият градовете, които до този момент, са основно военни гарнизони. Муниципиалното устройство на Мизия е негово дело. Основава Никополос ад Иструм, Марцианопол. Дава градски права на доста градове, като за това съдим по надписите, където четем "Улпия". Като например Улпиа Пауталия, Улпия Ескус и т.н. Смята се, че Адрианопол също по негово време придобива градски права. Но по монетите на Адрианопол не намираме надпис Улпия повечето автори отнасят това към 123-124 г.н.е., когато Адриан провежда голям поход на изток и минава през тези земи. Смята се, че това са и точните години на основаването на града, но само се смята. Много по- сигурно е монетосеченето, което започва именно от тогава. На монетите пише "Адрианополйтон"(пиша на кирилица, защото не ще да ми превключи гръцката азбука). Самото име по времето на Адриан е доказателство, че градът вече се е казвал така.
Има един друг начин, по който можем да съдим за наличието на тракийско поселение на това място, преди Римската епоха. Има една емисия монети на която са изобразени три речни божества, в средата е едно по- голямо , а двете са по- малки и са от страни. Това са Хеброс(Марица - в средата), Тозус(Тунджа) и Артескус(Арда). По времето на римската епоха, когато се организира автономното градско бронзово монетосечене на градските управи на отделни провинциални градове, в иконографският репертоар се включват редица персонажи, чиито корени са в предримският период на града. Смята се, че изобразяването на трите речни божества са древен отглас от по- ранното селище, което е съществувало на мястото на сливането на трите реки. На това място в Марица се влизат на близко разстояние Тунджа и Арда.
Сега градът е Одрин, турците му казват Едирне.
Не можеш да се доверяваш на никого, освен на фактите, а в археологията те са много често относителни. За някой тракийски племена говорим единствено от изображенията на няколко монети. Датировката на Адрианопол се базира предимно на иконографски и стилов анализ. Понякога той е доста точен, но не и чак толкова. Когато пишеш за да не те изядат с парцалите, пиши веротно, предполага се и т.н., защото със сигурност рядко се доказва нещо. По- скоро е количествена мултипликация на отделна фактология, която често е и съмнителна. Така ако четеш изворите за родният град на Юстиният Велики, ще останеш с впечатлението за грандиозен град с безброи площади и църкви, но археологическите разкопки, показват съвсем друга картина.
|