Аз не съм алкохолик, но работя постоянно с алкохолици. Личното ми убеждение е, че АА със сигурност не е секта. Обаче често виждам хора със сектантско мислене, които се опитват да проповядват АА. В АА, както във всяка друга общност, могат да попаднат всякакви хора... Може би изключенията от правилото създават погрешното впечатление, тъй като точно те са най-шумни, експанзивни и напористи... Изкушавам се да копирам един текст, който много точно описва принципите на организация на сектите:
"Морган Скот Пек прави и едно важно разграничение. Това е дефинирането на разликата между общността и култа. Общността привлича хората със своето вътрешно единство, тя не упражнява насилие върху тях, за да ги задържи при себе си, гордее се с разнообразието на участниците. Култовете от своя страна се характеризират с това, че промиват мозъците на членовете си, подлагат ги на огромен натиск, за да ги привлекат и задържат, и ги правят в някаква степен еднакви. Пек дефинира десет характерни черти, които правят култа култ:
1. Обожествяване на един обаятелен водач, който довежда последователите си до бедствие и смърт. Не един и двама “гуру” насърчават обожанието на последователите си. Върховният водач е абсолютният авторитет по въпросите, засягащи учението и организацията на групата, морала и личния живот на членовете й. Той е издигнат на пиедестал, не е отговорен пред никого и неподчинението на желанията му се счита като неподчинение към самия Бог. В повечето случаи сектата задоволява страстта за власт и величие на водача, а понякога - сексуалните му желания и извращения, както и тези, на неговите приближени;
2. Почитан вътрешен кръг. Водачът има нужда от доверени ученици. Всички големи култове имат един вътрешен кръг ученици, които другите почитат почти толкова, колкото и водача. Важна е потенциалната възможност за злоупотреба с властта;
3. Поверителност на управлението. Отличителна черта на култовете е потайността, в която са обвити действията на този вътрешен кръг. Водачите на култовете дори не се преструват, че отговарят пред някого за действията си. В сектата има строго йерархична структура. Тя представлява организация с желязна дисциплина;
4. Финансова неяснота. Ако организацията не преследва печалби, информацията за финансовите й дела би трябвало да е достъпна за всички. В много от случаите сектата представлява една прикрита или не толкова прикрита система за печелене на пари;
5. Зависимост. Авторитарното управление на култовете поставя последователите им в зависимо положение. Култовете обезкуражават самостоятелното мислене. Сектата определя живота на индивида до най-малките подробности, изисква пълно подчинение и упражнява пълен контрол над личността. Тя определя какво може и какво не може да чете човек, какво трябва и какво не трябва да яде, с кого да общува и с кого - не, с кого да има сексуални отношения. Редовно се правят подробни изповеди и се събира информация за личния живот на членовете;
6. Еднаквост на мисленето. Това е една от най-характерните черти. Собственото “Аз” на човека отива на заден план. Неговите желания и стремежи се окачествяват като грях към организацията и се потискат по всякакви начини. Това създава много характерния комплекс за вина към организацията;
7. Специализиран език. Това е обособяването на набор от думи, които за хората в сектата имат особено значение, често неразбираемо за външния наблюдател. В крайна сметка се получава нещо като таен език, познат само на посветените, и практически непреводим. Подобни групи са така обсебени от специализирания си език, че загубват възможността си да общуват нормално с външния свят;
8. Догматична доктрина. Сектата има особено учение, получено от водача чрез специално просветление директно от Бога.
9. Ереси. Отношението на култовете към Бога е винаги объркващо и еретично. Често такива групи се позовават на свещени книги на други религии, например на Библията, но винаги използват изолирани от контекста и изопачено тълкувани пасажи, с цел да подкрепят своето особено учение. Понякога се правят и изопачени собствени преводи на Библията.;
10. Дресираният Бог. Култовете по един или друг начин смятат, че Бог им принадлежи, те са го “спипали”.
Ако се опитвате да прецените някоя конкретна организация, трябва да знаете, че за да бъде култ, не е необходимо да отговаря на всичките десет критерия. Достатъчно е да отговаря на три-четири. Съществува изобилие от култове и сред тях попадат много групи хора с делови цели и интереси. "
|