"До членовете на Съвета за електронни медии
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
От доц. д-р Лилия Райчева, член на Съвета за електронни медии
Уважаеми колеги,
В края на м. януари т. г. ви предложих, на база сигнал от граждани - родители на малолетни и непълнолетни, публикации в пресата и въз основа на лични наблюдения да обърнем внимание върху разпространявания тогава рекламен клип на водка "Mary Jane". Бих предложила сега отново, макар и със закъснение, да се се върнем към този случай по повод новия "казус" - новата рекламна кампания на същата водка 'Welcome to the planet Mary Jane". В случай, че някой от колегите не е гледал клиповете, ще си позволя да припомня, че:
- "Mary Jane" е разпространеното сред младите хора от цял свят жаргонно наименование на марихуаната;
- зеленото триъгълно листенце - централен символ в графичната част на търговската марка на въпросната водка - е световноизвестен знак на "леката дрога";
- рекламният слоган на първия клип е : Still banned" /Все още забранена"/ - кое е забраненото: водката или "тревата"?
- рекламното внушение на сегашния клип е подтекстово: катерене по "Стълба към небето" (песента на "Лед Цепелин" - всеизвестен култов химн на почитателите на дрогата), "стълбата" е съставена изключително от млади хора (видимо непълнолетни), от различни полове, раси и националности, обединени от един стремеж?, мечта?, постижение?; "планетата" е с приветлива зелена трева!, отново централният символ е триъгълното зелено листо и т.н./
Погледнато най -"плоско" и "на първо четене" имаме нарушение и на ЗРТ :
Чл. 80, ал. 3, т. 2 и т. 1/ Рекламата на всички видове алкохолни напитки трябва да бъде съобразена със следните изисквания:
1.да не е насочена към малолетни и непълнолетни или да се излъчва в предавания за тях;
2.да не използва малолетни и непълнолетни като изпълнители или в частност да представят малолетни и непълнолетни, употребяващи тези напитки.
В контекста и на усилията на Министерството на здравеопазването за промени в законовата уредба, забраняващи рекламирането на алкохол преди 22.30 часа, също може да се обърне внимание на рекламния клип, излъчван в момента в прайм-тайма в периода, предшестващ разгара на абитуриентските балове и т.н., и т.н.
По-важни са, според мен, обаче, скритите послания на рекламите в светлината на противоречивото отношение на различни институции към легализирането на "меката" дрога.
Смятам, че този път СЕМ, за разлика от случая с водка "Екстаз", може да заеме изпреварваща позиция, не като административно-наказващ орган, а като организатор на публично обсъждане-дебат. Предлагам на вашето внимание следните идеи:
v да се възложи и осъществи вътрешна експертиза по казуса с изготвяне на независими експертни заключения по следните въпроси:
- кои са откритите и скритите рекламни послания в клипа
- как се възприемат внушенията на клипа - визуални, аудио и цялостни
- коя е целевата аудитория на клиповете
- има ли нарушения на ЗРТ
- има ли основание за корелация с нарушения на други законодателни норми
Предлагам експертните заключения да бъдат възложени на: началника на отдел "Мониторинг", един тв експерт с утвърден опит и на един новопостъпил тв експерт. Заключенията да са индивидуални, подписани от всеки и представени поединично в Съвета.
v да се отправи писмо с молба за мнение до Изпълнителната агенция по лекарството, Агенцията за закрила на детето, Министерството на просветата, Министерството на здравеопазването, Агенцията за контрол върху разпространението на наркотични вещества, Секретариата на МВР (или НСБОП), Център за борба с наркоманиите;
v да се проведе широка обществена анкета и консултации с: Факултета по начална и предучилищна педагогика към СУ, Института по психология към БАН, Сдружението "Майки срещу дрогата", медийната гилдия, студенти по медицина, социология, журналистика и масови комуникации и др., сред малолетни и непълнолетни, представители на съдебната власт.
Предлагам резултатите да се обобщят, анализират и СЕМ да оформи становище за рекламирането на твърд алкохол и наркотични вещества, което да е базирано на мнението на гражданското общество и на държавните институции."
|