|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема
|
Moral
|
|
Автор |
errata (Berserk) |
Публикувано | 25.12.05 23:18 |
|
Kakuv spored vas e bil moralut na drevnite rimliani ili moralnoetichnite im razbirania i cennosti (kazano po=malko po drug nachin)?
Po kakvo se rzalichava toi ot po=kusnia hristianski takuv (srednovekoven i moderen)?
Kakvi principi sa opredeliali desitviata im?
Da budesh purvi na vsiaka cena (kompetitivnost do kraina stepen), loialnost kum Rim i tradiciite, chuvstvo za prinadlezhnost kum civilizovanata chast na sveta, chuvstvo za spravedlivost i zakonnost ....
"In umbra, igitur, pugnabimus"
| |
|
Не мисля, че е особено коректно да сравняваме морала на древните хора със съвременните. Това, което от гледна точка на модерното общество е морално, не означава, че се е възприемало така и от римляните. Човек е мерило за всичко. Например моралните ценности на в Рим са били почит към родината и традициите, смелост и презрение към слабите и страхливите. При християните основният императив е милосърдието и взаимопомощ.
Да разгледаме гладиаторските игри от гледна точка на един римлянин и християнин. За римлянина това зрелище символизира мощта и величието на империята, то го учи да е безстрашен пред лицето на смъртта. За християнина това е варварска жестокост и безсмислено кръвопролитие. Въпрос на гледна точка.
Друга тема са доносите - морално ли е да предаваме доверилия се? За римлянина нямало нищо срамно или унизително да пише доноси - съдебно дело се възбуждало само при предоставяне от страна на римски гражданин на информация за престъпление. Така че от римска гледна точка например Юда не е предател - той просто е показал на властите къде да намерят човек, обвиняван за идеологически престъпления. За християните пък да издадеш човек, който ти се е доверил е най-голямият грях. Ето защо Константин е предпочел последните...
Ad majorem pharmacie gloriam!
| |
|
извини ме, но това "това зрелище символизира мощта и величието на империята, то го учи да е безстрашен пред лицето на смъртта" ми звучи малко прекалено "на едро".
не бяха ли игрите погребален фестивал преди да се превърнат в любимо зрелище и за започнат да се устройват по-редовно?
ние, тантристите агностици
| |
Тема
|
Re: игрите
[re: firefox]
|
|
Автор |
lutom (бивш Келка) |
Публикувано | 26.12.05 19:20 |
|
Е, той именно за морала на зрелищата говори. Той ги прави такива. А погребалните игри са просто едно минало по онова време. И забележи, че не са фестивал, а игри.
| |
|
От погребален ритуал имаме градация във най-популярното забавление на народа...
Ad majorem pharmacie gloriam!
| |
|
Може и да имате градация от погребален ритуал, но фестивал става чак в августово време, преди това са игри, погребални, религиозни и сакрални, а не карнавали и фестивали, които стават, но чак когато стават и зрелища.
Иначе ми се струва по-правилна дума в случая, че е деградация. Заради горното обяснение.
| |
|
гладиаторските игри 'излизат на мода' още към края на 2в. пр. н. е., когато всеки политик, мечтаещ за бляскава кариера /и разполагащ с нужните финансови средства, разбира се/ организирал гладиаторски игри / с целта гражданите да гласуват за него на изборите/... имаме масово откриване на школи в които робите се обучават на гладиаторски изкуство... най-известните такива били в капуа и помпей.
Ad majorem pharmacie gloriam!
| |
|
Не мисля, че е особено коректно да сравняваме морала на древните хора със съвременните.
Ne e korektno da sravniavame moralno=etichni pravila na povedenie na razlichni hora, ako se opitvame da opredelim koi sa "po=dobri" i koi "po=loshi". No da tursim kachestveni razliki mezhdu tiah ne mislia, che e nekorektno.
"In umbra, igitur, pugnabimus"
| |
|
фестивал е в смисъл, че са фест - празник
а иначе отделно са игри първоначално - в смисъл на театрално играене на роли,
а после и в смисъл на "спортна" игра с победител (съответно в единия случай имаш религиозен обред, а в другия - зрелището)
ние, тантристите агностици
| |
|
интересно ми е, кога излизат ОТ мода? ако въобще това се случва де. :)
примерно, Константин строи в Новия Рим Хиподрум, докато най-голямата атракция на стария е Колизеума. това е доста груб пример, не споря, но дали можем да кажем, че някъде по пътя между двете вкусът на римляните се е променил? и кога?
ние, тантристите агностици
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|