Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 23:16 02.07.25 
Техника
   >> Радио комуникации
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема 12593 kHz  
Автор nonod (nonod)
Публикувано12.08.09 22:48



Hi, OM.
Този пост е по случай тема, дискутирана във форума.
DE Стефан Димитров, (SteveRa1.tripod.com/SteveRa1.html), ръководител на Варна радио, LZW, в продължение на почти 21 години (най-дълго на този пост от всички р-ли на станцията - от 1. 04.1987 до 13. 03.2008).
Бреговите радиостанции, излъчват на SiTor (термин на фирмата-създател на системата Philips - 1963 г.) като в паузите на комуникациите станциите имат или специалелен "free, idle" сигнал, както добре знаете, или маркер на Морз, например повиквателния сигнал на станцията, служещ за същото, както е при Варна радио (Маркерът на Морз - клас на излъчване А1А - е LZW). След започване на комуникацията в клас на излъчване F1B (FSK), или J2B (AFSK) се предават пакети от по три символа, с връщане на контролни сигнали (ARQ) - както е при AMTOR.
Доскоро Варна радио излъчваше в същия режим, вкл. морска информация за безопасност (MSI - Maritime Safety Information) в Световната система за бедствие и безопасност (GMDSS), на въвеждането, изграждането и експлоатацията на българската част от която, Вашият покорен слуга посвети доста години от живота и уменията си.
За съжаление, много от нещата вече са в друга фаза, и в управлението на хора малко (много) далеч от нещата в морските комуникации. И така този вид комуникация естествено си отива. Но в зона А4 на GMDSS (полярните зони), тя още дълго ще е приоритетна на HF. Нейното официално название в GMDSS е NBDP (Narrow Band Direct Printing) и всъщност това е познатия ни радиотелекс (TOR).
Aко има интерес съм на разположение за отговори и дискусии.
С удоволствие във форума,
Стефан Димитров (SteveRa1)

Редактирано от scanner на 13.08.09 21:45.



Тема Re: 12593 kHzнови [re: nonod]  
Автор scannerМодератор (старо куче)
Публикувано13.08.09 00:37



Предполагам, че става въпрос за 12.593 MHz.
Ще направя корекция в заглавието на темата по-късно ако е така.

Друг въпрос, който ме вълнува е дали има читав софтуерен sitor декодер.

Всъщност, вълнуват ме много от нещата свързани с морските КВ комуникации. По-конкретни въпроси сигурно ще изникнат ако темата се поразрастне по-късно, тъй като в момента е доста късно и съм поизморен след разходката извън града за гледане на персеидите.

Редактирано от scanner на 13.08.09 21:45.



Тема Re: 12593 MHzнови [re: scanner]  
Автор nonod (nonod)
Публикувано13.08.09 11:49



Да, това е моя грешка. Съжалявам.
Наистина става въпрос за 1228 NBDP канал, чиято предавателна брегова честота е 12593 kHz.
Варна радио, LZW, използваше специално написан в Технически университет - Варна софтуер, ориентиран към специализиран хардуер, отговарящ на съответните препоръки на ITU (International Telecommunication Union). Не става и не е възможно да се ползва за (радио)любителски цели.
С удоволствие, ако мога, ще отговоря на морски комуникационни въпроси на колеги.
73, Nonod



Тема Re: 12593 MHzнови [re: nonod]  
Авторнoв (Нерегистриран)
Публикувано13.08.09 22:03



Здравейте,
Аз нямам никакво понятие от темата, но все пак - възможно ли е радиолюбител да слуша по някакъв (разбираем за хора) начин това, което предава LZW? Т.е. има ли достъпни средства (след като няма софтуер) да се "разберат" предаванията? Или това, което споделяте касае само професионалисти, разполагащи с професионална апаратура?
Честно казано от заглавието на темата на мен не ми стана ясно, а темата е интересна.



Тема Re: 12593 kHzнови [re: nonod]  
Автор1VB (Нерегистриран)
Публикувано13.08.09 23:49



Радвам се, че специалист като Вас се появи на честотата :). Сайтът Ви също съдържа много полезна информация, за съжаление само на английски.
Чел съм за начина на работа и апаратурата на една от големите брегови станции - КРН. Как е бил организиран трафикът на LZW по времето когато се е водил на CW? Имали ли сте "колело" с радиограми. Има ли ли сте търговски трафик с други кораби освен на БМФ? Много от бреговите станции вече са закрити, част от тях са превърнати в музеи. Каква е съдбата на LZW?



Тема Re: 12593 MHzнови [re: нoв]  
Автор nonod (nonod)
Публикувано14.08.09 11:21



Здравейте,
Има два вида радиoтелекс (SiTor): 1. ARQ - със заявка за повторение на сгрешен пакет, 2. FEC - радиоразпръскване. Любителското съответствие е AMTOR. В първия се работи в диалогов симплексен режим (mode A). Това са връзки "кораб-кораб" (на една честота в двете посоки) и "кораб-бряг, бряг-кораб" (на две честоти, пак е симплекс). Вторият режим (mode B) е само на една честота ("точка-много точки"). Пример е системата NAVTEX за морска информация за безопасност (на 518 kHz).
Не съм се занимавал, но вероятно със софтуер за AMTOR е напълно възможно да се приемат съобщения, поне частично, от SiTor (все пак да не забравяме, че това е диалогов режим между двама кореспонденти, които влизат във връзка чрез определени селективни номера (SelCAL) или морски идентификационни номера (MMSI - Maritime Miobile Service Identity).
NAVTEX може да се декодира и приема свободно. Струва ми се, че има много софтуер в мрежата, включително свободен.
73, Нонод



Тема Re: 12593 kHzнови [re: nonod]  
АвторLZ1ZJ (Нерегистриран)
Публикувано14.08.09 15:02



Здравейте г-н Димитров!
Дълги години бях горещ почитател на АMTOR и PACTOR.Имам над 4-5000 връзки в т.ч и със служебни корабни станции.За съжаление на цифровите сегменти в радиолюбителските диапазони вече много рядко могат да се чуят характерните "chirp-chirp-chirp".Наскоро си отиде и един от големите амторменове, TIM - DL5KAH (DKAH).С него ползвахме прекрасната програма на G4BMK за AMTOR/PACTOR/RTTY - BMK-MULTY.Същата позволяваше да се работи и на скорост 200 бода в режим АМТОR.
От няколко, 7-8 години на "морските" честоти слушам сигнали, които на слух наподобяват пакетите на любителският PACTOR MODE,но са с по-голяма дължина.Това ли е видът за който говорите- NBDP?
Единствено безумно високите цени на SCS - PTC II контролерите ме спира да не изляза отново на тези цифрови режими.
С дълбоко уважение : LZ1ZJ (LZZJ) - Слави.



Тема Re: 12593 MHzнови [re: nonod]  
АвторLZ1ZJ (Нерегистриран)
Публикувано14.08.09 15:11



Да, не сте сбъркал.Със сравнително прости средства и програмки, може да се следи за трафика на ARQ (SITOR A) и FEC(SITOR A) , например HAMCOMM 3.1 програмката и един преобразовател с ОУ 741.
http://www.pervisell.com/ham/hc1.htm
Някои от съвременните саундкартни програми също го могат да го правят, напр. MixW.
73 de LZ1ZJ



Тема Re: 12593 kHzнови [re: LZ1ZJ]  
Автор nonod (nonod)
Публикувано14.08.09 16:37



Zдравейте,
Не. NBDP си е най-обикновен SiTor. И продължава да се ползва, макар и много ограничено.
Това, за което говорите вероятно е PACTOR III, може и в малко модофициран вариант. В този вид (фирмено видоизменен) протоколът се ползва например от една от най-големите компании за корабни/морски комерсиални цифрови връзки на КВ (и не само на КВ, но комбинирано и с Inmarsat, когато КВ не работи добре) - това е Globe Wireless. Работил съм с тяхната система, но само с готовия потребителски софтуер, основно за електронна поща на КВ. Затова не мога да ви кажа повече технически подробности.
73, Нонод



Тема Re: 12593 kHzнови [re: 1VB]  
Автор nonod (nonod)
Публикувано14.08.09 22:11



Здравейте,
1."Чел съм за начина на работа и апаратурата на една от големите брегови станции - КРН":
Това е беше една от най-прочутите радиостанции в света, заедно с "Науен" в Германия, например. И двете започнали работа в началото на безжичната комуникационна ера. Както знаете, KPH не работи от 1997 г.

2. Как е бил организиран трафикът на LZW по времето когато се е водил на CW? Имали ли сте "колело" с радиограми.
LZW работеше на Морзова радиотелеграфия в клас на излъчване A1A (A2A не е ползван) до въвеждане в пълно действие на GMDSS на 1 февруари, 1999. Но реално това бяха много малко емисии след 1995 г., когато преобразувахме станцията за работа в GMDSS. Разбира се, работата на морзовата честота за бедствие 500 kHz продължи до 1.02.1999 г. Организацията беше точно според Радиорегламента на ITU. Има твърде много за разказване и не тук е мястото, но основно се излъчваше "трафик-лист" за кораби, за които имаше кореспонденция (радиограми) и те се обаждаха да си я получат. В режим на повикване от кораб, последните се нареждаха на опашка, по реда на повикването и се обработваха. Това не се различава например от радиотелефонния трафик на станцията.

3. Има ли ли сте търговски трафик с други кораби освен на БМФ?
Разбира се, с всеки желаещ кораб, с нормална регистрация в съответен документ (Списък на корабните станции на ITU и съответна организация с код за разплащане - AAIC). Имали сме връзки и услуги на/за/с всякакви кораби, от най-различни страни от света.

4. Много от бреговите станции вече са закрити, част от тях са превърнати в музеи. Каква е съдбата на LZW?
Да, така е. Прогресът не е нещо, което може и трябва да се спира. Сателитните морски комуникации са великолепни. Но и много от станциите продължават да работят - преобразувани и редуцирани - и основно в търсенето и спасяването, където те много често имат по-решаваща роля от някои сателитни комуникации по много причини.
Варна радио продължава да работи в система NAVTEX, на радиотелефония на УКВ, СВ и дори на КВ, и на DSC (Цифрово селективно повикване).
Не знам обаче докога и как... тук се въздържам.
73, Нонод




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.