Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 07:19 28.04.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
Тема Дарбите и плодовете на Светия Духнови  
Автор Prokimen ()
Публикувано27.02.10 16:28



"Покайте се, и всеки от вас да се кръсти в името на Иисуса Христа, за прошка на греховете; и ще приемете дара на Светаго Духа" (Деяния на свв. Апостоли 2:38).


При кръщението си, всеки православен християнин бива миропомазан с формулата «Печат на дара на Св. Дух». За православните християни, ако кръщението чрез опрощаване на греховете ни избавя от духовна смърт, миропомазването ни дава сили за духовно укрепване във вярата.


Миропомазването или т.н. «конфирмация» при римо-католиците е отделно от самото кръщение. Ако правилно схващам протестантското вероучение, за последователите на Мартин Лутер, които нямат тайнства, не е достатъчно само водно кръщение, но болшинството приемат християнската си утвърденост след т.н. «духовно кръщение».

Въпросът ми е как трябва да възприемаме дара на Св. Дух или осеняващата ни благодат – като наша заслуга или като Божие волеизлияние?

Може ли човек да изпроси плодовете на Св. Дух или те му се дават когато това бъде угодно на Бог?

Как да тълкуваме апостолските думи: "Всичко това го произвежда един и същият дух, като разпределя всекиму поотделно, както си иска" (1 Кор. 12:11). Означават ли тези думи на апостол Павел, че ние не можем да искаме от Бог да ни подари говорене на езици, тълкуване на езици и всичко останало, а да чакаме Бог да ни удостои един ден с тези плодове?

Може ли човек да принуди Бог Той да направи нещо само за това, че на човек му се иска това?

В този контекст ли да тълкуваме евангелските думи: "Искайте, и ще ви се даде; търсете, и ще намерите; хлопайте, и ще ви се отвори; защото всеки, който иска, получава, и който търси, намира, и на онзи, който хлопа, ще се отвори. Има ли помежду ви човек, който, кога му поиска син му хляб, да му даде камък, и кога поиска риба, да му даде змия? И тъй, ако вие, бидейки лукави, умеете да давате на чедата си добри даяния, колко повече вашият Отец Небесен ще даде блага на ония, които Му искат?" (Мат. 7:7-11).

Нали Самият Христос казва: "... ще даде Дух Светий на ония, които Му искат" (Лук. 11:13).

Става ли реч за един или много от даровете на Св. Дух или за православното разбиране на благодатта на Св. Дух, която е несравнимо по-богата от определен дар, които някои представители на протестантските разновидности просят от Бог като доказателство за тяхното "кръщение в Св. Дух".

Подобно искане на определен дар не е твърде плътско искане, според думите на ап. Павел: "... защото всички търсят своето, а не Иисус Христовото"

Тъждествени ли са ревността по даровете на Св. Дух с искането на определен дар?

Редактирано от Prokimen на 27.02.10 16:58.



Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Духнови [re: Prokimen]  
Автор feline (felis tigris)
Публикувано27.02.10 18:51



Уважаеми Прокимен, Вие със сигурност можете най-добре да отговорите на тези въпроси. Все пак смятам, че причината да ги задавате е да видите какво мислят другите.



На този Ваш въпрос: "Въпросът ми е как трябва да възприемаме дара на Св. Дух или осеняващата ни благодат – като наша заслуга или като Божие волеизлияние?" отговорът е зададен в цитата от Деян. 2:38, а именно: "... и ще приемете ДАРА на Светаго Духа".

Един дар не се дава по заслуга, нали? Иначе не би бил дар, а заплащане.

"Може ли човек да изпроси плодовете на Св. Дух или те му се дават когато това бъде угодно на Бог?" - даровете безспорно се дават по Божие усмотрение, като единственото задължително условие е налично покаяние /отвръщане от греха към правдата/ и правилна вяра. Бог не дава нищо на самовлюбени хора, които биха се възгордели от Неговите дарове, сякаш са тяхна заслуга.

Всъщност в покаянието е ключът към всичко.



Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Духнови [re: Prokimen]  
Автор _maycal (refab)
Публикувано28.02.10 08:49



В " Православно догматическо богословие" от Д. Митев са набелязани прегледно различните концепции по въпроса.
Част от православната идея по въпроса е:

" Тя (благодатта - бел. моя) се дава даром и не зависи от никакви заслуги на човека а само от Благият и Свят Божи Промисъл. Евангелската благодат (тя се различава от общопромислителната благодат - бел. моя) е насочена към всички, които искат да се спасят ( 1Тим. 2:4; Еф. 2:8)."

Според мен, трябва да се гледа антиномично на първото изречение, в смисъл, че като заслуга (т.е. зависи и от заслуги, даването...), условно казано, може да се отчете самото (правилно) искане за спасение, за което е написано във второто изречение!
В крайна сметка, Божията благодат е дар, който се придобива!... Официалните тайнства имат повече символичен смисъл на общественото подпечатване и признаване на тази възможност!

http://prikachi.com/users/refab/95A.jpg


Тема "всичко е Бог, Който прави да расте"нови [re: _maycal]  
Автор Eжko_ (бодли_дрешко)
Публикувано28.02.10 11:57



"Бог е, Който ви прави и да искате, и да действувате според благата Му воля" (Филип. 2:13).






Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Духнови [re: feline]  
Автор Prokimen ()
Публикувано28.02.10 12:13



В отговор на:

...Прокимен, Вие със сигурност можете най-добре да отговорите на тези въпроси. Все пак смятам, че причината да ги задавате е да видите какво мислят другите...




Истина е, че бих желал да прочета мнения на протестанти и православни. Провокира ме да отворя тази тема един текст на протестантски автор. Многократно се питах дали авторът не е православен, но той си е протестант и отправя в статията си критични забележки към свои едноверци.

Иначе, обичам провокацията и провокациите на другите ме вдъхновяват. Недостатък ми е, че мисълта у мен тече по-бързо от изговарянето или записването й. Това е причината да преправям началния си постинг, който в самозародиша си бе адресиран към протестантите, а пишейки го, съзрях някои аномалии в православната ни действителност. В контекста на поставените въпроси към протестантите се открояват православните спорове за "канонична" благодатност и безблагодатност, т.е. твърдо задължение към Бог кого да облагодати и кого да лиши от благодат по силата на човешките ни капризи.

В отговор на:

...Всъщност в покаянието е ключът към всичко.




И да и не, макар Евангелието да ни учи да казваме едно от двете. Можем ли да нарушим догмата за единството на Църквата, ако признаем, че всеки, който се кае е потенциален съсъд на благодатта? Покаянието не е патент на Едната Свята Съборна и Апостолска Църква, а извън нея не може да има благодат и святост.

Редактирано от Prokimen на 28.02.10 12:34.



Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Духнови [re: _maycal]  
Автор Prokimen ()
Публикувано28.02.10 12:28



В отговор на:

" Тя (благодатта - бел. моя) се дава даром и не зависи от никакви заслуги на човека а само от Благият и Свят Божи Промисъл. Евангелската благодат (тя се различава от общопромислителната благодат - бел. моя) е насочена към всички, които искат да се спасят ( 1Тим. 2:4; Еф. 2:8)."




Съгласен съм със споделеното от Вас съждение. Всички сме призвани да станем съсъди на благодатта и насилвайки себе си, да наследим Царството Небесно.

Не ми е известен труда на Д. Митев и ако е възможно, бих желал да го придобия.

Колкото и провокативно да прозвучи, държа да подчертая, че съм далече от каквато и да била провокация. На фона на новозаветния цитат бих искал да изясня за себе си мъглявата абсурдност на православните ни прения кой е благодатен и кой не е благодатен. Този въпрос се разрешава от догмата за единството на Църквата, но едва ли ще се стигне до ясно становище кой в крайна сметка е в Църквата и кой е извън нея.

Христос прие кръщение не от представител на официалната старозаветна църква, а от "сектанта" Йоан Кръстител. Ако последният не е бил съсъд на благодатта, то би ли могъл да види Богоявлението?

С този си риторичен въпрос не искам да кажа, че човек трябва да излезе от истинската църква - Православието, за да му се отворят духовните очи и да види Бог. Същевременно, аз съм убеден за себе си, че официалната църковна видимост в наше време не спасява никого, макар и да държи в ръцете си "кранчето" за спиране и пускане на благодатта Божия, т.е. да има власт над Бог кой да е благодатен и кой безблагодатен.



Тема Много добре е представен въпросътнови [re: Prokimen]  
Автор _maycal (refab)
Публикувано28.02.10 16:50



за благодатта в забележителната книга "Една нощ на Света гора" от митрополит Иеротей Влахос. Там тя е разгледана и характеризирана предимно от позициите на практическият опит на православните подвижници, в резултат на което се е получила забележителна спойка произтичаща от този опит и от високите богословски позиции на автора и стареца от книгата, каквато спойка, впрочем, е единствено приемлива и удоволетворяваща!

А книгата на Димитър Митев, "Православно догматично богословие" е учебно помагало (аз не съм, обаче, студент по богословие!

) и е много хубава, прегледна и на високо ниво, според мен, както и другите две книги на този автор. Мисля, че в момента я няма по книжарниците - като всяко хубаво нещо, както обикновено, за съжаление. Моят екземпляр е издание на "Фабер", Велико Търново, тел. 062 35 256. Под редакцията на проф. д-р Т Коев е.

http://prikachi.com/users/refab/95A.jpg

Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Духнови [re: Prokimen]  
Автор Tимoтeй (монах в света)
Публикувано28.02.10 17:01



Позамислих се по въпроса, който повдигаш и стигнах до някои "еретични" мисли.

Струва ми се, че и в трите деноминации има различни видове Божия благодат...

При православните е ясно - при тях благодатта е най-пълна, особено за тия, които спазват канона и имат смирение и покаяние - и дела.

Католиците имат също благодат - застинала, както казва светител Серафим Соболев.

Но и протестантите сякаш и те не са лишени от благодат - поне така на мен ми се струва - виждам в някои пастори благодат Божия за правилно говорене и пояснение на Божия Закон - тъй Господ дава възможност дори и на протестантите да повярват на Словото и да тръгнат против своя грях и да се насилят по изпълнението на Закона на Божията любов.



Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Духнови [re: Prokimen]  
Автор feline (felis tigris)
Публикувано28.02.10 20:44



"Същевременно, аз съм убеден за себе си, че официалната църковна видимост в наше време не спасява никого, макар и да държи в ръцете си "кранчето" за спиране и пускане на благодатта Божия, т.е. да има власт над Бог кой да е благодатен и кой безблагодатен."

Приемам, че казвате това с ирония, нали Прокимен? Защото благодатта е Божия, тоест принадлежи Нему и Той Е, Който я дава на Църквата. И ще я дава дотогава и дотолкова, доколкото Църквата е стълб на Истината, тоест живее и ходи в Истината на Благовестието.

Към Тимотей: има логика в това, което казваш. Ако Бог дава благодат и на католици и протестанти то е само дотолкова, доколкото те са в Истината. Ние знаем, че те имат сериозни проблеми и ереси, но доколкото все пак държат известна част от истината, дотолкова явно Бог им дава и благодат - та дано биха я постигнали напълно /протестантите/ и се върнали към нея /католиците/. Това си е мое частно мнение, де, може и да греша.

Иначе- благодатта и истината вървят винаги ръка за ръка и не може да има пълнота на благодатта без пълнота на истината.

Редактирано от feline на 28.02.10 20:46.



Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Духнови [re: Prokimen]  
Автор lampion ()
Публикувано01.03.10 19:57




Може ли човек да изпроси плодовете на Св. Дух или те му се дават когато това бъде угодно на Бог?



Духът, дава плодове(даровете) според както му е угодно.Иначе човек може да изпроси Святия дух в искрена молитва към Бога,но даровите се дават, според волята на Бога.

Човек трябва да знае и как да иска.Има и определени условия.


Въпросът ми е как трябва да възприемаме дара на Св. Дух или осеняващата ни благодат – като наша заслуга или като Божие волеизлияние?

Самия Свят Дух е дар;дело на бладодатта божия.

Галатяни 3
2. Само това желая да науча от вас: Чрез дела, изисквани от закона, ли получихте Духа, или чрез вяра в евангелското послание?



Може ли човек да принуди Бог Той да направи нещо само за това, че на човек му се иска това?

Може,човек да поиска,само това което му е позволено.Доброто искане е съобразно с Божита воля.

Тъждествени ли са ревността по даровете на Св. Дух с искането на определен дар?

Нe разбирам добре въпроса!!

Сила,без любов, е = енергия, изразходена напразно.

Редактирано от lampion на 01.03.10 23:04.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.