Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 00:14 24.11.25 
Градове
   >> Пловдив
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема Във връзка с темата на Кореняк - грамотни ли сме?нови  
Автор Fallen_AngelМодератор (St.Lucifer)
Публикувано14.03.06 18:18



Обсъжданията в другата тема тръгнаха в определена насока, но Кореняк засегна периферията на един много сериозен проблем.

Той каза, че би трябвало в следната класа да влязат хората от високотехнологичните дейности. Предполага се и хората с диплома над специалист...

В моето съзнание обаче средната класа е образована. И тук вече възниква въпросът - грамотно племе ли сме ние българите?

Какви са критериите за грамотност? От една страна, да знаеш азбуката, криво-ляво да си напишеш името или, от друга страна, да владееш поне един друг език (не казвам западен, защото руския е също толкова говорим, има невероятно количество литература и прочие достойнства), да имаш компютъра грамотност поне да си провериш мейла и да напишеш един документ на Уърд?

Моето мнение е, че първата категория (азбуката и името) са вече остарели критерии за грамотност. Не може в 21 век да не знае човек как се ползва компютър, мобилен телефон, е-майл и да има претенциите че е грамотен човек.

По този критерий доста българи, влизащи дори в широкото определние за средна класа на Комита/Кореняк, са неграмотни...

Какво е вашето мнение?



Тема Re: Във връзка с темата на Кореняк - грамотни ли сме?нови [re: Fallen_Angel]  
Автор Kopeняk (новак)
Публикувано14.03.06 19:11



Отговорът е и да и не.Все пак преди да поговорим по темата, искам да постна един материал,на който попаднах преди малко:

"Образованието като бойно поле
Двустепенната грамотност чука и на българската врата

Пламен ДИМИТРОВ

Една пета от българските деца ще бъдат неграмотни към 2005-2008 г. До такъв извод водят данните от социологическо проучване, финансирано от германската фондация “Фридрих Еберт”. Това се дължи на все по-масовото отпадане на децата от училище. Особено силна е тази тенденция сред ромите. А от този етнос вече са над една четвърт от децата в училищна възраст в България. Същото проучване сочи и друг тревожен факт - 100 000 ученици гладуват докато седят в класната стая, а други 100 000 са недохранени.

Освен че става все по трудно достъпно, българското образование влошава и качеството си. Заплатите на учителите са ниски дори за българските стандарти (малко под $100) и това естествено води до деградация на кадрите в образователната сфера. Учители стават само онези, които не могат да се реализират по друг начин. Преподавателското съсловие все повече се състарява и се феминизира. Същевеременно

Намаляващият брой на децата в училищна възраст

издига над главата на учителите дамоклевият меч на съкращенията.

В последните години видимо запада и дисциплината, и мотивацията на учениците. Все повече родители са принудени да плащат за частни уроци, които се превръщат в единственото средство за успех по пътя към престижните гимназии и Университета. България като че ли се връща към стандартите на ХVIII и XIX век, когато за цяла Европа е било в сила правилото: “Който се е родил беден, е обречен да умре глупав”.

Мнозина българи по инерция продължават да се гордеят с нивото на образованието в нашата страна, но истината е, че от няколко години училището вече не може да бъде източник на национално самочувствие. А съвсем не бе далеч времето, когато българските средношколци дружно се присмиваха на американците, че не знаят елементарни неща като, коя е столицата на Италия, например, или кой е победителят от Първата световна война. Проблемът с грамотността пък въобще не съществуваваше за България. Революционните обществени промени от последните десет години обаче разбъркаха йерархията на ценностите. Ореолът около учеността бе разбит от главоломния възход на “бизнесмените” със средно и дори основно образование, както и на политици със семпли интелектуални възможности. Класическата българска мъдрост от годините на социализма “учи, за да не работиш” изведнъж се оказа толкова овехтяла, колкото и университетските знаия по политикономия и диалектически материализъм.

Постепенно обаче, социалните пластове в България започнаха да се наместват. Хаотичното преразпределение на собствеността е към края си и икономическият успех отново става зависим от образованието. Сега е моментът да осъзнаем, че в края на ХХ век нашата образователна система продължава да бъде отражение на една друга действителност, когато националните задачи бяха коренно различни от сегашните. Изоставането може да бъде илюстрирано нагледно чрез следната теория. Индустриалното общество роди необходимостта от масова грамотност. Големите заводи се нуждаеха от хора, обучени на писане, четене и смятане. Не случайно масовото задължително образование е измислено от фабрикантите, които не са можели да развиват своя бизнес без квалифицирана работна ръка. Образователните изисквания на информационната ера, в която Западът навлезе от скоро, са по-високи. Грамотността вече е двустепенна. В основата продължава да стои класическото четмо и писмо, но то трябва да бъде надграждано с владеенето на английски и работа с компютър.

Чрез урбанизацията и индустриализацията от третата четвърт на ХХ век българите успешно прекрачиха прага на масовата грамотност, необходима за онова време. Образованието бе един от държавните приоритети и стана общодостъпно. Днес обаче нашата страна е изправена пред нов избор: да преодолее

Стъпалото на двустепенната грамотност

или да си остане на образователното ниво, осигурило й относителен успех в ерата на индустриалното производство. Има и трета алтернатива, която е далеч по-мрачна от първите две - постепенно увеличаване броя на напълно неграмотните, което ще ни приближи до страните от Третия свят.

Някои биха възразили, че по-голяма част от българската икономика е все още далеч от информационните технологии и затова е по-добре да съсредоточим усилията си върху първото ниво на грамотност. Подобна примиренческа позиция обаче завинаги ще ни отдалечи от развития свят и ще елиминира българите от създаващият се глобален пазар на труда. Достатъчно е да отворим, който и да е наш вестник, за да видим, че поне 10% от обявите за работа в него са на английски език. Още повече пък са длъжностите, изискващи компютърна грамотност и работа с Интернет.

Въпросът е: осъзнават ли българските политици и българският обществен елит, че днешното ниво на образованието определя утрешното ниво на благосъстояние на нацията.Чели ли са Лестър Търоу, който твърди, че американската средна класа е създадена от държавните инвестиции в образованието? Известно ли им е, че възвращаемостта на инвестициите в знания и умения е два пъти по-голяма от тази в сгради и оборудване? Дори отговорът на всички тези въпроси да е положителен, решителната държавна намеса в образованието съвсем не е гарантирана. Първо трябва да е ясно, че за разлика от времената на социализма, сега държавата не централизира целия брутен вътрешен продукт и съответно лостовете й за влияние са намалели значително. Има още един проблем - инвестициите в образованието имат средносрочна и дългосрочна възвращаемост. Българският политически цикъл обаче е кратък – четиригодишен, според Конституцията, но на практика е още по-къс. Времевият хоризонт на държавното управление се простира до следващите избори, поради което дългосрочна социална инвестиция каквато е образованието, не може да стане приоритет. Пенсиите, здравните осигуровки, помощите за безработица и други належащи разходи все повече стесняват дела на средствата за наука и образование от държавния бюджет. Българското обществено внимание се обръща към училищата само, когато започне поредният протест за неизплатени учителски заплати или в случай на груба спекула с цените на учебниците. Тези проблеми действително са болезнени, но те са само

Върхът на айсберга

който заплашва да потопи бъдещият български просперитет.

В основата са малкото средства, които държавата отделя за образование - около 2,5-2,7% от брутния вътрешен продукт. За сравнение - в Швеция, която има население колкто българското, за образование и наука отиват 10% от БВП, който е 32 пъти по-голям от българския. Т.е. - във всеки шведски ученик и учен се влагат над 100 пъти повече средства, отколкото в българските им събратя. При това положение никак не е трудно да предвидим какви са шансовете на България да стопи разстоянието, което я дели от най-развитите европейски държави.

Единствено гражданският натиск и появата на политици с дългосрочен времеви хоризонт могат да осигурят на България основният ресурс на ХХI век - знанието. Нашата страна не може да разчита на нищо друго - нямаме кой знае какви полезни изкопаеми, селското стопанство е в разруха и все повече се маргинализира, а българският туризмът изпитва жестоката конкуренция на съседните държави. По-голяма част от индустриалното наследство, което ни завеща социализмът, се оказа неконкурентноспособно. При това положение най-правилната посока за инвестиции е човешката инфраструктура. Тя все още сравнително добра - процентът на пъроначална грамотност у нас е над 95. Нашата страна има отлични традиции в областта на образованието още от времето на Възраждането. В основата на “българското чудо” от края на ХIХ и началото на ХХ век също стoи просветата.

Ако в близките 2-3 години образованието бъде превърнато в национален приоритет номер 1 България ще запази добрите си шансове да се нареди сред развитите държави. Тя има сравнително добър човешки потенциал и изцяло позитивна народопсихологическа нагласа към знанието. Остава политиците ни да използват този ресурс. Защото е ясно, че всеки лев за образование, който днес спестяваме, утре ще трябва да връщаме неколкократно под формата на социални помощи за бедни."

Нямате представа колко трудно днес един работодател може да си намери подготвен човек.

Редактирано от Kopeняk на 14.03.06 19:13.



Тема Re: Във връзка с темата на Кореняк - грамотни ли снови [re: Kopeняk]  
Автор Fallen_AngelМодератор (St.Lucifer)
Публикувано14.03.06 19:20



Именно, за това говорим... това е пряк отговор на темата ми и показва връзката между грамотност и следна класа...



Тема Re: Във връзка с темата на Кореняк - грамотни ли снови [re: Fallen_Angel]  
Автор Kopeняk (новак)
Публикувано14.03.06 20:01



Разбира се, образованието не е достатъчно за създаването на средна класа. Според мен подрастващите още от училищната скамейка трябва да бъдат възпитавани в прагматичност, икономическа активност, инвестиционни стратегии. Нека не бъда разбиран погрешно, но даже известна агресивност не е излишна в днешния свят. В края на краищата, койтро пръв заеме определена икономическа ниша, той получава по-високата печалба като първопроходец.

Що се отнася до образованието..., направо съм отчаян. Вижте само едно от предаванията на "Стани богат" или кое да е друго, в което задават разни въпроси и вижте какво невероятно невежество се шири из иначе образованите млади хора.Да, те са компютърно грамотни,но не знаят кой е Вагнер....



Тема Много интересен материалнови [re: Kopeняk]  
Автор Бepeзka! ()
Публикувано14.03.06 20:52



Чета го с болка. И аз работя в училище. Правя го само за стаж, иначе се занимавам с друго.
Ако ви кажа за какво става въпрос в едно селско училище - направо няма да повярвате. Защото това, което става там ще надмине и най-смелите ви предположения. Да, има много неграмотни деца. Но според мен основната вина е на родителите. Учениците идват на училище не само без учебници - просто никой е им купува, но дори без тетрадка и химикал. Да не говорим за масовите бягства от час - без отсъствия, естествено, защото не можем да ги изгоним - нали ще затворят училищегто ако няма необходимото количество ученици.
Пример за "грамотността" на децата: 9 клас, пише буквата Я така: R. Смятат, че унгарците живеят най-вече в Германия. А има един ученик от 12 клас, който не може да пише под диктовка. Най-големият ни ученик е на 23.
За отношението към учителите просто няма да говоря, защото няма да ми повярвате какви приказки чувам, всякакви простотии от рода на:"ще те опънем", "ще оправим и дъщеря ти" и какво ли още не... И те това го смятат за нещо като пиперлив майтап. Просто нямат представа как трябва да се държат в институцията училище. Абе, ситуацията е много тревожна, направо трагична. Първоначално преживях голям шок, защото попаднах в такова училище от елитна гимназия. И разбрах, че ще направя всичко по силите си синът ми, който тази година е кандидат-гимназист да попадне във възможно най-доброто училище.
Направо ме хваща страх като си представя каква реализация ще имат тези деца утре. Веднъж едно от по-будните деца ми каза:"Госпожо, що се занимавате с тъпанари като нас?"
Та ти питаш за езици и компютърна грамотност. Разбира се, че са необходими. Ние живеем в малка страна, никой никъде по света не говори езика ни. Значи трябва ние да учим езици. А компютрите са бъдещето. Постепенно всички ще започнат да ги ползват. Задължително е, според мен. Единствено може да се направи изключение за хората над 60г.

Ама все пак без да можеш да пишеш грамотно на родния си език - какви чужди езици, какви 5 лева?!



Тема двустепенната грамотностнови [re: Kopeняk]  
Автор katt (буйна)
Публикувано15.03.06 14:26



Съгласна съм, че навлиза и става необходима. Но говорим за средна класа все пак, не за нацията като цяло. А такава тепърва се заформя.

Съгласна съм, че трябва да се мисли дългосрочно от страна на властимащите, но голяма роля в самосъзнанието на едно дете играят и родителите, а те все повече в ежедневието са далеч от децата си и нямат възможност да им обърнат необходимото внимание... Говоря за четене и писане - за двустепенната грамотност се минава първо праз първото стъпало - А и Б-то. Но не трябва да чакаме властващите да оправят нещата или да ги объркат още повече - ние сме тези които показват на децата си света на книгата...

И още - за работодателите и подбора на персонала - при по-добри условия, по-подготвени хора ще си намират. Според търсенето и предлагането.

ЖИВЕЙ ГОРЕЙКИ


Тема Re: двустепенната грамотностнови [re: katt]  
Автор koмитa (български)
Публикувано15.03.06 14:28



Което оформя и въпроса-"Държавата ли прави хората или хората правят държавата?"



Тема Re: двустепенната грамотностнови [re: koмитa]  
Автор Kopeняk (новак)
Публикувано15.03.06 15:12



Взаимообусловени са. Или както е рекъл Иванчо - и двете дядо попе, и двете!

Държавата е първа.Трябва да финансира - кабинети, интернет, заплати.Законова уредба и контрол за изпълнението й, строги санкции за децата (родителите) не посещаващи училище. Повече стипендии за силните ученици и студенти. С две думи - силна,безкомпромисна и категорична държавна принуда.

За родителите - които не осъзъзнават важността на образованието - да се прилага дори наказателна отговорност. Другите, другите и така дават мило и драго за да изучат децата си.



Тема Re: Във връзка с темата на Кореняк - грамотни ли с [re: Fallen_Angel]  
Автор dma (irq)
Публикувано15.03.06 15:31



За мен най-базовата грамотност е знанието как да се оправя човек в ежедневието. Казвала съм го много пъти и пак ще го повторя- има някои неща, които всеки човек трябва да знае да прави, които правят живота много по-лесен. Давам примери:

- пращат се само препоръчани писма в официална кореспонденция
- в спор с чиновник или какъвто и да е проблем, се иска името му
- човек трябва да изисква квитанция за всяко листче и всяка стотинка, която си разменя с администрацията
- всяка фактурка, сметчица и хартийка от паркинг се пази в продължение на легалния период (тук е между 5 и 10 години)

Всичко това, после да няма хък-мък, ама аз не знаех, аз не мога да докажа. И това са само някои бази, изобщо не говоря за познаването на закона, с всички права и ЗАДЪЛЖЕНИЯ на гражданите.

Ето това е грамотност, а ние сме КРАЙНО неграмотни в това отношение. И сто езика да знае човек и десет виссши да има, ако няма този тип грамотност- много ще му е трудно. Чудя се, кога ли някой ще види какво пиша и ще се сети да предложи часовете на "класният ръководител" да се превърнат на часове по "гражданско".



Тема Re: Във връзка с темата на Кореняк - грамотни ли снови [re: Kopeняk]  
Автор dma (irq)
Публикувано15.03.06 15:33



Извинявам се, че съм повторила част от написаното, но нарочно отговорих в термата преди да съм прочела всичко.




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.