|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема
|
Националната идентичност в Македония
|
|
Автор |
komitaO3 (Зъл и лош) |
Публикувано | 04.12.22 08:56 |
|
Националната идентичност в Македония – теория за дифузия и теория за реверсия.
ГЕОРГИ СТАНКОВ 20 ДЕКЕМВРИ, 2021 АНАЛИЗИ, МАКЕДОНИЯ
Хипотези за развитието на македонската национална идентичност
Националният разказ на Република Северна Македония търси корените на македонската национална идентичност в края на 18 в. В духа на северномакедонската историография Фридман представя развитието на съвременната македонска национална идентичност и на македонския език в четири етапа:
От 1794 г. до средата на 40-те години на 19 в. Периодът се характеризира с пробуждане на славянското съзнание и с появата на първите писмени текстове на македонски диалекти. Ако преди опозицията във самовъзприемането и идентичността е християнин – мюсюлманин, сега тя се преориентира към славянин – грък. Ключовите личности на този период са Даниил Москополец, Йоаким Кърчовски и Кирил Пейчинович.
От 40-те на 19 в. до 1870 г. Доминиращата тенденция е борбата за църковна независимост. Много македонски интелектуалци се обявяват за създаването на общ македонско-български език. Ключовите личности на този период са братя Миладинови, Йордан Хаджиконстантинов – Джинот и Кузман Шапкарев.
От 1870 г. до 1913 г. Това е периодът на първите граматики и националистически текстове. Основните събития в този период са учредяването на Българската екзархия, Илинденското въстание, разделянето на Македония през Балканските войни и противопоставянето на македонската национална идентичност на българските, сръбските и други интереси. Ключовите личности на този период са Георги Пулевски, Димитър Чуповски, Кръстьо Мисирков, Петър Попарсов и други фигури от ВМРО[1].
От 1913 г. до 1944 г. Периодът се отличава с развитието на македонска литература в Югославия и България, което води до изкристализирането и окончателното установяване на македонски литературен език [Friedman 1986; 2000].
Сръбска връзка. Иноваторите на македонизма с поведението си обслужват целите, поставени от Новакович. Пулевски издава книгите си време на престоя си в Сърбия, Мисирков получава образованието си като стипендиант на сръбската сържава, Евров и Групчев създават Дружество на сърбомакедонците в Цариград и издават в. „Македонски лист”, когато Новакович е сръбски посланик в османската столица, a Чуповски става особено активен също когато в Санкт Петербург посланик е Новакович. Същевременно някои имат двойствена идентичност – например Пулевски и Мисирков в различни случаи се представят ту като българи, ту като македонци.
Маргиналност. Теорията на ранните македонисти остава бутикова и без влияние сред българското население в Македония [Маринов 2013]. Двата опита на Чуповски да сформира мрежа в самата Македония се провалят. Културните и политическите водачи на македонските славяни в края на 19. в. и началото на 20. в. имат българска национална идентичност, а самото население ясно се самоопределя чрез избора си да бъде част от Българската екзархия, въпреки че тя е в схизма и етнофилетизмът е обявен за ерес през 1872 г.
Сърбоманите, работили за сръбската власт, и техните потомци, които бързо се ориентират коя е новата политически коректна идентичност в Македония. Случайно или не (по-скоро второто), значимият македонски филолог Блаже Конески е племенник на националния предател и сърбоман Глигор Соколов.
Новите комунисти – бързо растяща група от опортюнисти, които откриват в демонстрирането на македонска идентичност начин за лична реализация, кариера и власт в новите обществено-политически условия в Югославия.
Местни патриоти, които подобно на Ченто независимо от комунистите трансформират своя регионален патриотизъм в желание за самоуправление и политическа идентичност като македонци. През сръбския режим те са правозащитници и отстояват изразяването на местната култура и диалекти. Тяхната идентичност има корени в стария регионален патриотизъм, основан на борческото им минало, и в гордостта им, че въпреки страданията не са се посърбили [Михайловъ 1973].[9] Те не желаят Македония да бъде бойно поле на съседните държави и държат на нейното независимо развитие без външна намеса. Тъй като са против сърбизацията на новия македонския език и намесата на сръбските комунисти в ръководството на републиката, те скоро са изолирани от управляващите. Смятам, че ако е имало група, от която без политически натиск и по естествен път би могла да се развие автентична македонска национална идентичност, това е била тази група.
Някои редови и неангажирани с обществена дейност граждани, за които да бъдат „просто” македонци се оказва подходящо решение за идентификация. Два фактора помагат за привличането на такива хора към тази група:
Македонизмът на югославските комунисти не им натрапва изцяло нова идентичност. Македонизмът вместо това трансформира тяхната регионална идентичност в етническа. Местното население може свободно да говори на местните диалекти и на тяхната основа се формира стандартна книжовна норма (наистина, тя е силно повлияна от сръбския език и сръбската азбука, но след като няколко поколения са учили в сръбски училища, новата „асномска” норма е приемлива и по-лесна за усвояване от стандартния сръбски и дори от стандартния български език). Новата власт по този начин предлага възможност на македонците след около двадесет и три години сръбска власт и три години българска власт сега да се самоуправляват: вярно, под цялостното ръководство на Югославия, но все пак със собствени държавни структури, култура и език. Идентификацията като „само” македонци е възможност да се реализира идеалът „Македония на македонците”, нищо че десетилетия по-рано за илинденското поколение този девиз има много по-различно съдържание.
Комунистите не представят новата македонска националност като ново явление, каквото е то действително, а като пряко продължение на идентичността на предходните поколения и епохи. На населението в Македония не се предлага да избира между старата българска идентичност на възрожденците и илинденските революционери и новата идентичност – вместо това българската идентичност на миналите поколения е подменена с новата. Всички бележити исторически личности от средновековната българска история в Македония и всички изявени български възрожденци и революционери от Македония са представени като етнически „македонци” и са включени в новия македонски национален канон. Подменят се факти, фалшифицират се исторически източници и делата на редица изявени македонски българи се интерпретират в духа на новата национална доктрина, така че да се запълни липсата на македонска история и култура, която посочва Карайовов в разговора си с двамата млади комунисти – студенти в Белград. Днес България с основание нарича този процес на ретроактивно приписване на идентичност „кражба на история.”
С властта, дадена ми от интернет, обявявам себе си за експерт във всички области!Редактирано от komitaO3 на 04.12.22 08:56.
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
goga (изследовател) |
Публикувано | 04.12.22 12:19 |
|
Само като мернах "славянска идентичност в 18 в" и спрях да чета.
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: goga]
|
|
Автор |
komitaO3 (Зъл и лош) |
Публикувано | 04.12.22 12:20 |
|
И си сгрешил много. Да не говорим пък в линка колко лакомства има.
С властта, дадена ми от интернет, обявявам себе си за експерт във всички области!Редактирано от komitaO3 на 04.12.22 12:21.
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
goga (изследовател) |
Публикувано | 04.12.22 12:22 |
|
"Христофор Жефарович работи за духовното възраждане и на българския, и на сръбския народ. Жефарович говори за славяните (южните славяни), като за част от илирийския народ. Жефарович нарича себе си „ревнитель отечества болгарскаго“, но говори и за „отечество сербско наше“ и се подписва „иллирïко рассïанскïи общïй зографъ“. В завещанието си изрично отбелязва, че сродниците му са „булгарской нации... въ православной архіепископіи Салонской въ городѣ Догріанѣ братъ родной свящтеникъ и протчія сродники“."
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: goga]
|
|
Автор |
komitaO3 (Зъл и лош) |
Публикувано | 04.12.22 12:30 |
|
Грешно си разбрал за какво е статията от 1 абзац. Отнема 15-20 минути за прочитане, но си струва.
С властта, дадена ми от интернет, обявявам себе си за експерт във всички области!
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
leyte (стар клубар) |
Публикувано | 04.12.22 13:14 |
|
Много работа дало момчето.
Така се прави. Браво!
Хубаво да се чете от линка, не само резюмето.
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
sofijanec (пристрастен) |
Публикувано | 04.12.22 13:18 |
|
Струва си да се прочете, да.
А Белград продължава да дава насоки
Белград описа с препоръки антибългарската и антиевропейска политика на РСМ
https://bgnes.bg/news/belgrad-opisa-s-prepor-ki-antib-lgarskata-i-antievropeiska-politika-na-rsm/
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
sofijanec (пристрастен) |
Публикувано | 04.12.22 15:42 |
|
Откривам два важни приноса в работата на Бийл и Болън. Първият е идентифицирането на пет стадия, през които преминава процесът на приемане на нова идея на индивидуално ниво:
Осведоменост. Иновативната идея достига до човека, той научава, че тя съществува, но не знае подробности;
Интерес. Идеята привлеча вниманието на човека и той започва да търси още информация за нейното съдържание и потенциал – какво, защо, как;
Оценяване. Човек претегля и оценява получената информация, опитвайки да прецени дали идеята е приложима към собствената му житейска ситуация;
Пробване. Ако на предходния етап човек реши, че иновативната идея има потенциал и би работила за него, той я тества чрез прилагане в по-малък мащаб;
Възприемане. Ако пробата е успешна, човек напълно приема иновацията и започва да я прилага, при което изпитва удовлетворение.
Вторият принос на Бийл и Болън е, че използват т.нар. „камбанна крива”[4], за да категоризират населението в пет кохорти според възприемчивостта им към нови идеи:
Иноватори – самоуверени и склонни към риск, финансово осигурени са и не се страхуват от загуба;
Ранни възприемачи – с лидерско поведение, обикновено са по-млади от следващите категории, социално по-напредничави и по-склонни да експериментират;
Ранно мнозинство – със социален статус над средния, но без стремеж да лидират в обществото и да изразяват позиции; могат обаче да бъдат неформални лидери;
Късно мнозинство – поначало са по-скептични към приемането на идеята, социалният им статус е под средния и не са изявени лидери;
Изоставащи – без лидерска позиция, следват традициите, имат сравнително нисък социален статус и не са социално популярни.
Ако приемем, че в момента тече процес на ребългаризация в РСМ, той е някъде между стадиите "осведоменост" и "интерес" и има "иноватори", както и по някой "ранен възприемач".
| |
|
Ако приемем, че в момента тече процес на ребългаризация в РСМ, той е някъде между стадиите "осведоменост" и "интерес" и има "иноватори", както и по някой "ранен възприемач".
Но в подобрения от Мур модел на Бийл и Болън има елемент "пропаст":
По-късно Moore [1991; 2014] предлага вариация на оригиналния жизнен цикъл. Той предполага, че има „пропаст” (chasm) след първите две групи (иноватори и ранни възприемачи) и че е необходимо да се случи събитие – тласък, което да предизвика преминаването на иновацията в мейнстрийма (ранното мнозинство). Това той нарича „преминаване на пропастта.”
| |
|
В очакване на тласъка...
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: sofijanec]
|
|
Автор |
komitaO3 (Зъл и лош) |
Публикувано | 04.12.22 16:46 |
|
Тече някакъв процес. Там ни е надеждата. Надеждата ни е в небългаромразците. 20-25%. Не е малко, след целия бой който българщината е изяла там. Пролука има, трябва да се разширява. Има много интелигентни хора там, а и състоятелни, които се имат за българи, но не се разкриват, поради страх от загуба на социален статус. На този етап, се разкриват само тези, които нямат много какво да губят. Притаените са в пъти повече.
С властта, дадена ми от интернет, обявявам себе си за експерт във всички области!
| |
|
+1
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
tormentor (мъчител) |
Публикувано | 05.12.22 11:44 |
|
добро четиво, авторът е систематизирал много нещо дето тука ги дъвчем от много време без да имаме някаква кохерентна обща картина.
нещото което не ми се понрави е вкарването на това чудо за обясняване на развиитето на македонистката идентичност:
в смисъл може да има някаква стойност при обясняване на възприемането на накякви идеи или иновации, но за нещо като национална/ентическа/регионална идентичност с всякаквите междинни състояния там и т.н. ми се струва доста изкуствено /особено пък с тая крива на нормалното разпределение дето я слагат за почти абсолютно всичко, само дето в нашия случай нямаме и най-малка индикация какви са били реалните проценти на възприелите македонистката идентичност във времето/.
а и аз самия бих отместил нещата във времето - "иноваторите" са всъщност не ранните македонисти от сорта на мисирков, чуповски и т.н. /защото те всъщност не довеждат македониските идеи до по-широка аудитория, а остават напълно изолирани, т.е. са практически откъснати от последвалия процес/, а това са всъщност комунягите от края на 20те и 30те години, защото всъщност тази форма на македонизъм става чуваема за по-широк кръг хора особено покрай комунистическата идеология и фундаменталистките способи на налагането й.
ранните "адоптъри" са към края на 30ти и първата половина на 40те, отново преобладаващо сред комунягите. 43та, не разбирам за какво трябва да се взема като нещо вододелно /същата липса на сигурна логика подобна пък на другата "вододелна година" - 44та/. "ранното мнозинство" е след 44та в титова югославия, където има комбинация от репресии и конформизъм. за последните две групи надали някой може да каже нещо със сигурност, особено във времеви аспект. със сигурност има голяма група от населението, която никога не приема македонистката идентичност /особето сред по-старите поколения/ и тая група постепенно намалява и изчезва, не защото си променят идентичността, а просто защото умират от старост. предполагам, че значителни проценти "нетрансформирани" остават плътно до 70-80те години, но просто си стоят тихо и незабележимо в групата на т.нар. крипто-българи.
кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш
| |
|
Не забравяй старото интервю с Нурджиева! Там тя определя Ченто с България. Пък и той самия е търсил изтъкнати българи за управлението си.
Мисля, че за неговият тертип и замах македонизъм без призната българска подкваска е нямало как да бъде развит . Дори в началото да е искал отделеност , гледам нашия и северомак културен живот. Той е омъртвен , нашият пък е с ампутиран крайник.
Интересни са ми публикациите на Перев за Последният Атентатор . Това , че полицията ни е пипала твърдо . Баба ми казваше как са пребили и прогонили един катун цигани през 20-те , той разбира се крадял от стадата . Комунистите са разглеждани като нещо подобно , особено с натрупваната bad blood между войните .
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
Shtrkot (fyromophagos) |
Публикувано | 08.12.22 21:13 |
|
Фридман обаче е манипулатор от класа....Славянското начало е неотделимо от българското. Пример: История Славянобългарска, други още 1000. А идентификацията на българите със славянската общност датира още от Средновековието. Така че и Даниил Москополец говори за българи и за никакви славяни и Кирил Пейчинович и Йоаким Кърчовски. Славянското се изтъква от други книжовници- Паисий, Спиридон Габровски, по-късно Жинзифов и т.н. но само като комплементарно на българското, а не като нещо друго. Мисирков и Пулевски са напълно непоследователни, а Попарсов никакъв македонист не е. Що се отнася до македонисти, то такъв е Чуповски, на който брат му Чупаров пък е български националист. Иначе от сръбската връзка надолу е брилянтно написаното, точно така става.
Ако се Бугари, арно - ќе се разберам...
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: Shtrkot]
|
|
Автор |
komitaO3 (Зъл и лош) |
Публикувано | 08.12.22 21:20 |
|
А Щърка президент, але-але
С властта, дадена ми от интернет, обявявам себе си за експерт във всички области!
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: Shtrkot]
|
|
Автор |
Amateur (TrollBuster) |
Публикувано | 08.12.22 22:27 |
|
Аре, че умрехме от скука.
***
Слава Україні!
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
Darkages (стар клубар) |
Публикувано | 08.12.22 23:51 |
|
По случай празника само минава, да ни набие канчетата, и адиос...
| |
Тема
|
Re: Националната идентичност в Македония
[re: Darkages]
|
|
Автор |
komitaO3 (Зъл и лош) |
Публикувано | 08.12.22 23:51 |
|
Хубаво, че не си носим студентските книжки, да не налепи и 2-ки
С властта, дадена ми от интернет, обявявам себе си за експерт във всички области!
| |
|
Ти като си за двойка, някои сме за повече.
| |
Тема
|
Сакат си го
[re: komitaO3]
|
|
Автор |
goga (изследовател) |
Публикувано | 20.12.22 21:32 |
|
"Бившият премиер на Република /Северна/ Македония Никола Груевски е начело в класацията на най-популярните политици в страната, сочат резултатите от проучване на Международния републикански институт."
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
|
|
|