Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 08:28 30.05.24 
Хуманитарни науки
   >> Езикознание
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема Re: От кого разбрал ?нови [re: Dunek_areнт Дyнek]  
Автор Kroraina (новак)
Публикувано01.08.09 15:55



> ........... или можеби не разбрал туку како ФИЛОЛОГ констатирал , а ?
>
> Едно е сигурно , заплата не земал от НОВАКОВИЧ ........ ниту живеел ,
> се школувал ....... и умрел во Србија
>
> Литературниот јазик.


За Драганов:


11. Статиите за Македония на П. Д. Драгановъ въ „Известiя С.-Петербургскаго Славянскаго Благотворительнаго Общества”. Забележките на А. Шоповъ


Господинъ П. Д. Драгановъ беше поместилъ въ „Известiя С.-Петербургскаго Славянскаго Благотворительнаго Общества” единъ редъ статии за Македония, въ които имаше важни неточности и преиначения. Азъ пратихъ до редактора Г. В. Ламански неколко забележки върху тия статии, но те неможаха да се поместатъ, защото Редактора на „Известията” се промени, па и вестника взе повечето политическо отколкото научно направление. Ето забележките, испратени г-ну Ламанскому:

...


От: А. Шоповъ,





Тема А. Шоповъ = Офейков (Атанас Б. Шопов ) ?нови [re: Kroraina]  
Автор Dunek_areнт Дyнek (сръболафещ тюрк)
Публикувано01.08.09 17:31



Виенските майстори изработили иконостаса по католически образец и секретарят на екзархията Атанас Шопов с архитекта Азнавур са принудени да отидат до Русия, за да преговарят с руска фирма за избработка на православен иконостас.


Цитирано од : 1. Офейков (Атанас Б. Шопов )

1. Македония въ време на хилядагодишнината на св. Методий, Пловдив,1885

2. А. Шопов, Материяали за българското възраждане в Македония. Периодическо списание, кн.XVIII, Средец, 1885, стр.440. "

" Горчиво и обидно е, но трябва да признаем, че по-голямата част от българската Македония, няма още онова национално самосъзнание, което се изисква от един народ, за да може свободно и самотвержено да заяви и защити своята народност. Тя ще хвръкне, защото гърците с жандарми ще съберат печати от всички македонски села, че са гръцки, тъй също както сполучиха да направят и в време на Берлинския конгрес. Като исключим две или три околии от Северна Македония, всичките други македонци са готови, при едно принуждение, да ти дадът каквито искаш писмени документи, че не са българи, че принадлежат и признават гърцката патриаршия, че предпочитат гръцките училища и учители. Същото е и с по-голямата част от Одринския вилает, дето доскоро едва ли можеха да се намерят четворица български священници, които умеят свободно да прочитат.” (стр. 109-110)




Чепоуст бугарски .


Тема Имаш право на свое мнение ......нови [re: StefanPan]  
Автор Dunek_areнт Дyнek (сръболафещ тюрк)
Публикувано01.08.09 17:41



Други нека судат колку си во право .....













Чепоуст бугарски .


Тема Стоиловнови [re: Kroraina]  
Автор Dunek_areнт Дyнek (сръболафещ тюрк)
Публикувано02.08.09 16:00



По формирањето на Бугарското кнежевство,целокупниот пропаганден апарат на Егзархијата, Софија го зеде под себе, централизирајќи ја и зајакнувајќи ја пропагандата максимално.

, во еден напишан извештај до кнезот, чиј програмски карактер бил недвојбен, го утврдил односот меѓу владата и Егзархијата при што ја подвлекувал неколупати потребата Егзархијата својата просветна активност да ја врши исклучиво под врховен надзор на владата. Од петте точки на овој документ, во втората прецизно е речено дека Егзархијата треба да спроведува еднообразност во организирањето на црковноучилишните општини во Македонија и преку нив да ја изведува својата активност на теренот, што во практика значело "уништување на локалните самоуправи на македонските црковноучилишни општини и нивно потчинување на диктатите на Бугарската егзархија".

Средствата со кои Софија ја стимулирала егзархиската активност во Македонија, од година во година станувале се поголеми и поголеми: во 1881 година 100.000 лева, четири години потоа (за Македонија и Одринско) повеќе од 570.000 лева, а во 1890 година 5.500.000 француски франци. Со таква широка помош и резултатот не изостанал: во Солун биле формирани, на пансионски принцип, машка и женска гимназија, учителски паралелки во Солунската и Битолската гимназија, учителски школи во Скопје и Серез. Веќе во 1886 година бугарската пропаганда во Македонија имала 306 училишта со 18.570 ученици и 358 учители, а две години подоцна бројот на основните училишта нараснал на 748 и 63 класни со 25.996 ученици и повеќе од 1.000 учители. Во 1884 година во Прилеп е отворена богословија во која требало да се школуваат идните егзархиски свештеници. Не штедејќи, туку широко помагајќи ги учениците со стипендии и други форми на материјална поткрепа, Егзархијата без поголеми проблеми врбувала наставен и училиштен кадар за својата огромна мрежа. Се што било раководство во таа мрежа (директори на училишта, училишни инспектори, претседатели на црковноучилишни одбори), се било платено од Бугарската црква и сите тие директно нејзе и биле одговорни.

Егзархијата однела уште една победа: во 1881 година побарала, а во 1890 година од Цариград и добила право Скопската, Велешката и Охридската епархија да добијат бугарски митрополити, во 1894 година бугарски митрополит заседнал и во Неврокоп, а три години подоцна, во 1897 година, митрополити директно потчинети на Егзархијата биле поставени во Битола, Дебар и Струмица. На тој начин Бугарската црква создала во Македонија, значи на дел од Турската империја, држава во држава, контролирајќи го и насочувајќи го не само духовниот и културниот живот на голем дел од македонското население, туку и неговото, во најдобар дел, и политичко расположение и поведение.

Напоредно со ширењето и растењето на влијанието на Бугарската црква на територијата на Македонија, се обликувал и растел отпорот против неа, особено од страна на младите, оние кај кои почнало да се оформува чувството на национална самобитност, или пак тоа веќе станало дел на едно свесно национално и политичко дејствување.




Чепоуст бугарски .


Тема Re: Имам, да.нови [re: Dunek_areнт Дyнek]  
Автор StefanPan (М&М)
Публикувано02.08.09 21:29



И то е:

Мога да подмина предателството.
Не ме интересува кви си се чувствате и на какви се правите - това е неотменимо ваше право.

Но да посягате с крадливи мръсни лапи върху собствената ми история - ей това не мога да подмина. И не мога да прощавам.

Ако си провокатор, спри.
Ако не си провокатор - пак спри.

Нямам никакви претенции към държавата ви.
Нямам претенции към това, какви искате да бъдете.
Всъщност, не ме интересува какво става с вас.

Само не посягайте на историята ни. И културата ни. Измислете си свои. Или крадете от сърбите. Защо трябва да е от нас?

ОК?

------------------------
Слушай беззвучието...


Тема Re: Имам, да.нови [re: StefanPan]  
Автор Dunek_areнт Дyнek (сръболафещ тюрк)
Публикувано02.08.09 22:23



Ако си провокатор, спри.
Ако не си провокатор - пак спри. .........
..........
...
ОК?

Сепак ПРАШАЛНИКОТ на крај од експозето ќе си го протолкувам по мое , ЈАС ГО ИМАМ ТОА ПРАВО .

Завршив со тебе , чао




Чепоуст бугарски .


Тема Re: Историја на македонскиот јазик .нови [re: Dunek_areнт Дyнek]  
Автор ckипaджиятa (новак)
Публикувано04.08.09 12:33



Всъщност, виждам македонския език като 1. изражение на регионализма (пекюлиаризма) в лингвистиката; 2. пример на политически направлявано разделение ("форсирана етногенеза"), като 1 и 2 в повечето случаи се сливат.

Регионализмът обикновено се изявява при политически сътресения, отслабващи ролята на историческия "център". Така, когато Франко бе на смъртен одър в Испания преди 35 г., там кодифицираха наречия като андалус и гайего, каталанският език стана официален (и доминантен! ) в Каталония (макар той да е реално съществуващ несъмнено отделен език), правиха опити за създаване и на други езици (мурсеньо), испанският език престана да съществува и стана просто "кастилски", наравно с останалите.

След падането първо на империята, а после и на Менгисту в Етиопия също кодифицираха куп езици, различни от амхарския -- еритрейски, тигриня, тиграй, ге`ез и куп други.

След Октомврийската революция в Русия (впосл. СССР) също изникват нови езици. Не става дума за неруски езици, а за (произволно) беларуски, украински, осетински, няколкото тюркски средноазиатски езици и мн. др.

След Втората световна война из Югославия възникват неизвестни дотогава (на световната езиковедска общност) езици като македонски и бошански. През времето на конфесионално-религиозно-етническите войни в Югославия (1991-1996 г. et seq.) на същата територия възниква още един език без исторически устои -- черногорският (който всъщност е самата основа и историческа памет на сръбския език).

Има куп други примери, с които мога да Ви отегча -- разделянето между датски и норвежки, разграничаването между индонезийски и малайски...

В случай с Македония, политическото сътресение, отслабило ролята на историческия "център" е многоетапно и пълзящо (Берлинският договор 1878 г., Балканската, Междусъюзническата и Първата световна войни 1912-1918 г., Втората световна война 1940-1944 г., поражението на България и поставянето й в сервилно отношение спрямо Югославия 1944-1947/8 г., разломът СССР-Югославия 1947/8-1956 г.).

Като "исторически център" (чието влияние изчезва в Македония) приемам България. Хипотетично, но все пак интересно би било да се запитаме -- като какви биха се самоопределили македонците през 1878 г., 1912 г. и т. н. Едва ли като македонци! Виж, днес, те определено са македонци и никой не им отнема това право, наред с правото на галеанец да се нарича галеанец или това на тигринец да държи, че езикът му не е амхарски.

Рецептата за създаване на подобни нови езици е лесна -- засилва се местното и частното за сметка на общото, внасят се чуждици от други източници, понякога изцяло или частично се сменя писмеността, мени се интонацията и изговора, та "сабрите" да се отличават по тях от предишните носители на езика, вдъхва се гордост в говорещите на новия език... Подобни процеси, усилили за жалост раздяла с македонския, протичат и в българския език след Освобождението, Съединението, между Войните и след Девети септември.

Политически-направлявани разделения (по принципа divide et empera) има безброй в историята. (Вас ли, най-вероятно бивш югославянин, да Ви убеждавам..?) И понастоящем виждаме куп такива в активно (Осетия от Грузия, Украина и Беларус от Русия) или замряло положение. В случая с Македония, близостта на Сърбия със Запада и дефицитът от приятели на България между Войните (1918-1939 г.) и след Войната (до ок. 1991 г.) естествено подпомагат възникването на македонски език и народност и гоненията срещу българския език и признаците на българска народност из югославска Македония.

Що се отнася до македонските език и народност, неприемливото от българска страна не е съществуването им (с дребни изключения българите днес не гледат на Македония като част от етническия си ареал, а държавата е престанала да тъжи за Македония от няколко поколения: не се бойте от завоевателски настроения у нас; да не говорим, че не бихме могли и да си ги позволим!), а анти-българският им заряд. От македонска страна продължават обиди, отричания и присвоявания на история, които са твърде болезнени за българите. Естествено, тия неща са двояки и често се усещат и от Вашата срана на границата в огледален вид. Безплодно и отегчително е да ги изброяваме. Разлика има в реакциите на двете страни. България е умерена като уморен слон, а Македония изглежда някак си напориста и неистово креслива като нервно дете.

От българско гледище, македонският език и народност са възникнали като буфер срещу по-широко българско влияние на Балканите, под военно-политическия натиск на вече несъществуващата преди и следвоенна Югославия и стоящите зад нея Велики сили (както Запада, така и СССР). Инак, че езикът е сроден с българския, едва ли има съмнение -- обърнете се към езиковеди в която и да е "неутрална" страна; да не говорим, че отида ли в Македония, неминуемо ме карат да си говоря по български, вместо да се старая да наглася думите си по македонски, и ме разбират отлично... Иронична истина е, че из България има наречия, доста по-дивергентни от стандартния български език, отколкото македонския е различен от българския! Идете в торлашкия край, из шопско, из Родопите и сам ще се уверите, че няма нищо ново под слънцето, и че всички различия, които изтъквате между двата езика, съществуват и в интегралното тяло на българския; даже в Охрид интонацията на македонския в някои отношения силно наподобява интонацията на търновския говор. С това никак не искам да нараня усещането на македонците, че са отделен народ, че не са част от българския народ. Напротив -- винаги уважавам домакините си, никога не диря (и не влизам в) спорове по откровено отегчителната национална тема. Такива спорове са любимо занимание на прослойки хора от двете страни на границата, към които не се числя.

С антибългаризма си горите мостовете! При един траен обрат на преобладаващите през 20 век условия, не е чудно за Македония да стане изгодна една трайна политическа, военна, търговска, културна и дипломатическа преориентация към България. Става дума за реалности -- НАТО, Европейски съюз, глобализация, отваряне на граници...

Става дума и за вътрешни Ваши реалности като ръстът на албанското население, който скоро може да се превърне в заплаха за държавата Ви; уви, тя почива на някои не особено съвременни и не особено издържани в световен план устои (срв. схващането за "държавнотворчески народ", отслабнало след 2001 г., но все още най-дълбоко залегнало в популярния разказ за държавноста).

Става дума и за враждата за името с Гърция, която едва ли ще преодолеете сами.

Уви, погледнато от България, Вие се самоизолирате и антибългарският заряд (изразяван най-често в ревнивото отстояване на македонския език) е част от щита, с който се самоизолирате. Не е зле да се запитате, дали това самокапсуловане не е в полза на Сърбия, която иска един ден да разчита на Македония като на единствена останала вярна провинция от бившата Югославия. Не е зле и да се запитате -- не е ли натрапчивото и влиятелно гръцко вето срещу Вас също в полза на Сърбия? Не Ви ли тика то в обятията на същата Сърбия, която едно време Ви третираше като "Южна Сърбия" и Ви отнемаше правата на език и народност? Със сигурност, Вашето самокапсуловане не е в полза на самите Вас, а обслужва чужди интереси!

Не редя празни приказки: дълги години България бе разглеждана заедно с Румъния от Европейския съюз, макар често да водеше Румъния (да -- сега нещата са обърнати наопаки). Така ли искате да Ви разглеждат един ден -- като най-близък съюзник на страната, причинила балканските беди от 90-те години и спечелила си НАТО за враг (при това тикани зорлем в тая си позиция от Гърция -- кажи-речи единствен донякъде-съюзник на Сърбия извън стара Югославия)? Или като приятел на България -- държава от ЕС и НАТО, донякъде аналог на Молдова и отношенията й с Румъния?

Както става дума по-нагоре в темата, решението е Ваше и Вие имате свободен избор.

Редактирано от ckипaджиятa на 04.08.09 17:00.



Тема Re: Историја на македонскиот јазик .нови [re: ckипaджиятa]  
Автор StefanPan (М&М)
Публикувано04.08.09 17:54



Ето това е. Или казано по-простичко:

Признавам съществуването на македонски език. И македонски народ. Това е настоящата реалност. НО ОТ ПОЛОВИН ВЕК НАСАМ.

От там нататък става въпрос за кражба на история. И култура. Гнусна, непростима кражба.

Македония не представлява интерес за мен. Не ме интересува какво се случва там.

Всяка една история все трябва да започне от някъде. Историята на днешния македонски народ започва от сръбските лагери, гоненията в училище и опожарените домове.
Не искам да ми посягат на историята в стремежа си да се сдобият със собствена, по-стара от няколко дестеки години. Иначе нямам нищо против тях.

------------------------
Слушай беззвучието...


Тема Re: Историја на македонскиот јазик .нови [re: ckипaджиятa]  
Автор Dunek_areнт Дyнek (сръболафещ тюрк)
Публикувано04.08.09 18:33



Херладиката како наука кажува дека има земски грб на Македонија во 1595 год.



Истата наука кажува дека има приближно во исто време и ХЕРАЛДИЧКО ОБЕЛЕЖЈЕ НА БУГАРИЈА . Што значи , во исто време суштествуваат два хералдички обележја , ДВЕ РАЗЛИЧНИ ХЕРАЛДИЧКИ ОБЕЛЕЖЈА , за два различни поими .

Од гореспомнатото недвојбено може да се каже дека уште многу одамна може нешто , било што , слободно да се дефинира како МАКЕДОНСКО апропо БУГАРСКОТО .

Дека тоа е така , дека Бугарија е посебен термин , поим , област , говори и фактот што при руско-турската војна , Кнежевството Бугарија е формирано на територија позната како “БУГАРИЈА“ , во географската област во турската држава наречено Бугарија , а не во дел од Тракија , Македонија , .....



После француската револуција се јавува феноменот наречен “ национал “ романтизам , па така да се формираат нови држави на НАЦИОНАЛНО НИВО .

Како последица на таквиот романтизам се формира и Србија , поточно , понесени од помантизмот се буди желбата за возобновување на “ ДУШАНОВОТО ЦАРСТВО “ . Вук Караџиќ , понесен от пансловенското движење во Полска , Чешка, Русија ..... создава граматика и писмо за србите , користејки го ШТОКАВСКИО говор како основа на “ србскиот јазик “. Значи тука нема ГЕОГРАФИЈА ( хералдика ) туку лингвистика .

Торлачки дијалект :

Преходните у-говори или само Преходни говори, класифицирани понякога не съвсем точно за Торлашки диалекти или Торлашки диалект (на сръбски: Торлачки дијалект, Тorlački dijalekt) е общо наименование, използвано от езиковедите и диалектолозите за обозначение на българските диалекти в Източна Сърбия /косовско-моравски[източник?] и призренско-тимошки/ (включително в някои части на Косово), северозападната част на Република Македония (Кратово-Куманово), Западна и Северозападна България (Трън, Брезник, Белоградчик), както и на говора на малките общности на карашовените в Румъния и гораните в Косово и Албания (вижте нашински).


Повтроно нема географија , регионализација , .... туку реперот е лингвистички .





Доколку би ја прочитал книгата на Конески , би ги увидел разликите на Преславската и Охридската книжевна школа , да, да , уште тогаш имало разлика .

Јас мислам доколку би ја прочитале книгата , вашите ставови во однос на МАКЕДОНСКИОТ ЈАЗИК и неговата историја би се промениле


Чепоуст бугарски .


Тема Историја на еровите во говорите од Македонија .нови [re: ckипaджиятa]  
Автор Dunek_areнт Дyнek (сръболафещ тюрк)
Публикувано04.08.09 18:42



Ова е НАУКА .




Чепоуст бугарски .



Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.