Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 01:54 08.07.25 
Хуманитарни науки
   >> Езикознание
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема Русалка и Сирена етимологиянови  
Автор sayaro (новак)
Публикувано12.07.06 11:39



Моля, помогнете с идеи!
Поздрави!



Тема Re: Русалка и Сирена етимологиянови [re: sayaro]  
Автор saur (непознат)
Публикувано12.07.06 15:12



Русалка е от името на празника русалия (или русалска неделя), което идва от латинското Rosalia, празник на розите. Заради водния аспект на русалките сигурно има връзка, най-малкото като народна етимология, и с роса.
Сирена е от гръцки (Seiren), но етимологията е неясна. Има различни хипотези - че е от seira "въже", от звездата Сириус, и даже че думата е дошла в гръцкия от тракийски.





Тема Re: Русалка и Сирена етимологиянови [re: saur]  
Автор sayaro (новак)
Публикувано12.07.06 22:01



Здравей, Saur! Хипотезите ми за Масилия ме доведоха до изследването на следните корени: sal, sar, sir, sil.
Ще знаеш тук май има нещо! Ако коренът не е директно свързан с тюлените монаси, то е свързан с нещо сакрално морско или с някакъв евфемизъм - напр. - там, където живее... Също като с мечката - тази, дето яде мед. Между другото, някои автори /май Страбон беше/ клонят към "свързването" на Артемида Ефеска с Масалия, а тя честичко се превръщала в мечка. Това с травестията на момата /преоблечена с мечи кожи/ е познато и при нас. Но Артемида в случая обслужва хората от сушата - земеделци и скотовъдци. А хората от морето? Те си имат свои свещени "крави" и тези крави са тюлените. Между другото Протис и Гиптис не символизират ли пастира на тюлените - Протей от Египет? Т.е. не са ли символични имената им? Протей е баща на СИРени и нереиди; ясновидец е; приема много образи. Сигурно ти се струва налудничаво, но кажи, не е ли възможно да се мисли и в тази посока. Доказано е, че гръцката митология е запазила не малко елементи от тотемизма - мравки и пр. Доказано е също, че колонистите са почитали божествата от родината си. Където има тюлени /фок/ - там има и фокейци. Между другото втората по големина колония тюлени монаси е била около Марсилия. От Марсилия ми казаха, че подводните скали, където тюленесите са раждали бебета, са съвсем близо до древното селище Масалия. Абе въобще - империя на тюлените. Сравних картите на тюленските колонии с фокейските завоевания. Почти съвпадат. А там, където в Гърция има резервати за тюлените сега - там има и градове Массария.
Ох, стига, че ще стана досадна.
Благодаря за твоята инфо.
Намерих доста за сирените, русалките и паганизма. Несъмнена е връзката с водата, макар в нашата демонология акцентът да се поставя върху хтоничния им произход.
Поздрави!



Тема Re: Русалка и Сирена етимологиянови [re: sayaro]  
Автор saur (непознат)
Публикувано12.07.06 23:17



Идеите ти са много интересни, но това сближаване на имена заради сходство в звученето и без отчитане на езиковите особености малко ме смущава. Все пак Мас-салия да значи "При тюлените" звучи добре. Но как ще се обоснове езиково?
Протис прилича на Протей, обаче протос на гръцки е първи и има десетки подобни имена.
Иначе за тюлените и фокейските колонии сигурно е така - фокейците са почитали тюлените и е много вероятно да са считали за по-благоприятно да основават колонии, където има тюлени (по модела на основаването на самата Фокея, наречена така, защото първите колонисти били съпровождани от тюлени). Но по въпроса за имената - ако те са дадени заради тюлените, защо ще наричат новооснованите колонии с имена от друг корен като Масалия и т.н., а не просто Фокея, т.е. "Тюленов град"?



Тема Re: Русалка и Сирена етимологиянови [re: saur]  
Автор sayaro (новак)
Публикувано13.07.06 01:12



Тази връзка и аз се опитвам да открия. Едната линия за недиректно назоваване е табуизирането на свещеното и употребата на евфемизъм. Това означава формулировка от типа - този, който е .... или този, който живее в/на... Другата линия е употребата на по-обобщено име за свещено морско същество. Така или иначе на картата има и до днес и Фокеи, и Фочи, и Тюленово. От друга страна - Масалии и Масарии. Добавям СИР... и СИЛ... производните. Ще видим.



Тема Re: Русалка и Сирена етимологиянови [re: sayaro]  
Автор the_bomb (няма пък)
Публикувано14.07.06 10:07



теорията ти е интересна, но имай предвид, че на оригиналния език думите са съответно Seiren и Massalia. тоест, корените са нещо като seir- и sal-
а това вече не ми звучи чак толкова близко...

Над пропастью весны собрались сны и ранние глотки большой тоски


Тема Re:нови [re: the_bomb]  
Автор ZoМодератор (Troglodyt)
Публикувано15.07.06 22:42



Е то нали "ei" го лъжлив дифтонг? Не е зле да се види това "ei" въ гръцкото "сеир" откъде идва, на какво е рефлекс и т.н., некой (прото-)идно-европеист не се ли намира тука, а?



да ке да ке ама неке

Тема Re: Русалка и Сирена етимологиянови [re: saur]  
Авторvasil_stanev (Нерегистриран)
Публикувано20.07.06 08:06



Смея да споря.
Коренът рус* е означавал, доколкото помня, "бял, светъл" и в този смисъл русалките са бели... мъртвобели. Те идват от оня свят да вредят на този да пакостят, да удавят момиченца с косите си и пр. - съответно "русалки"
значи "мъртъвци". Това се потвърждава от фолклорните изследвания на Иваничка георгиева и от бялата им премяна.



Тема Re:нови [re: Zo]  
Автор the_bomb (няма пък)
Публикувано20.07.06 10:05



ама чакай сега, ти защо си мислиш, че ei винаги е било лъжлив дифтонг, или че винаги е имало само едно ei?

работата всъщност е още по-сложна:

има едно ei, което произхожда от индоевропейския дифтонг ei:

еimi "идвам, ще дойда", срв. латинското eo < *eio, степенувано без "е" във формите за второ и трето лице is, it. щом имаме степенуване ei/i, няма как да не става дума за дифтонг.

обаче eimi "съм", където ei е заменно удължаване от *es-mi (сравни es-ti, както и старобългарското EСМЬ).
тези заменни удължавания обикновено настъпват, когато от струпване на съгласни (например sm, sn) нещо изпадне. "е" и "о" съответно се удължават в това, което днес бележим като ei и ou, тоест нови, затворени дълги гласни, каквито не са наследени от ие. праезика (дългите ие. "е" и "о" са си останали като ета и омега, за които се смята, че са били по-отворени).

към 403 г. пр. Хр., когато става правописната реформа в Атина, явно ei в глаголите "идвам" и "съм" вече са изравнили гласежа си, затова по новия азбука и двете са били писани като EIMI. смята се, че това изравняване е станало в полза на дългото затворено е, защото обикновено, поне в ие. езиците, дифтонгите се монофтонгизират, а не обратното.

обаче невинаги нещата са стоели така. в старата атинска азбука от 6.-началото на 5. в. пр.Хр. eimi "идвам", където ei е от стар ие. дифтонг, се е писало EIMI, докато eimi "съм", където ei e дълго затворено "е", образувано поради удължаване след изпадане на съгласни, се е писало EMI.
може с основание да смятаме, че EMI и EIMI са били произнасяни по различен начин - едното с "ее", другото с "ей".

Над пропастью весны собрались сны и ранние глотки большой тоски


Тема Re:нови [re: the_bomb]  
Автор ZoМодератор (Troglodyt)
Публикувано20.07.06 11:05



Уточнение: не твърдя, че ei във всички случаи не произхожда от дифтонг, просто го подхвърлих като идея.

да ке да ке ама неке



Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.