|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема
|
Tунел под Шипка
|
|
Автор | zippo (Нерегистриран) |
Публикувано | 31.12.07 10:23 |
|
През декември се навършват 110 години от проекта за тунел под Шипка
Архиви посочват, че не е построен заради радославистите
През този месец се навършват 110 години от приемане на Закона за изграждане на трансбалканската линия с тунел под връх Шипка, съобщи Иван Постомпиров от местния държавен архив, цитиран от БТА.
Народното събрание гласува закона на 14 декември 1897 г. Железопътна трансбалканска линия е трябвало да бъде построена по направлението Свищов - Павликени - Севлиево - Габрово - Казанлък през прохода Шипка, обясни Постомпиров.
Идеята е на укрепналата икономически през 80-те години на XIX век габровска промишлена буржоазия. Габровските търговци, занаятчии и фабриканти повеждат настойчива борба за свързване на града с железопътна линия, за да доставят по-бързо суровините и материалите за промишлената си дейност, както и да експедират по-бързо своите изделия към Дунав и Цариград. За тази цел най-удачен се е оказал проектът за трансбалканска линия, която да свързва Северна и Южна България чрез тунел под връх Шипка.
В местния държавен архив са запазени документи, които свидетелстват за широката обществена дейност в полза на своя град, извършена от тогавашните общински съветници и от габровските депутати, каза Постомпиров.
Документите свидетелстват за незабавна и оперативна работа и за съвместни действия от страна на местната и държавната власт във връзка с реализирането на проекта. Придвижването на документите, предпроектните проучвания, реализирането на проекта и гласуването на закона стават от януари до декември 1897 г.
Габровските народни представители Христо Манафов и Иван Пецов подават заявление до правителството за предпроектни проучвания за трансбалканска железопътна линия с тунел под Шипка. По същото време търновските народни представители подават документи за железопътна линия Русе - Горна Оряховица - Велико Търново - Килифарево - Хаинбоаз - Южна България. По думите на Постомпиров от поставените местни интереси правителството е трябвало да прецени кой е по-важният проект и да го подкрепи.
Първите проучвания се правят през 1897 г. от български, френски и чешки инженери. Специалистите потвърждават, че габровският проект за железница под връх Шипка е и по-необходим, и по-изгоден.
През март 1897 година на извънредно заседание габровският общински съвет и 257 "по-първи граждани", както пише в документите, се заемат да реализират замисленото. Започва събирането на доброволни парични помощи в градовете Габрово, Севлиево, Казанлък, Свищов, Стара Загора, Пловдив, Калофер и Карлово.
Повторни проучвания и анализи на проекта потвърждават икономическата изгодност железопътната линия да мине през Шипченския, а не през Хаинбоазкия проход. Така на 14 декември преди 110 години Народното събрание гласува закона, а габровци изпращат стотици благодарствени телеграми до княз Фердинанд, до министър-председателя Константин Стоилов и до цялата държавна власт.
В габровския архив се пази и телеграма, с която княз Фердинанд поздравява кмета на Габрово заради бъдещото построяване "на тази толкова важна за економическото състояние на страната ни линия"...
Железопътната линия не е построена по политически причини, се вижда от документите. Вероятно лидерите на Народната партия са опонирали на Фердинанд и той изчаквал сгода да се освободи от кабинета на Константин Стоилов. Стоилов е принуден да подаде оставка на 1 януари 1899 г. След него на власт идват радославистите, а Законът за трансбалканската линия остава в архивите.
След години други интереси наложили да се извърши много по-трудният строеж на линията Горна Оряховица - Велико Търново - Дряново - Трявна - Борущица и отклонението Царева ливада - Габрово, открито през 1912 г.
Не смятате ли, че това е единственият шанс за бързо и голямо развитие на града?
Развитието на Казанлък, Габрово и Велико Търново зависи от този проект!!!
Кмете, не стой с кръстени ръце ами имай адекватно поведение по въпроса и ходi при политиците да ги светнеш, че в момента по-важен проект в България няма!
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: zippo]
|
|
Автор | 3opo (Нерегистриран) |
Публикувано | 01.01.08 16:40 |
|
Напълно съм съгласен ,но кмета преди всичко го интересува мегаломанският проект за Севтополис /за да спечели изборите/, а не нещо по реално и необходимо
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: 3opo]
|
|
Автор |
Free AngeL ((без титла)) |
Публикувано | 01.01.08 21:26 |
|
Абе хора, вие така и не разбрахте, че това е ДЪРЖАВЕН проект - кметът не копае тунели под Балкана и не отмества жп линии, за да се стига по-лесно до Стара Загора или до Габрово и Търново. Запомнете, кметът не е Господ и не е по силата нито на Габровската, нито на Казанлъшката Община да строят тунела под Шипка. Тунелът беше замислен като голям инфраструктурен проект на държавно ниво и само като такъв може да се реализира... което няма да е скоро, защото още преи време се чу, че пак наново ще правят проучвания...
Un verdadero amigo es aquel que lo sabe todo de ti y aun asi sigue siendo tu amigo
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: Free AngeL]
|
|
Автор | TJ vs TK (Нерегистриран) |
Публикувано | 02.01.08 07:57 |
|
Е, то и Севтополис не го прави кмета. То, всъщност какво прави той ??
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: Free AngeL]
|
|
Автор | 3opo (Нерегистриран) |
Публикувано | 03.01.08 19:20 |
|
От кмета се иска да чертае приоритети за града и тунелът е трябва да е №1. Чул ли си го да го спомене поне
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: 3opo]
|
|
Автор |
Free AngeL ((без титла)) |
Публикувано | 06.01.08 11:02 |
|
А като не чертае приоритети и не върши никаква работа, защо пак го избрахме с 85 % от гласовете. Лично аз имам много забележки към кмета. Особено относно онова нещо, което е в градинката на центъра, за което бяха дадени луди пари, които можеха да се използват за друго... Какво да кажа за почистването на улиците от снега в момента? Да не говорим в какво състояние са самите улици и има ли изобщо асфалт върху тях останал. Но иначе издигаме монументи за ЕС. Какво да кажем за назначаването на пенсионери на длъжности в общината, а се пренебрегват младите хора? Иначе твърдим, че ни трябват млади високо квалифицирани специалисти... Къде са те в общинската аднимистрация? Проблемът е, че всички гледат площада и разсъждават по следния начин: "Вижте какво направи кмета за града, дайте да го изберем", разбира се обикновените хора не знаят за дълговете на Общината и за корупционните сделки (последната такава беше с автобусните превозвачи). Така че, не очаквайте от кмета да говори за тунела под Шипка, просто няма да стане.
Un verdadero amigo es aquel que lo sabe todo de ti y aun asi sigue siendo tu amigo
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: Free AngeL]
|
|
Автор | 3opo (Нерегистриран) |
Публикувано | 06.01.08 19:29 |
|
Как да очаквам ,като е заобиколен от хора които освен да викат " евала" и да правят метани /а може би и М/
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: 3opo]
|
|
Автор |
Free AngeL ((без титла)) |
Публикувано | 08.01.08 21:16 |
|
Има такива, дето правят и М
Un verdadero amigo es aquel que lo sabe todo de ti y aun asi sigue siendo tu amigo
| |
|
Ако беше шипк до софия ,ай на бас,че щеше да е готов от минимум 50 години
| |
Тема
|
Re: Tунел под Шипка
[re: Alykard]
|
|
Автор | shipka is on the TOP priority (Нерегистриран) |
Публикувано | 28.01.08 23:21 |
|
Гражданите да настояват за проход под Шипка
Само със силата на местната инициатива 100-годишната мечта на габровци за тунел под Шипка може да се сбъдне. Това каза зам.-председателят на ПГ на НДСВ и депутат от Габрово Станимир Илчев на редовен брифинг в града.
По думите му държавата не бърза с този проект и плановете са едва за 2015 година.
Но според мнението на Илчев инициативността на гражданството, както и разговорите с всички институции, ангажирани с инфраструктурното модернизиране на страната, може значително да ускорят реализацията на този стратегически проект.
Депутатите от НДСВ за Габрово Станимир Илчев и Съби Събев имат идея да се изработи и поддържа интернет страница по темата
Целта е да се популяризира начинанието, за да бъдат привлечени както спонсори, така и неправителствени организации на екозащитниците, други заинтересувани кметове, например на Казанлък и други околни общини.
Проектът за тунел под Шипка бе подкрепен и от кмета на Габрово, и от кмета на Казанлък още в предишен мандат. Имаше инвеститорски интерес и от страна на Япония.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
|
|
|