|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема
|
Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ?
|
|
Автор | Гocт (Нерегистриран) |
Публикувано | 21.11.03 10:34 |
|
© Дневник, петък, 20.11.2003 г.
Приходите от рекламата в интернет нарастват двойно
АННА КАСТРЕВА
Брутният обем на приходите от реклама в българското интернет пространство за 2003 г. ще е около 1.5 млн. лв. Това прогнозират собственици и управители на сайтове. Това е два пъти повече от реализираните за 2002 г. обеми. Някои участници на пазара считат, че тази тенденция ще се запази и през 2004 година.
Сега онлайн рекламата представлява под 2% от целия рекламен пазар в страната, твърди Любен Белов, мениджър на "Нет инфо БГ", собственик на "Гювеч", "Абв" и "Нетинфо". "След като страната стане част от Европейския съюз, очаквам делът на интернет рекламата да е около 5-8% от общия медиамикс", смята още Белов. Според него в средата на 2002 г. за пръв път се е появила критична маса, която е дала старта на развитието на интернет рекламата. "От 2004 година онлайн рекламата излиза от своя "незрял" период", допълни мениджърът на "Нет инфо БГ".
Ноември и декември са месеците, които бележат най-силно рекламно присъствие в мрежата, смята Светослав Дъбов, експерт интернет маркетинг в компания за интернет маркетинг "Сайбърмарк". Според него през тези месеци търсенето надвишава предлагането.
Въпреки сериозния брутен ръст браншът е изправен пред няколко основни проблема. "Все още няма достатъчна култура и доверие в интернет рекламата", смята Иван Иванов, изпълнителен директор на "Сайбърмарк". Според него е силно разпространено мнението, че интернет е поддържаща медия в медиамиксовете на агенциите. Изследвания на световни компании обаче сочат, че ефектът от интернет рекламата се доближава до този на телевизията, особено що се отнася за изграждане на марка и познаваемост, твърди Петър Нейчев, който отговаря за рекламата в групата "Нет инфо БГ".
Все още е практика рекламодателят да се представя в интернет, когато има излишък в бюджета, като не е разпространена практиката агенциите да представят анализи за ефективността на кампанията. Факторът, който ще даде силен тласък в развитието на интернет рекламата, е подобряването качеството на предлагания интернет в страната. Това ще даде възможности за развитие на качествено нови за страната начини за маркетинг, които са добре познати и приети в световен мащаб. Наблюденията на Иванов са, че банерите са най-разпространените начини на реклама в българската мрежа към момента.
Усреднените данни от изследванията за потреблението на интернет в страната сочат, че около 16% от активното население ползва глобалната мрежа. Липсва обаче организация, която да отчита реалната посещаемост и реализираните рекламни обеми в мрежата. Наблюденията на участниците на пазара показват, че около 80% от посещенията, направени от български юзъри, са в български сайтове, а 20% са в чужди. Съотношението е обратно на това в първите години на навлизането на интернет в България и може да бъде обяснено с появата на все по-голям брой интернет сайтове с българско съдържание. Според Иванов обаче съществуващите играчи на пазара не полагат необходимите усилия за усъвършенстване на качеството и съдържанието на сайтовете, а начинаещите, които имат желание за това, нямат финансова възможност.
Рекламодателите избират мястото си за представяне според посещаемостта на сайтовете, която е силно зависима от съдържанието и услугите. Запазва се хегемонията продажбата на реклама да става в 95% през dir.bg и abv.bg, твърди Петко Карамочев, мениджър на "Смак медиа", компания за цялостни уебрешения. Според него mail.bg търси начин да разчупи този модел. Последователно и www.dir.bg, и www.mail.bg, и www.abv.bg промениха доста в дизайна на сайтовете си, като по този начин освободиха повече място за реклама. Паралелна тенденция е, че все повече реклама се продава в сайтовете на офлайн медии (телевизии, радиа и др.). Много посещавани сайтове (за запознанства, за теглене на музика и др.) все още не продават реклама или реализираните обеми са малки, каза още Карамочев. "Появяват се сайтове със специализирана тематика, което е добре за развитието на пазара", смята и Белов. Той е на мнение, че нарастването на пазара повишава броя на доволните клиенти, които след това са склонни пак да вложат средства в онлайн рекламата.
Според изследване на GfK за най-посещаваните български портали и сайтове аудиторията на най-популярния български портал www.dir.bg е намаляла с близо 4%. "Известния спад бихме обяснили с разширяването на социалната база в потреблението на интернет", коментира Владимир Жеглов, изпълнителен директор на "Дир.бг". Потреблението достигна вече до средни и малки градове и дори села. Там интернет връзката все още не е на особено добро ниво. В потреблението на интернет се включиха и нови сегменти - деца, хора със средно и начално образование, уточни Жеглов. За тези социални слоеве интернет все още означава предимно безплатна електронна поща, отбеляза той.
Какво има интернет рекламата в повече
Най-подходящата реклама в интернет е таргетираната, смята Петко Карамочев. Повечето по-големи онлайн медии дават възможност дадена реклама да бъде показана само на търсената от рекламодателя аудитория.Повечето рекламодатели смятат, че рекламират в интернет успешно, ако виждат банера си на първа страница на най-популярните български портали. Освен че е неправилна, тази политика понякога излиза доста скъпо, тъй като не е сигурно, че рекламата достига до търсената аудитория, а цената за публикуване е висока, е мнението на експертите. "Определено може да се каже, че във www.dir.bg струпват доста рекламни площи поне на първата страница на портала", смята още Карамочев.
"Може да се каже, че директният мейлинг до целева аудитория все повече ще се използва от рекламодателите онлайн. Българският пазар на интернет реклама е доста по-различен от световния, така че не бива да правим директен паралел. Освен директният мейлинг все повече ще се развива и целевата банерна реклама, която ще се показва в определени места на уебмедиите, редовно посещавани от целевия профил потребители", твърди Николай Петров, ръководител проекти в "Сайбърмарк".
Маркетингът на позволението е също с голям потенциал. При него се премахва негативният ефект на директната SPAM поща, защото потребителите предварително са заявили желание да бъдат облъчвани с точно определена информация по електронна поща и те на практика я очакват. Проблемът у нас е, че при този подход рекламодателят трябва да отдели по-голям бюджет, а възвръщаемостта е по-бавна, но затова пък с много висок качествен резултат - клиентите остават лоялни.
Това е въпрос на стратегическо мислене от страна на рекламодателя, а положителния ефект сме го изпитали на практика в български условия при популяризиране на лекарство за отслабване. Оптималният вариант за по-големите медии е 2-3 реклами на страница, като процентът реклама от видимата площ на конкретната страница не е по-голям от 20-25%, отбеляза Петров.
От www.dir.bg заявиха, че се придържат към световната тенденция за по-олекотени и елегантни рекламни форми, което означава преминаване от по-малки към по-големи рекламни форми.
Цените на рекламата леко се повишават сочат наблюденията на Карамочев. Според Иванов обаче ръстът в цените за реклама в българското интернет пространство леко изпреварва нормалния ход на процеса. Цената в мрежата се определя на посещенията в сайта (прието е това да са хиляда отваряния на страницата). Според "Нет инфо БГ" обаче цените на предлаганата от тях рекламата не са се повишили като единична стойност през последните две години. Двойният ръст е в крайната цена, която се калкулира на база рейтинга на сайтовете.
| |
Тема
|
Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ?
[re: Гocт]
|
|
Автор |
Ceвepин (dragon catcher) |
Публикувано | 21.11.03 11:31 |
|
В отговор на:
От www.dir.bg заявиха, че се придържат към световната тенденция за по-олекотени и елегантни рекламни форми, което означава преминаване от по-малки към по-големи рекламни форми.
Признавам си, че съм малко тъп и може би заради това не можах да го разбера това...
Излиза, че за да са в крак със свтовните тенденци Дир-а слага огромни елегантни банери (пасващи например "идеаЛно" отстрани и отгоре на клубовете), които тежат някви си байтове?
е аз определено намирам рекламата в клубовете за много "елегантна"  
Освен ако в статията не се има предвид обратното - минават към по-малки форми. Което определено не е вярно.
Понякога опитвам да крещя
със бурята, препускаща из здрача,
поглъщаща бездънните недра...
| |
Тема
|
Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ?
[re: Гocт]
|
|
Автор | :)) (Нерегистриран) |
Публикувано | 21.11.03 12:22 |
|
Съвет към АННА КАСТРЕВА
Може би е добре да попита клиентите на този вид реклама, какъв е ефекта а не този който я породава.
| |
Тема
|
А на мене ми е любопитно
[re: Гocт]
|
|
Автор |
voyager (прасе в космоса) |
Публикувано | 21.11.03 14:22 |
|
кога БГ журналистите ще се научат да пишат повече факти и по-малко мнения. Девойката поне можеше да посочи и някакви точни данни примерно за сравнение на компетентното мнение на Мозъчко от Смак Медиа (ако не греша същия гигант на българската уебмисъл, който си мислеше, че фрилансер е човек, който работи фор фри) за 95-те процента реклама в абв и дир.
Мисълта ми е какво се казва с тая статия? Нищо.
| |
Тема
|
Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ?
[re: Гocт]
|
|
Автор |
.Luckie. (пътник) |
Публикувано | 21.11.03 14:29 |
|
Откога пък онлайн бизнеса е само реклама?
Значи не могат по друг начин да се изкарат пари в интернет, а единствено с реклама? Тежко ни и горко...
"Щастието, Санчо..."
| |
|
... се събират тия данни? Българския бизнес все още е около ръба на данъчния (и не само) закон, ти искаш някой да си изкара на светло статистика къде и за какво харчи ...
| |
|
О година и половина две се заглеждам в новините кое в Интернет станало платено и кое не. И се замислям. За домашния български потребител все още месечната такса е разход. И за това ли, от незнание ли, но приема на нож и с омраза да му вземеш безплатната близалка от устата. Веднъж стана дума по клубовете, по моя инициатива, а и в частни разговори единодушното мнение на хората е, че НЕ БИХА плащали за ICQ, форуми, чат ... Електронната поща сега който я има платена ще продължи да си я плаща, а в хипотетичен момент м който всички пощи станат платени малко хора биха си платили - само тези за които тя е действителна необходимост. Подобно е и положението за платен достъп до услуги.
Това с нежеланието да плащаш, или по скоро с липсата на реална нужда от онлайн услуги е едната страна. От друга - колко качествени, но съизмерими със световните стандарти за сигурност, надеждност, професионална поддръжка, разнообразие и качество на услугите и т.н. и т.н. БЪЛГАРСКИ WEB места (аман от тва "сайтове") има? А качеството струва луди пари - колко време, пари и часове висококвалифициран човешки труд трябва да се вложат за да РАЗВИЕШ и ПОДДЪРЖАШ един български портал до възможностите на YAHOO.com или MSN.com? Да не говорим да го изградиш от нулата и го наложиш на пазара.
Тъй, че да се радват на рекламите, че скоро от дпугаде няма къде да дойдат парички.
| |
Тема
|
Re: А как, според тебе
[re: ДъpвeнФилocoф]
|
|
Автор | weber (Нерегистриран) |
Публикувано | 22.11.03 01:02 |
|
Pich nesi na iasno mi se struva.
Dori i vsichko da e super legalno nikoi niama da ti dade realni danni za oboroti, cemi na sdelki i t.n. To tova si e v pravilata na igrata.
Pisah dosta neshta no gi mahnah. Shte ostavia samo poslednite dva abzaca.
V statiata ima edno izkazvane na Belov, "От 2004 година онлайн рекламата излиза от своя "незрял" период", допълни мениджърът на "Нет инфо БГ"".
Bih kazal che pazara izliza ot detskata vazras i navliza v puberetskata.
A tia kakto znaem se harakterizira sas izkluchitelno iracionalno povedenie, stadni ukloni i sliapo idializirane na 1-2 popgrupi.
Esteststveno e vuprosnite 1-2 popgrupi da tolerirat i podtikvat pazara da ne se razviva, tai kato tova im nosi dobri pechalbi.
Za istinski zrial reklamen pazar na internet reklamata moje da se govori pone sled 2-3 godini.
| |
|
Ами така е. Не е лесно да извадиш сървиз в интернет на печалба без реклама, но става. Ще става по-лесно, като минем пубертета, както се беше изразил някой...
"Щастието, Санчо..."
| |
Тема
|
Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ?
[re: Гocт]
|
|
Автор |
Stipe (Bandwagon) |
Публикувано | 23.11.03 18:51 |
|
При тези цени за рекламата на самозабравящите се български портали може само да се надяват за рекламни потоци и да си живеят с празните надежди.
Нека вземем например реалната ситуация в момента -
GBG.bg -
Заглавна страница - Цена за ден в лева - 500 лв. - 50 000 показвания
Dir.bg - заглавна страница или по избор за 50 000 показвания от 500 до 1000 лв. при CTR 0.6-0.8 %.
Значи излиза, че за 100 000 показвания, от които евентуално не повече от 1000 души ще посетят сайта ти , ще ти струват над 1000 лева - и това за един ден. Значи един посетител реално ти излиза около 60 цента !!!
Ако рекламираш англоезичен online store за 1000 лева ( около 600 usd) ти би могъл да си купиш 233 000 target USA visitors или по 0.002 usd на посетител.
Сравни сега покупателните способности на американският и българския гражданин, цената на рекламната си кампания и реши дали ще се ориентираш към българския трафик или американския. И ето за какво според мен в България online бизнеса си стои в черупката и там ще си остане.
Извинявам се, че поста ми заприлича като от сметка от ресторант, но тъй като темата според мен не е за бизнеса а за рекламата в БГ пространството се ограничих само до тук.
използвах сравнителна информация от сайтовете :
и
Поздрави на всички.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|