|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема
|
Принципите на естестваното право
[re: Exhemus]
|
|
Автор |
dedo_minu (старо куче) |
Публикувано | 26.04.10 15:10 |
|
Не се ли ражда индивида свободен за така наречен капитализам не може да става дума.
Парите и т.н. стоково парични отношения са вятър работа когато човек не по своя воля се купува и продава.
Когато законите на естестваното право стават реалност, тогава вече тн капитализъм заема място във върволицата на възможните социални образувания....
"Теорията за ЕСТЕСТВЕНОТО ПРАВО заема важно място и в работите на Томас Хобс (1588-1679), Хуго Гроций (1583-1645), Джон Лок (1632-1704) и др. Тя дава основа за развиване и на концепцията за естествените човешки права и от 20 в. насам темата за естественото право отново става актуална."
ХУГО ГРОЦИУС
Колкото днешните пикантерии за скъпо платени роби - те имат избор (дали да подпишат някакъв договор). РОБЪТ НЯМА ИЗБОР.
| |
|
в Рим 2/3 от населението е било свободнородено.
Колкото до това:
Не се ли ражда индивида свободен за така наречен капитализам не може да става дума.
Все едно да кажеш, че в колониална Англия, Нидерландия, Испания /където имало търговия с роби и се е използвал робския труд/ нямало капитализъм.
| |
Тема
|
Re: Принципите на естестваното право
[re: dedo_minu]
|
|
Автор |
f(x)dx () |
Публикувано | 26.04.10 21:24 |
|
Не се ли ражда индивида свободен за така наречен капитализам не може да става дума.
а според мен то си е до гледна точка.
от друга страна робите биха могли да се разглеждат и като капитал. ДМА един вид.
| |
|
да те са стока, която носи доходи. Могат да се купуват, продават, залагат и пр.
Капиталовложение с цел извличане на печалба.
Редактирано от Aulus Vitellius Celsus на 26.04.10 22:57.
| |
|
"в Рим 2/3 от населението е било свободнородено. "
1. Като махнеш свободнородените с баща и майка освободени роби - какъв ли ще бъде дела?
2. Като изключиш от останалите несвободно родени 1/3 онези освободени роби, които са станали клиенти на бившия си господар - какъв ще е дела на робите? В Рим освободените роби стават като правило клиенти при бившия си господар и при това главно с някои и други предварителни уговорки за зависимост. Тук можеш да помислиш защо отношенията патрон-клиент не са на база на "капитализъм"?
3. Една проста приблизителна сметка:
В града Рим е имало 400000 роби по някое време (приблизително 40%). Средно за 7 г робът става свободен - самооткупува се от господаря си. Ако е заробен на 20 г а средно живеел например по 40 г. то в Рим е живеел като роб 7 години и 14 години като свободен. Значи - около двойно повече години е живял в Рим като свободен. хайде от мен да мине - колкото е живял на свобода в Рим, толкова е живял там като роб. По тая сметка -намалена наполовина излиза, че в града Рим ако е имало 400000 роби, които постоянно се освобождават и постоянно има прилив на нови роби, то към дадения момент на 400000 роби трябва да има 400000 освободени
От тук може а се изведе един закон (тип Мърфи)
В Рим освободените роби са били поне колкото действащите.
Значи, за майтап, нека да сметнем :
1. към момент Т-0
- към твоите 2/3 свободнородени (66% от населението) прибавяме 33% роби
2. към момент Т-1 (след 7 години)
- към твоите 2/3 свободнородени (66% от населението) прибавяме 33% роби
и 33% освободени роби - общо 132%
3. към момент Т-2 (след едно поколение)
- към твоите 2/3 свободнородени (66% от населението) прибавяме 33% роби
и 33% освободени роби, и още поне 10 % свободнородени в семействата на бивши роби - общо 142%
4. към момент Т-3 (след още едно поколение)
...........
Тук централният въпрос беше обаче за "наемния" труд тип "капитализъм"
"Все едно да кажеш, че в колониална Англия, Нидерландия, Испания /където имало търговия с роби и се е използвал робския труд/ нямало капитализъм."
Тогава капитализмът е правел несигурни начални стъпки и са пробвали всякакви начини той да се замести с нещо по-ефекнивно, но се е оказало че няма по-ефективно...
- Това е само свидетелство за все още неповсеместното годсподство на законите на естественото право - онова право дето се изразява в лозунгите на Коджа Франк Патаклама (Великата Френска Революция) Свобода, Равенство ....
- Това показва само, че капитарлизмът не е бил повсеместно разпространен и не е завоювал цялата стопанска сфера. Но след време се оправя с неефективния си конкурент.
- Твоя пример показва, че опитите за вместване на различни епохи в една е обречен на неуспех. Неуспехът на Юга срещу Севера през 60-те г на 29 в
| |
|
много са ти погрешни сметките, драги. И прекалено много подценяваш потенциала на освободените роби. Както и да го въртиш и сучеш - на практика Римската империя е първата капиталистическа държава в Средиземноморския басейн.
Редактирано от Aulus Vitellius Celsus на 29.04.10 01:31.
| |
|
а липсата на собствено производство. Рим практически ВСИЧКО е внасял.
| |
|
Какво подразбираш под Рим - градът или държавата? Защото собствено производство е имало /особено в латифундиите/.
Веднага се сещам за един традиционен италийски отрасъл - виното, наложен и получил разпространение и в завладените провинции /например Юж. Франция, Мизия/.
| |
|
По-скоро системата потъва, защото римският дух не произвежда открития или визия за бъдещето, не съществува римски дух, който да се развива. Задоволяват се едни удоволствия, развитието е надолу по потока на материята, а не нагоре към извора или науката.
| |
|
зашото римската/ромейската империя продължава още хилядолетие. Пък и в заглавието на темата стои "РИМ"
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
|
|
|