|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | (покажи всички)
|
йерогамия(свещен брак) сигур
Mvlti svnt vocati, pavci vero electi
| |
Тема
|
Мартеницата в светлината на българската традиция
[re: Last Roman]
|
|
Автор |
paulin () |
Публикувано | 27.02.08 16:52 |
|
Традиционната първомартенската обредност на Балканите е израз на древното схващане за деленето на годината на две: зима и лято.
Лятото е започвало на 1 март, а зимата - на 1 септември.
За разлика от другите големи календарни празници и обреди, които с приемането на християнството са се свързали трайно с християнски светци и ритуали, първомартенските обреди са останали незасегнати от новата религия. Те се изразяват в обредни действия, които символизират изпращането на зимата и посрещането на лятото (пролетта).
Основните обредни моменти са имали магически характер и са били свързани с ходенето в природата и "буденето" на растителността (тревата) и пчелите, паленето на огньове, в които се изгарят старите неща, а също и с изсипването на старата вода и наливането на нова вода.
Много важен символ на 1 март е мартеницата (martisor у румънците).
Тя е известна на по-голямата част от населението на Балканите: гърци, румънци, българи, македонци.
Традицията да се правят и връзват мартеници на 1 март у българите въведена в началото на миналия век се е превърнала в предмет с псевдо-обредна и художествено-занаятчийска дейност, като асоциация със конската опашка (Бончук - копие от което се спускат две спираловидно извиващи се ленти и привързана към копието конска опашка, във вид на пискюл).
Легенда за мартеницата
Към края на своя живот владетелят на прабългарите хан Кубрат повикал петте си сина и им заръчал да не се разделят, да бъдат винаги заедно, за да не могат врагове да ги нападнат и поробят.
Минало се време, ханът починал. Тогава хазарите нападнали прабългарите и пленили дъщерята на Кубрат – Хуба. Предводителят на хуните Хан Ашина предложил на синовете да го признаят за техен владетел. Само така щял да освободи сестра им и да им остави земите. Ханските синове били поставени пред трудно изпитание.
Най-големият син Баян признал хазарското владичество и останал при пленената си сестра. Другите не спазили заръката на стария хан и тръгнали да търсят свободна земя за своите племена. Единият от братята се отправил на север, а другите Аспарух, Кубер и Алцек потеглили на юг. Преди да се разделят, братята тайно се уговорили с Хуба и Баян да останат при хан Ашина докато намерят свободна земя. След това Аспарух щял да им изпрати птица, вързана със златна нишка на крачето, която ще бъде знак да избягат. След това братята потеглили и оставили пленената девойка и Баян в ръцете на злия Ашина.
Не след дълго при Хуба долетял гълъб, който имал златен конец на крачето. Както се били разбрали, Хуба и Баян избягали от лошия хан и достигнали водите на Дунав. Не знаели какво да направят. Само птицата можела да им покаже пътя, а те не знаели как да преминат на другия бряг. Баян взел бял конец, който Хуба го вързала на крачето на гълъба. Пуснали птицата да полети, но в този момент се появили преследвачи от хунското племе, които започнали да ги обстрелват. Баян бил ранен от стрела и началото на конеца, който държал, почервенял от кръвта му. В този момент на другия бряг на реката се появил Аспарух с неговите войници. Хуните, като го видели, побягнали
Аспарух помогнал на Хуба и Баян да минат реката и ги отвел при своите войници. Взел конеца от Баян и белия му край го завързал с червения. Закичил всеки един от своите войни с късче от този свещен конец. След това Аспарух застанал пред войската и признал, че той и неговите братя не са се вслушали в съвета на баща си и така са заплатили с кръвта си своето разединение. Заръчал червено-белият конец никога да не се разкъсва, защото тази окървавена нишка завинаги ще свързва българите. Оттогава на първи март всички българи се окичват с червено-бели мартенички, носещи им здраве, радост и успех.
Освен, че му се отрежда ролята на знаме, то имало както символично значение - опашката, окъпана в кръв е сигнал за война. Също така пискюла от конски косми имал и чисто практична цел - преди стрелците да пуснат стрелите си напред излизал конник с бончук и го вдига нависоко, така че стрелците да могат да преценят силата и посоката на вятъра.
Също така, при пехотен бой, опашката на бончука до известна степен отвлича вниманието на противника, като пречела на възможността да се съсредоточи върху острието.
Първомартенските обреди по своята същност са култови действия, свързани с посрещането на древната римска нова година на 1 март до 153 г. пр. н.е.
Те се изпълнявали в чест на Бога Марс, който преди да стане Бог на войната, е олицетворявал силата и мощта на природата и е бил защитник и покровител на растителността. В негова чест е наречен и месец март.
Ще ми бъде интересно да прочета за използване на мартеницата по нашите земи преди Освобождението 1878г..
| |
|
благодаря за линка!
има няколко неща, с които не съм съгласна обаче, и за добавяне
(забележка: разсъжденията ми по-долу са лаишки и съответно без никаква претенция за истинност)
първо - в статията директно се отсича, че обичаят е български и не се среща извън българия. обаче, ако материалът в първия пост на темата, е верен - то значи подобен обичай има и в румъния, и в гърция - което значи практически целите източни балкани - от карпатите до егейско море.
връзката с елевзина е особено интересна, защото предполага 2 много важни неща:
първо отмества във времето обичая толкова назад, че за българи* и българия няма какво да се говори (* - изключая тезата на зиези, понеже не ми се коментира - и без това целия форум е пълен с постинги по темата)
и второ - свързва обичая с мистериите на великата богиня майка и кабирите
с какво съм несъгласна: с тезата/предположението, че комбинацията червено и бяло символизира началото ("началност" в статията) и че става дума за биполярна символна система с противоположности бяло и червено
според мен, от приведените в самия текст примери:
- сватбеното знаме в тракия
- царските одежди в персия и коланите на хетските владетели
- обичаят да се връзва мартеница на първо родените животни и най-рано цъфналите овошки
не следва това, а основният мотив е сватба + първородство, където първородството се обозначава със знакът на самия свещен брак (т.е. самият основен мотив е свещения брак).
за цветовите символи:
- някъде бях чела за това, че трите основни цвята използвани като мистични символи от праисторията до по-късни времена са Бяло, Черно и Червено - донякъде заради това, че са сред първите пигменти добити от човечеството относително лесно.
- значенията на 3-те цвята при индоевропейците най-често се дават:
бяло - небе, добро
червено - земя, живот
черно - смърт, отвъден свят - "долна земя"
съответно - тълкуването на преплетени червен и бял конец в контекст на сватба трябва да е "брак между небето и земята".
- българският "разгърнат" вариант на мартеницата - двойката Пижо и Пенда - допълнително потвърждава горното (мъжката фигурка е бялата, женската пък е червена)
- празнуването през пролетта - вероятно предполага, че или тогава се случва свещения брак, или отбелязва плодовете от него (аз съм за второто :) ).
- обозначаването на първите животни и растения за сезона, в съчетание с ограничението да се връзват мартеници само на плодни дръвчета, за мен също се връзва с тази логика - да обозначи плодът на свещения брак и едновременно с това, да го "благослови" със същата плодовитост
- царската символика тук ми се струва много важна, защото се връзва с логиката за обозначаване плодът на брака между небето и земята, посочвайки владетеля като син на небесния бог и наследствен владетел на земята
допълнително - хетите и персите препотвърждават индоевропейската следа.
и накрая най-пикантната подробност!
детайлът, че в гърция понякога червения конец е син. на пръв поглед звучи като извращение на оригиналния ритуал, грешка при копирането един вид. но поставено в контекста на елевзинските мистерии, може да се окаже не само грешка, но и следа! :D
без да се обосновавам, с извинение за което, ще кажа, че има асоциация между елевзинските мистерии на великата богиня и морските раци (като животно и като митологичен символ, и като зодиакален символ). също и между мистериите и производството на пурпурна боя (която както знаем е синьо-червена и съответно бие или по-към червеното или към лилаво).
горното, разбира се, не доказва нищичко, а и си спестих сума цитиране на източници и "следи, но за мен поне логиката се връзва, което е интересно и приятно :)
остава интересен въпрос и той е за връзката между индоевропейци, елевзина/самотраки и разбира се целия този балкански ареал от дунав през тракия, та до егейските острови
We’re living in exponential times.
----------
Редактирано от firefox на 27.02.08 20:29.
| |
|
Можеш да търсиш корените на мартеницата и още по-назад.
Пример - Ямната култура от раннобронзовата епоха. Гроб в могилата, погребаният е покрит с червена охра; върху гроба се поставя бяла варовикова антропоморфна стела.
Пижо и Пенда откъдето и да ги погледнеш. Освен това съвпадат и териториално - южноруските степи, Молдова, Румъния, СИ България, че и в Тракия тук-там.
А иначе комбинацията бяло-червено като цветове се среща от ранния неолит от Югоизточна Европа.
| |
|
"Пижо и Пенда":
Aut Caesar, aut nihil
| |
|
А ето по-точно обяснение за обичая "Мартишор" и легендата свързана с него(на англ.):
-there is a legend (in the region of Moldavia is linked with a stone from Ceahlau mountains, about an old lady called Dochia (the name came from Evdokia/Eudoxia, of Greek origin) which was bad and in a winter day she asked her step daugther to whiten at river a very dirty coat which the girl started to wash but it was much and much getting darker. Than a man called Martisor appeared to the girl and gived her a red and white flower. Turning home with that flower, Dochia has seen the flower and believed the spring has come, she went with the sheeps out on the mountain, left down her 9 coats and in the top of the mountain started the cold and she frozen and got petrified together with her sheeps.
| |
|
...пиели са от черепи...
| |
Тема
|
от гледна точка на древнобългарската митология
[re: мapдyk]
|
|
Автор |
paulin () |
Публикувано | 27.02.08 19:25 |
|
| |
Тема
|
Re: от гледна точка на древнобългарската митология
[re: paulin]
|
|
Автор |
мapдyk (Аз) |
Публикувано | 27.02.08 19:29 |
|
зеленото е символ на богатство
Mvlti svnt vocati, pavci vero electi Редактирано от мapдyk на 27.02.08 19:30.
| |
|
Абе тия румънци на каква етническа база са се появили?
Кви са тия власи и подобни, аз до 14-ти век никви ги не виждам освен като некви Български територии и производни.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | (покажи всички)
|
|
|