|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | (покажи всички)
Тема
|
Барелефите на лъвове
|
|
Автор |
ivan4o17 (непознат
) |
Публикувано | 17.01.08 18:15 |
|
Здравейте,
имам въпрос за произхода на барелефите с лъвове в България и по-специално за тези от Старозагорския музей: нещо повече за произхода им, откога са, български или тракийски. Доколкото аз си спомням са български, но по-точна информация не можах да намеря.
| |
|
Доколкото знам едни превъзходни 2 барелефа на Лъвове от Жаба могила бяха размотани из някакви музеи, но не съм сигурен, сигурно греша.
| |
|
Ето тук коментират темата
http://www.bg-history.info/smf/index.php/topic,1830.0/prev_next,prev.html#new
Интересно е, че има изображение и на двуглав орел, което за мене е доста ценно сведение.
| |
|
В Старозагорския музей са лъв, лъвица с лъвче, двуглав орел, два пауна (на една плоча) и грифон (тази плоча е малко поочупена).
От Дебелт има грифон и паун, но са доста очупети -
От стария аулл на Преслав има едноглав орел.
От релефите има и една жена със свирка (също очупен). Евксиноградския воин - но той май е менте.
Та не е само Мадарския конник.
________________________
| |
|
Български или византийски майстори, работещи в духа на епохата.
Ето ти подходящ цитат от Ст.Ваклинов.
" Скулптурата на Преслав не е самостоятелно изкуство. Тя е тясно свързана с архитектурата, задоволява нуждите от архитектурна декорация. Тази нейна роля отговаря напълно на духа на епохата, която отрежда на скулптурата твърде скромна роля, особено във Византия. [126] Както е известно, от края на античността насетне, през епохата на ранното средновековие, скулптурата загубва ролята си на монументално изкуство. Наследеният репертоар от форми и техники загубва своята първоначална стойност. Постепенно замират опитът на майсторите и особено изобразителният характер на тяхното изкуство. Загубват се класическите съчетания на орна-менталните мотиви, които се използуват вече напълно свободно, неподчинени на традицията. През вековете, които следват след разпадането на Западната Римска империя, и след етническите и политическите промени, които преживява Византия, в областта на скулптурата постепенно настава хаос. [127] Постоянните връзки на орнаменталните мотиви се разкъсват. Последните се освобождават за нови, необичайни за античния свят съчетания. В скулптурата, както и в другите изкуства на епохата, се създава един странен орнаментален стил в различни варианти според традициите в културата на отделните райони на Средиземноморието и Европа, при който изобразителните елементи, човешки и животински фигури, се подчиняват на растителния орнамент. Последният от своя страна загубва все повече реалистичен характер. Той се сковава в стилизация, която бързо го довежда до геометричност. В тези тенденции играят несъмнено роля варварските традиции на новите европейски народи. Триизмерните образи отстъпват все повече място на двуизмерни. Релефът става плосък и се приближава до везания орнамент."
Редактирано от _magotin_ на 17.01.08 20:35.
| |
|
Изтокът като че ли има по-голяма слабост към релефите и рисунките, а Западът към склупторите. В това има нещо много автохонно - имаме изобилие от оброчни плочки на Херос и спрямо тях склуптурите на божества са сравнително малко. Най-вероятно такива оброчни плочки е имало и от дърво , но не са оцеляли. Тази традиция се е отразила на православния изток, където склуптурата някак не била добре приета. Но релефни икони си имаме дори от 2 царство.
На Запад напротив - има изобилие от склуптури както езически, тъй и християнски.
Ето нещо, над което нашите автохонци може да порасъждават!
__________________________
| |
Тема
|
Re: Барелефите на лъвове
[re: deLake]
|
|
Автор |
_magotin_ (боколобър) |
Публикувано | 18.01.08 12:13 |
|
Така е, и в Средновековна България "изтокомерът" би показал далеч по-високи стойности от средните за Византия, за което има много примери.
| |
Тема
|
Re: Барелефите на лъвове
[re: deLake]
|
|
Автор |
mellisa (новак) |
Публикувано | 18.01.08 14:20 |
|
Не е точно така. Релефите в Гърция и Рим просто са по-малко познати за широката публика, а "рисунките" почти не са се запазили. Но ти, само като четеш един Павзаний, можеш ясно да си дадеш сметка, че всичко е било по много.
Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!
| |
Тема
|
Re: Барелефите на лъвове
[re: mellisa]
|
|
Автор |
deLake (sir) |
Публикувано | 18.01.08 19:07 |
|
Не казвам, че в Гърция или Рим не е имало релефи - имало ги е - по стените на храмове, по колони, по надгробни паметници, по арки. При това впечатляващи и с размер и с дължина - като от олтара в Пергамон или Андромахията от Хиликарнаския мавзолей.
Говорех за релеф като самостоятелен култов паметник от рода на Тракийския конник. Той си е оформен като икона. Римляните и гърците просто предпочитали бюстове, цели статуйки - малки, големи, оцветени, от камък, глина, метал, дърво.... И в християнския период разбира се на запад има икони и релефи - при това много. Но Изтокът продължава да избягва статуите.
______________________
| |
Тема
|
Re: Барелефите на лъвове
[re: deLake]
|
|
Автор |
_magotin_ (боколобър) |
Публикувано | 18.01.08 19:30 |
|
Зависи кой Изток. Будистите са люти фенове на статуите, статуи имало много и в Иран.
Eто една от най-известните - статуя на Шапур І:
Въпросът е, че на Запад християнството довело до концентриране на усилията на изкуствата в религиозните теми и упадък на светското изкуство, въвеждане на шаблони и липса на разнопосочност. По принцип римляните обичали релефа, но в Ранното средновековие византийските творци напълно го игнорирали, докато достигнали до съвършенство в мозайките, фреските и иконите.
В Иран пък били по-големи майстори на метала, монументалния релеф и коприната, както и на употребата на керамика за художествени цели.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | (покажи всички)
|
|
|