Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 03:26 12.06.24 
Хуманитарни науки
   >> История
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | (покажи всички)
Тема Барелефите на лъвове  
Автор ivan4o17 (непознат )
Публикувано17.01.08 18:15



Здравейте,
имам въпрос за произхода на барелефите с лъвове в България и по-специално за тези от Старозагорския музей: нещо повече за произхода им, откога са, български или тракийски. Доколкото аз си спомням са български, но по-точна информация не можах да намеря.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: ivan4o17]  
Автор Jordan_13 (ентусиаст)
Публикувано17.01.08 19:32



Доколкото знам едни превъзходни 2 барелефа на Лъвове от Жаба могила бяха размотани из някакви музеи, но не съм сигурен, сигурно греша.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: ivan4o17]  
Автор Jordan_13 (ентусиаст)
Публикувано17.01.08 19:35



Ето тук коментират темата

http://www.bg-history.info/smf/index.php/topic,1830.0/prev_next,prev.html#new

Интересно е, че има изображение и на двуглав орел, което за мене е доста ценно сведение.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: ivan4o17]  
Автор deLake (sir)
Публикувано17.01.08 19:48



В Старозагорския музей са лъв, лъвица с лъвче, двуглав орел, два пауна (на една плоча) и грифон (тази плоча е малко поочупена).

От Дебелт има грифон и паун, но са доста очупети -



От стария аулл на Преслав има едноглав орел.

От релефите има и една жена със свирка (също очупен). Евксиноградския воин - но той май е менте.
Та не е само Мадарския конник.

________________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: ivan4o17]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано17.01.08 20:35



Български или византийски майстори, работещи в духа на епохата.
Ето ти подходящ цитат от Ст.Ваклинов.
" Скулптурата на Преслав не е самостоятелно изкуство. Тя е тясно свързана с архитектурата, задоволява нуждите от архитектурна декорация. Тази нейна роля отговаря напълно на духа на епохата, която отрежда на скулптурата твърде скромна роля, особено във Византия. [126] Както е известно, от края на античността насетне, през епохата на ранното средновековие, скулптурата загубва ролята си на монументално изкуство. Наследеният репертоар от форми и техники загубва своята първоначална стойност. Постепенно замират опитът на майсторите и особено изобразителният характер на тяхното изкуство. Загубват се класическите съчетания на орна-менталните мотиви, които се използуват вече напълно свободно, неподчинени на традицията. През вековете, които следват след разпадането на Западната Римска империя, и след етническите и политическите промени, които преживява Византия, в областта на скулптурата постепенно настава хаос. [127] Постоянните връзки на орнаменталните мотиви се разкъсват. Последните се освобождават за нови, необичайни за античния свят съчетания. В скулптурата, както и в другите изкуства на епохата, се създава един странен орнаментален стил в различни варианти според традициите в културата на отделните райони на Средиземноморието и Европа, при който изобразителните елементи, човешки и животински фигури, се подчиняват на растителния орнамент. Последният от своя страна загубва все повече реалистичен характер. Той се сковава в стилизация, която бързо го довежда до геометричност. В тези тенденции играят несъмнено роля варварските традиции на новите европейски народи. Триизмерните образи отстъпват все повече място на двуизмерни. Релефът става плосък и се приближава до везания орнамент."

Редактирано от _magotin_ на 17.01.08 20:35.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: _magotin_]  
Автор deLake (sir)
Публикувано18.01.08 11:34



Изтокът като че ли има по-голяма слабост към релефите и рисунките, а Западът към склупторите. В това има нещо много автохонно - имаме изобилие от оброчни плочки на Херос и спрямо тях склуптурите на божества са сравнително малко. Най-вероятно такива оброчни плочки е имало и от дърво , но не са оцеляли. Тази традиция се е отразила на православния изток, където склуптурата някак не била добре приета. Но релефни икони си имаме дори от 2 царство.
На Запад напротив - има изобилие от склуптури както езически, тъй и християнски.
Ето нещо, над което нашите автохонци може да порасъждават!

__________________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано18.01.08 12:13



Така е, и в Средновековна България "изтокомерът" би показал далеч по-високи стойности от средните за Византия, за което има много примери.





Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано18.01.08 14:20



Не е точно така. Релефите в Гърция и Рим просто са по-малко познати за широката публика, а "рисунките" почти не са се запазили. Но ти, само като четеш един Павзаний, можеш ясно да си дадеш сметка, че всичко е било по много.

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано18.01.08 19:07



Не казвам, че в Гърция или Рим не е имало релефи - имало ги е - по стените на храмове, по колони, по надгробни паметници, по арки. При това впечатляващи и с размер и с дължина - като от олтара в Пергамон или Андромахията от Хиликарнаския мавзолей.
Говорех за релеф като самостоятелен култов паметник от рода на Тракийския конник. Той си е оформен като икона. Римляните и гърците просто предпочитали бюстове, цели статуйки - малки, големи, оцветени, от камък, глина, метал, дърво.... И в християнския период разбира се на запад има икони и релефи - при това много. Но Изтокът продължава да избягва статуите.

______________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано18.01.08 19:30



Зависи кой Изток. Будистите са люти фенове на статуите, статуи имало много и в Иран.
Eто една от най-известните - статуя на Шапур І:



Въпросът е, че на Запад християнството довело до концентриране на усилията на изкуствата в религиозните теми и упадък на светското изкуство, въвеждане на шаблони и липса на разнопосочност. По принцип римляните обичали релефа, но в Ранното средновековие византийските творци напълно го игнорирали, докато достигнали до съвършенство в мозайките, фреските и иконите.

В Иран пък били по-големи майстори на метала, монументалния релеф и коприната, както и на употребата на керамика за художествени цели.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: _magotin_]  
Автор deLake (sir)
Публикувано18.01.08 19:46



Ставаше дума за европейския изток.

А да видим дали девойката дето има шапка като този ще излезе тук.



_______________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано18.01.08 19:53



Това неговото е корона, оформена като крепостна стена - като на нашата св.София в София.
Но иначе е много любопитен релефът.





Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано18.01.08 19:58



Какво ще рече "самостоятелен" култов паметник? Да не искаш римляните да дялкат скалите за да може да се каже, че е самостоятелен? Нали релефът трябва да се носи от нещо? Поради липса на скала, това се извършва от арки, колони...
Релефът и статуята са еднакво представени като изкуство.

Всъщност донякъде разбирам какво искаш да кажеш - че за да е самостоятелен, трябва да е на наутрална, незначеща нищо сама по себе си основа, каквато е скалата.
Но за Рим, какво предлагаш да е достатъчно неутрално за тзи цел?

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано18.01.08 20:01



Тука смесваме нещата. В Иран има много релефи и статуи, вписани в архитектурна среда. Още от Ахеменидите.
НО, тъй като има ясно изразен култ към скалите и пещерите, много култови средища са украсени с релефи, в т.ч. триумфални сцени, които у римляните биха се явили единствено в градска среда.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: _magotin_]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано18.01.08 20:06



И аз това казвам. А и смесваме май и епохите.
По добре ДеЛейк да каже какво точно е имал предвид.

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: _magotin_]  
Автор deLake (sir)
Публикувано18.01.08 20:18



Става дума за формата - това щръкване на страни - като короната на Мирчо Стари. По-често короните и шапките ги рисуват някак по-събрани.

______________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано18.01.08 20:21



Това на свирачката на шапка ми прилича. Мирчо е малко далеч във времето, тези релефи не се ли датират в първо царство?





Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: _magotin_]  
Автор deLake (sir)
Публикувано18.01.08 20:30



Ами за датирането - не са от времето на Мирчо, с положителност.
Тези с лъвовете ги отнасят към 11-12в. Свирачката май е от по-рано - тя е от Нова Загора. От там е и капитела, на който има сцената с грифона нападащ животно.




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано18.01.08 20:41



Ами оброчните плочки и иконите са самостоятелни като култов предмет - можеш да ги местиш от едно място на друго. Сменяш жилището и си носиш иконата със себе си в новото. Или пък се носят в литийни шествия, държат се в ръце по време на нестинарски танц ... Докато релефите от Хиликарнас или Акропола са си част от сградата (не че част от релефите не са отнесени в Бритиш музеум). Не са част от някаква украса, а са основно значение на предмета. Наджробните релефи в Рим да речем само илюстрират надгробния текст - те са декоративната част, а не основната функция.

___________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано18.01.08 20:46



И разбира се нямаш никакъв проблем да сравниш християнските икони с релефите по акропола?


Изпадаш в сериозен анахронизъм. Покажи ми какво може да е самостоятелен носител на релеф по времето на Акропола, не с христиняството. Маготин ти го каза също - първо, в Рим няма скали, котито да играят подобна функция и второ, дори там това не е независим релеф, напритив, свързан е директно със скалата и пещерата, които са част от култа. Те също, един вид, са част от нещо, от "сграда".

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!

Тема Мадарска логика за лъванови [re: ivan4o17]  
Автор д-pOxБoли (MythBuster)
Публикувано19.01.08 07:25



Ако мадарският конник е българин и трепе лъва, то лъвът не е български символ. Ако лъвът е български, и е трепан от някакъв си конник, то конникът не е българин



Редактирано от д-pOxБoли на 19.01.08 07:27.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано19.01.08 11:08



И разбира се нямаш никакъв проблем да сравниш християнските икони с релефите по акропола?
Ако по ти допада, вместо Акропол мога да го наричам черквата "Св. Богородица" - както през Средновековието.

Изпадаш в сериозен анахронизъм. Покажи ми какво може да е самостоятелен носител на релеф по времето на Акропола, не с христиняството. Маготин ти го каза също - първо, в Рим няма скали, котито да играят подобна функция и второ, дори там това не е независим релеф, напритив, свързан е директно със скалата и пещерата, които са част от култа. Те също, един вид, са част от нещо, от "сграда".

Това не го разбрах - ти мислиш, че оброчните плочки се намират само по скали или в пещери, както и иконите - така ли?

Само дето не е така.

_____________________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор д-pOxБoли (MythBuster)
Публикувано19.01.08 11:15



Релефите на Акропола, както и целия Акропол са от времето на





Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: д-pOxБoли]  
Автор Last RomanМодератор (PRAEFECTUS URBI)
Публикувано19.01.08 11:21



Абсолютно, как не се бях сетил по-рано. Партенонът отдавна ми прилича на готическа катедрала.



Aut Caesar, aut nihil

Редактирано от Last Roman на 19.01.08 11:22.



Тема Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: д-pOxБoли]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 11:24



В отговор на:

Ако мадарският конник е българин и трепе лъва, то лъвът не е български символ. Ако лъвът е български, и е трепан от някакъв си конник, то конникът не е българин



Така нареченият "мадарски конник" е тракийски артефакт който българите са заварили идвайки по тези земи.
Харесали са факта, че е конник и са започнали да правят свои тангрийски жертвоприношения около него.
Това, че хан Тервел е накарал да се дълбаят надписи по същата скала не прави този класически тракийски паметник български.

Scientist have found many prehistoric cult figures and tablets dedicated to the three local nymphs, Zeus, Heracles, Dionysius, Cibbela, the Thracian horseman-hero Heros, etc.



Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано19.01.08 11:43



Така нареченият "мадарски конник" е тракийски артефакт който българите са заварили идвайки по тези земи.
Харесали са факта, че е конник и са започнали да правят свои тангрийски жертвоприношения около него.
Това, че хан Тервел е накарал да се дълбаят надписи по същата скала не прави този класически тракийски паметник български.


Мадарския има стреме, а тези от трак. изображения нямат. Малък, но съществен детайл. Подробности - в темата за стремената.

______________________




Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: deLake]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 11:50



Я покажи изображението, на което се вижда това. Любопитството ми надделя.





Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано19.01.08 12:07



Кое? Сравни положението на краката на конника който ти си сложил и Мадарския - на твоя са доста провиснали



____________________


Редактирано от deLake на 19.01.08 12:12.



Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор мapдyk (Аз)
Публикувано19.01.08 12:14





Mvlti svnt vocati, pavci vero electi

Тема Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: мapдyk]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 12:22



Мадарския конник е релеф, изсечен в скалите на Мадарското плато на 23 м височина от основата на отвесна скала до комплекса Мадара (сегашното село Мадара е основано от заселници от село Кюлевча след Освобождението и по-късни преселници от Пиринско - през 1940-те години, през 1952 и след това и от преселници от Софийско).

Култовия комплекс е е тракийски.

В подножието на скалите има голяма пещера, където в древността траките са почитали своите божества.





Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: Last Roman]  
Автор д-pOxБoли (MythBuster)
Публикувано19.01.08 12:30



Особенно




ИЛИ НА ТАЗИ БИВША СИНАГОГА:




Тема Искам да ми покажеш стременатанови [re: deLake]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 12:30



EТО ТИ АБСОЛЮТНО СЪЩОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА КРАКАТА:



Искам да ми покажеш стремената в барелефа на мадарския конник, а не да се измъкваш с девалвираната лъжа за "положението на краката", която както виждаш е измишльотина на нашите пишман историографи за наличие на някаква съществуващи само в дебелите им пропити с панславизъм глави.

Редактирано от Acпapyx|Y| на 19.01.08 13:08.



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор мapдyk (Аз)
Публикувано19.01.08 12:36



Идеята, че релефът изобразява Тракийски конник – божество е окончателно отхвърлена не е само поради това, че околните надписи са от епохата на българското канство и че конникът ползва стремена и седло, които са непознати на траките. Главното различие е в това, че в огромния брой намерени изображения на Тракийския конник (над 1500) кучето и лъвът са съюзници на конника, докато тук лъвът е явен враг [Магдалина Станчева Мадарският конник. Описание на релефа – част II]. Самият кон има подчертано мощни форми, което е характерно и за други изображения на коне от столицата Плиска. Детайлите, доколкото са запазени, подкрепят тезата за прабългарския произход на релефа.

лъв(слънце) и куче(луна) в подчинено положение!

изобразява върховният бог, който не е неква си Тангра.



земния еквивалент е владетеля!

Mvlti svnt vocati, pavci vero electi <

Редактирано от мapдyk на 19.01.08 12:54.



Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор мykaтpaлиc (херменевт)
Публикувано19.01.08 12:38



Мадарският конник е иранско изобретение.

'Чрез плакатни стихотворения не се стига нито до барикадите, нито до Парнас'


Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: мykaтpaлиc]  
Автор мapдyk (Аз)
Публикувано19.01.08 12:41



5 от седемте 7-те доминиращи рода в Партиа са скитски.



Mvlti svnt vocati, pavci vero electi

Тема Култовия комплекс е е тракийски+още 1 релефнови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано19.01.08 12:41



Култовия комплекс е е тракийски.

В подножието на скалите има голяма пещера, където в древността траките са почитали своите божества.


Технически погледнато при Мадара вярата се мени, но тя си остава култов комплекс - първо е била трак. светилище, после прабългарско и после християнски.



При Мадара не просто е открито трак. светилище, но и оброчна плочка на трак. конник:


Обаче я я сравни с Мадарския конник или този от Наг Сент Миклош:






Забелязваш ли краката на правългарите колко стабилно са "стъпили на коня", а на тракийците как висят. въвеждането на стремето променя ролята на конницата - докато през античността конника е бил нестабилен на коня и добичето е било просто аристократично удобство, то през средновековието коницата е най-важната войскова част. Да си виждал някъде изображение от античността на турнири с коне?

И тъй като се захванах да изброявам релефите, ето един на коловър от Шуменския музей който не бях споменал (няма общо със стремето):


_____________________




Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: мapдyk]  
Автор мykaтpaлиc (херменевт)
Публикувано19.01.08 12:42



амин

'Чрез плакатни стихотворения не се стига нито до барикадите, нито до Парнас'


Тема Re: Искам да ми покажеш стременатанови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано19.01.08 12:44



Кое му е същото - на този направо си висят? Не казвам, че самото стреме е изобразено. Но в зависимост от това дали има стреме или не, положението на краката е различно.

__________________




Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 12:47



Мадарския конник не е тракийски и няма да стане, без значение колко пъти ще се произнасят подобни заклинания. Вече ти се обясни веднъж защо, обаче се вижда, че нищо не си прочел и разбрал.
Така наречения "Тракийски" конник, както и по-голяма част от сюжетите на "тракийското" изкуство също не са собствено тракийски.



Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 12:48



Вече ти се обясни, че позата на краката подсказва стреме, а не изображението.
Като си такъв "разбирач", ми покажи друг тракийски релеф, паралел на Мадарския конник. Или изображение на "тракийския" конник примерно от 8-9 век преди Хр.

Редактирано от _magotin_ на 19.01.08 12:55.



Тема Re: Искам да ми покажеш стременатанови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 12:49



В този релеф, който си дал, няма грам тракийско.



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 12:51



Сигурно траките са построили двете капища и манастира след това върху едното от тях?



Тема Re: Така нареченият "мадарски конник" е тракийскинови [re: мapдyk]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 12:54



И парти, и скити, са все ирански народи.



Тема Re: Искам да ми покажеш стременатанови [re: deLake]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 13:29



В отговор на:

Не казвам, че самото стреме е изобразено.



Е те това исках да чуя бре, чоджум!
Хванах в лъжа една камара високоучени български "историци", които се кълнат, че са видяли стремена!



Тема Re: Искам да ми покажеш стременатанови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано19.01.08 18:49



Е те това исках да чуя бре, чоджум!
Хванах в лъжа една камара високоучени български "историци", които се кълнат, че са видяли стремена!


Аз не съм казал и че не е изобразено стреме. Ако се вгледаш в конника ще видиш, че релефа е доста повреден. А аз не разполагам нито с достатъчно детайлни снимки нито със съотв. апаратура та да ги впревъртя през УВ-лъчи, инфрачервено и т.н. и т.н. та да кажа тъй ли е или не е.
Възможно е самото стреме да е пропуснато, тъй като става дума за монументален релеф, при който ида се сложи този детайл може да не се вижда. Може пък склуптура да е бил прецизен и да го е сложил - тъй да се каже от любов към детайлите.
Друго нещо са краката на конника - тях няма как да ги пропусне. А работата е там, че от това дали има стреме или няма не само се повишава устойчовостта на конника, но се изменя и местоположението на краката. Така както ако на някоя склуптура и е изчезнало оръжието (копие, меч или лък - примерно защото е било от по-ценен метал) - за него съдим по положението на ръцете.

___________________________




Тема Re: Искам да ми покажеш стременатанови [re: deLake]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 19:03



В отговор на:

Ако се вгледаш в конника ще видиш, че релефа е доста повреден.


Възможно е самото стреме да е пропуснато, тъй като става дума за монументален релеф, при който ида се сложи този детайл може да не се вижда.



Много думи много нещо, но аз настоявам да покажете пустите стремена.

Ще си направя една колекция от писанията на мастити български историографи твърдящи, че конника от барелефа не е бил тракийски херой понеше са видяли стремена ...



Тема Що си смени аватара?нови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано19.01.08 19:24



Защото макар да е твърде малък за да се вижда стремето е ясно, че изобразения конник има такова - нали? същата работа и с Мадарския - макар и твърде повреден от положението на краката може да се съди, че е със стреме.

________________




Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: _magotin_]  
Автор koмитaМодератор (български)
Публикувано19.01.08 20:56



Мадара, наистиа е тракийска, не казвам точно конника. Ко не верваш, питай бащата на Индиана Чобана, но тъй като е починал, може да погледнеш книжлето му на тази тема, продава се в павилиона на самата Мадара.



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано19.01.08 21:34



Изобщо не си разбрал за какво ти говоря!
Не ми сравнявай нещо, което е от езическата античнност, с нещо, което е вече от християнските времена. Ако искаш да има тежест като аргумент, дай пример за двете същестуващи по едно и също време.
Релефът не е нито по-малко застъпен, нито вторично изкуство в Античността. Дори и на изток той пак си остава част от нещо по-голямо като цяло, а не изключително самостоятелен обект. Дори един Мадарски конник не съществува сам по себе си, а е неразделна част от целия комплекс около него.
Впрочем нищо в Гърция и Рим свързано с изкуството не съществува само по себе си, няма изкуство заради самото изкуство. Но някои видове позволяват малко по-голяма автономия, това е всичко.

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: koмитa]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 21:50



Дъртия Овчар е жив бе, скоро го гледах на едно представяне на книга на сина му. Не се майтапете с човека така.



Колкото до Мадара... И останалите многобройни скални светилища... Има едно такова нещо, което се нарича "континюитет на сакралното" - свещените места са едни и същи във всички епохи и всеки новодошъл иска да изгражда на тях, върху във и с храмовете на предишните, ако са заварени такива.

Тук опираме до въпроса с големите скални светилища у нас, например Перперикон, Татул и прочие. Постоянно се повтаря мантрата, че са тракийски, но това среща един голям проблем - траките автохтонното население на Балканите ли са или идват на няколко вълни през бронзовата епоха? Траколозите са разделени, но следите от разрушения в много селищни могили, например Юнаците край Пазарджик, калрат повечето да мислят, че траките идват от предполагаемата прародина на индоевропейците някъде на север.

И в този смисъл скалните светилища принадлежат първоначлно на местното , предтракийско население, тъй като на повечето от тях се открива керамика от Халколита - меднокаменната епоха.

Така че Мадара вероятно е била свещено място още в най-далечната праистория и всеки новодошъл я е използвал. Най-усилено българите, които изграждат цял култов комплекс, посветен вероятно едновременно на династията и техния езически бог/богове, та се е наложило да има няколко капища и да се преустройва старото светилище в пещерата.



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: _magotin_]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано19.01.08 22:10



Хоризонтът с труповете от Юнаците не беше ли от каменномедната епоха?

Май едно село беше нападнало съседното.
Както и да е, вярно е, че хиатусът между халколит и бронз е зверски, колкото и да се мъчат да намерят преходни периоди.



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: easy]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 22:18



На мен ми се струва, че беше някакъв ранен бронз, но може да ме лъже паметта. Лещака се кълнеше, че става дума за нашественици от Север, които се разправили с местното население. Аз за други нашественици освен за траките не мога да се сетя, но варианти има.
Не съм праисторик, но според мен траките са дошли и са се смесили с местното население - къде с повече, къде с по-малко кютек.

Ти за скалните светилища какво мислиш? На Перперикон Овчара май накопа някаква халколитна керамика.



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: _magotin_]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано19.01.08 22:23



Халколитна керамика намираше май и Боби Бориславов в Родопите (то май можеш директно него да питаш), в "Мегалитите в Тракия" също се споменаваше за къснохалколитни материали около долмени.
Според мен е повече от възможно едно свещено място да си остава такова и след евентуални етнически промени.
Има и други моменти - в Сливенско при обходи попаднахме на една селищна могила с халколитни материали и рондел от раннобронзовата епоха около нея. Сякаш я бяха оградили като някакво зло (?) място.


За Юнаците не претендирам, може и да е бронз. Идеята, че не са дошли бронзоваците да изколят халколитните.



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: easy]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 22:28



Ти видя ли статията на Попов в т.2 на енциклопедията "Ларус"? Там се опитва човекът да изясни съдбата на халколитното население и да разгледа различните хипотези за траките. Не е лош материалът, особено като се има предвид, че по принцип четивно по тези теми трудно се пише.
Бориславов сигурно е намерил халколитни материали, последно чувах, че някаква птичка, от онези ажурните, му измъкнали иманярите от обекта през зимата, а открил после една интересна рапира с паралели от юг, от островите.



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: _magotin_]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано19.01.08 22:32



Не съм чел статията на Попов, от доста години не се занимавам с археология и съм се откъснал.

Ама иначе някои от гилдията пишат четивно и нелошо.
Браво на Бобеца, че продължава да копае. Страхувах се, че съвсем се е заровил в гнъсната политика.
Рапирата е някаква минойска, предполагам?



Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: easy]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано19.01.08 22:36



Ахам, чух, че била в много добро състояние и скоро ще грейне реставрирана от на витрините на НИМ, а след това - на Смолянския музей.
Работи си човекът, и тази година копа май, а политиката наистина е гнъсничка и пречи на научните занимания, но нали знаеш, дала баба 5 лева да се хване на хорото и 50 лева - да се пусне...





Тема съдбата на халколитното населениенови [re: _magotin_]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 22:37



В отговор на:

Ти видя ли статията на Попов в т.2 на енциклопедията "Ларус"? Там се опитва човекът да изясни съдбата на халколитното население



Стига сте спамели с тоя халколит бре, темата беше за лъвовете и клуба е История а не Археология!

Редактирано от Acпapyx|Y| на 19.01.08 22:39.



Тема Re: съдбата на халколитното населениенови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано19.01.08 22:40



Кезе, чупката. Смърдиш.





Тема Re: Култовия комплекс е е тракийски.нови [re: _magotin_]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано19.01.08 22:41



Живот и здраве, през лятото задължително ще мина да я видя.


Поздрави на Бобеца.
И млъквам, че се разсмърдяха тука.



Тема Re: съдбата на халколитното населениенови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано19.01.08 22:45



Знаеш начин да се говори за Халколитика без да се намесва археологията?
Браво! Станал си медиум!



Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!

Тема халколитното населениенови [re: mellisa]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано19.01.08 22:52



В отговор на:

Знаеш начин да се говори за Халколитика без да се намесва археологията?



Пускат си тема, и разтягат локума до припадък...



Тема Re: халколитното населениенови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано20.01.08 13:30



Ти си чукча, бе!
Въпросът за халколитното население е ключов, тъй като то е породило явлението скални светилища, а не прехвалените траки.



Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: deLake]  
Автор Шapлaтaнkaтa (sincerely yours)
Публикувано20.01.08 13:54



защо си мисля, че и високото седло на Мадарския конник също личи?

*Научи ме да живея тук - тъпа песен или махмурлук.Посмей се,искаш ли сега?Добър вечер, малко суета.*


Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: Шapлaтaнkaтa]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано20.01.08 13:56



От самолет.





Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: _magotin_]  
Автор Шapлaтaнkaтa (sincerely yours)
Публикувано20.01.08 13:57



ами така де, няма само в дребни детайли да задълбаваме...



*Научи ме да живея тук - тъпа песен или махмурлук.Посмей се,искаш ли сега?Добър вечер, малко суета.*

Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: Шapлaтaнkaтa]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано20.01.08 14:01



Освен това конят е изобразен по много специфичен начин, характерен именно за късната античност и ранното средтовековие. Главата му - твърде масивна, е обърната в полуанфас, точно както на някои изображения от метални съдове. Масивната му предница с неестествено големи крака, тежки копита и ред други белези също са много характерни за периода.
Разбира се най-главното е, че монументални релефи на конници в гръко-римската зона НЯМА.

За таквизи ловни сцени да не говорим.



Тема Re: да, обаче...нови [re: _magotin_]  
Автор Шapлaтaнkaтa (sincerely yours)
Публикувано20.01.08 15:08



/зададох ти този въпрос в една предишна богато оспамена тема, поради което е останал някъде без внимание/
...стилът на Мадарския конник е различен от този на познаните ми персийски релефи. той е семпло изобразен, без много подробности от облеклото на ездача и от конската сбруя, за разлика от иранските релефи; тяхната иконография като цяло е по-пищна, с повече фигури около централното изображение. дай максимално близки аналози на Мадарския конник от Азия, дай най-сетне и някоя снимка на изобразен "царски лов", плс!

*Научи ме да живея тук - тъпа песен или махмурлук.Посмей се,искаш ли сега?Добър вечер, малко суета.*


Тема Re: да, обаче...нови [re: Шapлaтaнkaтa]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано20.01.08 15:20



Не съм я забелязал тази питанка,
ще ти отговоря на кратко.
Първо, Мадарския конник е в отвратително състояние и от година на година се заличава, не и без участието на НИПК, които направиха чутовни простотии в стремежа си да консервират с неясни методи и с една пета от отпуснатите пари.
Въпреки това, на база на останките от такава, можем да твърдим, че конникът е имал една щукатурка /мазилка/, а тя от своя страна най-вероятно е била оцветена. Цялата композиция е била изключително детайлна. И до днес се виждат добре запазени части, които ни навеждат на мисълта, че релефът е изработен до точни подробности. Виж например езика на кучето, който е "свръх детайл" и няма никакво отношение към посланието на композицията.
Въпросът за паралелите на конника е повече от изяснен, и то още в 20-те години на ХХ век. Оксана Минаева с нейните интерпретаци за взаимстване от византийски сюжети, просто не е права.
Не е права, защото изработването на такъв огромен релеф с конкретно съдържание може да бъде направено единствено от майстори опитни в подобни дела. Такива майстори във Византия не е имало и този вид изкуство е непознат за ромеите.
Остава да видим откъде може да са дошли майсторите, изпълнили поръчката на Тервел и кои са паралелите на конника.
Най-близкия географски и темпорално монумент е групата релефи от Так-и Бустан в дн. Иран.


Стилът е много близък, също и посланието. Цялата композиция е вместена в имитация на сграда с цилиндричен свод.
Майсторите, работили този паметник в началото на VІІ век и техните ателиета преминават на служба на Омеядите и работят докъм 750г. след тази дата традицията е ликвидирана и няма паметници, които да бъдат свързани с нея.

Кафтана на царя от един от другите релефи в Таки Бустан. Изобразен е симург - любимо животно на прабългарското официално изкуство, което и присъства върху короната от Преславското златно съкровище.
Съществува и една друга възможност. Монументалният релеф в нужния ни период е бил използван и в Армения. Но сюжетите там са стриктно християнски и не включват царския лов.



Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: _magotin_]  
Автор cayp ()
Публикувано20.01.08 19:42



Как тълкуваш Стълпищкия скален релеф на конник - като български ли?








Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано20.01.08 20:57



Впрочем нищо в Гърция и Рим свързано с изкуството не съществува само по себе си, няма изкуство заради самото изкуство.
Не говорим за изкуство, а за култови предмети.

дай пример за двете същестуващи по едно и също време.
Статуите и иконите на Богородица се носят на литийно шествие. като на Запад обикновено се носи статуя, а на изток - икона.

__________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано20.01.08 21:01



Никой ли не те е учил как се губи?
Или си мислиш, че ако се заяждаш до край и изкривиш темата може да не се забележи?
В Античността култовите предмети не могат да бъдат извадени, също както и изкуството в неговата цялост, от религията.

Помниш ли още за какво говорихме? На изток не се е носила икона, по простата причина, че от пет постинга отбелязвам, че говорим за времето ПРЕДИ християнството. До тук си дал само един пример и то анахроничен.
Имаш ли да кажеш нещо по темата?

Ако не, оставям те да имаш последната дума, гледам, че ти е важно.



Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!

Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: cayp]  
Автор deLake (sir)
Публикувано20.01.08 21:35





Аз лично имам някои резерви около тоя паметник. Но конника (ако има такъв на коня) би трябвало да е тракийски - краката на конника са назад, а тялото е напред (на практика се сливат с коня).

______________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано20.01.08 22:12



На изток не се е носила икона, по простата причина, че от пет постинга отбелязвам, че говорим за времето ПРЕДИ християнството.

По всичко личи, че и по тази тема си караш по своя път, без да държиш сметка за какво се говори. Ставашу дема за традиции, приемственост - на изток: оброчни плочки - после икони (дървени и релефни), на Запад - статуи и пак статуи.

В Античността култовите предмети не могат да бъдат извадени, също както и изкуството в неговата цялост, от религията.


Ако си уловиш мисълта - браво! И в кой точно период култовите предмети не са свързани с религията?



__________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано20.01.08 22:23



Ставаше дума за това, че ти изкара релефите недоразвити като изкуство на запад спрямо изтока.
Което не е вярно. И релефи и статуи има в еднакво количество и с еднакво място в изкуството.
Останалото е просто казана от теб плява и отново изваждане на думите от контекста



Лека ти вечер.

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!

Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано20.01.08 22:51



Ставаше дума за това, че ти изкара релефите недоразвити като изкуство на запад спрямо изтока.
Което не е вярно. И релефи и статуи има в еднакво количество и с еднакво място в изкуството.


Ти така и няма да схванеш, че не говоря за изкуство, а за религия. Колко са оброчните плочки от територията на Англия, Италия или Испания? Не релефите, а оброчните плочки? Колко често на запад в литийно шествие се носи икона, а на изток статуя?

_____________________




Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: cayp]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано20.01.08 22:56



А ти как го тълкуваш? И какви са му размерите?





Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано20.01.08 22:56



А ти така и няма да разбереш, че изкуството в античността е религия. Изкуството не съществува само по себе си, а единствено като част от религията.
А колко пъти казах, да не допусках анахронизъм и да не ми пробутваш икони, защото говоря за предиода преди Христа!
Аман!

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор Koпpивeнa_мeтлa (lutomsky)
Публикувано21.01.08 11:09



Не съм съгласен, че изкуството в античността е религия.

Nihil agengo, homines male agere discunt.


Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано21.01.08 19:19



А ти така и няма да разбереш, че изкуството в античността е религия.

Майтапиш се, нали? Преди време тук бяха пуснали снимки на гръцка рисувана керамика, която определено не навеждаше на религиозни размисли. Пък то го има не само на керамика - има да речем и стенописи в публичния дом в Помпей. Та значи според теб тези занимателни сцени са изрез на върховно религиозно благочестие?

_______________________




Тема Религиозната проституция...нови [re: deLake]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано21.01.08 19:33



В отговор на:

Та значи според теб тези занимателни сцени са изрез на върховно религиозно благочестие?



Религиозната проституция, при коиято се е праквил секс в изпълнение на религиозни предписания е било широко практикувана в древността.

Античният географ Страбон, живял половин век преди св. Павел, свидетелства, че в Коринт се издига огромен храм на богинята на любовта Афродита и той е обслужван от хиляда култови проститутки.

Отвратен от тази картина, ап. Павел в първото си поклание до коринтяните (6:9) изброява категориите грешници, които според него няма да получат спасение. Сред тях се нареждат и т.нар. “малаки” и “арсеноките”...



Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано21.01.08 19:38



Не се майтапя.
Изкуството възниква и съществува като аспект на религията. Изкуството за изкуството, изкуството като изкуство в собствена автореференциална система от значение е автономно и независимо съществуващо едва от Ренесанса и дори Модернизма.
През Античността това е било немислимо. Древните са смятали, че изкуството е плод на разума, на ума, т.е. интетелктуално творение, което изразява божествени идеи и е божествен импулс.

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: _magotin_]  
Автор deLake (sir)
Публикувано21.01.08 19:44



Изображението е ужасно лошо. То вярно, че в нач. на ХХв. фотографската техника не е била на високо ниво, ама и скалата не е минала през днешния замърсен въздух и често усвояване на средства за консервация. А и повечето неща, дето днес усърдно предъфкваме са вкарани в обръщение до ср. на ХХв. При това и други интересни неща са изчезнали, но са минали доста по-шумно и са оставили по-траен спомен. Тъй че гръмкото име "Втори Мадарски конник" май няма да е много удачно.

_______________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано21.01.08 19:48



И кой точно аспект на вярата отразяват онези изображения по керамиката?

______________________




Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано21.01.08 19:58



Даже да приемем, че публичния дом в Помпей може да мине за някакъв филиал на храма Венера (доколкото една соц. проститутка може да мине за привърженичката на идеята за общност, равенство на мат. блага и борба срещу буржуазното частнособственическо съдържание на моногамията - не че партизанките не увършали в такъв мащаб, та се наложило да се приеме цял закон, та да се легализират копелетата им), то какво общо имат тези "свещенослужителки"

с откровено хомосексуалните сцени по керамиката?

___________________________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано21.01.08 20:03



Нищо не си разбрал от цялата идея.
Жалко.

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано21.01.08 20:12



Ами трудно се открива лесно религиозен и нравствен контекст в порнокартинки.



____________________




Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: deLake]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано21.01.08 20:18



В отговор на:

какво общо имат тези "свещенослужителки" с откровено хомосексуалните сцени по керамиката?




Култът към хомоеротиката е пренесен от Месопотамия в Палестина от племето моавитяни.
След като еврейският народ влиза в общение с езичниците, той “начева да блудства с дъщерите на Моав” (Числа 25:1).

Вождът на евреите Мойсей заповядва на помощниците си да убиват всеки поклонник на Ваал-Пеор.
В книгата на Иисус Навин се подчертава, че богоизбраният народ “до днес” не се е очистил от “беззаконието Фегорово” (22:17).

Евреите унищожават моавитската религия в завладените от тях територии и изрично запрещават храмовата практика, свързана с нея.

Затова в библейската книга Левит (18:22) се заповядва: “Не лягай с мъж като с жена: това е мръсотия”.

Спасителят споменава няколко пъти името на Содом в словата Си като символ на греховност и като предупреждение за онези, които отхвърлят новата вяра и нейните проповедници. Тъй като Бог наказва Содом за хомосексуализма на неговите жители, порицанието на Иисус включва и хомоеротичното поведение.



Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано21.01.08 20:22



И предполагам, че ще кажеш кои са светилищата и обрядите, които са се били посветени на порицанието на Иисус включва и хомоеротичното поведение ?



__________________________




Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: deLake]  
Автор mellisa (новак)
Публикувано21.01.08 20:50



Отново казвам, прочети какво е религиозното точно според древните, не допускай анахронизъм като го съдиш от твоята камбанария.
Божествена е самата мисъл за създаване, не винаги създаденото. Всеки акт на изкуство е божествен импулс, заряд.
Изкуството е родено като божествена проява и служещо на религията.
В последствие неговата функция се разширява, но то си остава в своята същност - не се гледа изобразеното, а актът на изобразяване, който е дар от боговете.

Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!


Тема Re: Барелефите на лъвовенови [re: mellisa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано21.01.08 21:04



И в кое антично съчинение прочете това? Или от твоята камбанария се вижда право в сърцата на древните?



______________________




Тема Re: Що си смени аватара?нови [re: deLake]  
Автор _magotin_ (боколобър)
Публикувано21.01.08 21:48



Докато не видя читава снимка с данни за размерите и контекста, ми е трудно да се произнеса.





Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор koмитaМодератор (български)
Публикувано21.01.08 22:38



Отвратен от тази картина, ап. Павел в първото си поклание до коринтяните (6:9) изброява категориите грешници, които според него няма да получат спасение. Сред тях се нареждат и т.нар. “малаки” и “арсеноките”...


Най-вероятно не му е ставала пишката, щом не се е кефил на 1000 проститутки на едно място

.



Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: koмитa]  
Автор Koпpивeнa_мeтлa (lutomsky)
Публикувано21.01.08 22:47



Ти би ли се кефел на 1000 проститутки на едно място.

Nihil agengo, homines male agere discunt.


Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: Koпpивeнa_мeтлa]  
Автор koмитaМодератор (български)
Публикувано21.01.08 22:53



Само ако и ти си между тях, скъпа моя

.



Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: koмитa]  
Автор Koпpивeнa_мeтлa (lutomsky)
Публикувано21.01.08 23:01





Дадено.

Nihil agengo, homines male agere discunt.

Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: Koпpивeнa_мeтлa]  
Автор deLake (sir)
Публикувано22.01.08 20:51



Не ще и дума - с Мелиса придадохта доста странна духовна насоченост на темата.
Още малко някой ще чифтоса лъва с лъвицата и ще имаме още един релеф с лъвче.



_____________________




Тема Още малко някой ще чифтоса лъва с лъвицата ...нови [re: deLake]  
Автор Acпapyx|Y| ()
Публикувано22.01.08 21:01



В отговор на:

Още малко някой ще чифтоса лъва с лъвицата и ще имаме още един релеф с лъвче.



О, тези двата от герба са предостатъчни!



Тема Re: Религиозната проституция...нови [re: deLake]  
Автор mellisa (минаващ)
Публикувано22.01.08 21:18



Като гледам колко се синееш между нас, не може да се каже, че ти нямаш никакво участие



Говорили си ламята и змеят. По едно време змеят казал:
- Да помълчим малко, че ми стана горещо!

Тема от този герб ли?нови [re: Acпapyx|Y|]  
Автор deLake (sir)
Публикувано22.01.08 21:26









_____________________





Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.