Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 22:17 23.05.24 
Хуманитарни науки
   >> История
*Кратък преглед

Тема Автохтонец ли е Г. С. Раковски ?нови  
Автор Vencci* (R*Я)
Публикувано16.11.06 11:51



Последното съчинение, издадено до смъртта на Раковски е "Българска старина" (Букурещ, 1865), която той предполагал да издава периодически, в неопределено време, но излезе само първата книга за месец юли. Това съчинение не съдържа нищо политическо и е напечатано без името на автора, защото той иска да го разпространи между българите в Турската империя, дето името му добре било известно на правителството.
В "Българска Старина", която представлява две не строго определени части, Раковски за пръв път излага своята теория за дълбоката древност на българите в историята, които, по негово убеждение, са най-старо арийско поколение; в българския език и в българските вярвания той намира най-близко съответствие със санскритския език и с индийските веди, - теория, която по-сетне намери такова широко примение у Ст. Верковича, който се погрижи да приготви даже и славянски веди. Между другите въпроси, Раковски спира се в "Българ. старина" на българската "Сурва година" или "Сурваки" и в названието "Сурва" вижда имената на индийските богове Сур и Сива: даже най-малките дреболии в българските народни обичаи по нова година Раковски обяснява с помощта на индийската митология; тъй също, много думи в българския език той обяснява направо от санскритския (Раковски го нарича "самоскритии"}, и цели текстове от Зендавеста тълкува с помощта на българския език.
Единственият му ръководител в санскритския език бил френският санскритолог Бюрноф, от когото тъй увлечен бил и Веркович. По същия начин Раковски по-нататък доказва преимуществото на българския език пред староелинския, при това българският в неговите очи представлява неизчерпаем източник, отдето могат да се вземат обяснения за какъвто език щем.
Втората част на "Българска Старина" представлява разсъждение върху кимбрите или кимерийците. В съкратен вид, но с някои и други добавления, това разсъждение влиза в съдържанието на издаденото вече след смъртта на Раковски съчинение: "Ключ българскаго язика" (Одеса, 1880).

В "Ключа" Раковски иска да си реши мисълта, която се яви у него още в 1857 г., - именно: не е ли възможно да се дадат и за българския език правила върху производството на думите, както притежават класическите "езици". След един продължителен труд той дойде до такова заключение: "първобитният език на всеки народ трябва да се търси в първобитното появление на човека на света, а най-старата история или най-първото начало на всеки народ трябва да се търси в първобитния му език". Той припознава, че най-старите езици на света са санскритският и зендският и в същото време счита тези езици за най-близки до българския, в които намира най-старото битие на българите. След това той дава едно оригинално понятие върху езика и захваща да обяснява по ред буквите от българската азбука по същия начин, който упражнява и в "Българска старина", сир. на основание на своите собствени съображения; при това, за главно оръдие в обяснението служи му пак санскритският език. Изказаните в тази част от "Ключа" мисли по-нашироко развити са в "Българска старина". В разсъждението за кимбрите или кимериите авторът трактува най-много за франките и другите, които сравнява с индийските брахмани (пазители на първоначалните писмена) и с българските самодиви, самовили, горски диви (?) и със змейовете. По убеждението на Раковски, келто-кимбрския друидизм е тъждествен със старата българска религия и самите келто-кимбри са българи. Обясненията следват по такъв начин: "първото арийско поколение гебри, името на които гърците измениха на Кимарои, а сетне на Киммериа, които дойдоха няколко столетия до Раждането на Христа от север в България, смесиха се в Тракия с по-отколешните арийци, които дойдоха тук през Мала Азия, именно през Босфора и Дарданелите под известно в историята име пелазги и съставиха голям тракийски народ. Българо-славяните приеха Зороастровата религия, а заедно с нея и характерните отличия на зендския език, многобройни примери, които са видими в сегашния български език". Гръцките и латинските указания относително франките Раковски отхвърля и опитва се самостоятелно да определи първо, местата, които бяха заселени от тях, и, сетне, значението на думата фряг (фряг) и др. по такъв начин: Meroveiy = Миро-вой; Merovinges = Мировинги, сир. Миро-воювичи; фруг = врьнг = врьнк = вранк = враг, intrepide, fier, feroce, bandit; Druides от derw = дърво - дуб (габър) bardes = барди = бьрди = бръди = броди = бродняци, които се скитат, самодиви = самодеви и др. За да покаже сходство на друидите със самовилите и самодивите, Раковски привежда върху тях няколко български песни; а в доказателство на това, че галите живели едно време в България, привежда други две народни песни, в които споменува се "галатска вода."
Сетне, на основание на проповедта на апостол Павел и Сила в Македония, той доказва, че българите не приеха християнството от гърците, че Св. Писание не е преведено на славянски език от гръцки и че писмо българите имали до княз Бориса; след това утвърждава, че българите наричали се още и македонци, или, другояче, че македонците били българи, а следователно и македонските царе Филип и Александър Велики били българи. В края на тази глава Раковски говори, с общи думи, за значението на българите във Византийската империя (за това той подробно говори в едно от неиздадените свои съчинения: "Основни начала за Българската най-стара повестност"), при това Костадин Велики, по негово убеждение е бил българин.

ІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІVІ

По въпроса за произхождението на българите - Раковски е последовател на тракийската теория :


1/ По убеждението на Раковски, келто-кимбрския друидизм е тъждествен със старата българска религия и самите келто-кимбри са българи.

2/ Българо-славяните приеха Зороастровата религия, а заедно с нея и характерните отличия на зендския език, многобройни примери, които са видими в сегашния български език".

3/ Сетне, на основание на проповедта на ап[остол] Павел и Сила в Македония, той доказва, че българите не приеха християнството от гърците, че Св. Писание не е преведено на славянски език от гръцки и че писмо българите имали до кн[яз] Бориса; след това утвърждава, че българите наричали се още и македонци, или, другояче, че македонците били българи, а след[ователно] и македонските царе Филип и Александър Велики били българи.

4/ Костадин Велики, по негово убеждение е бил българин.


5/ Той припознава, че най-старите езици на света са санскритският и зендският и в същото време счита тези езици за най-близки до българския, в които намира най-старото битие на българите.

6/ Писмо българите имали до княз Бориса.



Привет !





Тема Re: Автохтонец ли е Г. С. Раковски ?нови [re: Vencci*]  
Автор Rex_Mysorum (скитски безумец)
Публикувано16.11.06 18:40



По въпроса за произхождението на българите - Раковски е последовател на тракийската теория :

Като всички грамотни възрожденци.
В някои отношения Стефан Захариев е по-точен.

1/ По убеждението на Раковски, келто-кимбрския друидизм е тъждествен със старата българска религия и самите келто-кимбри са българи.

Предпочитам термина слънце/огнепоклоничество. Друидизмът по принцип не покрива всички религиозни аспекти, наложен е като термин за други народи и затова не го считам за удачен.

Българо-славяните приеха Зороастровата религия, а заедно с нея и характерните отличия на зендския език, многобройни примери, които са видими в сегашния български език".

Това със зендския език така и не можах да му го разбрера. Ще съм ти благодарен, ако ти ми го обясниш като на тъп автохтонец.

Сетне, на основание на проповедта на ап[остол] Павел и Сила в Македония, той доказва, че българите не приеха християнството от гърците

Българите наистина си приемат гръцкото юдеохристиянство. Старото ни християнство е от ап. Павел, а на периферно автохтонния елемент от Андрей.

Костадин Велики, по негово убеждение е бил българин.

Според автора на Апокрифния летопис - също!

санскритският и зендският и в същото време счита тези езици за най-близки до българския

По отношение на езика доста по-кратък и ясен ми се струва Цани Гинчев. Споделям мнението му, че говорим на скито-тракийски, където

дом, любов, люде и пес са ти от "Аспаруховите българи",

а къща, обич, хора и куче от "Ситалковите българи"



---
Rex Mysorum a.k.a. Йоан Мизийски, Nimbus, Telephus, Thiras или просто "вашият цар"!

Редактирано от Rex_Mysorum на 16.11.06 18:43.



Тема Re: Автохтонец ли е Г. С. Раковски ?нови [re: Rex_Mysorum]  
Автор Vencci* (R*Я)
Публикувано17.11.06 17:09



Засипваш ме с аргументи.



~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~

Моето мнение по тези въпроси се формира не само с това на Г. С. Раковски.
Например един по-скромен "человечец" като Никола Начов,
доказва, че в Анатолията~Анадолията по него време / ок. 70 и 80 - те год. на 19 век / и публикува, че 28 български града има в Мала Азия, преди идването на песоглавците / турците //.
И че един от тех по турски е ИЗМИР, а по български Смирна.

За справка : Христо Измирлиев е известен и като Христо Смирненски.
Но поетът ни е известен с българското си име, а не с погърчено-турското : "Измирлиев ".



Тема Re: Автохтонец ли е Г. С. Раковски ? [re: Vencci*]  
Автор djinot (непознат)
Публикувано17.11.06 19:35



ШЕСТ + за полезната тема!!!


ЙОРДАН ХАДЖИКОНСТАНТИНОВ - ДЖИНОТ(1818-1882)

Редактирано от djinot на 17.11.06 19:36.




*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.