|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема
|
Какво става с връх "Свобода"-купиха ли го за теке?
|
|
Автор |
Vetrim (сталкер) |
Публикувано | 23.12.05 10:55 |
|
Някой знае ли докъде стигнаха нещата с издигането на храм на т.н. връх Свобода в Родопите?
Теке ли ще е или на няколко религии, като външното ще се опита да сложи под един покрив вътрешно непримирими същности?
Какво дава основание да бъде избран за такъв център?
Има ли валидност потенциално дадено разрешение за строеж на връх Свобода, ако фактически такъв не съществува (върха е Момчил, а хижата - Свобода)?
Трябва ли да се съгласим с мотивите, довели до подготовката за физическо действие на терен?
(или това е разменна монета - понеже не се разреши на Шипка да има паметник на турския войник, то на Свобода може да се направи нещо...)
Спомняте ли си напъна на Доган преди време да се направи прорицалище на Виденица?
Какъв, според вас, е подтекста в цялата тази провокация?
-
Слънчев Изгрев,
благодаря за "зрението",
което в труден миг дари ми!Редактирано от Vetrim на 23.12.05 10:58.
| |
Тема
|
Re: Какво става с връх "Свобода"-купиха ли го за теке?
[re: Vetrim]
|
|
Автор |
komita (непокорен) |
Публикувано | 23.12.05 11:03 |
|
Понастоящем връх Свобода е собственост на мюфтийското настоятелство на село Давидково, община Баните, област Смолян. Има отправени парламентарни питания към министрите Нихат Кабил-как е възможно да се продава публична държавна собственост и към министър Стефан Данаилов-защо се строи върху древно тракийско светилище. Отговори няма, въпреки че срока за парламентарен отговор, спрямо правилника на Народното Събрание изтече.
Някой няма ли да спре тази зимааааа?
| |
Тема
|
Молба към историци и краеведи за подкрепа!!!
[re: komita]
|
|
Автор |
Vetrim (сталкер) |
Публикувано | 23.12.05 11:22 |
|
Благодаря за обективизация на ситуацията към момента.
Но това не изчерпва дискусията, която е редно да се направи...
Забелязвам една систематичност на Доган по отношение на ключови места в Родопите. Не беше далече 1973г., когато в "Спектър" беше публикувана статия, касаеща светилището на "Дионисий" - централното. Та две от трите потинциални места вече са "заплюти" от ДПС, остава само Циганско градище...
Добре, че поне досегашните опити да се открие този древен култов център са безуспешни, независимо от крясъците и шумотевицата на претенциите.
Тревожни симптоми има, обаче, от хора облечени с власт, които се домогват до това място, водени от други подбуди и подкрепяни от сенчестата страна.
Та ако се обяви въпросния връх за защитена територия, поне закона би го бранил.
Та нима няма податки до държавни институции за обявяване на тази територия за защитена? Доколкото ми е известно, ако има такива, до изясняване на основанията, територията по презумпция е защитена и върху нея не може да се строи нищо!...
Моля, ако има родоповеди и изследователи на този район да постват тук свои разработки по дадения въпрос, за да може админите (или някоя неправителствена организация, щом правителствените чиновници не са направили досега това) да внесат в съответната институция предложение за обявяването на върха и прилежащата територия за културно-исторически и природен резерват!
-
Слънчев Изгрев,
благодаря за "зрението",
което в труден миг дари ми!
| |
|
Не съм запознат с подробностите и ми е интересно по каква логика централното светилище на Дионисий го търсят във вътрешността на Родопите. Аз бих го потърсил някъде по периферията - по ръба между Родопите и Тракия, там където е виното, а не при шишарките.
| |
|
Аз бих го потърсил някъде по периферията - по ръба между Родопите и Тракия, там където е виното, а не при шишарките.
А аз бих го потърсил там, дето го посочва Херодот - на най-високата планина в земята на тракийците. Даже го намерих местото. Сега "случайно" на най-големото тракийско светилище се намира най-прочутият български манастир.
| |
|
Честито тогава! Остава да го публикуваш.
| |
|
Когато една религия замества друга и изземва нейните свети места, тя има няколко линии на поведение.
Християнската, заместваща по-старите е възприела на второстепенните езически центрове да се въздигат църкви, манастири или параклиси със светец подобен на отмененото божество или звучащ сходно, като датата на почитането е приблизително същата, както преди това.
Но за централни култови места - те са били изличавани от лицето на земята, а мястото обявявано за прокълнато, анатемосано, забранено.
Съдейки по това, навярно имаш основания за своята хипотеза, но не това е централното светилище, което мнозина търсят като полагащ им се джакпот.
Силно се надявам свестни хора да го открият и оповестят, да се защити и изследва подобаващо - може би ключът към 13-те труда на Орфей и тракийската писменост да се крият там... - това струва много повече от тонове ценни метали!
Но в случая големия въпрос на дискусията тук е има ли основание на връх Момчил да се издига някакъв символен паметник (теке ли ще е, храм ли, що ли) на исляма?
-
Слънчев Изгрев,
благодаря за "зрението",
което в труден миг дари ми!
| |
Тема
|
Re: не е там
[re: Vetrim]
|
|
Автор |
jove () |
Публикувано | 23.12.05 12:23 |
|
На този въпрос еднозначен отговор едва ли има. Не съм запознат с традициите на исляма и като българин имам вътрешна съпротива към изграждането на теке, но от тяхна гледна точка може пък да има сериозни основания за това. Та трябва да се търси някакъв смислен диалог. Не само с емоционални и доктринерно-религиозни аргументи.
| |
|
Но за централни култови места - те са били изличавани от лицето на земята, а мястото обявявано за прокълнато, анатемосано, забранено.
На мястото на Еленския манастир в подбалкана някога е имало централно култово място - там са се стичали хора (дано имаш представа от населените места) от отсечката Буново - Клисура. В поне три от селата, поне за тях знам, са се запазили удивително приличащи си предания от езически времена.
Днес личат останките както от светилището с дяланите камъни, на което са се сбирали хората, така и от разпердушинения манастир, строен върху него.
Регионалните истории таковат таковата на академичния слугинаж. Освен че сочат за малко изменена етническа картина от памтивека, опровергават и това, дето си го пуснал, без ти да имаш вина, разбира се - не си го измислил ти.
| |
Тема
|
основанието - имало е гроб на завоевател там...
[re: jove]
|
|
Автор |
Vetrim (сталкер) |
Публикувано | 23.12.05 12:34 |
|
Навремето са били погребали Ени хан баба там.
Но той е бил завоевател на Родопите, та още тогава някой е въстанал срещу това и наскоро след погребението, тялото е изчезнало - да не скверни древния лес на траките.
Доколкото знам, по-късно, по "татово" време, каменната гробница е била взривена, за да няма етнически напрежения (или от иманяри).
На практика основанието е реваншизъм на духовната инвазия, съпътствала и следваща имперските амбиции на феодална Турция.
Остава да се реши чие законодателство е миродавно - това на насила заличеното Второ българство царство или на Турската империя, отдала почит на верните си стражи. Въпросът е не само юридически (спомняме си как беше решен подобен потенциален конфликт със землището на с. Плочник), а по-скоро и морален, и исторически.
Затова подемам тази дискусия тук - все пак да има някаква форма на обществено обсъждане, защого "горе" играят други правила и други сделки, които не правят чест на институциите и хората, които ги представляват!
-
Слънчев Изгрев,
благодаря за "зрението",
което в труден миг дари ми!
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
|
|
|