Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 23:48 02.11.25 
Хуманитарни науки
   >> Философия
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема Защо философията е ненужнанови  
Автор blood2 ()
Публикувано05.08.14 18:29



Защо е нужно да разсъждаваме за много сложни неща, като имаме нужда от по-прости.

Типичен пример за философстване са обясненията. Хората като не могат да си обяснят нещо, започват дълги обяснения и информацията която се съдържа в обясненията е повече отколкото информацията която съдържа обекта.

А това означава, не че обясняваме какво е обекта, а че искаме да властваме над него. Затова още от древността философията и властта са свързани. Освен тях е намесена и религията. Тоест, чрез прекомерната информация и обяснение на нещо, което е по-малко отколкото обясненията, искаме да властваме. Можем да властваме, но не и да обясним това нещо.

Философиите се опитват да властват, а не да обясняват.

Ако информацията с която искате да опишете нещо е повече отколкото нещото съдържа, то вие не описвате обекта, а искате власт.

Затова има различни описания на света. Защото различните хора искат да властват по различен начин. Това съвсем не означава, че те осъзнават какви са нещата. Те взимат голямо количество информация, много голямо и искат да властват.

Тоест, философията е наука, не която обяснява по прост и елементарен начин нещата, ами по много сложен начин и множество информация и иска власт.

Няма как света да е по-сложен отколкото е човек, защото дори да е, човек няма как да го осъзнае и за него света няма как да е по-сложен.

Защо да се опитват да обясняват все по-сложни теории, след като има прости хора.

Има една теория, от ренесанса че вселената е идеална, че по-идеална не може да бъде.

Всъщност, реалността е проста. По-проста не може да бъде.

И мъдри философи се запитайте, защо не може да бъде по-проста Вселената.

Отговора е може би, защото никой няма власт над нея.

А това означава, че е по-добре да правиш секс с хубава девойка, отколкото да четеш книга как се свалят хубави девойки. Защото всичко си е ебало мамата.

Редактирано от blood2 на 05.08.14 18:36.



Тема Re: Защо философията е ненужнанови [re: blood2]  
Автор Exaybachay (хедонист)
Публикувано05.08.14 23:29



Най- силния ти коментар, който съм чел до сега.



Тема Re: Защо философията е ненужна [re: blood2]  
Автор paparosko (толерантен)
Публикувано06.08.14 00:10



За едни ненужна, за други нужна.



Никога не казвай никога!

Тема Re: Защо философията е ненужнанови [re: Exaybachay]  
Автор blood2 ()
Публикувано06.08.14 10:53



Сънувах, че съм в университет и някакъв преподавател дискутира нещо, а аз не мога да разбера сложните обяснения. Обаче какво искаше той. Той не искаше да обясни, той искаше власт.

Тоест, учителят не иска да обясни. Той иска власт. И е ядосан като някой не знае и заплашва.

Какво иска преподавателят. За да си го изясним, трябва да разберем какво не иска. Той не иска да е радостен, щастлив, усмихнат. Той не иска да изпитва чувства присъщи и на животните. Мисли си, че са прекалено елементарни и ненужни.
Поради това иска прекалено много информация и мисли, че така има власт. Обаче той демонстрира властта си, но не разбира, че въпреки нея хората могат да бъдат радостни, щастливи и усмихнати. Мисли ги за идиоти тези хора, които не му се подчиняват и не са толкова умни като него.

Мисли, че колкото повече информация събира и знае, толкова повече власт ще има. Самозаблуждава се във всякакви сложни теории за света, религиозен е, мисли си че ще живее вечно, защото е много умен.

Хората се самозабравят. Боравят с голями количества информация, но не искат по прост начин да обясняват нещата и да са искренни, не искат да си обяснят, че няма значение колко информация и неща знаят, те пак са човешки същества.
Не стига това, ама приемат нещата за които е създаден човек, да е радостен, щастлив, да се весели, като нещо елементарно и неуместно. И започват да обясняват с множество информация техни твърдения, колко са умни.

Да си ебат майката. Като не могат да направят света и хората по-щастливи, а постоянно говорят и оборват противници с множество доводи и сложни обяснения.

Света е прост. А те като са толкова сложни и се мислят за толкова сложни и искат да имат власт, която е илюзорна. Не могат да разберат, че са глупаци.



Тема Re: Защо философията е ненужнанови [re: paparosko]  
Автор blood2 ()
Публикувано06.08.14 10:55



То тя е нужда, но не за да са щастливи и за да правят хората щастливи.



Тема Re: Защо философията е ненужнанови [re: blood2]  
Автор Exaybachay (хедонист)
Публикувано06.08.14 12:10



Повече от очевадно е, че почти всички хора искат власт - изключителна рядкост е да срещнеш човек, който не се стреми да властва, който не се интересува от властването. Забележително е, че всички знания на човечеството, абсолютно всички знания - като се започне от откриването на колелото, та до компютърната технология и космическите изследвания, се използват с една основна цел: да се властва, да се контролираме и експлоатираме един, други. Философията още от времено на Аристотел, та до Маркс, се използва, за да се манипулираме - религията още от времето на Авраам, та до Ню Ейдж движенията, се използва, за да се властва над другите, науката, икономиката, природата, идеята, мисълта, чувството, страхът, любовта, парите, търговията, гладът, нуждата, надеждата, вярата, доверието, приятелството, образованието, работата, всяко едно ново откритие, всяка една промяна, всяко едно нововъведение, всичко, абсолютно всичко до което се докопаме, бива превърнато в инструмент, в метод, чрез който да властваме.

И не само учителят, а всеки един се ядосва и заплашва, не само, когато не знаеш, а най- вече, ако ти самия също като тях не се стремиш към власт - никой не иска да ти позволи да останеш щастлив, нямаш право да си радостен, защото твоята радост, непрекъснато ще им напомня за тяхната мизерия, за тяхното нещастие и страдание, те тъкмо за това се стремят за власт, човек който е щастлив не се интересува от власта ...... та за какво му е, самото властване е върховно нещастие, за да властваш трябва да станеш нещастен, за да участваш в цялата тази смешна игра на "социо", трябва да се стремиш към властта, а няма как да бъдеш амбициран, ако си щастлив. За това се налага още от съвсем малко дете, да бъдеш обучаван - от учителите, от родителите, от свещениците, от социото, от политиците - ти задължително биваш подложен на едно дълго и старателно обучение, и колкото повече знания натрупваш, толкова по- добре, в колкото по- голяма сложност се оплетеш, толкова по- добре, защото това ще те направи сериозен, солиден и важен, знанието ще те направи Его, ще бъдеш сложен човек, може би дори гений, ако си достатъчно старателен, може един ден да получиш дори и нобелова награда за нещастие, тъй като всички нобелови награди, са такива за нещастие. А колкото си по- сложен - колкото по- сложен интелект имаш - толкова ще ти е по- трудно да видиш простичкото, а щастието и радостта, онова което изпълва със смисъл живота ти е нещо съвсем простичко, защото е естествено, невъзможно е да бъдеш обучен в щастие, защото човек се ражда вече щастлив, щастието е естественото състояние на съществуване, неестественото поражда нещастието, то за това е нещастие, защото не е естествено, не е присъщо на живота, нещастието е отричането на живота, опита да се създаде изкуствен живот, създава нещастието.

Щастието и радостта, са най- простичките неща в живота, за тях не е нужно да се прави каквото и да е било - самата простота на живота представлява щастието. Всичките доводи, всичките сложни обяснения, всички умни аргументи, са просто една глупост - толкова е глупава тази глупост, че дори не е нито голяма, нито малка. До ден днешен не съм чувал нищо друго, освен глупости - дали са философски, научни, религиозни, политически, образователни, всичкото казано, което съм чул и прочел, е пълна глупост, как да не отвърна "майната й на цялата тази глупост", цял живот съм се мъчел да се вържа на някоя от тези глупости, до ден днешен така и не успях, единственото което мога е да се шегувам и аз, да се забавлявам с всичките тези сложни и умни глупости, разбира се те са много значими, много сериозни, много важни и много умни, инак всеки глупак би разбрал що за глупости са, всеки човек би прозрял цялата глупост, а това крие опасности, защото колкото повече хора видят глупостта, толкова по- трудно ще става да се властва, толкова по- трудно ще бъде да се вкарат хората в интригата на нещастието, в социалната игра на мизерия.

Цялата човешка философия е философия на страданието - цялата човешка религиозност е вярата в нещастието - цялата ни наука е откриване на нови хоризонти за нещастие - цялата човешка история е история на патологията. Майната му на всичкото това- майната й, майната им, майната ни, много важно, сякаш някой ще пропусне, какви глупци, всички в крайна сметка отиваме на майната си и добре, че е така, инак нямаше да има никаква възможност за щастие.



Тема Re: Защо философията е ненужнанови [re: blood2]  
Автор dnaunseq (старо куче)
Публикувано06.08.14 19:35



Интересно как, кога и защо е възникнало абстрактното мислене като освободено от практически нужди и задачи. Може би това е като игра за възрастни, която има различни, но все така ползи, подобно на игрите, които играят малките. Може пък това да е остатък от функция да се решават проблеми в динамична среда и при висока концентрация на вниманието. При съвременните условия може да се е оказало, че не всеки може да прилага пълния си капацитет в конкретни дейности в света и така при различни популации да се е запазило било разказването на истории и разговорливостта, било отнесеното и задълбочено мислене.

От друга страна, малко по-романтично погледнато, дали абстрактното мислене не е било функция, която винаги е съществувала и човек да е привлечен към него като свой дом (с естетика, съпоставима с тази, която той усеща към природата).



Тема Власт, воля, красота и футболнови [re: blood2]  
Автор dnaunseq (старо куче)
Публикувано06.08.14 21:23



/Проективно задвижване или аморфна популационна реализация/

Технически погледнато нашето "усложнено действие, мислене и лутане" е част от "минималното действие" на природата. Вторичен въпрос е дали, кога, защо и по какъв начин ще решим да търсим и дали ще успеем да постигнем "богатство от минимализма", подобно на природата. Но целта ми не е някакво математическо оборване, а повлияване от идеите и развиване на темата.

Според мен има две групи хора. Едните доста поколения наред се занимават с икономическото си възпроизводство по сравнително рутинен начин. При тях жизнена дейност се е превърнала в нещо по-незначително относно изискванията за постижения и на преден план е дошло забавлението, красотата, здравето и успехът: като цяло всичко онова, което отговаря на чисто биологическите механизми за гарантиране на благоденствие на популацията - но тук целта и резултатът биха били да се поддържа нещо като ято красиви папагали.

При другата група хора също имаме биологически закони, но на преден план излизат конкретните реализации, конкретното създаване. Това са хора, които се заемат непрекъснато с нови дейности без аналог, еднократни в човешката история и подлежащи на повторение и имитация - в миналото това са били презокеанските пътувания, търговията с далечни земи, грандиозните походи, основаването и политическото устройване на градове и държави, управлението на все по-сложни социални или икономически структури, конструкцията на иновативни апарати чрез новооткрити физични явления или пък имащи висока степен на интеграция и автоматизация и не на последно място извършване на фундаментални изследвания във физиката, природата и математиката. Разбира се, с времето тези дейности също могат да се превърнат в нещо рутинно - да кажем когато се вършат в продължение на хилядолетие. Но до момента, докато се достигне тази повторяемост (която ще открием по степента на естетизация) имаме много по-голямо напрежение, концентрация и вършенето на нещо уникално. Имаме постоянно сражение с "Демоклиевия меч", значимост на всяка стъпка, в отлика от аморфната "биологическа" реализация, която се осъществява чрез естетиката и чрез здравето на щъкащите в популацията индивиди при традиционните популации. При едните важно е действието, а при другите важно е просто биологическото присъствие в определена форма.

Да се върнем на това как се прокарва неизбежната рутина след първопроходците - примерно за дизайна и архитектурата започва да се говори като нещо познато, изследванията и научната дейност вече са организирани, възникват училищата по политика, корабоплаването не е нещо неизвестно, работната етика се учи и вече не е тайна, синтезирана за целите на "голямото начинание", управлението на един полис, държава или демокрация върви само след 500-600 години опит (даже има място за артистичност и лекота) и т.н.

Но винаги има една зона, която остава на границата на непостигнатото и понякога получаваме досег с нея: било като конспирация, било като религия, било от самия физически свят, космоса и вселената или пък от повлияването ни от нещо неподозирано (свързано с неизследваните области и явления в психологията, функционирането на тялото или от нашата видова предистория).

За ежедневния живот изглежда информационното ни насищане ще е свързано с естетизирането на рутината на битието, но пък за неизследваната отвъдна зона информацията ще е от по-критично значение. Всеки човек носи някаква част и от двете същности, затова не можем да кажем същият да се занимава само с биричката и с жена си, с работата и с телевизията, нито да кажем да си блъска главата с неизвестни въпроси и особено да участва в решаването им (като да деконструира ежедневието, да предприема научна, икономическа или социално-политическа развойна дейност, или да е от създателите на уникални естетически, сенсуални или обществени преживявания и явления). Всеки може да пробва и двете си страни, в степента, в която е подходящо за него самия. Объркването и неразбирането на смисъла на информацията може да се засили и от объркването ни относно типовете хора, които изяснихме тука.
Изглежда земното кълбо става все по-малко за нови открития и намаляват изискванията да се проектира по "онзи отвъден начин" (като древните мореплаватели, като първите създатели на театъра и др.), но едновременно с това се появяват нови неизвестни зони заради откритията в науката и възможностите за нови социални групирания и процеси (по интереси, в нови урбанистични условия).

Все пак забелязваме, че когато някакво ново уникално явление се утвърди, това има значителен ефект над чисто биологическите възпроизводствени параметри (напр. музикална култура, футболна култура, в началото на 20-ти век - масова политическа култура, а в по-далечно минало - религиозната култура и благородната/на благородниците култура и пр.). Тогава иновацията в сферата на неизвестното сякаш има връзка с нашето биологическо устройство. В човека сякаш е вродена възможността да преодолява старите естетически форми на красота и да възприема или създава нови естетики и преживявания, като всичко това едновременно е в полза на осъществяването на благоприятните биологически решения. В този смисъл можем да кажем, че новата информация все пак се фаворизира, макар и типично да мислим, че повечето са заинтерeсовани (от затъпяване) от все същите стари и прости неща (добър секс и т.н.). Днес футболната култура е много по-семпла от някои от споменатите по-стари културни течения, но въпросът всъщност е, че точно тя се явява по-иновативната в момента (защото се създава сега; сходно е положението и с фасцинацията по мафията в холивудските филми от 30-те или съвременните заигравания с гангстерската или гето-подобната култура). Това показва, че може би не вървим към пълно изпростяване, а просто съществува това желание за нови форми, което силно ни увлича, без да подозираме. Това се отнася и за изборите в живота, начина на прекарване на свободното време и т.н. Все пак създаването на иновативни социални явления не е същото по степен на радикалност като управлението на чисто нови начинания от неподозиран мащаб. Обаче пък тези начинания често бързо се сдобиват със съответната социална фабула (в миналото - на мореплавателите, на пътешествениците, също на пълководците, на някои религиозни лидери, а в по-близката история - на пилотите, на лекарите, днес на банкерите, на илюминатите и т.н.).

Стремежът към власт и в по-общ случай волята, това няма да е някаква човешка изопаченост, а просто начин да се реализират крупните и мащабни структури и начинания на онази група, която от древността се е заела с подобни проекти. Но това пък бива невъзможно за разбиране от популациите, които по другия начин аморфно/биологически се самоподдържат.

Трябва да имаме предвид, че информацията сама по себе си не е достатъчна, важни са и конкретните методи, навици и традиции за боравене с нея, както и спешността на действията ни относно нейната коректност и актуализация (като имаме драстично различие - за едните проекти и хора това е критично, а за другите хора това няма никакво значение, защото те си живеят в една "екология" от друг натуралистичен тип). Поради смесването на школите, традициите и популациите идва и объркването ни.

Да, всички имат представа от информацията, но да кажем едните са боравили 2000 години по точно определен начин с нея, а другите сега я подхващат както им дойде, а и от любопитство. Но пък всеки може да носи неподозирани способности от много страни и евентуално само да е въпрос на изясняване на тази основна логика. Да си изясни, неговият начин на действие ще е подобен на кой от двата прототипа, които разгледахме и да въведе допълнителните стъпки, които са нужни за постигане на работещ вариант (вероятно да засили волята, разбирайки сега нейната критичност, а пък ако ще се върви по другия вариант - да се засили красотата и биологическата атрактивност и ефект), вместо да се стои с частичната версия по средата (средностатистическото философстване е по-близо до заседналост по средата, но пък важните философи разбират какво правят).

Вероятно някои ще искат да вървят и по двата пътя едновременно, но въпрос на друга тема е да се разгледа какво представлява това и на първо място дали няма някакво противоречие. Защото едното изисква "отдаване" на екологията на популацията и очакване на резултата като природен дар за следващите поколения - примерно красота и здраве, а другото изисква дирижиране и направляване на действията, а за "даровете", често тяхното предварително планиране и залагане (възможно пак с интеграцията на екологични закони, които обаче сега са структурирани все пак от една воля, желание или самосъзнание). Но може би пак не може да се определи кое ще доминира и кое е желателно да доминира (дали това, което човек ще заложи или това, което ще остави природата да реши, украси и прецизира и по какъв начин; също е важна възможността за непредвидими повлиявания и ефекти).



Тема Re: Защо философията е ненужнанови [re: dnaunseq]  
Автор Exaybachay (хедонист)
Публикувано07.08.14 13:03



Интересно как, кога и защо е възникнало абстрактното мислене като освободено от практически нужди и задачи.
от тяхното задоволяване - когато си решиш нуждите и задачите, тогава възниква абстрактното мислене.



Тема Re: Защо философията е ненужнанови [re: Exaybachay]  
Автор dnaunseq (старо куче)
Публикувано07.08.14 19:04



Ако сме подчинени само на нуждите и на факторите, които ни дърпат, тогава какво?

Мисленето е обръщане към себе си. Следващата стъпка може да бъде производството на поведение от тази вътрешна концентрация (вътрешен ритъм). В "Светът като воля и репрезентация"* от Шопенхауер откриваме двата аспекта. Мисленето може да породи или воля (такава структура, която да е мотивираща и задвижваща) или обяснение (репрезентация). Философията често поражда репрезентации, а волята може да се усети косвено (примерно като заряда на творбата или на пасаж от нея). Също ние мислим за волята като нещо вложено в човека, а по-рядко се досещаме, че то може да бъде такова формиране на вътрешните мисли, което да наподобява хубава песен, така че всъщност да се явява мотивиращо и вдъхновяващо (разбира се в контакт с определена подлежаща естетика на човешката душа и характер)**.

Също понеже философията се стреми да следва научно-логична форма на своя дискурс, емоциите остават на заден план, макар все пак и в рамките на този дискурс да е възможно да се разработят по-висшите форми на емоция или естетика. Като едно допълнение, моралните текстове все пак могат да говорят в близост до най-разнообразни степени на емоциите (и по-този начин да се явяват по-ежедневни и разбираеми относно задвижващия си заряд).

___________
*"Светът като воля и представа"

**Пример:

Then God said (1), "Let there be light" (2); and there was light (3). God saw that the light was good (4); and God separated the light from the darkness (5).

И Бог каза (1): Да бъде светлина (2). И стана светлина (3). И Бог видя, че светлината беше добро (4); и Бог раздели светлината от тъмнината (5).

(1) Казва (на себе си), т.е. абстрактно мислене.
(2) Произнася (на вътрешен глас или не) фразата.
(3) Възприема смисъла на фразата, а ако се изисква конструкция на материален обект го реализира частично или напълно.
(4) Oценява ефекта на фразата или на създаденото по донякъде експериментален начин. Изпитва емоция.
(5) Фиксира създаденото като постоянно, и то по такъв начин, че да имаме връзка към следващи създавания и вдъхновения. По-точно думата "separated/раздели" е емоционално заредена и предвещава бъдещи действия. Освен това индикира за някакъв характер на Бога, който е отчетлив, децисивен, насочен към създаване и взимане на решения. Също се свързва с висшата мотивираща естетика - създаване в полза на доброто пред злото.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.