|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | (покажи всички)
Тема
|
***Пространство и време*** -- какво са те
|
|
Автор |
ribarqt_ (либерален) |
Публикувано | 29.03.11 17:59 |
|
Какво са те ? материална субстанция или субективна представа на нашето съзнание за възприемане на материалната действителност.
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: ribarqt_]
|
|
Автор | pyж (Нерегистриран) |
Публикувано | 31.03.11 15:10 |
|
големият взрив -> космическа енергия/материя (правещи пространство и време) -> планетата земя -> биосфера -> човек (по-висша и по-фина форма на съзнание)
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: pyж]
|
|
Автор |
ribarqt_ (либерален) |
Публикувано | 31.03.11 15:31 |
|
Значи е обективно , вън и независещо от нашето съзнание , но се пита , ако пространствовремето е обективното а съзнанието субективното , то при изчезване на съзнанието - наблюдателя , то изчезва и наблюдаемото обективно пространствовреме.
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: ribarqt_]
|
|
Автор | pyж (Нерегистриран) |
Публикувано | 31.03.11 15:47 |
|
то е там (или тук) независимо от съзнанието (наблюдателя)
битието е (с или без човека)
горното е твърдение на онтологията, която поставя битието/съществуващото (цялото, всичкото) в центъра на философското размишление
за разлика от нея -> антропологията поставя в центъра на размишлението човекът и неговото индивидуално съществуване (живот), човекът с неговото индивидуално възприемане на света (и нещата)
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: pyж]
|
|
Автор |
ribarqt_ (либерален) |
Публикувано | 01.04.11 09:56 |
|
Излиза че има два центъра , онтологичен и антропологичен , съзнанието всъщност е възприятието на околната действителност съчетано с абстрактно логическо обработване на информацията от възприятието .
| |
|
**ПОНЯТИЕ**
Понятието е една от формите на мисленето.
Ако възприятието и представата като образи на нещата са сетивни, то понятиито е вътрешен, мисловен образ, образ-идея на нещата.
Платон пръв открива, че човек мисли света чрез образи-идеи. Според Аристотел, да мислим нещата с техните понятия, значи да ги мислим изобщо като такива.
Понятието е една от основните характеристики на абстрактното мислене. То бележи прехода от сетивно към абстрактно мислене, като с това прави възможно опосредстваното познание.
Понятието е форма на мисленето, чрез която се отделят и обобщават обектите на даден клас по съществените им и отличителни признаци.
* * *
Понятието е форма на мисленето, в която се обобщават знания за предмети, притежаващи общи съществени и отличителни признаци, благодарение на което мислено се разграничават от други предмети.
* * *
Понятието е мисловен образ, който обхваща и обединява група предмети и еднавременно ги разграничава от всички останали предмети. Разграничаването на тази група обекти от всички други се извършва според техните отличителни характеристики. А обединяването на всички обекти от тази група се извържва според техните съществени характеристики.
За да бъдат обединени обектите в един клас, те следва да бъдат разграничени от всички останали обекти въз основа на техния съществен и отличителен признак.
С други думи казано, едновременно трябва да се решават две задачи – разграничаване и идентификация на един предмет, а с това и възможността да бъдат посочени всички предмети, влизащи в класа.
Природата на всяко нещо се проявява в свойства и отношения.
Свойства са напр. горчиво, сладко, зелено...
Отношенията са ляво, дясно, преди, сега, на изток, на север...
Свойствата и отношениета на нещата в логиката се наричат признаци или характеристики.
Признаците/ характеристиките са:
- съществени – тези, без които нещата не могат да съществуват, т. е. няма да бъдат това, което са. (напр.: “разум” е съществен признак за “човек”);
- несъществени – всички други признаци/ характеристики, които могат да принадлежат на обектите (напр.: цветът на очите не е съществен белег за “човек”).
Признаците/характеристиките още биват:
- отличителни – тези, които принадлежат само на даден клас обекти;
- неотличителни – тези, които принадлежат на повече от един клас обекти.
И още нещо важно!
Езиковият израз на понятието е дума или някакъв изкуствен знак.
Понятието е мисленото съдържание – мисълта в думата.
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: ribarqt_]
|
|
Автор | pyж (Нерегистриран) |
Публикувано | 01.04.11 13:16 |
|
човекът и битието
са сляти в едно
космосът и човекът са съставени от едни и същи елементи
хайдегер вижда в човека проявата на битието, което опознава/съзерцава самото себе си като битие
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: ribarqt_]
|
|
Автор |
Sann () |
Публикувано | 02.04.11 14:23 |
|
Какво е то. Време-пространството е едно свързано нещо, не две. И подлежи на изкривяване. Но какво е... ще ти кажа, като разбера.
Когато наблюдаваш нещо, ти го променяш. Самият факт, че е наблюдавано, увеличава вероятността нещото да съществува. Тогава може би трябва да се замислим как съзнанието ни (или подсъзнанието, или самия мозък, има да се изяснява...) е свързано с време-пространството. Взаимодействат си повече, отколкото изглежда.
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: ribarqt_]
|
|
Автор |
Sann () |
Публикувано | 02.04.11 14:30 |
|
Обективно и субективно са твърде човешки понятия, ще размият темата.
Когато никой не наблюдава дървото в пустинята, има ли дърво в пустинята? Има, когато някой го наблюдава. Но от друга страна, ако няма дърво в пустинята, как в момента, в който някой започне да го наблюдава, то се появява? Значи логично би следвало да го е имало и преди да се появи наблюдателят.
Следва продължение... Евентуално.
| |
Тема
|
Re: ***Пространство и време*** -- какво са те
[re: Sann]
|
|
Автор |
ribarqt_ (либерален) |
Публикувано | 02.04.11 20:31 |
|
Как си представяш изкривено пространство време? Пространствовремето не е геометрия то задава геометрията , геометрията не предпоставя пространнствовремето а обратното. Ако някой който не е наблюдавал никога през живота си дърво , то в неговото съзнание няма да съществува понятие за дърво , в този смисъл няма да съществува и самото дърво. Обаче трябва да вмъкна че това е наблюдател откъснат от всякакво социално общество. Все едно е жител на чужда планета където не растат дървета . Познанието за нещо е социална функция на съзнанието а не индивидуална.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | (покажи всички)
|
|
|