|
|
|
Тема
|
Някои противоречия в идеята за смъртта
|
|
| Автор | биorнoзa (Нерегистриран) |
| Публикувано | 04.08.08 20:57 |
|
|
Ето на какво попаднах (ескизите са на самопредставилия се като "песимистично смеещия се философ" Иван Бозуков) - дано предизвика коментари в позадрямалия летен клуб :
"Може би идеята за смъртта е "непоправим дефект" в човешкото мислене, чудовищната перверзия на едно агонично - защото е свръхегоцентрично - съзнание...
В текста може да прочетете още:
* Нелепото в мисленето за смъртта - във всяко размишление върху смъртта - е, че тя бива (пред)поставяна като фактическо състояние, като "нещо..."
* Без момента на събуждане, без "спомнянето" за някакво "преди", идеята за заспиването - респ. за смъртта като "заспиване" - би била напълно безсмислена...
* Разбира се, че докато спим, ние сме точно толкова "живи" (или точно толкова "мъртви"), колкото... е "функциониращ" (или "не-функциониращ") включеният в зарядното напълно изправен GSM...
* Спомняте ли си кога и как за първи път "научихте" за смъртта и каква бе емоционалната ви реакция на това?
Хващам се на бас, че, независимо от обстоятелствата, в съзнанието ви се е прокраднала подличката мисъл:
"Това на мен не може (никога няма) да ми се случи!"
* Можете да счупите една чаша, можете да стриете стъкълцата на прах, Можете - най-сетне - да разложите тези прашинки на молекули и атоми и дори на субатомни частици, но не можете - просто е практически невъзможно - да направите така, че те да изчезнат!...
* ...Твърде особеното "нещо", "нещото" неизменно и единствено "в-себе-си", тотално неопределимото поради изначалната си "неспособност" да се себепрозре "нещо", наречено "съзнание", няма как - просто е практически невъзможно - нито да се е "пръкнало" от нищото, нито, следователно, безследно да анихилира...
* Смазващото прозрение, че всичко, ама наистина всичко без изключения и уговорки, е преходно, относително и случайно, е толкова разтърсващо, толкова невероятно, толкова... безсмислено, че предизвиква у нас - у всеки един от нас - почти органично отвращение!
Това отвращение е толкова смазващо и неотстранимо, и същевременно толкова непоносимо, че единственият начин да му се противопоставим е като го "облагородим"...
* Безсмислието на всички идеи за смъртта (по принцип) е в това, че мислим за смъртта като за нещо вероятно, близко и - забележете - дори познаваемо!...
* Предлагам... да гледаме на живота като на състояние, изначално белязано с неизлечима слепота по отношение на собствената си отвъдност..."
Целият текст
| |
|
Тема
|
Re: Някои противоречия в идеята за смъртта
[re: биorнoзa]
|
|
| Автор | mmm (Нерегистриран) |
| Публикувано | 05.08.08 13:46 |
|
|
това което умира е не съзнанието в цялата му непроницаемост, а онази егоцентрична част от него, която се е припознала в конкретно тяло, конкретен спомен или конкретно битие, свят. С други думи емпиричния аз, световният интерфейс. Който обаче е необходимо уловие за "човешко мислене" въобще. Не че съм умирал, но ако допуснем горното се решават част от поставените парадокси.
Във връзка с темата и "смъртта" на Солженицин, си припомних негови думи - има две по условие неразрешими мистерии в живота ми - невъзможно е да си спомня как съм се родил, невъзможно е да знам как ще умра.
| |
|
Тема
|
Re: Някои противоречия в идеята за смъртта
[re: биorнoзa]
|
|
| Автор |
...x () |
| Публикувано | 06.08.08 23:03 |
|
|
При смъртта имаме несъизмеримост. Първо индукциятa се пречупва. Не външната за протичането на типичния житейски сценарий, ами вътрешната индукция в моето същество, както виждам съществуването.
Пред немислимостта невронната мрежа не се пречупва, а се научава. Първо животът е немислим - после постепенно съзнанието го овладява. Съществуват и други моменти, когато съзнанието се изправя пред несъзизмерими ситуации, но не много често.
Със смъртта е най-сложно. Процесът към смъртта дава максималното, което една невронна мрежа може да създаде от себе си като креативност тет-а-тет, без да се обляга на някаква историчност или език. Защото сливането на нищото и нещото в едно е трудно. Онези, които отиват към смъртта с екзистенцално захващане на съзнанието им, и учат в процеса, започват да формулират процеси на не-логика подобна на Дзен будизма. Говорят за "да" и "не" едновременно - това е начинът невронната мрежа да научи за смъртта.
Няма много документи и исторически натрупвания за процеса. Това е възможност за автентично научаване и чувстване изотвътре във всяко съзнание.
Големите открития идват може би от смъртта. Например формализацията. Тя не е индуктивна, макар вършенето й може да протича на индуктивни стъпки. Има момент, когато формализацията планира всичко директно, тя не върши нещата "така+", защото вчера ги е вършила "така". Нейната идея е да стигане от "" до "така". Събира буквите и създава. Без индуктивност!
| |
|
Тема
|
Продължение
[re: ...x]
|
|
| Автор |
...x () |
| Публикувано | 11.08.08 08:35 |
|
|
Двете големи идеи за смъртта:
Пълната тангента на втвърдени концепти, които ни поддържат до последния момент (пример: всеки познат начин да се умре).
Пълният кръг на вътрешна "мекота", която е преминала отвъд умирането (пример: няма, но всеки начин в е бил създаден тук).
Hе можем да изкажем позитивно определение за втората идея, защото няма нищо налично, което да я демонстрира. Aко изрека нещо от мен, то това ще премине в премине в първата графа. To ще е отсам само докато го създавам. Доколкото в пътя към смъртта съм в създаване, аз съм в кръга. Но ако съзнанието не може да учи, можем да го видим да продължава в тангента дълго преди фактуалната си смърт. Понякога съзнанието открива пътя на кръга в създаването на вариации върху установените концепти. Това е неговият собствен път.
Откъде сме сигурни, че втората идея съществува изобщо, щом не може да бъде демонстрирана фактуално. Тя е еквивалентна на самото ни протичане "вътре" в системите на тялото ни, и на по-абстрактно, но все така функционално ниво, "вътре" в живота ни. Това протичане има възможност "да научава - като себе си" поради свойствата на паметта. Защо това е кръг, ако е просто функциониране, схващано обикновено напред. И защо е свързано със смъртта, ако е просто съзнанието за живеене. Това е кръг, защото имаме връщане към себе си през паметта, свързваща миналото, в което се самосъдържаме и бъдещето, в което се самополагаме. По втория въпрос - регистрираното отвън мое живеене в света е всъщност живеене на външно утвърдените концепти. Светът не може да регистрира ново живеене. Така всяко истинско живеене умира непрекъснато в мен като част от неговата истинност. Когато го установя в света, то се превръща в част от канализираното, но фалшиво, "живо живеене" на конкретната система към която се захваща. Живеенето на света е това, което повтаря, че е живо. Повтарянето само прикрива факта, че то не е живо, а представлява една система. Ако се върна на мен, когато казвам че съм жив, аз не съм жив. Когато формулирам мисъл, тя вече е умряла. Животът (съзнанието) в мен се събира "капка по капка" от мъртвостта на вселената. Това е естеството на кръга и "нищото" в мен е в центъра на този процес (информационно и онтологически). Истинският ми живот живее, докато е нищо, защото давайки ми се в нещо незабавно се превръща в мъртъв придатък към моята система.
| |
|
Тема
|
Re: Някои противоречия в идеята за смъртта
[re: биorнoзa]
|
|
| Автор | MMM (Нерегистриран) |
| Публикувано | 01.02.09 18:02 |
|
|
Много интересна тема, на която за съжаление не се обърна нужното внимание.
| |
|
Тема
|
Re: Някои противоречия в идеята за смъртта
[re: биorнoзa]
|
|
| Автор |
Numberous (пристрастен) |
| Публикувано | 04.02.09 23:44 |
|
|
Всичко е преходно, непостоянно и относително в Света. Във физиката друго яче казано. Физика не като човешка наука, а като Свят, като театър на материя и енергия, заедно със фона им пространство-времето. Не и в математиката. Нищо не е непостоянно там. Всичко е веднъж за винаги.
Ne vsi4ko e vuzmojno, za6toto nqkoi ne6ta sa napulno sigurni
| |
|
Тема
|
Re: Някои противоречия в идеята за смъртта
[re: MMM]
|
|
| Автор | биorнoзa (Нерегистриран) |
| Публикувано | 06.02.09 21:25 |
|
|
Трябва някак си на смъртта да престане да се гледа като на концепт, който едва ли не може да бъде обяснен диспозитивно, или пък в противоположност на нещо, което като че ли е само по себе си ясно и ценно, а именно - живота. Темата е трудна, обясненията по проблема не могат да бъдат други, освен сложни, та затова и малко от нас се задълбочават по нея...
| |
|
|
|
|