Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 19:19 03.06.24 
Хуманитарни науки
   >> Философия
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
Тема Re: Нещо за красивата смъртнови [re: тpиrлaвa лaмя]  
Авторmmm (Нерегистриран)
Публикувано16.05.06 12:44



"Ако обаче от "субект" разбираш кокошка..."

под субект разбирам ПОЗНАВАЩОТО и в частност самата интенция за познание. Онова, в което обектите се о-глеждат и о-смислят. С други думи субект е онова, което не е обект. Като така, съществува един единствен субект и това съм "аз", от твоя гледна точка - "ти".
Хм... докато не си изясниш това понятие, няма начин да схванеш за какво си говорим в тази тема.

"Какво значи нещо да ти вдъхва смисъл"
в случая употребявам 'смисъл' като синоним на качество. Времето придобива качества като протяжност и посока само през очите на субекта. Което впрочем важи за всички обекти. Обектите нямата качества сами по себе си - т.е. те не съществуват без субект. Това са елементарни положения - съвършено безспорни!

"Много поетично казано, не би било верно ако ти си глътнал цялата вселена (светът)."
светът е винаги цял - под свят, философите разбират битието (това което ти се случва), а не някакви абстрактни фантазми и физически модели.

"Ти си биологична единица, която се състои от тъкани"
А пък ти си малък зелен каменояд.

"Дадох ти дефиниция на "смърт".
Къде? Многократно пояснявам че темата е моята смърт, не чуждата смърт, нито пък смърта на кое да е тяло.


"Светът не е биологична единица. Променя се, но не казваме, че "умира". Използвайте думите правилно, моля!"
Светът, това е моето битие! Не твоето. Думите са употребени точно! А това че светът не бил биологична единица ще взема да си го избродирам на пижамата. Виж - дори тезата че субектът е "същество" е неточна и почива на условност. Остави материята и биологията за други клубове. Биологията е игра, физиката - също, философията - също. Всяка игра си има свои термини и правила. Не ги омесвай. Тук под умиране разбираме прекъсване на битието. Самият факт че нямаме спомен или опит от други битиета, говори че не става дума за проста "промяна".


"Да кажеш, че нещо умира е много поетично, но не е правилно и създава предпоставки за парадокси"
Именно - тук си говорим за парадокса на умирането.


"И когато тая реторика е изпълнена с неточно употребени или дефинирани термини тогава се появяват парадокси."
Напротив - парадоксите се появаяват от нечно-употребявани термини от не-философи. Терминът "моя смърт" е оксиморон. Както и представата за свят, независим от субекта.


"Твоя живот определено не е отворен интервал от време"
Всички "интервали от време" са части от моя живот. Включително и мезозойската ера - щото не някой друг, а аз съм си създал представа за нея.
Употребявай думите точно моля.

"след година 108 идва година 109. Това на лице ли е при тебе"
А ако съм проспал идването на новата 109-та година, това нещо означава ли. Или според теб, когато човек спи е умрял?



Тема Re: Нещо за красивата смъртнови [re: тpиrлaвa лaмя]  
Авторmmm (Нерегистриран)
Публикувано16.05.06 12:50



"пътя на вашата логика е неправилен и за това във философията има "парадокси".
Ти първо разбери за какво си говорим, пък после критикувай



Тема Re: Нещо за красивата смъртнови [re: mmm]  
Автор тpиrлaвa лaмя (новак)
Публикувано16.05.06 13:12



Ти първо разбери за какво си говорим, пък после критикувай

Разбрах. Доказахте ми, че сте безсмъртни.

А ако съм проспал идването на новата 109-та година, това нещо означава ли. Или според теб, когато човек спи е умрял?

Вземи да си починеш малко от четене на книги писани от отдавна умрели глупаци. Философията ти е дошла не малко, а много в повече.

Редактирано от тpиrлaвa лaмя на 16.05.06 13:19.



Тема Re: Нещо за красивата смъртнови [re: xм]  
Авторmmm (Нерегистриран)
Публикувано16.05.06 14:14



Какво искаш да кажеш, когато казваш ""същия субект"? По какво два субекта се отличават един от друг след като те не са част от средата, а са нейна граница? Според мен от началото да края ние си говорим единствено за онова, което ти нарече мета-субект, а аз наричам зрител в киносалона. Не за аз-а, който безспорно е пепел породена от средата. Също така разглеждаш или случая когато "средата поражда субекта" или "субекта поражда средата", но не и случая когато двета са винаги заедно, което е непосредствения безспорен случай.



Тема Re: Нещо за красивата смъртнови [re: тpиrлaвa лaмя]  
Авторmmm (Нерегистриран)
Публикувано16.05.06 14:37



"Вземи да си починеш малко от четене на книги писани от отдавна умрели глупаци."

от умрели или от заспали. Те дори не са заспали защото говорят през мен . един вид мърдат.
И като стана дума за биология , можеш ли да ми кажеш кое умира у едно едноклетъчно, когато се раздели на две. А коя от всичите метаморфози на една пеперуда (яйце-->какавида-->гъсеница и т.н) може да се нарече живот на пеперудата, щото според представата ти за умиране, пеперудата умира много пъти. Въобще грешката която се прави, е че се отъждествява субекта с неговото тяло.



Тема Re: А идеализацията уравнение???нови [re: тpиrлaвa лaмя]  
Автор филocoфeн (Himalaya's fan)
Публикувано16.05.06 14:47



Здравей, видях, че си ми отговарял и наведнаж си поставил страшно много въпроси. Проследих и дискусията ви с mmm. Разбира се, че и аз имам какво да кажа, но съм на работа и не мога да пиша оттук. Ще отговоря като се върна, засега искам да ти кажа и аз нещо за стила си. По принцип на никого не дължа обяснения защо пиша така - пиша, защото така ми харесва, а освен това следва да се предполага, че в клуб Философия влизат да четат и дискутират хора с минимум философска култура. Пиша така, както мисля и съм искрен пред себе си и пред тези, от които съм се учил. А може би трябва да ти кажа, че от години съм се учил на това, за мен този стил е да речем въпрос на талант и професионализъм, от които и самият ти не би се отказал, надявам се... Не може мътната вода да дава мнението си за чистата - за да ме критикуваш за стила на писане си длъжен поне малко да научиш езиковата игра на философстване... Това, впрочем, вече ти бе казано от mmm.

Изказванията ми не са безсмислени, а сложни – и като такива – понеже са философски – докосват без-смислието (т.е. извънредността и нищожността) на световото случване , оспоримостта на всяко формално втеляване, условността и игровата целесъобразност на кое да е значение. Защо са сложни? Защото следят чистата с-ложеност на всяко възможно проявление, т.е. философският език е логосно проникване, то е питане за самата с-ложеност на с-лога; затова и ложето на философа е за съжаление едно прокрустово ложе.

Простата истина прилича на нейното отсъствие. Лао дзъ


Тема Re: Да започнем с метафизичното уравнилованенови [re: тpиrлaвa лaмя]  
Автор филocoфeн (Himalaya's fan)
Публикувано16.05.06 18:19



Ще ти кажа защо се заядох за уравненията. Защото побърза да поставиш въпроса за времето и възможността за неговото мета-физическо прекъсване в пряка зависимост от доказателствата на едно физико-математическо, респ. теоретично обяснение на света. Но забрави, че такива доказателства си остават доказателства само съобразно играта на физика, където времето е величина за съизмерване на движещи се обекти, т.е. винаги изразява математическата, формално-количествена съотносимост на константи и променливи. И да, същността на математическия метод е да работи с уравнения. И именно на този метод се основава положението, че математиката е образец за простота на изразяването на чистия количествен случай, т.е. че всяка пропозиция на математиката трябва да се разбира от самосебе си. Но аз не гледам на света математически, а трансцендентално, т.е. аз изследвам основанията за избор или не на математически (формално-количествен) модел на обяснение, респ. – стойността на възникващите от това теоретични следствия. Така виждам, че методът на математиката, с чиято помощ тя стига до уравненията си, е методът на субституцията. Понеже уравненията изразяват безличието на количествената вариативност и заменяемост на два израза, и ние преминаваме от определен брой уравнения към нови, като в съответствие с уравненията заместваме изразите с други изрази и т.н.д.
От трансцендентална гледна точка аз дешифрирам, че методът на математиката, доведен до привилегированото положение на хиперстаза на епохата (едно нещо е вярно, понеже истината изглежда математически проста!) довежда до количествена уравниловъчност на отделните идентичности под знака на Тъждеството на Цялото. Тоест, във всяка възможна представа за света, повлияна от математическия универсализъм, забелязваме следните две метафизични идеализации: 1) Цялото е винаги повече от единичното, респ. всяко друго е подведено под едно всеобхватно Също, Тъждеството примирява различието винаги и навсякъде; 2) „Това като онова” – такава е общата логическа форма на изказ, създаваща чистата възможност за опитен синтез, респ. за обяснителна връзка между отделностите.

Така стигаме до мета-теоретичния въпрос: на какво основание привилегироваме Тъждеството пред различието, безкрайното пред крайното, цялото пред единичното… и съобразно какви критерии (освен конюнктурни) имажинативните доказателства в областта на физиката би трябвало да коригират всяка една (друга) възможна теоретична схема на обяснение? Отговорът е: няма такова основание! Всичко, което виждаме, би могло да бъде и другояче. Всичко, което изобщо можем да опишем, би могло да бъде и другояче. Няма априори ред на нещата, тъй като методиките за построяване на ред, са всякога случаен, обстоятелствен избор. От своя страна презумпцията за взаимозаменимост на гледните точки е чисто и просто гледна точка, приела условието (по целесъобразност) за универсална/рационална сходимост на възгледите и интерпретациите в един научно конвергиран континуум, в абсолютното пространство-време на вместване на всичко съществуващо.

Но една такава гледна точка е онтологично случайна – тя е самата случайност на случването на света. От трансцендентална гл.т. изборът на уравниловъчен модел на представимост е проблем: проблемът е тъкмо в перспективата да погледнеш себе си и кое да е друго през другото и другояче, а не през тоталната смислова доминанта на уравняващото Също, не през тоталитарната форма на една свръхисторическа, първа идентичност (на Цялото, представимо като математически универсум). Проблемът изхожда от крайността на перспективата, от нейната заменимост, условност, граничност, нищожност. „ПРОБЛЕМ се появява, щом това вътрешно поделяне подели отношението на границата към себе си, а следователно биването-самия-себе-си, идентичността или себе-востта на каквото и да е.” [Дерида, Апории 1998: 26-7] Проблематичен се оказва опитът откъм границите, нищо-жността на същото да удържа хоризонт на единосъщност в самата му запитаност-запътеност от и към другостта.

И тук се прокрадва фигурата на абсолютния, свръх-естествен интервал между действителния и възможен опит, интервал, забележим откъмто границата на вездесъщността, която е обречена да се прекъсне. Такава е структурата на опита: появява се пропаст, абсолютно различие, разходимост между действието „изговаряне на идентичността” и самата идентичност. От такава гледна точка последната се оказва условна, оспорима, фиктивна. Една такава идентичност „пред лицето” на другостта е жива, но тази живост се явява винаги в изоставащия модус на сказание, т.е. последействие, пост-скриптум. Интервалът (във времето) между изговореното сказание и неговото обясняващо съдържание постфактум, си остава самата загадъчна извънмерност на опита, погледната през рефлексията на субект; този интервал е извънмерен и на практика, непреодолим.

Простата истина прилича на нейното отсъствие. Лао дзъ


Тема Re: Нещо за красивата смъртнови [re: mmm]  
Автор(Нерегистриран)
Публикувано16.05.06 22:24



мета-субектът не може да бъде познат. аз също не говоря за "аз"-а.
връзката между субект-среда съществува и в двете крайни положения, които аз вече разгледах, но тази връзка е още по-акцентирана в случая на взаимопораждане. понеже аргументът се гради именно на тази връзка, то той ще остане валиден и дори ще се засили в случая на взаимопораждане.

мета-субектът, да разгелдаме един от вариантите: някой, който наблюдава, някой, който сменя наблюденията. мета-субектът е прекъсващият връзката среда-субект, докато за субекта тази връзка никога не може да прекъсне. това е така, защото същността на субекта се състои именно във връзката, която вплита неговите преживявания във средата. когато това спре, той изчезва.

пример: аз, който съпреживявам кино филм, да речем. да разгедаме това съпреживяващо случване като виртуален субект. та този фиктивен субект не може да живее извън съпреживяването на филма. аз, който си спомням за това съпреживяване, не съм онзи виртуален субект, който е съществувал тогава. той е изчезнал.

тогава аз, който се явявам мета-субект относно фиктивния кино-субект, съществувал по време на прожекцията, не мога да бъда "онзи субект". даже аз нямам много общо с него, нашата общност е била във случването, не във спомена, а случването е ставало само в средата на прожектирания филм.

така ако някой мета-субект съществува за теб, то той би бил нещо много друго от теб. друг е въпросът дали "субектността" е универсално разпространена. (тоест дали онзи мета-субект трябва да е същински субект относно негова си среда или не)



Тема Re: За перформативизма и духа на Времетонови [re: филocoфeн]  
Автор филocoфeн (Himalaya's fan)
Публикувано17.05.06 10:53



Разнищването на темата ни доведе до апорията на времето. Обговарянето на времето не е събитие на времето – то (обговарянето) като философско събитие, е всякога несвоевременно. Жил Дельоз:

„Присъщо на модерната философия е превъзмогването на алтернативата времево-безвремево, историческо-вечно, особено-универсално. След Ницше откриваме несвоевременното като по-дълбоко от времето и вечността: философията не е нито философия на историята, нито философия на вечното, а несвоевременна, винаги и само несвоевременна, тоест „против това време, работеща, надявам се, за едно предстоящо време””.

Несвоевременното не предполага иманентната вписаност на питащия субект в хоризонта на времето: тъкмо въпросът за същността на времето е вече несвоевременен, доколкото бива оспорена една предвзета идентичност на времето. Парадоксът на времето се диктува от философското забелязване, че сега-то на рефлексията не е еднопорядково със сега-то на света. Именно в сега-то на „настоящето” времето не е актуално дадено като такова. Това, което е сега, винаги е вече минало. Т.е. недоразумението се получава от факта, че настоящето е рефлективен модус, доколкото мисленето мисли актуалността във възможност; настоящето не е реално настояще, а току-що отминалото на това, което актуалността на самото-мислене-като-акт произведе. Усетът за живо настояще се разминава с миналото, в което се озовава рефлексията. В този нов модус на току-що отминалото се разполага съществото (което не следва прибързано да обявяваме за "субект"!) , чиято крайност се предпоставя в сказание за настояще на мисленето (принципен обхват на възможностите през моето тяло), което мисли СЪЩОТО откъм настоящето. Но в самата пространствена отдалеченост от мисленето на настоящето през същество вече се появяват миналото и бъдещето като степени и интервали на отдалеченост/приближеност спрямо точката, която описва движенията в презумпцията на еднопосочна необходимост.

Значи, философията пита „Що е време?” не от гледна точка на някаква историческа, епохална, метанаративна легенда за време, а от гледна точка на това, че няма такова нещо като привилегирована легенда – за каквото и да е. Всяко изказване на времето е парадоксално, доколкото време може да се мисли, че тече, само чрез положен чрез време обект.

Времето се оказва белег за апоретичност на опита, доколкото философията именно като рефлексия е единственото знание, което ясно отграничава действителен от възможен опит. Цялото математическо естествознание, приемайки презумпцията за неоспоримо самоидентична вселена, е натикано в системата на възможния опит. Възможният опит е теоретичният опит, а практиката, съобразена с последния, е конвенционално предрешена от епохално утвърдени поведенчески последователности и перформативни нормативи. Практиката не е действителен опит, оттук – тя е напълно фиктивен критерий на истината, доколкото общото, самоидентичното са предпоставени в един кохерентен телос на абсолютна референциалност на „значения” и „действителни”, отчужден от самата възможност за рефлективно запитване, респ. за проблематизиране на изходните предпоставки. Така практиката укротява, но не измества извечния натиск откъм границите на системата – затова практиката не е в състояние да реши нито един екзистенциален проблем, не премахва в субекта чувството за изначална тревожност. Идентичността на системата изисква не само нарочване, но и удържане. Тъкмо това удържане извечно бива оспорвано феноменално. Конвенционалната валидност на значенията се оказва екзистенциално несамодостатъчна. Смъртта дебне значенията на прага на техния триумф. Това е така, понеже изначалният натиск на феномените не се култивира докрай само заради някаква си техническа или формално-количествена експанзия. Практиката си остава несамодостатъчна – един условен, модернистичен перформанс, т.е. превенция и „застраховане” в лоното на познавателно и инструментално укротяване. Но тъкмо това я лишава от диалектичност, доколкото, подвластна на разказите, паметта и историческите наративи, тя не допуска достоен отговор на самата действителност, оставяйки субекта залутан сред фикции на повторения, способности, среда на обитаване, традиции, норми, които го вкаменяват и му вменяват статукво на вторичен и недействителен. Субектът не е в състояние да надмогне статистичната матрица на символите и цифрите. Практиката е изцяло в предопределеното познато и с оглед на присъствието, практика под „заплахата” от изпускане на контрола. Тя, както казах, не премахва извечната тревожност от натиска на неопределеното – понеже и средствата, и условията са различени от субекта; те са легализирани инструментални посредници за частичното укротяване на неопределеното, за удържане на определеност, но само в условни, средностатистични, консенсусни граници. Те са среда на пребиваване. Така реалният субект бива изцяло припознаван в „легендата за субекта” – в един абсурден перформанс на Модерността, в който и самият субект – границата на системата, откритостта към действителното, поемащият действието, призваният да контролира имитациите отвън и отведнъж (с което да не допуска да бъде лъган!) – та именно този въпросен субект… бива сведен до средство, до един-сред-множество. Но единство на света няма как да бъде удържано от средство и чрез средство - едно такова по-средствено удържане всъщност не е удържане; единство на света се събира отведнаж като чист случай и през субект - не "в пространството и времето", а преди "пространство" и "време"... и като първата изнамерена случайност на целеполагането. Пространство и време са постфактум белези на разпознаващо описание на цялото.

В неяснотата около субекта като съзнание за световност се крие разковничето на предпоставката и в тази тема (както и в други) да си говорим, а да не се чуваме. Ние сме в различни плоскости. За да се разберем, играта по специфични правила - играта на философия, ни е нужна като въздух.


Простата истина прилича на нейното отсъствие. Лао дзъ


Тема Re: Нещо за красивата смъртнови [re: xм]  
Авторmmm (Нерегистриран)
Публикувано17.05.06 10:59



Според мен чистият субект, субектът в качеството си на познаващото, не е обвързан с конкретна среда, а със среда въобще. Необходимото и достатъчно условие за съществуване на субект е наличието на удивлението-констатация: "там нещо има!" или "съществува нещо!".
Проблемът със смъртта, така както аз го виждам, се съдържа във въпроса - възможно ли е тази констатация да изчезне, след като я има. Щото ако е възможно, това би означавало, че констатацията никога не я е имало. Което от своя страна си е дебел парадокс, понеже "съществува нещо" е единствената безспорна констатация, която познавам.

И аз съм фен на механистичните постановки, където всичко ми е подредено, но струва ми се интерпретираш аналогията с киното твърде буквално. Не че така възможност е несъстоятелна, но тя не решава парадокса със смъртта на чистия субект.
Моята интерпретация е следната: мета-субектът не се вживява в главната роля в качеството на симулирано съпричастие от зрител, а в качеството на главен актйор. За да бъде изиграна ролята/животът перфектно, професионалният актйор "забравя" всички други роли, които някога е играл. В този смисъл симулацията се съдържа в акта на забравяне, на отхвърляне на опита, на изтриване на вече познатото. Някои го наричат смърт, ти - прекъсване на връзката субект- конкретна среда. Без това прекъсване би било невъзможно субектът да се яви като граница на света, просто защото светът ще се окаже хем без граници, хем тотално опознат, а концентрацията "там нещо има" ще се размие в липсата на каквото и да било удивление.
И не е важно дали през антракта мета-субектът има свой живот, дали си възвръща паметта и всички възможни жизнени опити, които така или иначе му принадлежат.

"...даже аз нямам много общо с него, нашата общност е била в случването, не във спомена, а случването е ставало само в средата на прожектирания филм."

само ще вметна, че общност в спомена е общност на аз-ве, а не на субекти.
Въобще чистият субект не може да има множествено число. Образно казано, аз и ти сме една и съща програма, обработваща различни входни данни/среди и притежаваме уникални IP-та (Аз-ове) чрез които комуникираме. Този вариант обаче също си има трески - "дугият живот" и "живота на другия" се оказват излишни, необходим е само един живот, който се повтаря непрекъснато - програма, която се рестартирта периодично.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.