Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 06:02 30.05.24 
Хуманитарни науки
   >> Философия
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема Re: Език и мислененови [re: zaphod]  
Автор Bylgarinyt ()
Публикувано26.02.03 08:59



:-) Е да де, ама не всеки човек може да твори. Аз за това ти говоря като цяло. Не само мисловен синтез, ами и и творчески, който па си е мисловен, ама на ниво малко по-далечно от строго логичното :-) Там си требе и пряко наблюдение на реалността и т.н. Нали затова се боря да измислям разни алгоритми за разпознаване на визуални образи и т.н.
Да може ПиСи-то само да си извежда заключенията ("пускам предмета от кулата - и той "пада". "Удрям топката и тя "лети" по те "такава траектория" " и т.н.
Така че само с теста на Тюринг не става за да има пълен интелект в машината. Така тя би могла да се учи само от това, което сме написали, че (уж) е вярно. :-) Става нещо като машина "зубър" :-)
А "протоколът" на езикът е май това, което "чуваш" в главата си, докато мислиш. "Думите" в главата ти са главно "звукова" символика. Много често ти ползваш и "визуална" символика.
Поне при мен е така :-)
Аааре... :-)



Тема Re: Език и мислененови [re: Bylgarinyt]  
Автор Sheik Yerbouti (The Blues Lover)
Публикувано26.02.03 14:30



Ami e tuka go ima - http://www.philosophy.ru/library/library.html
Ima i mnogo drugi, ama mnogo celi knigi i statii, velik sait...
tysish: "A TREATISE OF HUMAN NATURE" by David Hume, ima go na anglijski...
Eto ti pasaja...

OF IDEAS, THEIR ORIGIN, COMPOSITION,
CONNEXION, ABSTRACTION, ETC.

SECT. I
Of the Origin of our Ideas.
---------------------------------
All the perceptions of the human mind resolve themselves into two distinct kinds, which I shall call IMPRESSIONS and IDEAS. The difference betwixt these consists in the degrees of force and liveliness, with which they strike upon the mind, and make their way into our thought or consciousness. Those perceptions, which enter with most force and violence, we may name impressions: and under this name I comprehend all our sensations, passions and emotions, as they make their first appearance in the soul. By ideas I mean the faint images of these in thinking and reasoning; such as, for instance, are all the perceptions excited by the present discourse, excepting only those which arise from the sight and touch, and excepting the immediate pleasure or uneasiness it may occasion. I believe it will not be very necessary to employ many words in explaining this distinction. Every one of himself will readily perceive the difference betwixt feeling and thinking. The common degrees of these are easily distinguished; tho' it is not impossible but in particular instances they may very nearly approach to each other. Thus in sleep, in a fever, in madness, or in any very violent emotions of soul, our ideas may approach to our impressions, As on the other hand it sometimes happens, that our impressions are so faint and low, that we cannot distinguish them from our ideas. But notwithstanding this near resemblance in a few instances, they are in general so very different, that no-one can make a scruple to rank them under distinct heads, and assign to each a peculiar name to mark the difference.(1)

There is another division of our perceptions, which it will be convenient to observe, and which extends itself both to our impressions and ideas. This division is into SIMPLE and COMPLEX. Simple perceptions or impressions and ideas are such as admit of no distinction nor separation. The complex are the contrary to these, and may be distinguished into parts. Tho' a particular colour, taste, and smell, are qualities all united together in this apple, 'tis easy to perceive they are not the same, but are at least distinguishable from each other.

Having by these divisions given an order and arrangement to our objects, we may now apply ourselves to consider with the more accuracy their qualities and relations. The first circumstance, that strikes my eye, is the great resemblance betwixt our impressions and ideas in every other particular, except their degree of force and vivacity. The one seem to be in a manner the reflexion of the other; so that all the perceptions of the mind are double., and appear both as impressions and ideas. When I shut my eyes and think of my chamber, the ideas I form are exact representations of the impressions I felt; nor is there any circumstance of the one, which is not to be found in the other. In running over my other perceptions, I find still the same resemblance and representation. Ideas and impressions appear always to correspond to each other. This circumstance seems to me remarkable, and engages my attention for a moment.

Upon a more accurate survey I find I have been carried away too far by the first appearance, and that I must make use of the distinction of perceptions into simple and complex, to limit this general decision, that all our ideas and impressions are resembling. I observe, that many of our complex ideas never had impressions, that corresponded to them, and that many of our complex impressions never are exactly copied in ideas. I can imagine to myself such a city as the New Jerusalem, whose pavement is gold and walls are rubies, tho' I never saw any such. I have seen Paris; but shall I affirm I can form such an idea of that city, as will perfectly represent all its streets and houses in their real and just proportions?

I perceive, therefore, that tho' there is in general a great, resemblance betwixt our complex impressions and ideas, yet the rule is not universally true, that they are exact copies of each other. We may next consider how the case stands with our simple, perceptions. After the most accurate examination, of which I am capable, I venture to affirm, that the rule here holds without any exception, and that every simple idea has a simple impression, which resembles it, and every simple impression a correspondent idea. That idea of red, which we form in the dark, and that impression which strikes our eyes in sun-shine, differ only in degree, not in nature. That the case is the same with all our simple impressions and ideas, 'tis impossible to prove by a particular enumeration of them. Every one may satisfy himself in this point by running over as many as he pleases. But if any one should deny this universal resemblance, I know no way of convincing him, but by desiring him to shew a simple impression, that has not a correspondent idea, or a simple idea, that has not a correspondent impression. If he does not answer this challenge, as 'tis certain he can-not, we may from his silence and our own observation establish our conclusion.

Thus we find, that all simple ideas and impressions resemble each other; and as the complex are formed from them, we may affirm in general, that these two species of perception are exactly correspondent. Having discovered this relation, which requires no farther examination, I am curious to find some other of their qualities. Let us consider how. they stand with regard to their existence, and which of the impressions and ideas are causes, and which effects.

The full examination of this question is the subject of the present treatise; and therefore we shall here content ourselves with establishing one general proposition, That all our simple ideas in their first appearance are deriv'd from simple impressions, which are correspondent to them, and which they exactly represent.

In seeking for phenomena to prove this proposition, I find only those of two kinds; but in each kind the phenomena are obvious, numerous, and conclusive. I first make myself certain, by a new, review, of what I have already asserted, that every simple impression is attended with a correspondent idea, and every simple idea with a correspondent impression. From this constant conjunction of resembling perceptions I immediately conclude, that there is a great connexion betwixt our correspondent impressions and ideas, and that the existence of the one has a -considerable influence upon that of the other. Such a constant conjunction, in such an infinite number of instances, can never arise from chance; but clearly proves a dependence of the impressions on the ideas, or of the ideas on the impressions. That I may know on which side this dependence lies, I consider the order of their first appearance; and find by constant experience, that the simple impressions always take the precedence of their correspondent ideas, but never appear in the contrary order. To give a child an idea of scarlet or orange, of sweet or bitter, I present the objects, or in other words, convey to him these impressions; but proceed not so absurdly, as to endeavour to produce -the impressions by exciting the ideas. Our ideas upon their appearance produce not their correspondent impressions, nor do we perceive any colour, or feel any sensation merely upon thinking of them. On the other hand we find, that any impression either of the mind or body is constantly followed by an idea, which resembles it, and is only different in the degrees of force and liveliness, The constant conjunction of our resembling perceptions, is a convincing proof, that the one are the causes of the other; and this priority of the impressions is an equal proof, that our impressions are the causes of our ideas, not our ideas .of our, impressions.

To confirm this I consider Another plain and convincing phaenomenon; which is, that, where-ever by any accident the faculties, which give rise to any impressions, are obstructed in their operations, as when one is born blind or deaf; -not only the impressions are lost, but also their correspondent ideas; so that there never appear in the mind the least traces of either of them. Nor is this only true, where the organs of sensation are entirely destroy'd, but likewise where they have never been put in action to produce a particular impression. We cannot form to ourselves a just idea of the taste of a pine apple, without having actually tasted it.

There is however one contradictory phaenomenon, which may prove, that 'tis not absolutely impossible for ideas to go before their correspondent impressions. I believe it will readily be allow'd that the several distinct ideas of colours, which enter by the eyes, or those of sounds, which are convey'd by the hearing, are really different from each other, tho' at the same time resembling. Now if this be true of different colours, it must be no less so of the different shades of the same colour, that each of them produces a distinct idea, independent of the rest. For if this shou'd be deny'd, 'tis possible, by the continual gradation of shades, to run a colour insensibly into what is most remote from it; and if you will not allow any of the means to be different, you cannot without absurdity deny the extremes to be the same. Suppose therefore a person to have enjoyed his sight for thirty years, and to have become perfectly well acquainted with colours of all kinds, excepting one particular shade of blue, for instance, which it never has been his fortune to meet with. Let all the different shades of that colour, except that single one, be plac'd before him, descending gradually from the deepest to the lightest; 'tis plain, that he will perceive a blank, where that shade is wanting, said will be sensible, that there is a greater distance in that place betwixt the contiguous colours, than in any other. Now I ask, whether 'tis possible for him, from his own imagination, to supply this deficiency, and raise up to himself the idea of that particular shade, tho' it had never been conveyed to him by his senses? I believe i here are few but will be of opinion that he can; and this may serve as a proof, that the simple ideas are not always derived from the correspondent impressions; tho' the instance is so particular and singular, that 'tis scarce worth our observing, and does not merit that for it alone we should alter our general maxim.

But besides this exception, it may not be amiss to remark on this head, that the principle of the priority of impressions to ideas must be understood with another limitation, viz., that as our ideas are images of our impressions, so we can form secondary ideas, which are images of the primary; as appears from this very reasoning concerning them. This is not, properly speaking, an exception to the rule so much as an explanation of it. Ideas produce the images of them. selves in new ideas; but as the first ideas are supposed to be derived from impressions, it still remains true, that all our simple ideas proceed either mediately or immediately, from their correspondent impressions.

This then is the first principle I establish in the science of human nature; nor ought we to despise it because of the simplicity of its appearance. For 'tis remarkable, that the present question concerning the precedency of our impressions or ideas, is the same with what has made so much noise in other terms, when it has been disputed whether there be any innate ideas, or whether all ideas be derived from sensation and reflexion. We may observe, that in order to prove the ideas of extension and colour not to be innate, philosophers do nothing but shew that they are conveyed by our senses. To prove the ideas of passion and desire not to be innate, they observe that we have a preceding experience of these emotions in ourselves., Now if we carefully examine these arguments, we shall find that they prove nothing but that ideas are preceded by other more lively perceptions, from which the are derived, and which they represent. I hope this clear stating of the question will remove all disputes concerning it, and win render this principle of more use in our reasonings, than it seems hitherto to have been.

Are az dovechera she vidq mneniqta, che sega trebe da hodq da bachkam, do skiv...

This is the CENTRAL SCRUTINIZER . . .


Тема Re: Език и мислененови [re: Bylgarinyt]  
Авторzaphod (Нерегистриран)
Публикувано26.02.03 19:22



верно е, ползва се и визуална символика. на това му се вика "представям си"
ама за теста на тюринг не съм съгласен. сядам значи на терминала и казвам на компота: "виж сега, изтървах си ключовете зад леглото, какво да направя". ти може да му напълниш главата с какво ли не, ама не можеш да му заложиш всички такива въпроси. така че като му задам два-три ще ти кажа дали е човек или не. ще те спаси само ако му заложиш наистина способност да мисли, а не само говорящ алгоритъм. дори да може да решава само най-прости задачи, сам ли ги решава, значи мисли. а това със написването на гениална творба е просто много силен вариант на изваждането на ключа из под леглото. когато шимпанзетата вадят фъстъци с клечка, те проявяват същото нещо като хората строящи самолети - разликата е само количественна.



Тема Re: Език и мислененови [re: zaphod]  
Автор Bylgarinyt ()
Публикувано26.02.03 22:18



Ами, ок :-)
Значи ти смяташ, че всичкото друго творчество е просто "мислене", но на различно "ниво"?
Аз не съм съгласен. За мен рисуването на една картина или композирането на една песен няма нищо общо с мисленето. Ако има, то е мнооого малко. Там се твори със съвсем други "центрове".
Като му кажеш на компютъра на Тюринг да ти нарисува едно жУвотно, или да ти измисли една мелодиика, да видим дали ще мине теста или не :-)
А за "помощта с ключовете" - ами аз от както влизам в този клуб, пиша идеи, които се надявам да се разберат, като такива, които се опитват да опишат човешкото мислене от кибернитична гледна точка. И точно затова едно време подхвърлих идеите с "манипулацията на абстрактните визуални фигури" като биващо "основа" на мисленето, ама май никой не ме разбра (освен може би ти).
Като му кажеш ма ПиСи-то "изтървах си ключовете зад канапето" то трябва първо да има "добра култура" и да се "сети", че говориш за канапе някъде при теб. Ако не знае със сигурност къде, ще започне да ти задава въпроси: "Кое канапе?", "Това във твоята къща ли?", "Зад самото канапе ли ги изтърва?","Не можеш ли просто да се наведеш и да ги вземеш" (тук ще проличи, че машината няма "културен" опит, защото всеки знае, че когато някой каже "Изтървах ги ключовете зад НЕЩО", зад това НЕЩО има някаква преграда. ПиСи-то може да ти зададе още куп въпроси, но ако преди това си го "натъпчил" с "опит", то може направо директно да ти каже: "Тежко ли е канапето?" "Опитай се да го поместиш", "Ако пък не става, опитай да бръкнеш с нещо под леглото" (което пак би изисквало "опит").
Но самата база на всичките тези разсъждения е като цяло "визуална" (графична среда).
Като кажеш: "Изтървах си ключовете зад канапето" то моментално ПиСи-то трябва да транслира тези думи, като действие от абстрактни фигури.
В полето на "представата" ще имаме следният сценарий:
Ти, под формата на абстракция за теб (като начало можеш да ползваш разни линийки и фигурки в комбинация, която те представят теб, така както си заучил ПиСи-то да те познава.) си изпускаш ключовете (всяко действие просто се емулира) (ключовете - същото като теб, само че във форма на "ключове" например) зад канапето (рисува се канапе по горния (абстрактен) критерий и ключовете се изпускат зад него). Всичко трябва да е в 3Д. А може и първо да се изрисуват обектите и после да се "извърши" действието. Позиционирането на обектите или може да бъде строго зададено от теб (канапето е там и там спрямо мен и т.н.) или ПиСи-то може да си генерира произволно, или да изведе от "опита" си.
Оттам ПиСи-то има (визуална) информация, затова какво си направил. И ако нещо не му достига, започва да пита (а пита толкова повече, колкото по-малко опит има) :-)
Мога да продължа с "теорийките" си, ама виждам никой не се интересува, така че ще си мисля сам по тия неща.
Ааайде. :-)



Тема ТИ СИ ПИШИ -НИЕ ЧЕТЕМ :)нови [re: Bylgarinyt]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано27.02.03 00:26



Здравей,
Ама вие май свикнахте да ви опонират постоянно и мислите че като никой не протестира против казаното от вас значи никой не се интересува..
Не е така..ние четем.. всичко четем и разсъждаваме наум...:)
доскоро!

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема Re: Език и мислененови [re: Bylgarinyt]  
Автор Sheik Yerbouti (The Blues Lover)
Публикувано27.02.03 00:48



Ami hora az kato cqlo sym syglasen s vas (teb i Petkov) po vyprosa za edno takova razbirane na skeleto na misleneto i vhod/izhoda. Dori si mislq, che pri napravata na pyrviq kompiutyr moje bi bez da osyznava tova, dali John Atanasov ili kojto i da e tam prosto e reflektiral vyrhu choveka i mu e vzaimstval shemite, dokolkoto taka si gi e predstavql. Malko samo me pritesnqva taq granica mejdu syznatelno i bezsuznatelno, za koqto govorish. Malko po-trudno mi se struva dobre da q opredelish tochno neq, zashtoto vse pak za tova deto e bezsyznatelno imash informaciqta si samo ot nabliudeniq vyrhu dejstviq i t.n., no bog znae kakvo oshte stava tam...

Problema e naistina v tova kompiutyra da se nakara da misli KREATIVNO, a ne prosto da dyvche vyvedenata predvaritelno informaciq. Tova she reche, che toj syvsem trebe da si e kato chovek, demek da trupa opit s godinite, no veroqtno da go pravi po-dobre i t.n..., no toj trqbva da moje i da evoliuira inache shte si ostane kofa s komandi...demek moje bi mu trebe syznanie, trebe mu az, koeto da go vodi, a i edno pod-Az koeto da mu e bios-a i operacionata sistemka, a i sredata za mnogo smetki, koito da ne se butat v Az kydeto nqmat rabota. Az trqbva da se chuvstva qsno sys sebe si i da pravi resheniq, makar i butano ot podaz...E taka maj e i pri choveka Ta eto ti go izkustveniq intelekt - chist chovek, no napraven ot jici, hehe, ami maj togava trebe pyrvo da porabotim oshte dosta vyrhu sebe si ili mislite, che bez da znaem sebe si moje da napravim neshto po-dobro?

P.S. Veche poznavam edin deto moje da igrae shah bez da gleda dyskata i toj e golqm idiot

This is the CENTRAL SCRUTINIZER . . .


Тема Re: Език и мислененови [re: Sheik Yerbouti]  
Автормиcлeщият (Нерегистриран)
Публикувано28.02.03 01:35



Всеки индивид възприема обективността по един единствен и неповторим начин - при това в определен (единствен) момент. Следователно, всяко възприятие е строго индивидуално (още повече, че възприятията заедно с опита стават по общи, сложни и абстрактни) и всяка дума, която се опитва да го изрази е нагла (макар и непреднамерена) лъжа.



Тема Re: Език и мислененови [re: миcлeщият]  
Автор Sheik Yerbouti (The Blues Lover)
Публикувано28.02.03 01:52



Abe da ama vse pak se razbirame nali? Ima i edno neshto deto mu vikat intersubektizym - e da za mene unikalno, no spodelimo...

This is the CENTRAL SCRUTINIZER . . .


Тема Re: Език и мислененови [re: Sheik Yerbouti]  
Автор wilhelmmeister (новак)
Публикувано04.03.03 18:16



Много се радвам, че някой най-после се съгласи да разглежда мисълта от логическа гледна точка, а не като психологически процес. Аз отдавна отварям дума за това в този клуб, ама се срещам с тотално неразбиране. То всъщност е неразбиране на това, с което се занимава логиката и философията, преодолявайки го, му е лепнала етикета "психологизъм в логиката".

О.К. а сега, дали логическите форми, които изследва логиката и които се проявяват и в езика, паралелно на мисленето и действителността. Според мен не са абстрахирани от представите, в този смисъл, че все едно да имат представите за предпоставки (традицията на англииския емпиризъм), а по-скоро обратно, логическите форми са необходими условия за представите, за обективния свят, за мисълта.



Тема Re: Език и мислененови [re: wilhelmmeister]  
Автор Sheik Yerbouti (The Blues Lover)
Публикувано05.03.03 00:40



Da te razbiram li taka: tezi logicheski formi sa si chisto i prosto formite na samoto mislene - "logikata e nauka za formite na misleneto". Chrez teh nie modelirame sveta, zashtoto te sa predi vsqka setivnost, a po-skoro vsqka setivnost minava prez tqh. Ezika e edno izlizane navyn na tezi stukturi, noseshti sydyrjanieti ot pametta. (togava matematika ta i logikata ne sa li izlizaneto na tezi formi, prosto kato formi v edin dosta oprosten ezik?). Problem razbira se moje da se tyrsi v tova, che kato mislene te sa strukruri smisyl, a kato ezik te obiknovenno sa mnogosmisleni strukturi.
Sega moje da zaformim edin takyv vypros - dali tezi formi naistina sa taka a priori ili se dobivat v procesa na izrastvane v ranna vyzrast, na baza na abstrakcii ot razlicnite empirii, e razbira se trebe da ostanat nqkakvi vrodeni operacii, chrez koito da se izvyrshva abstrahiraneto. Ta: a priori ili a posteriori sa logicheskite formi, a moje bi nqkoi taka, a drugi onak? Tova obache vodi do nujdatata da definirame "logicheski formi" po-konkretno i obstojno za da ne se zarovim v oniq lajna deto bqhme zadylbali v prednite belejki...ti kak mislish?
a i drugi - korektno li e da se govori za "logicheski formi" (ako priemem, che sa nqkak a posteriori) i "metodi", "funkcii" za tqhnoto izvlichane, kato za neshta ot edin porqdyk? Ne sa li po-skoro togava otneseni kym dva syvsem razlichni aspekta na razumnostta?

This is the CENTRAL SCRUTINIZER . . .



Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.