Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 19:33 14.06.24 
Фен клубове
   >> Фентъзи
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
Тема Re: Мъглявините на Авалоннови [re: Davie]  
Автор armydreamer (дете)
Публикувано29.06.04 21:27



Не се шегувам. Мъглите на Авалон е едно от най-стойностните фентъзита, които съм чел и това винаги съм го твърдял.
На мен малко ми пука за легендите за Артур и нямам нищо против версиите на Брадли - още не ми е напълно ясно кое как (евентуално) е станало. За мен, Брадли не е забъркала каша, а е разказала по-интересна история.
Написах смелост, защото съм останал с впечатлението, че тази легенда е с особено значение за някои хора (и творци). Струва ми се нормално всяко отклонение от канона (доколкото той е възможен, когато става дума за митове) да се нарече смела постъпка. 'Добрата' Моргана и отношенията между Артур и Ланселот, макар и с нищо изненадващи или шокиращи, са в разрез с "оригиналните" и описването им по този начин е леко рисковано - дори в чисто комерсиален план, където шансът феновете на фентъзито (историята?) да обявят произведението за гавра и да не я купят или да се втурнат да четат различното, е горе-долу 50 на 50. Сещам се за Карл Глогауър, който се върна назад във времето, за да докаже, че Христос не е нищо повече от архетип, и си мисля, че тези погледи са си проява на смелост. Макар че, фантастиката е (или по-скоро създава впечатление за) един отворен за всичко жанр и може би да си говорим за смелост в рамките му е донякъде безсмислено.
Аз не ги обявявам за велики заради четивността им (велики четивни книги е оксиморон ;)), а заради игрите на Брадли с образите и идеите (на мен ми се сториха оригинални) - героите и ситуациите, я които бяха поставени, са толкова много и толкова различни, че с еднаква сила могат да минат и за оригинални и крайни, и за стереотипни и плоски, което си е най-малкото интересно за проследяване.
Другите книги са предистория, която не ми е много по вкуса. Идеята е, че обитателите на Авалон са оцелелите жители на Атлантида. Това, заедно с темата за прераждащите се Бог и Богиня с много лица, е преексплоатирано от Брадли и резултатът е в повечето случаи скука. Да не говорим, че последните романи са дописвани от Диана Паксън.


Брадли е по-добрият разказвач, защото книгите й се четат по-лесно, минават без проблеми през читателския тракт и т.н. Но... Добър разказвач не означава добър писател и не е друга дума за 'автор на велики книги'. Така че, в стилистично отношение Брадли наистина не блести. Симънс определено е по-добър с думите, което, за мен, моментално го прави по-добрият писател от двамата. Че е креативен, креативен е, но къде видя изключителна оригиналност в книгите му?
И двете книги са велики, всяка по различен начин. Хиперионите са ми по-любими, но Брадли ми е по-близко до сърцето от Симънс . (Имам някакъв, не много ясен и за мен самия, проблем с Големите Американски Автори от Последните 20 г. - Симънс и Кард.) Величието на двете произведения не е едно и също - те са твърде различни. В това 'съревнование' Брадли има едно предимство - нейната книга е с по-голямо значение за модерната литература от тази на Симънс. Тя се преиздава, изучава, интерпретира вътре и извън жанра вече две десетилетия, докато Хиперион няма изгледи да се превърне в нещо повече от това, което е (а и то е доста спорно): най-голямата фантастична книга за '90те години. Защо Хиперион, въпреки 'величието' си, не успя да излезне от рамките на жанра и да достигне до по-голяма аудитория (както предишните големи фантастични книги - Странника, Дюн, Далгрен, романите на Кларк, на Азимов, Цветя за Алджърнън, Невромантик, нещата на Стругацки, Лем), е загадка за мен, чийто отговор се крие или в самия жанр и състоянието му днес, или в качествата на Симънс като писател. Засега, колкото и да не съм ентусиазиран по отношение на Симънс и творчеството му, имам повече причини да вярвам в първото. Но това е друга тема .

drink up, dreamers, you're running dry


Тема За феминизманови [re: arc-en-ciel]  
Автор armydreamer (дете)
Публикувано29.06.04 21:39



Може би заради женската гледна точка (първо, предвидимо и недостатъчно) и заради това как тя, в един момент минава на заден план и историята става разказ от езическа гледна точка, като противостоящите религии са "полово" натоварени . Нещо като обществата в Освободеният, но това май само аз го виждам, така че всичко може да идва от моя телевизор. А и да не забравяме кой е първоизточник на този слух - самата Брадли .

drink up, dreamers, you're running dry


Тема Re: феминизъмнови [re: arc-en-ciel]  
Автор DavieМодератор (пристрастен)
Публикувано30.06.04 09:18



Поздравления за последното изречение!

To hear, one must be silent.


Тема Re: Мъглявините на Авалон [re: Umbriel.]  
АвторJohnDaniles (Нерегистриран)
Публикувано30.06.04 10:02



"Екскалибур" на Бурман е може би най-добрата екранизация по темата досега. Едно от наи-уникалните филмови зрелища въобще - музиката, мистиката и усещането са ненадминати.



Тема Re: Мъглявините на Авалоннови [re: armydreamer]  
Автор DavieМодератор (пристрастен)
Публикувано30.06.04 10:11



Така да бъде. Имаш толкова право на твоето мнение, колкото и аз - на моето. Ако продължа този спор, ще го превърна в спор за вкусове, пък това е безсмислено. Вече стана ясно, че виждаме / не виждаме различни неща в 'Мъглите на Авалон'.

Само една малка вметка по повод на смелостта (що така се хванах за тази дума??). В 'Камъните на силата' на Гемел (дано не бъркам заглавието) също имаше залитане към легендата за Артур. Не по съвсем стандартния начин. Същата легенда се експлоатира и от Бърнард Корнуел в 'Сказание за Артур'. И тези книги нямат много общо със 'стандартната' версия на легендата. Това са 2 книги, за които се сещам на прима виста и които съм чела. Сигурна съм, че има още десетки автори, пишещи литературни измислици за Артур - една легенда с наистина особено значение. Съжалявам, ама не го приемам за смелост - Брадли е просто една от многото.

Брадли да се изучава и да има значение за модерната литература? Струва ми се прекалено.

Не те разбрах за 'излизането от жанра'. Според мен, аудиторията на изброените от теб фантастични книги и автори е основно сред четящите фантастика. Някои от тях дори не са особено популярни сред всички четящи фантастика. Винаги има книги, които поради една или друга причина достигат и до по-широк кръг от 'външни' хора, но това, според мен, не зависи толкова от самите книги, колкото от външни фактори (обществени настроения, технологичен напредък, маркетинг и т.н.). Не отстоявам тезата, че Хиперион е една от най-великите книги. Намирам я за много добра, но не си падам по тежките квалификации. В тази тема просто я използвах за пример - стори ми се достатъчно противоположен.

П.П. За оригиналността на Симънс - например повечето от историите на поклонниците в първата книга на мен ми се сториха много оригинални. Но пък как се чете...

To hear, one must be silent.


Тема Re: Мъглявините на Авалоннови [re: Davie]  
Автор armydreamer (дете)
Публикувано30.06.04 11:32



Наистина няма смисъл .
Другите книги не съм ги чел - тези легенди никога не са ми били много интересни и затова по-различната (според мен) Брадли ми се видя супер .
Изучава се. Присъства най-малкото във всеки курс по феминистка художествена литература (независимо от това дали е такава или не) и вече е част от цялото, наречено Артуриански цикъл, където има тежест като различен поглед върху историята (независимо от това дали е такъв или не).

Да, аудиторията на тези писатели и книги е основно сред почитателите на фантастика, но (и с такова мнение съм явно единствен на този форум) е имало време, в което големите книги на жанра са достигали до повече хора извън него. И днес те не са известни на повече хора, защото са писани преди много години и аудиторията е имала време да се разшири. Не знам. Тогава може би са обръщали внимание да опитите на фантастиката да се развие, да се приобщи към литературата... Или просто повече хора са обръщали внимание на социалните, културни и научни коментари, в които е ценен жанрът. А сега фантастиката не прави нищо, освен да се опитва да оцелее в сянката на попфентъзито, което, под проклятието на Властелина на пръстените, се инвалидизира завинаги. Нямам идея защо точно, но ми се струва, че е така. Повече по този въпрос писах в една дискусия с Детритъс преди година-две в съседния клуб .
Външните фактори - те, заедно с качествата на книгата, участват в израстването на произведението (или смаляването му) и са предпоставка за превръщането на една книга във велика, класика, култова и т.н. В хода на процеса едните вземат преднина пред другите, после минават на заден план, в някои среди (академични или популярни) има място за действие само за външните фактори или само за качествата на книгата и така. Крайният резултат е (да кажем) велика книга и това е. Няма значение кое повече я е направило такава. Иначе винаги ще има хора, които (в защита или критика на дадено произведение или автор) ще се опитват да 'стоварят' всичко върху едните механизми за сметка на другите. И до днес някои смятат, че Шекспир е това, което е сега, благодарение на външни фактори, и че Марлоу е Името .

ПП Симънс: чете се чудесно . Много красиви истории. След тях нещата малко падат надолу, за да стигнат до Ендимион. Добре, че после идва Триумфът .
ПП2: Илиум е написан по същата схема. Само дето чудовищата са две, произведението платформа е Илиада/Одисея, а ИИта цитират не Кийтс, а Пруст .

drink up, dreamers, you're running dry


Тема Re: Мъглявините на Авалоннови [re: armydreamer]  
Автор DavieМодератор (пристрастен)
Публикувано30.06.04 15:21



Илиум? Що е то?

To hear, one must be silent.


Тема Re: Мъглявините на Авалоннови [re: Davie]  
Автор armydreamer (дете)
Публикувано30.06.04 17:04



Илиум - новата книга на Симънс, първата му фантастична от Триумфът на Ендимион насам. Още не съм я прочел цялата, но впечатлението е за подобна в структурно (а и стилистично) отношение поредица на Хиперионите. Разбира се, Симънс е достатъчно добър писател, за да знам, че е рано да се правят заключения от първата половина на първата половина на новия му проект (защото догодина се очаква втората част - Олимпос). Искат да правят и филм по историята.
Дали съм го прочел наистина някъде или съм си го помислил и ми се е сторило логично, но Бард няма ли да я пускат до/около/малко след Еврокона?

drink up, dreamers, you're running dry


Тема Най-после!!! [re: arc-en-ciel]  
Автор lady Marian (defender)
Публикувано01.07.04 18:28



Вече се бях уплашило, че съм единствената, която не е намерила и капка феминизъм и че нещо не е наред с мен



Тема Re: Мъглявините на Авалон [re: lady Marian]  
Автор Umbriel. (shadowangel)
Публикувано01.07.04 21:15



Като гледам с каква жар защитаваш собстевената си позиция,не разбирам сарказма ти относно следното: "като те слуша човек, ще си помисли, че си бил там и помниш ".Да си призная не бяхА ти?
Колкото до абсолютно "незаядливите" точки:
1.Добре.Мир да има,аз знам само че е остров.
2.Хубаво, да се съгласим,че"Коя е Вивиан никой не знае със сигурност, да не говорим за това къде и дали е живяла."
3.Ако са са я изкарали роднина на Игрейн, е още по-"интерпретативно".Ама нали се съгласихме с т 2,как искаше сега пък да се съглася и с това.
4.И с това.Не знаем дали е живяла,ама знаем как е умряла?
5.Коя книга,на Томас Малори или Жан Маркал(която разглежда версиите на Кретиен дьо Троа,Мари дьо Шампан и ред други),или?
6.За Моргана и аз така съм чувал.Ама ти очевидно си и видяла"не си спомням да съм те забелязала наоколо, когато се развиваха събитията",нали?
7.Не че няма вариянти в които Мордред е син на Моргана(на Томас Малори примерно)Точно пък такава "интерпретация" не бях срещал,ама нали "не си спомням да съм те забелязала наоколо, когато се развиваха събитията",нали?
8.Господарка на нещо изчезнало и до което няма достъп?
9.Отново т2,която гласше"Коя е Вивиан никой не знае със сигурност, да не говорим за това къде и дали е живяла".В легендите за крал Артур(и техните интерпретации) си е точно определен човек,а ние за тях говорим,нали?
10.Ами как къде,в езерото ти от т 1.

И накрая твоя "миличък" Умбриел искрено ти благодари за огромната ти загриженост относно нежната му душа и за този любезен и крайно дружелюбен постинг.





Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.