|
Тема
|
Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
|
|
Автор |
Чako () |
Публикувано | 13.04.13 17:15 |
|
Феноменът на Базерман е особеност на човешкото поведение, която се проявява винаги когато даден човек е заплашен от загуба. Понякога при внедряване на ERP система се стига да подобни ситуации и тогава наистина става страшно.
Казват, че да се измъкнат пари от студент в програмата MBA в Харвард (Master of Business Administration - най-престижния курс по бизнес администрация - б.р.) е по-лесно, отколкото да вземеш близалка на детенце. Доказва го всяка година професор Макс Базерман, като продава на студентите в MBA на Harvard Business School двадесетдоларова банкнота много по скъпо от номинала. Рекордът му е – продажбата на $20 за $204. И го прави по следния начин.
Той показва двайсетачката на целия клас и съобщава, че банкнотата от $20 ще отиде при човека, който даде за нея най-много пари. Наистина, има малко условие. Онзи, който остане непосредствено след победителя, ще трябва да даде на професора сумата, която е бил готов да плати за банкнотата от $20.
За да стане ясно – да допуснем, че двата най-високи залога са били $15 и $16. Победителят получава $20 в замяна на $16, а вторият човек ще трябва да даде на професора $15. Такива са условията.
Търгът започва от един долар и бързо достига до $12-$16. В този момент повечето студенти отпадат от наддаването и остават само двамата с най-високи предложения. Бавно, но сигурно търгът се приближава към $20.
Ясно е, че вече е невъзможно да се спечели, но не им се иска и да загубят, защото загубилият не само няма да спечели нищо,а и ще трябва да плати на професора номинала на последното си наддаване.
Щом търгът премине границата от $21, класът избухва в смях. Студентите по MBA, които уж са толкова умни, са готови да платят за двадесетдоларова банкнота повече от номинала. Търгът обаче продолжава и бързо достига до 50 долара, после до сто, чак до $204 – рекордът на Базерман в преподавателската му кариера. Впрочем, по време на тренинги професорът прилага същия трик на топ-мениджъри и изпълнителни директори на големи компании – и винаги продава $20 по-скъпо от номинала (получените пари се дават за благотворителност).
Защо хората всеки път плащат за двадесет долара повече пари и какво се опитва са покаже професорът?
Хората, особено в бизнеса, имат слабо място – loss aversion или страх от загуба. Многобройни експерименти показват, че човек се държи крайно нерационално и дори неадекватно, когато започне да губи пари.
В началото всички студенти си мислят, че им се отдава възможност да получат даром пари. Нали не са идиоти и няма да платят повече от двайсет кинта за двадесетдоларова банкнота. Но щом търгът стигне до $12-$16, вторият човек разбира, че го заплашва сериозна загуба, затова започва да наддава повече, отколкото е имал намерение, докато търгът не стигне до $21. На този етап и двамата участника ще загубят пари. Но единият ще загуби само долар, а другият двадесет. За да минимизира загубите, всеки човек се стреми да стане победител. Но тази надпревара води само до това, че и двамата участници в търга губят все повече и повече пари, докато размерът на загубите не достигне такава сума, че просто няма смисъл да се копае ямата по-дълбоко.
По такъв начин желанието да се получи двайсетачка даром води до загуби. Най-интересното е, че има множество данни – особенно на борсата и в казината – които показват феномена на Базерман в действие. Човек започва да губи пари. Вместо да фиксира загуба, той се надява, че ще може да навакса загубеното – и практически винаги губи още повече пари.Така че помнете урока на хитрия професор – страхът от загуба води до по-големи загуби. Приемайте загубата, докато е минимална. И си помислете преди да поверите парите си на човек с диплома MBA.
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: Чako]
|
|
Автор |
ffloyd (минаващ) |
Публикувано | 13.04.13 18:29 |
|
Абе Чака-Рака, стига си продавал Чалъми !
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: ffloyd]
|
|
Автор |
Чako () |
Публикувано | 15.04.13 19:26 |
|
От момента на своето раждане човек започва да трупа опит. Благодарение на този опит в мозъка му се изгражда един модел на реалността, една представа какво Е околния свят. Този модел е нужен за ориентация и за вземане на решения. Колкото по-верен и адекватен е модела, толкова по-правилни са решенията на конкретния индивид.
При болшинството хора изграждането на този модел приключва някъде му 20-тата и 30-тата година и от този момент нататък такъв човек е неспособен да научи нищо ново. Той се превръща в кон с капаци, който отхвърля всичко непасващо на личния му модел на Реалността.
Поговорката "човек се учи докато е жив" на практика е вярна за не повече от 5-6% от представителите на Хомо Сапиенс. Проблема е в това, че точен модел на Реалността е невъзможно да се създаде. Личните модели по правило са непълни и силно изкривени, което води до неспособност за вземане на правилни решения и съответно до незадоволителни резултати.
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: Чako]
|
|
Автор |
ffloyd (минаващ) |
Публикувано | 15.04.13 19:50 |
|
Пак не си познал бе Чако - Аз вече съм над 30, пък вече изучих Еврокодовете !
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: ffloyd]
|
|
Автор |
Чako () |
Публикувано | 15.04.13 19:59 |
|
Че си над 30 се вижда и от космоса, изобщо не беше нужно да го споменаваш. А зубренето не е учене...
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: ffloyd]
|
|
Автор |
transX (непознат
) |
Публикувано | 17.04.13 21:51 |
|
ffloyd,я му дай да "назубри" поне един еврокод и да ми се обади да го препитам, че вече гоня 50-ка и бих искал някой запознат да ми интерпретира/сдъвче набързичко материята...
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: Чako]
|
|
Автор |
Boждa (на племе телета) |
Публикувано | 18.04.13 15:54 |
|
Съветвам те най-искрено да погледнеш това, което си написал. След това помисли три дни и ела да ми кажеш какви са ти грешките в горните две твърдения! Бог да пази тези, които ще упраляваш!:)
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: Чako]
|
|
Автор |
Чako () |
Публикувано | 18.04.13 19:43 |
|
Исках да копирам тук още една статия, но не мога да си я намеря затова ще я преразкажа с мои думи.
Отново действието се развива в Harvard Business School. Друг професор, не Базерман, давал на своите студенти много прост проект. Задачата се дава в началото на семестъра и се състои в това всеки студент да избере един PTC сайт и в рамките на една календарна година да го развие до степен да носи 100$ месечна печалба. Студентите нямат право да инвестират в сайта свои пари, могат единствено освен основния PTC сайт, паралелно да развиват още 2, които да използват за реклама и набиране на реферали.
Имат право само веднъж да сменят избрания сайт, като това естествено води до загуба на точки и по-ниска оценка.
Интересното е, че около 70% от студентите стигат до тази смяна. Те се подвеждат от рекламите на мошенически сайтове, които е невъзможно да се доведат до 100$ печалба, те изобщо не плащат.
Много малко от студентите постигат отлични резултати с тази задача, което изглежда нелогично, защото РТС сайтовете притежават всички характеристики на големия бизнес в умален мащаб, т.е. студентите би трябвало да плуват в свои.
В същото време има и невероятни рекорди, някакъв пакистанец успял да направи почти 900$ месечна печалба.
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: Чako]
|
|
Автор |
пpивeт (:-) |
Публикувано | 18.04.13 22:01 |
|
Скучни вицове разправяш, значи.
Постарай се повече, че съвсем сам ще останеш
да си приказваш!
Съкращавайте фразите до размера на мисъл. М.Вайсберг
| |
Тема
|
Re: Да продадеш $20 за 200 или феноменът на Базерман
[re: пpивeт]
|
|
Автор |
Чako () |
Публикувано | 20.04.13 19:44 |
|
Нали знаеш по какво се различават вицовете за блондинки от вицовете за програмисти?
Вицовете за блондинки ги разбират всички, с изключение на блондинките. Докато вицовете за програмисти не ги разбира никой, освен самите програмисти.
Може би това ще ти помогне да разбереш скучния виц.
| |
|
|
|
|