Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 12:12 04.07.24 
Техника
   >> Audio/Video & HiFi
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема Лирични размисли за МР3-ките.нови  
АвторOфф Maлe (Нерегистриран)
Публикувано16.09.04 20:13



Извинете за занимавката, но ми се струва, че някъде трябва да си излея мъката.

Ползвам интернет от 97-ма година всеки ден с работата ми. С голямо въодушевление се радвах, когато можех да си свалям песнички и да си ги слушам на компютъра, докато работя на него. Никога не съм се замислял, а и не съм свързвал МР3-то с нещо друго, освен компютър. Онзи ден реших да си свържа домашният компютър с "уредбата" (декове, усилвател, тунер, СДплеър - от марките Technics, Yamaha, Pioneer - казвам ги за обща представа.. т.е. да ги наречем HI-FI). И да ви кажа нещо не се въодушевих.

Имам стар саундбластер, който навремето ми костваше 200 долара, и се водеше, че дава звук с качество на СД, че и по-добро - става дума за Creative AWE64-Gold. За пръв път го вързвам към усилвателя 7години, след като съм го купил ?! Хаха.. както и да е. Да ви кажа, наистина вади много добър звук, когато пусна да свири Аудио СД на компютъра (цифров сигнал по IDE шината до бластера).

Какво се оказа.. Почти всички МР3-ки, които имам (да кажем, че за тия години съм събрал около 50 СД-та с МР3 файлове), и които за сефте реших да чуя - звучат доста глухо. Да не говорим и за много неприятни стереоефекти при високите честоти - най-вече при чинели. Набързо инсталирах една програмка SoundForge - и какво да видя.. ВСИЧКИ те са ОТРЯЗАНИ НА 10 килохерца ?!

Не мога да повярвам... За съжаление доста читави неща са оклепани. Най-върховното е един албум на Ози (озбърн), който си има и NFO файл от кракерите, в който тъпунгерите се хвалят, че са го рипнали от DVD-Audio (чудно, не знаех, ме ДВД-тата на компютрите четат и такова, или просто са имали предвид аудио пътеката на някое ДВД), а на всичкото отгоре са го резнали на 10 kHz - направо са го потурчили.

Е, има 10% (даже по-малко) песнички в цялата ми "колекция", които са добре направени, и наистина звучат прекрасно - ей-богу, имам някой от тях на обикновени СД-та, и не мога да намеря разликата, когято превключвам между бластера и СД-плеъра.

Е, това ми е мъката.. и най-лошото, купувал съм си навремето от разни сергии едни руски компилации с почти всички албуми на някой изпълнител.. и те са осрани.

Естествено, това не се усеща на колонки за компютър, а и не е толкова важно докато работиш да имаш някакъв HI-FI звук. Но аз се бях навил да си взема едно ДВД плеърче, единствено с идеята да си слушам МР3-ки на уредбата. Даже се притеснявах от многото мнения, че звукът от тия ДВД-плеъри не бил много добър.. но сега разберам, че че не е и необходим. Грамофонът ми Акорд от 70-та съветски вади по-добър звук (е и шум де). Това за съжаление ми подсказва, че между тези МР3-ки по интернета, и HI-FI - няма нищо общо. Все пак, за да е HI-FI според DIN-а, трябваше ЧХ-то да е поне до 12.5 kHz :-(

Според вас, ако си купя едно ДВД с концерт (да кажем на U2) - то звуковият съпровод ще е отрязан ли до 10 kHz ?! Наистина, когато човек гледа концерт или клип, повече го интересува образът, и му е все тая колко шум, изкривявания и други "модерни" ефекти има.



Тема Re: Лирични размисли за МР3-ките.нови [re: Oфф Maлe]  
Авторend (Нерегистриран)
Публикувано16.09.04 22:00



Не може да е отрязано на 10 кхц ! *
128 килобитовите имат горна гранична малко над 15 кхц. Ако качиш битрейта се качва и честотата. Ако ползваш lame енкодер може да задаваш и сам на колко да е среза.

*Освен ако не си собственик на най скапаните мп3 в нета :o)



Тема Re: Лирични размисли за МР3-ките.нови [re: Oфф Maлe]  
Автор end ()
Публикувано16.09.04 22:06



А щом имаш Sound Forge, която ми е любимата програма, може да си направиш и няколко проби за да видиш кое какво.

Рипни някой трак от оригинален диск и го компресирай с вградения в Sound Forge оригинален енкодер на fraunhofer във няколко различни вариянта. След това виж спектралния анализ

Впрочем сигурен ли си, че настройките при спектралния анализ на sound forge са ти ок??? Виж това!



Тема Re: Лирични размисли за МР3-ките.нови [re: end]  
АвторCъщия (Нерегистриран)
Публикувано16.09.04 22:28



Абсолютно са наред. Той по подразбиране ми ги даваше май до 14 kHz (саундфорджа), но му дадох да ми показва "чуваемия регион" - и той мина на 20 до 20 000 Hz. Независимо дали давам логаритмичен, или не мащаб на честотите. Просто едно рязко падане направо до нулата след 10 kHz. Даже на тези, при които има едно свистене на чинелите - над тия 10 kHz има една равна и гладка, често плуваща, линия. Но тя е с поне 20 dB под нивото веднага под 10 kHz.

Вие откъде ги точите тия хубави МР3 ки ?!


Убеден съм че "всичко при мен е наред" - т.е. вината не е в мен. Независимо че ми дава, да кажем 192 kbрs, на едни МР3-ки са отрязани - а на други - не. тия, които са читави са доста малко :-(

Освен това ви казвам, и стереото е някакво гадно. Като се пусне на Моно - се оправят нещата с усещането на свистенето. Нещо т.ньр. Joint Stereo май е някаква гавра, като Dolby Surround (това е друга тема)



Тема Re: Лирични размисли за МР3-ките.нови [re: Cъщия]  
Авторabc (Нерегистриран)
Публикувано17.09.04 00:07



ne sym syglasen che Dolby Surround e gavra, izgradeno e na estestveni osnovi na zvyka koito se vyzpriema ot uhoto!!
dva siglana vyv faza idvahsti kym teb gi chuvash otprede, dva signala kato ediniq e na 180 gradusa go chuvash zad teb...
taka go chuvash ti, taka se i kodira v Dolby Surround



Тема Долбитонови [re: abc]  
АвторГeнaтa (Нерегистриран)
Публикувано17.09.04 10:34



Абе то това е само за кино и геймове. Къде го намесихте тук.
А между Dolby Surround и Dolby Surround Prologic има съществена разлика.
При първото има допълнително само един заден за взривове и ефекти, който е със закъснение мисля 20 милисекунди. Тоя стандарт вече не се използва, и мисля че на филмите тогава се водеха Surround Stereo. Нещо като кино Сердика навремето - хаха.
При Prlogic-а задните са два, има и централен, който е единстевно за гласовете на актьорите, защото иначе ако те са стерео, ти имаш чувството че си между тях, а не пред тях. Е и субуфера за взривовете.
Ама тук въобще не става въпрос за музика



Тема Ах тези MP3 - ки!нови [re: Oфф Maлe]  
Авторelektromer (Нерегистриран)
Публикувано17.09.04 12:05



Предварително искам да се извиня , ако сбъркам някъде , защото не съм запознат много с MP3 компресията.

До колкото знам , тази компресия е динамична.
При ниски честоти се "дискретизира по - нарядко" , а при високи по-начесто.
Честотата на дискретизация си остава 44 килохерца , само че не на всеки такт се извършва реално дискретизация , както е при Аудио - CD - то.
Ако е така , тогава не ми е ясно какво означава , че MP3 - ката е да речем 128 килобита / секунда?
Тази стойност би трябвало да е динамична , т.е. да се променя непрекъснато.
Тогава това 128 - или е максималната или някаква осреднена величина.

Но за 128 килобита / секунда могат да се направят следните разсъждения:

Има една теорема , която е чисто математическа , но се отнася за цифровата техника:
За да можеш да преобразуваш сигнал , трябва най - малко да го дискретизираш с двойна честота.
Ако дискретизацията е 8 - битова , тогава се получават 16 384 дискретизации в секунда. Обаче за стерео , каналите са два - от тук излиза , че за канал излизат около 8 200 дискретизации в секунда.
Т.е с тях може да се дискретизира до 4 100 херца звуков аналогов сигнал.

От тук си мисля , че това 128 е не максималния "трафик" , а среднен.

Може и нищо вярно да няма в това което написах до тук.
Може дискретизацията да е по друг алгоритъм , не просто да се преобразува в цифров вод стойността на сигнала в точките на дискретизация.
Може да има по - сложни алгоритми , например може да се "засича" и първата производна , която е критерий за скоростта на изменение на сигнала и т.н.

Но си мисля , че наистина е така както казваш за честотите над 10 килохерца - просто ги няма.
Музиката звучи приглошено , т.е. липсват октави.
Според мен не липсват само високите над 10 килохерца , а липсват и субниските честоти - имам предвид от 50 - 60 херца надолу.
Поне имам такова усещане , като слушам.

Е вече при 256 килобита/ секунда - почти не се усеща разлика и влошаване на качеството при компресията , ама в нет - а са малко такива MP3 - ки!



Тема Оп, извинение. Имам грешка от 40 dBнови [re: Cъщия]  
АвторCъщия (Нерегистриран)
Публикувано17.09.04 14:51



Значи искам да се извиня малко за SoundForge-а. Между другото сега си сложих една друга версия - която пък се оказа на Sony. Явно Sonic Foundry са фалирали - язък.

В какво ми е грешката:
1. Цялата тая работа я правя на стария компютър, който е бавен, а аз съм му дал за FFT Size голяма стойност (16 хиляди), при което той опреснява доста бавно;
2. Свалил съм долното ниво (вертикалната скала) до -40 dB, явно за да наглася нещо преди това. Затуй всичко под тия -40 dB несе показва.

Какъв е ефекта, когато го направих както трябва: НИКАКЪВ кажи речи хаха:
1. Показаха се честоти над 10 kHz !! но..
2. Те са с ниво под -40~-50 dB средно;
3. Тия които надминават това ниво са някакви пикове във времето. Т.е. както всичко е равно над 10 kHz изведнъж при удар на чинел се появява някакъв много кратък пик (ако щете вярвайте - много по-кратък от удара на чинела). Тоя кратък пик не се е изобразявал при голяма резолюция на FFT-то, щото бавно опреснява компютъра.

Какъв ми е извода.. Значи свири си някой на барабаните и удря чинела. Да ама над 10 kHz се появяват някъде по средата на удара. Да речем че след някакъв праг на нивото на сигнала над 10 kHz тоя МР3 енкодер, с който са го правили, е решил да "запише" сигнала. Тия пикове са толкова кратки, че се чуват повече като изкривявания - свистене, промяна на тона на чинела от нисък към висок и обратно към нисък.

Още малко разсъждения.. На всички е известно, че човек усеща стерео-картината (пространствеността) благодарение на високите тонове. Просто при ниските няма такива способности ухото (или мозъка - все тая). Т.е. ние сме много по-чувствителни на "разбалансиране" на високочестотния сигнал между левия и десния канал. Хубавката програмка SoundForge (програмата наистина е много хубава, вЕрвайте ми) показва, че тези пикове над 10 kHz не са едновременно в двата канала. Т.е. звукорежисьора на записа е направил някакви стереоефекти, от които сигналът не е еднакъв в двата канала при високи честоти - и така трябва да бъде. Обаче енкодера е решил, че само в левият канал (примерно) сигналът е с достатъчно ниво и е записал само него. При това в десния си е останало отрязано.
И какво чуваме ние.. удряне на чинела, усещаме че той е отдясно по-силен, и изведнъж само отдясно скача някакъв висок тон, който отляво го няма.. При това се редува ту от ляво, ту от дясно (тук вина има и тонрежисьора на записа, щото се е опитал да направи някакъв пространствен ефект, от нещо, дето не е много пхространствено - само и само да ни шашне, но не се е съобразил, че ще има някакъв тъп енкодер, дето ще взима само по-силният сигнал, хаха).

Доста изчетох тия дни за тия МР3-формати. На хартия всичко е чудесно, и наистина има файлове, които звучат като същите песни на СД. Но явно не всеки го интересуват настройките на Lame-а, и кара по подразбиране, или нещо такова. Особено като се има предвид, че МР3-ките са ги правили компютърджии, като са рипвали СД-тат, и едиствено свързват термина "честота" със скоростта на процесора. Позволявам си да ги обидя, защото и аз съм компютърджия, и познавам мисленето на такива хора.

И така доста от нещата, които съм точил са от "зората" на интернета от "миналия век". Явно по това време са гледали да са нисък битрейт, щото нямаше такива връзки и такива компютри. Не помните вие, но първият ми служ. компютър беше с процесор на 100 MHz и едвам декодираше МР3-ките. Да не говорим, че даже на Word-а не можеше да се работи, докато свиреше МР3. За щастие успях на навия шефа на по-бърз, именно поради тая причмина (и той се нави.. хехе). Но да кажем да се слуша звука на CD-ROM през изхода за слушалка също беше отвратително. Мисля, че и сега ги правят с 8 битов DAC.. в смисъл, че сигналът не се третира като 16 бита с честота 44 kHz, а 8 бита. Това между другото ми беше първото и последно (доскоро) свързване на РС с усилвател - през изхода за слушалки - отвратителен звук, сравнен със същото СД пъхнато в истински СД-плеър.

И за финал на тия лирики, които нещо ми отнеха много време: жалко че компютрите така несериозно подходиха към HI-FI-то и направо затриха слушането на хубава музика - като хоби. Не че те са виновни, ама още един пирон в ковчега - дето се викаше едно време. Като вината не е само на инженерите, ами и на тия, дето много разбираме, ама не слушаме :-)



Тема Re: Лирични размисли за МР3-ките. [re: Oфф Maлe]  
Автор end ()
Публикувано17.09.04 22:00



E в крайна сметка останах с впечатление, че проблема е в твоите mp3-ойки.
Значи има и такъв момент - ако това което ще конвертираш в mp3 e с честотен диапазон до 10 khz явно с какъвто и енкодер да работиш все тая :o)


Ето това е при 128 килобита с енкодера вграден в Sound Forge. По хоризонтала съм застанал с мерника приблизително на границата на среза за да се показва стойноста.

Генерирай си няколко секунди шумов сигнал със непрекъснат спектър от 0 до края и пробвай върху него за да видиш точно при колко е среза при определен битрейт.

Редактирано от end на 17.09.04 22:08.



Тема Re: Ах тези MP3 - ки! [re: elektromer]  
Автор ex-man (дървен философ)
Публикувано17.09.04 23:04



Всъщност е доста по-сложно. Едно време го бях чел, ама сега ...
Както и да е. Сигнала се преобразува първо без загуба на информация, но във друг вид кодиране (вече не PCM, а там как се казваше ... в някаква област... дали не беше амплитудно-честотна ... се тая...). Помня само че за да се направи това се използва дискретно косинус преобразуване (каквото и да значи, абе с една дума бая висша математика, фурие, лагранж и там който се сетите, са бъркали вътре).
Системата е с един вид обратна връзка. След неколкоктратни преобразувания се получава сигнал със променлив битрейт. Чрез обратната връзка се променя нивото на дискетизация така че битрейта да остане постоянен (но това се прави към преобразувания сигнал). По този начин се получава промеливо качество в зависимост от сложността на сигнала. Плюс това се ползват и разни други алгоритми за компресия на повтарящи се данни и знам ли още какво. Доста е интересно и хитро измислено.
Може би тук е мястото да кажа, че MPEG компресията на звук и картина се базират на съвсем различни алгоритми. Може би на някой му изглежда логично, но като се прочете за какво става въпрос ...

За Joint Stereo - то - туй е нещо като кодирането на стереосигнала при радиопредаванията. Само че тук май ставаше така: формира се сумарния (моно) сигнал и разликовия сигнал на двата канала и така се компресират. С тая малка подробност, че за разликовия се отделя по-малко място.... И може да се окаже, че при музика с много стерео ефекти е по-добре да се компресира Dual mono.

Иначе забелязвам нещо друго. Първата МП3 чух 97година. Още имам МП3 от тогава и следващите година-две. Да си кажа право - по-качествени са от повечето сегашни (макар и да са само 128к - тогава нямаше енкодери за повече). И причините са две - първата е че всеки, докопал се до аудио диск, компресира, а 95% от тях компресират на макс ... скорост! Демек - вдигат си самочувствието като виждат че се компресира за еди колко си време по-малко от съседа. Качестовото ... какой туй нящу ... (Още помня времето когато една МП3 4мин се копресираше 1 час!!!).
Втората причина е във самите източници - дисковете. Едно че са минали през някой пишман майстор и са с "подобрени" звукови частва, преди да ги купим, ами и някои парчета насила им компресират динамиката, като ограничаването на сигнала (clipping) е масово явление - от там липса на добри ниски честоти и т.н. ...

______________
На всеки на пук!



Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.