|
Тема
|
Нов блог за средновековна българска археология.
|
|
Автор |
тykидид (непознат
) |
Публикувано | 07.08.09 20:55 |
|
Предлагам на вашето внимание един нов блог за българска средновековна археология, създаден от д-р Явор Василев, в който досега са включени следните постинги:
Кръстовидната сграда-мавзолей под Голямата базилика в Плиска.
Крепости и крепостно строителство между Дунав и Стара планина през XI – XII в.
Земетресенията с епицентър Вранча и строителната история на църквата “Св. Четиридесет мъченици”.
Адрес:
basileos.blog.bg
Редактирано от тykидид на 07.08.09 21:28.
| |
|
Благодаря Тукидиде!
Така май е по-добре.
Има интересни текстове, които си заслужава да предоставим на бандата "медиевисти" от езичество.
| |
Тема
|
Re: Нов блог за средновековна българска археология.
[re: Koпpивeнa Meтлa]
|
|
Автор |
тykидид (непознат
) |
Публикувано | 08.08.09 21:15 |
|
И аз благодаря Копривко, за интереса, както и за така сръчното стъкмяване на линка Надявам се и повечко бандитковци да се нахвърлят да критикуват писанията ми - пък да видим каква истина може да излезе от спора
| |
|
Дано видим и други текстове по интересни теми.
| |
|
"...насочват най-вече към предположението, че това е владетелски мавзолей, изграден най-вероятно от някой от хановете в Плиска през първата половина или средата на IX в. (обр. 9). "
До сега (2009г.) не е намерено нито едно реално, със сигурност датирано погребение на езичник в рамките на Плиска, наричана също и "град без мъртви" поради неразкритите места за погребения на жителите му от езическият период. Получава се "малко" несъвпадение.
| |
Тема
|
Re: Кръстовидната сграда - мавзолей
[re: Rusticus]
|
|
Автор |
тykидид (непознат
) |
Публикувано | 08.10.09 15:09 |
|
В липсата на гробове в ранна Плиска няма нищо изненадващо, тъй като през този период е все още жива наследената от античността традиция да не се извършват погребения в чертите на градовете. Тази традиция се проследява ясно и през християнския период - в столичния Преслав - в укрепената площ на който първоначално са били погребвани само по изключение важни особи в зидани гробни камъни до и понякога във църквите - например Дворцовата базилика, църквата на площада с фиалата, както и Кръглата църква. Разпространението на практиката да се погребват масово покойниците около всички градски църкви може да бъде отнесено едва след средата на 10 век, а най-вероятно след 971 г. Изглежда именно така са стояли нещата и в Плиска - преди, а след покръстването - така че е съвсем нормално в укрепената и площ да има единични случай на погребване на най-знатни особи от езическия период. Те и са най-трудни за откриване, защото често се правят в зидани саркофази, оставащи над земята, от които естествено не могат да се очакват запазени ясни следи. Тук за сравнение могат да се посочат останките от гроба-олтар, вероятно на Св. Княз Борис-Михаил, части от който са достигнаки до нас най-вече защото той е бил обект на култ до засипването му със строителни останки след изоставянето на базиликата.
| |
|
|
|
|