Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 11:46 04.06.24 
Хуманитарни науки
   >> Археология
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | (покажи всички)
Тема И все пак е Цар Калоян!нови [re: tukidid]  
Автор Rusticus (непознат )
Публикувано20.05.06 22:05



И все пак е Цар Калоян!

Цитат:
".....
За не оставя впечатлението, че се заяждам надребно, ще подчертая - не може да се изключи възможността в гроб 39 да е погребан цар Калоян, дори и при разгледаните дотук факти. Това е възможно при следните обстоятелства - през 1207 г. цар Калоян е погребан по неизвестни причини извън църквата, чиито ктитор е, също по неизвестни причини над гроба му не е била поставена маркировка или тя е съзнателно унищожена, през 14 в., след като споменът за царското погребване там бил избледнял, на същото място започнало изкопаването на нов гроб. Тогава, след като ямата била почти готова, копачите научили, че отдолу има царски гроб и засипали изкопа. Малко след това отгоре била построена нова галерия, чиито под бил деформиран при слягането на насипаната пръст. Ето - няма проблеми това да е цар Калоян, освен няколкото "ако". Да погледнем случая от другата му страна - към средата на 14 в. умира богат аристократ, носещ разпространеното име Калоян, като в знак на своята обич, неговите близки го погребват, облечен в скъпи одежди, пазени във семейството от дълго време, като така едновременно му осигуряват бляскаво погребение, но без да хвърлят в пръстта нови изделия, по-скъпи от златото. Кой от двата варианта е по-възможен и в кой има по-малко 'ако", всеки може да реши сам."



Отговор: Причините и обстоятелствата са известни!

1.Погребване извън църквата - причини:
- (A)Първоначалната църква е без притвор.
Само този факт би трябвало да предизвика малко мисли в нечии глави. Погребването "вътре" ( в наоса) в определени периоди се е смятало за абсолютно недопустимо, възприемало се е като "омърсяване", известни са случаи за повторно изравяне и погребване отвън на покойника (титулуван!) по онези времена;
Не случайно, когато се преустройва църквата по времето на Цар Иван Асен II се добавя и притвор, в който е погребан и Архиепископ Сава - " у десну страну". Тогава се появяват и колоните с надписи.
- (B)"Вътре" през 1207г. вече е имало светия - мощите на св. Иларион Мъгленски, пренесени от Цар Калоян. Погребение "вътре" би се изтълкувало и като "приравняване" към "статута" на светията - нещо напълно немислимо по онова време.
- (C)Дълбоко вярващ човек, какъвто Цар Калоян безспорно е бил (примерно, син с име Витлеем(!) или "масовото" "преселение" на светии по негово време (най-много!) и т.н.), едва ли би постъпил по подобен начин ( да "омърси" божият храм с тленното си тяло);
- (D)За Цар Калоян знаем, че е починал не веднага, т.е. може да се предположи, че вероятно е имал време и възможност да изрази последната си воля - къде и как да бъде погребан. Тук е възможно да се крие и една от причините за особеностите на погребението - специална подготовка на тялото и транспортирането му;
- (Е)Има изразено мнение, че е възможно погребаният в гроб Но 39 да е бил приел монашеска схима, (схима приема жив човек, не умрял внезапно!) а това точно отговаря на казаното горе като резултат.
Това също рефлектира и в мястотото и начина на погребване.
Редица владетели приемат монашеска схима преди смъртта си по това време, т.е. става дума за известна практика.
- (F)Место на погребението - едно от най-почетните, непосредствено от север на протезиса,(предвид малките размери на църквата, на това място може да се разположи нормално само 1 погребение и то е "случайно" Но 39!)няма нужда да пояснявам смисъла(доста е дълго), отговаря напълно на "изискванията" за ктиторско погребение.
С други думи, ако трябва ктиторът да се погребе извън църквата, това е най-подходящото место в конкретните условия. И то е заето точно от погребение Но 39.
Този факт би трябвало да предизвика някакви размисли, ама не!
По принцип първите погребения около църква са и най-близките до нея, по-късните са и по-далече(ако няма препогребване, зависи и от "маркировката").
В случая е едновременно на най-доброто място, както и най-богатото! Изводи?
(Самата църква е в южният край на комплекса, подходът към нея е бил от север, и така погледнато, гробът "си е на място", като ктиторски, същевременно и максимално достъпен за поклонения, както и не е разположен на местата, по които се движат посетителите и обитателите на комплекса - т.е. погребението не е на пътя им (поне в началният период), а това също показва неговата ранна поява.);
- (G)В това си желание - да не е погребан "вътре", не е единствен сред владетелите по онова време, има и други прецеденти (символичен израз на разбирането за "смиреност" , "греховност" и "недостойност");
- (H)Погребенията "вътре" в наоса на "Св. 40 Мъченици" са от значително по-късен период, след преустройство на Цар Калояновата църква.
(опитът да се докаже, че църквата от самото начало е замислена като "мавзолей" за погребване вътре в мраморни гробници в южната част трудно би издържал на най-бегла критика);
- (I)По-късните северни галерии (2 последователни) са разположени северно от погребението и не го засягат.При изграждане на последната северна галерия, която свързва "трапезарията", църквата и жилищното крило на запад в "комплекс", вероятно са извършвани подравнявания(насипвания) и поставяне на нова настилка (също и вътре в църквата има подобни деяния)."Процесът" е двустранен - нивото на настилките се повдига вътре и отвън в галерията(северна). Това би могла да е една възможна причина за по-късните "деформации". Самият терен е доста неблагоприятен за строежи, със сериозна разлика в нивата, може би е бил и заливан от водите на Янтра(която тогава е била и по-пълноводна) от време на време, с което се създават допълнителни условия за въпросните "деформации".

2. "Маркировка":
- (A)Фактът, че върху погребението няма друго погребение, говори, че в определен период вероятно е имало "маркировка". Възмножно е по-късно именно изграждането последователно на 2-те северни галерии да е запазило погребението непокътнато(трудно лице от висок ранг би се съгласило да се "разхождат" върху него след смъртта му?).
Това е и още един довод за неговата ранна поява, преди въпросните галерии.
- (B)Унищожаване(съзнателно или не) на "маркировката" по онова време не е изключено, като се има предвид църковната политика на Цар Калоян - уния с Рим, смяна на династията (временна) на Асеневци, татари, "случаят Лахана", "либерализация" на режима на достъп и погребения в манастира до първите десетилетия на 14в и др. Църквата споделя същата превратна съдба след Калоян, както и цялото II-о БГ - царство (сриване и повторно изграждане, няколко пъти), изобщо, една пълна "приемственост"!;
- (C)Допустимо е и да е нямало "маркировка", ако такава е била последната воля на Калоян.

3. Деформации:
- (A)Едва ли може да бъде критерий за давност. Самите процеси на "деформация" могат да продължат твърде дълго във времето, да не са "съвременни" на интересуващите ни събития;
- (B)Виж т.1, (Е);

С това далеч не се изчерпват доводите в полза на погребение на Цар Калоян.
Има и много по-дълбоки причини за погребването му на това място, но излагането и обосновката им съществено биха надхвърлили обема и обхвата на форума.

Колкото до "старите дрехи" , "икономията" и т.н. , заслужава добра оценка чувството за хумор на автора.
Понеже подобно погребение е нормално да събере множество хора, е любопитно само да си представим реакцията на присъстващите, като видят облечен покойника в нещо, към което няма отношение и не отговаря на ранга му приживе! Много "свежа" идея!:):)

Какво остана от "..няколкото "ако"..."?

Иначе казано, вероятността да не е погребан на това място Цар Калоян е твърде малка в сравнение с обратното допускане, тя не е 50/50!

Няма нито едно категорично и доказано "против"!

Тази дискусия би била напълно излишна, ако работата на разкопвачите и "публикациите" им бяха на някакво ниво.
Така нямаше да има повече от 30г. ровене, дърдорене, "свидетелски показания" и т.н.

Уви!



Тема Ето и малко "нагледен" материал...нови [re: Rusticus]  
Автор Rusticus ()
Публикувано31.05.06 20:13



Ето и малко "нагледен" материал, че иначе дискусията
стана съвсем "виртуална"!:)

Общ план на разкопките:



B североизточна посока от църквата, непосредствено до северната и стена, с малко "квадратче" е обозначен гроб Но 39 (точно под 2-те успоредни стени на "източният" корпус).

Това е от сайта на църквата(!):


с още доста по темaта, който обаче се нуждае от спешна помощ, както повечето добри начинания.



Тема Край на дискусията?нови [re: лaтaни]  
Автор Rusticus ()
Публикувано31.05.06 20:26



Край на дискусията?

Добре би било наистина да и се сложи край.
През 2007г. ще се навършат 800г. от смъртта на Цар Калоян.





Тема Re:Една дискусия приключва друга започва...!нови [re: Rusticus]  
Автор6Oth (Нерегистриран)
Публикувано02.06.06 03:13



Та като стана на въпрос за храма на Светите 40 мъченици
да попитам:
- Защо се казва така?

Иначе ако приемем, че oros казва истината и не ни лъже, ето нещо което се препокрива с неговите виждания относно действията в Библията:

"... Като се разхождал веднъж край река Йордан, Исус намерил черепа на Адам и го надписъл.Черепът стигнал до Ерусалим , дето го взел един княз, натъкмил го пред входа на къщата си, за да му служи за почивка през живота и след смърта; обаче Христос настоял черепа да бъде погребан извън градана място, наречено поради това "краниево" или "лобно" (Голгота):от кръвта на разпнатият Спасител тук бил кръстен и спасен Адам.
През земния си живот Христос осветил земеделския труд , като на път за Витлеем научил един орач какъ да оре с плуг; осветил също побратимството между хората , като изцерил с чудеса бащата, жената и сина на Прова, които искрено и с любов се обърнал към Христа с думите "брате".
-Христос билъ запопенъ, за да попълни броя на 40те свещеници при Ерусалимския храм, от които един бил умрел, та били 39.
За да стане това , Исус бил изпитван за баща си, понеже дева Мария го посочвала в лицето на небесният отец.След като Христос изпратилъ на царя Авгаря лика си на платно (и с това осветил иконите), бил гонен от еврейте и се предалъ самъ да бъде разпнатъ; тогава от Мойсеевото дърво били направени кръстовете за Христа и за двамата разбойника от страни.Всичко това станало заради Адамовият грях и за избавление на човешкият род."

Из: "Словото" на Презвитеръ Еремия 13век
( по А. Т. Баланъ)



Тема Re: Край на дискусията?нови [re: Rusticus]  
Автор tukidid (новак)
Публикувано04.06.06 11:41



Уважаеми рустични колега - въобще не виждам защо трябва заради някаква годишнина да се сложи край на дискусия, която все още не е разгледала докрай всички факти по случая - а такъв факт засег остава датировката на тъканите от гроба. Всъщност -както може да се види от публикацията на проф. Инкова - тя само бегло засяга въпроса, което е разбираемо, с оглед на това че тя не е специалист в областта, а и с оглед на нивото на изследванията отпреди 30 години. За щастие в момента в България вече има специалисти в областта, като Ив. Чокоев в Търново, който би бил дорбре да се изкаже по въпроса. Но все пак, както вече посочих, дории заключенията на Инкова да за перфектни - те не внасят допълнителна яснота в областта на датировката -и тук трябват да се имат предивд конкретни примери - Станичане и гроба на епископ от Веселчани - таак че преди да се говори за някакви смешни предположения от моя страна - трябва да се види как стоят нещата въобще с дрехите откривани при богати гробове - ето аз соча примери за погребване на хора с висш ранг (епископ) сдълго използвани и поправени копринени одежди - така че за да има дискусия -трябва отсрещната страна да посочи случай на богат гроб, в който погребания да е погребан само с нови дрехи. Всъщност - мисля, че приблемът тук е че се опитваме да мислим със съвременните ни разбирания -на хора обличащи се с готова ито сравнително евтина кофекция, с мода сменяща се почти ежегодно - докато в случая става дума за извънредно скъпи облекла, чиято стойност е съизмерима с тази на ювелирните изделия - и както е нещо естествено последните да се използват векове - така и за едни копринени дрехи е също нормално, тъй като това са облекла за тържествени случаи, да бъдат предавани в една фамилия - и тук отново дадох пример с дрехите на Константин Велики, които са били слагани от византийските императори и няколко века по-късно.
Що се отнася до погребването вън и вътре в църквата - окончателното проучване на църквата Св. Четиридесет мъченици, извиршено от едни от най-добрите ни професионалсити, показа, че нейния южен кораб е бил оформен поначало с издигнато ниво за поместване на зидани и облицовани с мрамор гробни камери. А и въобще погребването на ктитори в наоса на една църква е съвсем естествено явление за епохата. Тук оставям настрана мислите ви за скромността на цар Калоян, илитова че е приел монашествоперди смъртта си, които въобще не почиват на каквито и да е факти.
И накрая отново за края на дискусията - всъщност тя никога няма да свърши-защото не може да свърши нещо, което на практика не съществува - без изключение всички специалисти - археолози са на мнение че това не може да е гроб на цар Калоян, защото затова лиспват каквито и да е факти. Е, в любителски сайтове като такива обсъждания естествено могат да имат място, но преди всичко тук трябва да се обсъждат конкретни факти.



Тема "...на практика не съществува" ?нови [re: tukidid]  
Автор Rusticus ()
Публикувано05.06.06 18:48



" ...не може да свърши нещо, което на практика не съществува" ?

1.За "новите" и "старите" дрехи:
-(A)Изследванията (на Калояновите дрехи) до момента естествено дават само "долната" граница на изработката им, която не е в противоречие с годините, в които е живял;
-(B)Случаят във Веселчани е особен, става дума за изключително скъпа и трудоемка за изработка дреха на духовно лице.
Самото погребение има редица особености.Фактът, че епископът е погребан с нея, показва кой я е носил продължително време, с кого е свързана. Въпросът за "кръпките" не може да се разглежда извън контекста на историческият живот на манастира;
-(C)Случаят във Станичане е изяснен - погребаният е получил приживе въпросната дреха от Цар Иван Александър (не е прецедент по това време), естествено е да е погребан с нея.
-(D)"Дрехите на Константин Велики" са съвсем друга история, съхранявали са се на специално място както и други регалий и са използвани по също така специални поводи, а не са били заравяни в земята!
-(Е)Отсъства каквато и да е логика някой да е погребан с дреха, изработена преди 150 години(!), и то в условията на българските реалности от това време!
-(Ф)Царски (както и патриаршески) погребения са разкривани от периода на 2-ро царство, но сам можеш да си отговориш защо няма нищо запазено до сега, от което да се правят каквито и да са съждения;


2.А сега да видим и останалите възражения:
-(A)Нейният южен кораб (на църквата) вероятно не е бил оформен "поначало" за погребения поради простият факт, че на това място, когато по-късно решават да правят въпросните гробници се оказва, че няма необходимата дълбочина и могат да подкопаят основите на южната стена( тя поначало е на по-високо ниво от северната стена!)
(Ето "конкретни факти")
Именно това ги принуждава да "повдигнат" нивото вътре, за да могат гробниците да имат необходимата минимална дълбочина.
Ако от самото начало църквата е била предвидена за гробнична, със сигурност щяха да постъпят по друг начин.
Т.е. не се е предвиждало!
И т.н. има още.
Пак помисли, Архиепископ Сава, толкова "почитан" и обявен за светия почти веднага след смъртта си, е погребан в притвора(съществуващ към 1236г.)!
А защо не вътре?
Виcше духовно лице, почти "светия" приживе?
И това също е "факт"!
Както и "фактът", че първоначалната църква е без притвор!
(Повтарям се, ама "фактите" са си факти!)
-(B)Колкото за "естественото" погребване на ктитори в наоса за "епохата" - след като "се попроучи" литературата по темата(има доста), няма как да не се забележи определено развитие в "епохата", с всичките му варианти!
След това пак е добре да се погледне написаното в предишните "постове" за "мотивите" на подобно погребение, които резултират в наличният "факт" - гроб "Но 39".
Може би чак тогава нещата ще изглеждат на "мястото" си.
-(C)"Скромността" на Цар Калоян - това никъде не е написано по-горе,
но именно погребване извън църквата, както е гроб No39, се възприема като израз на "смирение" и т.н.
А че е имал доста "грехове" си е ясно - "ромееубиец" (както сам се е наричал) и т.н.
-(D)Идеята за "монашеска схима" почива на анализ на фактите около погребение No39, не е "форумна новост", има я изложена в "специализираната литература".


И какво излиза? - пак същото:
Няма нито един сигурен и доказан до сега "факт" против атрибуцията на погребение Но 39 на Цар Калоян, докато за обратното има редица преки и косвени аргументи, както и факти.



Твърде интересно е мнението:"..защото не може да свърши нещо, което на практика не съществува - без изключение всички специалисти - археолози са на мнение че това не може да е гроб на цар Калоян, защото затова липcват каквито и да е факти(???)."

От самото начало на "научното" разкопване у нас та и до сега почти не се публикуват адекватно "факти", а само собствените интерпретации на неща, които са видяли в повечето случаи единствено разкопвачите!
"Фактите" се подменят с "авторски" текстове, на които трябва "да се верва".
Т.е. резултатът от ровенето е нещо като дял от литературата, който "подменя" самата "реалност"!
(Да не говорим за самите "факти", които понякога просто "изчезват"!)
Същевременно на "разкопвачите" често не им пука от писмените съвременни на събитията източници, както в случая.
Примери - по-лесно е да се дадът изключенията, но и наличните са добри - 2-те "статии" към сайта за "св. 40 Мъченици" с разлика от 90г.!
Така че "мнението" на "без изключение всички(?) специалисти(?)" е просто едно мнение, неиздържано във "фактическо" отношение.


Именно това "състояние" на копането от много години е причина и за популярни "форумни" дискусии в Интернет - тук иди - там иди, тука има, тука нема!:)



Тема Много интереснo!нови [re: 6Oth]  
Автор Rusticus ()
Публикувано05.06.06 19:11



Много интересно цитиране!
Наистина, въпросът за местото и посвещението на църквата Светите 40 мъченици има доста "пластове" и е редно да е предмет на отделна дискусия. Все-пак е изяснено, че става дума за св. 40 Mъченици от Севастия, всичките войни, като гибелта им е свързана с вода (което е адекватно на положението на църквата) и т.н.



Тема Re: "...на практика не съществува" ?нови [re: Rusticus]  
Автор tukidid (новак)
Публикувано05.06.06 22:06



Ех, Рустик - нали се съгласи, че трябва да мислим само въз основа на доказани факти - а това че в дрехите на погребания има тъкани, произвеждани изключително и само до 1200 г. е само мимолетно изказано мнение на неспециалиста по въпроса Инкова и то отпреди 30 години, което още въобще не е било подлагано на проверка от специалист по тъкани и то на база на съвременното ниво на науката - и преди това да стане - няма смисъл да задълбаваме във въпроса - но като стана дума за епископа от Веселчани - не знам защо отделяш този случаи - става дума все пак за човек от върховете на обществото - както и въпросния Клоян - и само предпоставаната ти теза, че това е цар Калоян - те кара да поставяш личността от гроб 39 по-високо - видите ли - епископа е бил къде къде по беден от царя - и затова може да е бил погребан със стари дрехи, пък царя не - но тук веднага се задава въпроса - ама какъв цар))) - и може ли ако обичаш - да посочиш някой друг случаи, когато имепратор или василевс е бил погребан в прост ковчег в земята до олтара нан някоя църква - любопитен съм дали има такива - защото всеобщо известната практика за погребване на царски особи е в специално съоръжения - и всякакви приказки за замонашаване (ама какъв монах - човека е затрупан със скъпи платове)))) а и за вина у цар Калоя преди смърта му (та той се е хвалил че отмъщава на ромеите -и дали пък Василий Българоубиец е изпитвал някаква вина за действията си - хайде - припомни ни завещанието му))) Шо се отнася до дрехите на Константин - с това исках да припомня че такив скъпо одежди са се ползвали векове - и защо трябва да си мислим че те са били изключение - припомни си сведението за трофеите (включително дрехи), получени при битката от 1190 г., които и осемдесет години по-късно са украсявали царската съкровищница - но хайде да спрем да идеализираме миналото - смятайки че нашите аристократи са били толкова богати че са носили, а още повече - са били погребвани, само с нови дрехи -ех, тези златни векове))) Колкото до църквата и за нивото на гробниците в южния кораб - моля те - сравни ги с нивото и оформянето na жидфхсъьшь в притвора - сравнението може би ше бъде показателно. Само би ли посочил извора в който се сочи, че Св. Сава в бил погребан точно в притвора на църквата - може и да не съм запознат с него - но ако той е бил погребан наистина там - един почти светец както казваш - по-скоро отговорът е много прост - вътрешността на сградата вече е била заета или поне предидена за наистина царските мраморни гробове - ясни следи от които са били проучени -едни наистина гробове на владетели. Пък за погребването на ктитори в църквите - моля посочи пример, че това не се е правило през 13 или дори 12 в. - защото веднага мога да ти припомня един домашен широко известен пример - ктиторите Бакуриани, погребани в Бачковската костница, или ако искаш по ранен пример - виж сведенията за погребване на византийските императори)))
А за археолозите - отново моля -посочи поне едно име на археолог, който е съгласен че това е гроба на цар Калоян - или отново ще изкарваме че професионализма е по-слаб от любителската белетристика?



Тема Иди тук - там, чети!нови [re: tukidid]  
Автор Rusticus ()
Публикувано06.06.06 20:17



Иди тук - там, чети!

Ех, Рустик - нали се съгласи, че трябва да мислим само въз основа на доказани факти - а това че в дрехите на погребания има тъкани, произвеждани изключително и само до 1200 г. е само мимолетно изказано мнение на неспециалиста по въпроса Инкова и то отпреди 30 години, което още въобще не е било подлагано на проверка от специалист по тъкани и то на база на съвременното ниво на науката

1.До момента няма друго доказано становище,затова и е написано "до сега", виж предишният "пост".

- и преди това да стане - няма смисъл да задълбаваме във въпроса - но като стана дума за епископа от Веселчани - не знам защо отделяш този случаи - става дума все пак за човек от върховете на обществото - както и въпросния Клоян - и само предпоставаната ти теза, че това е цар Калоян - те кара да поставяш личността от гроб 39 по-високо - видите ли - епископа е бил къде къде по беден от царя - и затова може да е бил погребан със стари дрехи, пък царя не - но тук веднага се задава въпроса - ама какъв цар)))

2.Горното - без коментар, но това за "предпоставена теза" не отговаря на истината.
Погребението във Веселчани е изцяло в друг "контекст" и не може да е "меродавно" за случая.


- и може ли ако обичаш - да посочиш някой друг случаи, когато имепратор или василевс е бил погребан в прост ковчег в земята до олтара нан някоя църква - любопитен съм дали има такива - защото всеобщо известната практика за погребване на царски особи е в специално съоръжения - и всякакви приказки за замонашаване (ама какъв монах - човека е затрупан със скъпи платове)))) а и за вина у цар Калоя преди смърта му (та той се е хвалил че отмъщава на ромеите -и дали пък Василий Българоубиец е изпитвал някаква вина за действията си - хайде - припомни ни завещанието му)))

3.Както писах и в предишният пост, почети "литература" по темата, може и да ти се проясни нещо, преди отново да спориш.
Иначе даваш хубав пример, именно защото "всичко ти е ясно" - точно Василий 2 Българоубиец предоставя собственият си (приготвен за него) саркофаг от червен мрамор и пожелава да бъде погребан извън стените на Константинопол!
И е носел "власеница" на туй отгоре, както "знаеш".:)
Точно така и започва "епитафията" му:

"Други предишни императори
Предварително приготвиха за себе си други места за погребение,
Но аз, Василий, роден в пурпурна стая..."

и т.н., останалото го "знаеш".
Отново, за 3-път, мнението за "монашеската cxима" е написано от друг, можеш да го прочетеш.



Шо се отнася до дрехите на Константин - с това исках да припомня че такив скъпо одежди са се ползвали векове - и защо трябва да си мислим че те са били изключение - припомни си сведението за трофеите (включително дрехи), получени при битката от 1190 г., които и осемдесет години по-късно са украсявали царската съкровищница - но хайде да спрем да идеализираме миналото - смятайки че нашите аристократи са били толкова богати че са носили, а още повече - са били погребвани, само с нови дрехи -ех, тези златни векове)))

4.Без коментар,виж предишният пост пак.
"Трофеийните" дрехи са различни от "дискутираните".


Колкото до църквата и за нивото на гробниците в южния кораб - моля те - сравни ги с нивото и оформянето на жидфхсъьшь(? (гроздова?:))) в притвора - сравнението може би ше бъде показателно.

5.В по-късно построеният притвор( Цар Иван Асен 2) гробът е с голяма дълбочина поради причини, които ги "знаеш" - църквата е построена на терен с по-ниска западна част, където по-късно се построява притворът.

Само би ли посочил извора в който се сочи, че Св. Сава в бил погребан точно в притвора на църквата - може и да не съм запознат с него -

6.Като не си "запознат", защо изобщо коментираш по тази тема?
Запознай се, нали всичко ти е "ясно".


но ако той е бил погребан наистина там - един почти светец както казваш - по-скоро отговорът е много прост - вътрешността на сградата вече е била заета или поне предидена за наистина царските мраморни гробове

7.Това не е "чакалня на гарата", че да няма место и хоп - в притвора!
Пак чети, да не се повтарям.
За Архиепископ Сава зидат гроб от тухли, както "знаеш", докато в южната част от наоса са от second hand(!!!) мраморни плочи, както също "знаеш".



- ясни следи от които са били проучени -едни наистина гробове на владетели.

8.Да, така е , но не и от интересуващата ни историческа личност и време.

Пък за погребването на ктитори в църквите - моля посочи пример, че това не се е правило през 13 или дори 12 в.

9.Пак чети, ще разбереш, че има специални места за погребения в църквите в зависимост от "вътрешното" им устройство, както и "практика" за погребване извън тях.

- защото веднага мога да ти припомня един домашен широко известен пример - ктиторите Бакуриани, погребани в Бачковската костница,

10.Няма как да е станало, Бачковскта костница е построена доста години по-късно, пак чети.:)

или ако искаш по ранен пример - виж сведенията за погребване на византийските императори)))

11."Видял" съм ги, и още много други "сведения" изобщо за "Pax Byzantina" и не само, добре ще е да се "позапознаеш".


А за археолозите - отново моля -посочи поне едно име на археолог, който е съгласен че това е гроба на цар Калоян - или отново ще изкарваме че професионализма е по-слаб от любителската белетристика?

12.Веднага ще ти посоча, щом прочета "родна" публикация по темата от разкопвач, която да е близко до изискванията на науката "Археология"(нямам предвид единични лабораторни анализи).
"Любителска белетристика" в по-голямата си част е точно название на "продуктът", който имаме сега - след поне 4 "wave" копане!


И накрая, ако нямаш нови аргументи, не виждам смисъл от дискусията.
Иди тук - там, чети!
Успех!




Тема Re: Иди тук - там, чети!нови [re: Rusticus]  
Автор deLake (sir)
Публикувано08.06.06 22:18



Носели са се дълго определени дрехи - най-често на светци - императори, епископи.... Даже обикновено не били носени, а били просто съхранявани, както напр. сега в музеите са одеждите на екзарх Йосиф (ЦИМ), на Панарет Рашев (те бяха в Търново, но май и тях откраднаха)... Само че не е имало точно музеи, а в ризниците на храмовене, по разни други места. Богодлужебните одежди и сега се носят дълго от различни лица, дори и да не са чак толкова скъпи. При всички случаи погребаните в златоткани одежди са високопоставени лица.

За дрехата в Калояновия гроб обаче не съм чувал да има следи от износване от дълга употреба.

________________________________





Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.