| 
	
 | 
	
          
            
              
                | Тема | 
                   Йога сутра 4.20 (Висше ниво) | 
                 |  
| Автор | 
9 Grass 8 () | 
 |  
| Публикувано | 16.02.17 10:54 | 
 
 |  
 
 |  
        | 
         
        
  
        
					
				
			 
				4.20 eka-samaye cha ubhaye anavadharanam
 Едновременното възприятие и наблюдение е невъзможно
 
 Коментар:
 Дуалистичната философия приема еднаквото съществуване на материалното и съзнанието. Съответно материалните сетива и съзнанието имат две възможности за възприятие/наблюдение на обекти. 
 
 Възприятието е функция на материалния ум. За възприемащия материален ум събитията се разположени в пространството и просъществуват във времето. Времето определя границата на проявата им. 
 -------------------------------------------------------------------------------------
 Пространството определя съдържанието, а времето определя мярката.
 -------------------------------------------------------------------------------------
 Според сутра 3.15 Възприятието не се променя, ако даден обект промени положението си в пространството, а се променя, когато последователността от промени във времето се наруши. 
 3.15 krama anyatvam parinamah anyatve hetu
 Разликата в последователностите при промяна променя възприятието.
 
 За разлика от възприятието, наблюдението е познавателна функция на съзнанието, която то проявява чрез финия интелект според сутра 
 4.22 chitteh apratisamkramayah tad akara apattau sva buddhi samvedanam
 Равняването на различаващи и заличаващи познавателни импресии в полето на съзнанието изгражда познаващ интелект.
 
 Наблюдението се различава от възприемането, защото позиционира обектите не във пространството, а във времето. Също за разлика от възприемащия ум, финия интелект определя граница на проявление, но тя не е във времето, а в пространството.
 -------------------------------------------------------------------------------------
 Времето определя съдържанието, а пространството определя мярката.
 -------------------------------------------------------------------------------------
 През наблюдаващия фин интелект на съзнанието, нищо което е съществувало не може да спре да съществува. Всяко явление може да бъде разположено във всеки интервал време, така както при възприятието всеки обект може да бъде разполаган в различни точки на пространството.
 
 Наблюдаващото съзнание не може да заличи даден обект във времето, защото времето не определя неговата измеримост, а пространството. 
 Въпреки противоположността двата процеса, възприятие и наблюдение според сутра 
 4.24 tad asankheya vasanabhih chittam api parartham samhatya karitvat
 Макар възприемащия ум да създава цветни импресии в полето на съзнанието, те са в полза на Наблюдателя, който асимилира всичко попадащо в него (полето на съзнанието)
 
 Сутрата твърди, че съзнанието има способност да отразява и възприятията на ума, като те се смесват с наблюденията на познаващия интелект и в крайна сметка са асимилирани и от него.
 Това смесване, създава и смесена картина, от импресиите на възприятие и наблюдение.
 
 Но тези импресии са отпечатъци в съзнанието, а нямат директен произход. Така се стига до илюзията за едновременното функциониране на възприятието и наблюдението.
 
 Умът и неговото възприятие са в една координатна система, а съзнанието и неговата способност да наблюдава познавателно са в друга. Двете се съвместяват функционално но не едновременно, а техния съюз потапя наблюдаващия в илюзия.
 
 Редактирано от 9 Grass 8 на 16.02.17 10:55. 
        
        
  
          |  | 
 |    |   
 
 |  
 |   
 |