В по-ново време (около началото на XIX век) в Китай подробни коментари
по даоската система пише Лю И-Мин, майстор от 11-поколение на школата
Лун Мън (Портите на Дракона). Характерна особеност е обединяването на
трите учения - конфуцианството, даоизма и будизма.
Синтезът между трите учения става доста по-рано. Конфуцианството се налага като официален "морал", а много от даоските ученици преди това са образовани хора. Будизмът, донесен от Да Мо, и в последствие развит по специфичен начин - чан/зен - неминуемо оказва влияние. Даосите винаги са били любознателни хора и всяко нещо, което пробват и работи, веднага бива включвано в системата, но не сляпо преписано, а интегрирано. Още Лю Дун Бин критикува разни пишман будисти и даоисти, че вместо да практикуват, спорят кое е по-по-най.
Даосите никога не са криели факта, че част от знанията им идват от Индия.
В даоистките системи се използва терминът "Син Мин шуан Сю" -
едновременна работа със съзнанието и енергията (може би не е много точно
да се каже така).
Най-общо се различават двете компоненти Син (същност, съзнание,
духовност) и Мин (живот, енергия, жизненост).
Когато някой седи неподвижно и прави онова "жумене", може би прекалява в
едната крайност - работа само със Син (съзнанието).
Обясненията се менят, според епохата, важни са принципите, които, веднъж синтезирани и работещи, си остават като скъпоценни късове знания. Основата на даоските практики винаги е била в трите съкровища: Дзин, Чи(Ци) и Шън. Не, че е невъзможно човек да наблегне повече на тялото, ако има нужда да го укрепи, преди да се захване със същинските практики, но нещата са така свързани, че винаги се работи с есенцията(тялото), жизнената енергия(дишането) и намерението(съзнанието, ума).
Даоистите развиват системи от практически методи, които в никой случай не
са някаква мъглява и отвлечена философия.
Но без разбиране на общите идеи е трудно да се разбере за какво служат
конкретните практики.
Нас ни учат на обратното - без опит, няма знание. Нещата не могат да се научат интелектуално, защото не са свързани с маймунския емоционален ум (Син - това е друго син, може би), а с интуицията/намерението, което се превежда като ум-очи-сърце или И. Активирането на И вече изисква практика. Назубрянето на идеите е безполезно, защото те се осмислят с маймунския ум, който не се ползва в практиките. Всяка практика започва с потапяне на маймунския ум в Центъра (долния дантиен) и по този начин се отнема енергията, която захранва егото т.е. маймунския ум.
Пример - без вкореняване, не може да се използва великия Ин, без вкореняване не сме достатъчно стабилни, за да се свържем с великия Ян и да ги обединим, каквато е крайната цел на Дао (50% Ин + 50% Ян води до неутрализиране на двете сили и до Тай Чи и сливане с Дао). А вкореняването е практически метод, колкото и да се "разбира" концепцията, научаването става с практика.
Това, от което има нужда практикуващият са правилни указания/наставления, за това как се изпълнява метода и след това много самостоятелна работа, работа с партньор и тестване от наставника. Когато резултатът е налице, тогава човек вече знае.
Накратко: отначало има инструкции, а когато се постигне резултатът - знание.
Затова в Дао е лесно да се провери кой знае - става и показва. Дали ще е вкореняване, дали ще е водене на енергията в различни части на тялото и т.н. няма значение. Да знаеш, означава да можеш.
___________
Редактирано от Naankadavul на 31.05.14 10:11.
|