Благодарение на Quiet:
Една от, или може би най-древната форма на Самадхи в Праджняпарамита е траясамадхя (шунята самадхи, анимита самадхи, апранихита самдхи), които съответстват на трите врати на освобождението (трини, вимокша, мукхани).
Праджнапарамитопадеша дефинира апранихита като различаването че „не съществува нещо към което да бъде направено усилие“. Затова третата врата се нарича „вратата на безусилието“ или „вратата на безцелността“, или „вратата на безпосочността“. На някои места апранихита се превежда като „ненасочване на вниманието към“. Или просто „нети нети“. Популярната трактовка на апранихита е „непоставяне на обективна цел“, (това към което се стремите вие Сте, то Е, тук и сега в този момент, вкл. нирвана, безсмъртие и пр. – но това е популярната трактовка)
Втората врата „вратата на безформеността“ анимита е в различаването на несъществуването на форма (нимита), която може да бъде наблюдавана, но и във втората и в третата врати „несъществуването“ не е обектно, и затова в първата врата шунята която обикновено се превежда като „вратата на празнотата“ празнота е подвеждащ термин, (освен ако се третира като празнота от отделност). Шунята е(не е) нито съществуване, нито несъществуване.
Критерият за Истинност обуславя Форма, Съществувателност, Посока.
Критерият за Истинност е пречката за освобождаване от контекстуалност.
Самата истинност е(не е) нито форма, нито безформеност, нито съществуване, нито несъществуване, нито посока, нито липса на такава.
|