Здравей.
Хубаво е, че има още практикуващи. Ако някъде има да добавиш нещо, или да споделиш нещо във връзка с твоята практика, продължавай.
Така е, Мантак Чия е писал книгата за абсолютно начинаещи и то по начин, по който всеки да може да практикува и да не си навреди. Според мен, това е за предпочитане, понеже става дума за сериозни неща и ако някой реши да се престарава може да си докара доста отклонения, включително и психични.
Ще кажа какво мисля по отделните точки:
Позиция.
Съгласен съм с теб и Цар Изрод, че позицията може да варира и пак да не се наруши практиката. Моята позиция е супер еретична - легнал по гръб със сгънати крака в коленете. Но установих, че така получавам пълен размах на белият дроб и всичко става много по- бързо понеже налягането в долната част на корема е много плътно. Разбира се, вдишването е в рамките на физиологичният оптимум, понеже прекомерното разширяване на белият дроб крие опасност от емфизем.
Ако трябва да заместим лотос с по- лека поза, то това е или сидхасана, или полулотос, но с десният крак отгоре.
Дишане.
Не трябва да се следи за дишането, понеже всеки начинаещ би се концентрирал несъзнателно върху самото дишане, а не върху усещанията в дадената точка. Но с времето може да се включи дълбокото контролирано дишане и то ще придвижи огъня от долния дан-тян. А без да има какво да завъртим, т.е. без осезаемото наличие на огъня, не може да се получи почти нищо. По тази причина се препоръчва и задържане на семенната течност, за да се повиши налягането от ци(огън) в тялото.
Има и бързо дишане, което разпалва пещта по подобие на ковашкият мях.
3. Контролиране на мислите.
Според мен, най - лесно се задържа вниманието в дадена точка, когато се следи за усещанията в нея, т.е. да се почувства мястото. И Мантак Чия точно това дава, ако прочетеш пак ще видиш, че се върти около тази идея.
Това е и метод в Йога, който сам съм изпитал и съм много впечатлен, понеже всички други опити за задържане на мислите са несигурни, понеже в промеждутъка между тях вниманието се отклонява. Целта е да се навържат като броеница отделни малки концентрации(до три секунди, понеже съзнанието остава в една точка точно до три секунди, след което се отклонява), които да предизвикат еднонасоченост в съзнанието.
Сигурно звучи идиотски, но това можем да го коментираме отделно, понеже би звучало така и за повечето йоги, но пък е въпрос на разбиране на процеса и практика. Това, което може да се провери, не е проблем.
4. Позицията на дан тиен-а.
Да, позицията на дан тян-а варира, но винаги е под пъпа. Обаче осезанието в пъпа е по- голямо и затова дава него като начало. Просто много лесно привлича вниманието. Впоследствие като се появи пещта се пренася в нея. Нали знаеш, че първоначално пещта не съществува и едва по- късно се появява(това е от Джао Бичън).
Кажи ми за Ян Дзюн Мин, къде е точно, да погледна.
На мен думите ти ми звучат като споделяне и трябва да се говори за слабите или неудобни места, за да се види от опита с кое може да бъдат заменени. А към Джао Бичън храня голям интерес и щом ти допада, значи ще има с кого да говоря по темата и да проверяваме в практиката. О-йе.
|