О-о-о Румънец, как си човече?
Поздрави на Енчев!
Проблемът с изучаването на йога в училищата за разтуха след сериозните предмети е следният.
Това, което на практика трябва да научи човек от едно общообразователно училище е да може да чете и пише (що годе грамотно) и да научи английски на ниво Intermediate. Всичко останало е екстра, която човек ако иска може да си набави от интернет. По този начин ще отпадне необходимостта от разтуха и разходи за повръщащи разтушители, кофи за повръщане. Поради опростената схема на образование с изучаване само на български и английски, като разходи могат да отпаднат заплатите на учителите по всички други предмети. Структурата и професионалният състав на министерство на образованието да бъде сведена до министър, заместник министър, който да изпълнява и функцията на секретарка и десетина човека занимаващи се със системна администрация, уеб разработка и дизайн, които на практика да поддържат информационната система на министерството. Освободените от задълженията си учители по математика, биология, химия, ще излезнат на свободния пазар на частните уроци, ще си направят образователни сайтове с платена услуга или безплатни, но с реклама подходяща за аудиторията, която ги чете и т.н. География е безпредметно да се преподава от учители. След като си научил английски, моля заповядай в Wikipedia. Историята е твърде комплексна дисциплина и преполага познания в доста области, така че едва ли е редно да се обособява като отделен предмет. Тук отново Wikipedia идва на помощ на по-любознателните. Все пак на сайта на министерството може да има един минимум от важни събития и дати в българската и световната история, които е хубаво да се знаят от обща култура. Философия, Социология, Психология, Медицина, Инженерни науки, Икономика, Право и прочее остава за университетите. Друг е въпросът колко университети са необходими и въобще необходими ли са. Една ефикасна мярка би могла да бъде поддържането от страна на държавата на необходимия брой ВИСОКО платени специалисти, които да сертифицират знанията на определен индивид в дадена научна област и когато такова сертифициране е необходимо. Примерно правоспособност за упражняване на медицинска професия, юридическа, психоанализа, счетоводство и т.н. Дали той ги е придобил от интернет, частни уроци, частни училища или университет си е негова работа.
Освободеният финансов ресурс от учителски заплати и поддържане на сграден фонд би могъл да се пренасочи в закупуването на компютри за всеки дом, прокарването на интернет във всеки дом, изграждането на добра информационно-образователна система, достъпът, до която на определени базови нива да се субсидира от държавата и спонсорира от частни лица при данъчни облекчения за тях.
П.П. Удари едно рамо за Европейския Съюз.
********************************************************************************
|