|
Има няколко вида, грубо казано 2 - универсални (обикновено конусни) и такива с размерите и формата на оригиналния, слагат се в кутията на негово място. Вторите са доста по-скъпи.
От конусните засега тук съм забелязал, че продават 2 модела - едните са немски на фирмите JOM и INXX и са около 58лв. в Д&Н ("Hella"). С няколко слоя дунапрен са и според мен пречистват по-добре въздуха. Перат се като другите, не е вярно че не могат! Другия модел са YED (89лв.) - китайски или някъде там. Почти 100% копие са на култовите K&N, King Dragon, Green и т.н. Червени са и са от тънки памучни нишки. Предполагам пропускат повече въздух (теоретично), но и повече боклуци. По-бързо се цапат (в чистите държави около 40.000км; тук половината).
Прането става с един препарат, подобен на веро. Обикновено където продават филтри го имат. Шишето е около 20тина лева и стига за мноооого пранета. Може да ви отсипят и малко за 2лв. примерно, колкото да си го изперете. Разтваря се в хладка вода и по описанието на филтъра се пере.
След като изсъхне напълно, филтърът се смазва със специален шпрей за целта (пак около 20тина лева) и е готов за нови километри.
Заблуда е, че повишават разхода! Напротив, при нормално каране следва да го понижават поради по-лесното навлизане на въздуха. За сравнение - колата кога върви повече - с цялата изпускателна система или без нея, когато нищо не пречи на газовете да излизат?!
За повишаване на мощността е трудно да се говори. Големите фирми като K&N например споменават, че техния филтър на Golf 3 GTI 16V 150PS повишава мощността с около 3 к.с. (на 150 това са 2%). Това е при идеални условия. Освен това не е толкова важно повишаването на мощността, колкото по-лесното и бързо зареждане на двигателя с въздух, от което и по бързото му развъртане и еластичност. Особено добър ефект има с бензин 98 на високи обороти. Готиният звук е бонус!
Аз лично карам вече повече от година с този на JOM и съм много доволен.
Миналата зима го бях свалил (и сложих нормалния с кутията), защото много бавно загрява колата с него, понеже не достига топъл въздух както с нормалния като се затвори клапата. Но засега още съм с него - ще видим като се застуди повече.
|